DirectX 10 i WinXP

Permalänk

DirectX 10 i WinXP

På youtube finns det flera som påstår sig köra directX 10 på XP med hjälp av någon hack av Vista versionen.

Är det någon här som har testat och är det möjligt att få directX 10 på XP?

Lite filmlänkar:
http://www.youtube.com/watch?v=7RVzIKajEK4
http://www.youtube.com/watch?v=Dj6EIqAyCJQ
http://www.youtube.com/watch?v=bsm9A_o1wRE

och sidan med filer som refereras till:
http://www.technospot.net/blogs/download/#dxxp

Visa signatur

Systemet: E8500 @ 3990MHz • 9800GTX 512MB @ 780MHz • 8 GB XMS2 Xtreme DDR2 PC6400 • GA-P35-DS4 • 2 * X25 120GB SSD + 2 * 2TB + 2 * 750GB HD • Antech P182 • TRUE • Corsair HX 520W • BenQ FP241W + Dell P1911 • W7 64bit

Permalänk

Att implementera Dx10 i XP kräver omskrivning av XP:s kernel, något som Microsoft inte tänker ödsla tid på. Därför fungerar det inte även om du installerar en hackad version av Dx10 på XP.

"For some people this has worked and for some it did not work and were not able to play games after this. Install it at your won risk"

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannertedt
På youtube finns det flera som påstår sig köra directX 10 på XP med hjälp av någon hack av Vista versionen.

Hehe... på YOUTUBE finns allt... >.<

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Testpilot

Men det är ju gamla Alky det handlar om, det var en bluff för att lura folk på pengar. Snubben som påstod sig ha kodat skiten tog betalt för att skicka ut förhandsversioner av sin kod som gjorde det möjligt att köra Prey under Linux och OSX. Nu är det dock så att Prey använder Doom 3- motorn (id Tech 4) som använder Open GL så snubben har ju inte många rätt.

Nu kan jag inte se Youtube-klipp på jobbet men jag antar att en av dom visar just Prey under OSX.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Men det är ju gamla Alky det handlar om, det var en bluff för att lura folk på pengar. Snubben som påstod sig ha kodat skiten tog betalt för att skicka ut förhandsversioner av sin kod som gjorde det möjligt att köra Prey under Linux och OSX. Nu är det dock så att Prey använder Doom 3- motorn (id Tech 4) som använder Open GL så snubben har ju inte många rätt.

Nu kan jag inte se Youtube-klipp på jobbet men jag antar att en av dom visar just Prey under OSX.

Nix, det enda som visas är hur man installerar dx10 filen och var man hittar den.
Av någon anledning så är den på ryska också så det enda man egentligen får se som bevis att man har dx10 är att via dxdiag står det version 10 osv.

Vill folk ladda ner crackade ryska filer som installerar sig på xp så varsågod men ingen har en aning om vad man installerar egentligen. Snacka om möjlig trojan.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Sen tror jag knappast att grafikdrivarna för XP har DX10 stöd... även om det går att installera så är det kört.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Precis så göra detta är lönlöst och man riskerar att sabba sitt windows också.. då ska man istället kör hack på sån spel som Crysis där man ändrar lite filer istället för att fippla med directx..

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är fejk, enda man får som bekräftelse är att det står i dxdiag. i den kvaliten så lär det vara väldigt lätt att photoshoppa fram det.

Antagligen så installerar man någon trojan eller annat virus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Att implementer Dx10 på Xop kräver omskrivning av XP:s kernel, något som Microsoft inte tänker ödsla tid på. Därför fungerar det även om du installerar en hackad version av Dx10 på XP.

"For some people this has worked and for some it did not work and were not able to play games after this. Install it at your won risk"

DX10 är väl ändå inte del av kärnan?!

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti

Det är inte en del av kärnan men DX10 använder funktioner i Windowskärnan som bara finns under Vista, närmare bestämt WDDM.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Precis som hunden säger, windows vista bestämmer vad mjukvaran och hårdvaran får säga till varandra via drivrutinerna. Detta är en av sakerna till varför dx9 spel har sämre prestanda i Vista än XP.

Det den här installationen verkar göra är att ändra en del biblioteksfiler(dll-filer) så att directx versionen känns igen som DX10. Vissa funktioner kan komma att fungera men dock endast genom lite förenklad emulation eller snarare kodöversättning.

Så tekniskt sett får man DX10, vissa spel känner igen dx versionen så man får tillgång till dx10 effekter. Nackdelarna är att i de flesta spelen kan man tweaka fram dessa inställningar redan dessutom riskerar man att inget dx9 spel vill fungera då den här versionen av "dx10" inte har dx9 emulationen då det fortfarande egentligen är dx9. Plus, man får visst ingen prestandaförbättring heller.

Så vill man installera specialskrivna ryska program för att kanske kunna köra crysis i very high så varsågod.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti

Fucking shit vad mycket felskrivningar det var i mitt inlägg tycker jag (årgärdat nu dock)

Det stämmer det som hunden säger. Dx10 är mer eller mindre skräddarsytt för Vista (eller tvärtom, beroende på hur man ser det). Bland annat så använder sig Vista av en helt ny drivrutinsmodell som inte stöds i XP

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'