Internet kan få nya adresser

Permalänk
Melding Plague

Internet kan få nya adresser

De så kallade toppdomänerna är ofta starkt knutna till olika länder. På torsdag är det möjligt att ett beslut inom organisationen som överser dessa toppdomäner ändrar på detta. Vad som skall beslutas är om det i framtiden kommer vara möjligt att skapa helt individuella toppdomäner som likt domäner kan skapas och köpas fritt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sweclockers.pc kanske?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jobbigt. Föredrar som det är nu. Kommer ju vara helt omöjligt att gissa sig till adresser.

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Medlem

google.now?

Nä , tycker detta låter som en dålig idé.

Permalänk
Medlem

Framtiden är här.

Varför sitta i båten och paddla emot strömmen när man lungt kan flyta med ?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

Dålig ide.
Det är bra som det är nu.

Permalänk
Medlem

Detta kan väl både vara bra och dåligt. Tror det i början kommer att bli krångligt med alla nya toppdomäner. Men då det blir fler och fler namn så kanske det även är bra med en utökning av toppdomänerna.

Permalänk

Bara jag som ser faran i detta att mindre seriösa företag och personer kommer regga massa snarliknande adresser istället? det är jobbig tsom det redan är nu om man missar en bokstav eller har fel ändelse.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

de blir ju rörigt som bara den..

låterinte.bra

Permalänk

Jag ser inte det negativa med det? Om det är jobbigt att gissa adresserna så använd då en sökmotor, det finns ju några att välja på?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Känns som att man borde jobba mot en avveckling av toppdomäner snarare än en utökning. Jag har dock dålig koll på varför de skapades från början eller vad motiveringen till dem nu är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Bara jag som ser faran i detta att mindre seriösa företag och personer kommer regga massa snarliknande adresser istället? det är jobbig tsom det redan är nu om man missar en bokstav eller har fel ändelse.

Tror du på allvar att man vill punga ut tusentals dollar för att få göra det? Eh, lite väl långsökt enligt mig då...

Jag tycker att det är bra - mer individualisering, och utveckling, är bara bra!

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

kommer att finnas en uppsjö av olika då, nej det är bra som det är. Eller om det skulle kostat 100 Miljoner dollar för en egen toppdomän skulle det nog inte blivit mycket kaos.

Permalänk
Hedersmedlem

Dator.butiken
Nej, man ska inte byta ut något som fungerar..

Permalänk

Skippa detta.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Undrar vad .xxx skulle gå för.

För övrigt är jag emot förslaget. Tycker systemet fungerar bra som det är, att ha tex landskoder som toppdomän är ju väldigt bra då man kan enkelt se vilket land sidan härstammar ifrån. Samma med tex .org så ser man direkt att det är en organisation det handlar om. Kommer det toppdomäner som .hejsvejs så förlorar man en del information om vad det är för sida.

Permalänk
Medlem

Jag tror att många av de större domäner som finns kommer förbli lika.

.com = community
.org = organisation
.net = network
.gov = government

Något i den stilen ska det betyda om jag inte fått något om bakfoten. Det är lite av en beteckning på vad sidan sysslar med nästan.

Permalänk

Som redan andra har påpekat: kommer.missbrukas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Bara jag som ser faran i detta att mindre seriösa företag och personer kommer regga massa snarliknande adresser istället? det är jobbig tsom det redan är nu om man missar en bokstav eller har fel ändelse.

Precis, var min första tanke också.

Anledningen till att det ibland kan vara svårt att hitta en unik domän är ju för att man vill ha en populär toppdomän och anledningen till det ju för att den är enkel. .com är ju antagligen den första adressen man testar (beroende på vad det är förstås).

Kommer röra till det ordentligt och jag vet inte vad den egentliga nyttan kommer vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
man ska inte byta ut något som fungerar..

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Fan vad jobbigt,

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusen
Jag tror att många av de större domäner som finns kommer förbli lika.

.com = community
.org = organisation
.net = network
.gov = government

Något i den stilen ska det betyda om jag inte fått något om bakfoten. Det är lite av en beteckning på vad sidan sysslar med nästan.

.com är ju commercial
Sen finns det ju .edu för education

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusen
Jag tror att många av de större domäner som finns kommer förbli lika.

.com = community
.org = organisation
.net = network
.gov = government

Något i den stilen ska det betyda om jag inte fått något om bakfoten. Det är lite av en beteckning på vad sidan sysslar med nästan.

Fel.

.com är inte community.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonkeNN^
Fan vad jobbigt,

Håller med! Hoppas verkligen att detta inte går igenom. Usch!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tycker detta låter bra, det känns bara ovant. Argumentet att det kommer missbrukas känns lite sådär, för i så fall skulle väl internet knappast skapats

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Medlem

pax för coca.cola undrar hur mycket de skulle betala mig för att själva få den URLen. Men företag kommer väl få förtur antar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Hedersmedlem

Priset på topp-domänernas namn kommer pressas upp åt skyarna då företag som ser detta som en bra investering kommer hamstra på sig en massa adresser som de sedan kan tjäna mycket på när de sedan säljs vidare.
Blir det först till kvarn så är det väll bara lämna in en lista med femtioelvatusen vanliga företagsnamn och ord för registrering.
Sen är det bara lägga upp en hemsida som alla orden pekar på och vänta på beställningar av domännamn ^^.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
pax för coca.cola undrar hur mycket de skulle betala mig för att själva få den URLen. Men företag kommer väl få förtur antar jag.

Starta en enskild firma som reggar såna adresser och ha det som affärsidé..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

alltså det är ju inget dåligt i sig..

men det kommer bli sjukt jobbigt om sidor börjar ha väldigt olika blir ju att gissa sig fram..

Permalänk
Medlem

.xxx och .sex lär ju bli världens vanligaste topp-domäner

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum