Utbytesmonitor med defekt bild, kan jag kräva omleverans ?

Permalänk
Medlem

Utbytesmonitor med defekt bild, kan jag kräva omleverans ?

Mors.
För drygt 2år sen köpte jag en monitor som nu gett upp och har fått en utbytesmonitor(läs begagnad) men inte nöjd med den.
Utseendemässigt så såg den ut att va mer eller mindre nyskick, bortsett lite damm men bildmässigt är den sämre än min gamla.

Trodde först att det var pixelfel men efter lite sökande lutar det mer mot att det kommit smuts i skärmen under tillverkning som visar sej som en mörk punkt.
Skärmen det gäller är en viewsonic vx924 och har ersatts med en skärm av samma modell.

Jag anser att jag fått en utbytesvara som är sämre än vad jag hade innan då bilden är defekt och monitorn är pga denna defekten värd mindre pengar.
Kan jag kräva omleverans av tillverkaren ?

Tråd som tar upp problemet med smuts i skärmen.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Mvh Tjaboooo

Permalänk
Medlem

Visst kan du kräva omleverans för smuts är inget som normalt ska finnas i en skärm. Reklamera du skärmen till säljaren så får dom fixa det om du konstaterat att det inte är nått annat fel.

Permalänk
Medlem

Självklart ska du kräva omleverans. Kan komma skit på skärmen under tillverkning om än det är mycket ovanligt, mer vanligt är väll att det kommer skit på skärmen efter tillverkning som inte går att få bort och ibland även så att "klister" som håller alla lager av en skärm ihop med tiden blir varmt och börjar "rinna" från ramarna in på den synliga delen av bildskärmen. Kan också vara så att små djur "millimetrar" letar sig in i skärmarna. Allt ovan ska vara grund nog för ombytesvara.

Försäkra dig dock om att det inte är just pixelfel för det brukar där finnas pixelpolicys för... dessa policys brukar dock följa en ISO standard som säger max 5 döda pixlar på en skärm men aldrig 2 döda pixlar brevidvarandar.

Viktigt också att du skiljer på pixelfel och döda pixlar. En "stuck pixel" helvit är grund för omleverans direkt. Pixlar var 1 eller 2 av subpixlarna är döda så att det inte är svart utan snarare får fel färg anses mer acceptabelt än döda pixlar och då kan det vara ganska många pixlar som ska ha detta felet innan man byter.

Så recap... har du något som bara ser ut som 2 eller fler döda pixlar brevidvarandra, om det är smuts på insidan, skada på skärmen eller faktiskt just döda pixlar, ja då är det omleverans. Leta upp företagets pixelpolicy och lusläs den (eller den ISO standard den reffererar till) och kopiera det som stycke som beskriver ditt problem som ett icke accepterat fel.

Har du ett legitimt problem och en tekniskt korrekt felbeskrivning men de ändå inte per telefon klart kan säga om felet täcks av garantin utan själv måste titta på saken för att kunna avgöra det, ja du då kan du inte bli betalningsskyldig för undersökningen då det är de som har krävt den. Det är ett lätt sätt att avskräcka folk från att skicka in saker i tid och otid innan de verkligen bekräftat att det är ett fel på varan... är där fel och du ändå får en räkning så bestrid den direkt.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.