Höstens grafikkort

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Tror du kan räkna med att de inte gjorde något speciellt när de körde i viloläge iom att de inte säger något om det. Det är ett test som mest handlar om spel prestanda och inte effektmätning.
Man köper inte ett 4870 x2 för att inte ha på aero och ha desktop uppe

Fast för oss som jobbar med datorn hela dagen är det ganska viktigt och veta. För mig är det avgörande att ett grafikkort drar lite ström vid "idle".

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
http://i269.photobucket.com/albums/jj44/visio159/eos.jpg
http://www.kjun.org/homepag/jungal/renew/protecter.jpg

Som sagt Asus har verkligen lyckats med designen, mums!
Sen brukar dom vara duktiga med fläktstyrning och så har dom har smartdoctor också.

Ratatosk har funnit den rätta

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Det var ju det jag påpekade...

OK. Jag uppfattade det som om du skrev att (det digitala) ljudet inte är sämre från moderkortet än från X-Fi) - jag håller med om detta. Min poäng var att det kanske inte kommer något ljud alls (från de allra mest avlägsna spelarna i t.ex. BF2). Alla glada och nöjda nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas speltillverkarna lägger ribban lite lägre, inte en möjlighet att jag köper ett kort som slukar ström som dessa.

Inga problem med priset för mig men nej tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokklas
Hoppas speltillverkarna lägger ribban lite lägre, inte en möjlighet att jag köper ett kort som slukar ström som dessa.

Inga problem med priset för mig men nej tack!

- Ja, det brukar ju låta så.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillRambo
När ni testar spel och lägger ut resultaten är det medelvärdet av FPS:en ni skriver ut i diagrammen då?

Tack för ett grymt bra test!

Det är medelvärdet, kul att du gillade testet!

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Fast för oss som jobbar med datorn hela dagen är det ganska viktigt och veta. För mig är det avgörande att ett grafikkort drar lite ström vid "idle".

Det står ju vad de drar i idle...
Om du vill ha fördjupning bör du läsa ett test om just effektförburkingen.
Skulle inte rekomendera ett 4870x2 om du bara sitter och "jobbar med datorn", iaf inte om du inte belastar grafikkortet. Det vore waste liksom

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen, jo jag kommer nog ha användning för x-fi ljudkortet för det är inte alltid jag skickar ut bild och ljud till receivern och projjen. bara vid vissa spel ju.

tack än en gång.

mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdaterad med mått (millimeter) på korten

Visa signatur

Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Vilken skillnad på värmen av 4870 korten, för en gångs skull har jag köpt rätt kort.

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk
Medlem

Oh naaajs. Inom en månad har väl Nvidia släppt nyheter om någon upphottad 280 eller liknande, men men...det får ju bara ATI att göra X2 ännu snabbare och kallare inför julen. Konkurrens och priskrig 4tw.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hector
Beställde precis ett nytt system på Komplett

Bytte från AMD (Opteron 165) till Intel (E8500) och nVidia (6800GT) till ATI, HD 4870x2. Jag lär märka en grym skillnad mot mitt 3½år gamla system, se sign, (som nu dessutom är ur funktion, troligtvis något minne som strular)...
Hoppas jag kan ha mitt nya system lika länge som jag haft mitt gamla, kanske uppgradera till 2st 4870x2 i Crossfire så småningom.

(övriga delar i kommande burken: Antec P180, 2x Noctua NF-S12, Asus P5Q Deluxe, ThermalRight Ultra 120+Noctua NF-P12, Corsair Dominator PC8500 4x2GB, diskar, skärm, mus, tangentbord och optiska enheter som i sign)

Jag hoppas du köpt 2x4 GB minne inte tvärtom. Att fylla alla minnes platser brukar inte moderkorten tycka om. Det brukar i regel bli strul med minnena.
Det är bara att titta i felsöknings trådarna.
http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Jag hoppas du köpt 2x4 GB minne inte tvärtom. Att fylla alla minnes platser brukar inte moderkorten tycka om. Det brukar i regel bli strul med minnena.

- Det stämmer bra det. Men 4x2GB är rätt okej endå jämnfört med om han skulle ha köpt 4x1GB, vilket skulle vara katastrof.

Men det finns väll knappt 4GB moduler ute än?

EDIT; Komplett...

Crucial DDR2 PC8500/PC5300 4096MB CL5
Kingston ValueR. DDR2 PC5300 4096MB CL5

Det som finns liksom och så ska moderkortet klara mer än 8GB också

Permalänk
Medlem

Ja sant det

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Off topic så det bara skriker om det (ja, jag syndade lite också).

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Japp, sorry för Off Topic.
Raderat nu.

Vilken fantastisk omgång nya kort som kommit och är på väg till finfina priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Det stämmer bra det. Men 4x2GB är rätt okej endå jämnfört med om han skulle ha köpt 4x1GB, vilket skulle vara katastrof.

Men det finns väll knappt 4GB moduler ute än?

EDIT; Komplett...

Crucial DDR2 PC8500/PC5300 4096MB CL5
Kingston ValueR. DDR2 PC5300 4096MB CL5

Det som finns liksom och så ska moderkortet klara mer än 8GB också

Jag kör 4st 1gb 6400 CL5 vilket ser ut att ha gett mig en plats i gigabytes nordenfinal. Fick besked idag.

Tycker även jag att idle är viktigt att framföra. Jag tror starkt på att mer än hälften här på Sweclockers tankar torrenter över natten och då märks det stora skillnader på elkostnaderna mellan 62W och 200W. Har man även ett kasst ventilerat rum blir det även rätt svettigt med en dator som drar mycket kraft. Dessutom måste man väl offra ljudnivån på datorn också för att skyffla ut alla dom där watten ur datorn.

Taskigt att tänka "Men det är ju ändå föräldrarna som betalar". Brukar ni dumpa McDonald's take-away ut genom bilrutan och tänka att det är ju städarnas jobb att ta bort sånt?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Inaktiv

KnightCharger kan du förklarar varför det är så liten skillnad mellan idle och load på vissa 4870 kort?

2 grader kan väl inte stämma?

Permalänk
Hjälpsam

Det kan jag göra om jag duger.
Korten har fläktstyrning, fläkten går alltså upp i varv under load.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
KnightCharger kan du förklarar varför det är så liten skillnad mellan idle och load på vissa 4870 kort?

2 grader kan väl inte stämma?

Det är vad AMD GPU Clock Tool visar, jag har inte rört fläktinställningarna utan den kontrollen är enligt respektive tillverkare inställningar. En del kort har låga varvtal på fläkten under idle medan andra har ungefär samma oavsett belastning. Det var speciellt på HD 4870 som detta varierade stort. Vad är det som är knepigt?

Dvs vad Ratatosk skrev ovan, det handlar om fläktstyrning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra test!
Dock saknar jag beskrivning om var/hur testen i spelen utförs, detta gäller främst crysis då man kan ligga på en fps på 25-40 i början av spelet till att sen få 3-10 när utomjordningarna börjar härja.
Beklagar om jag som nykomling inte sett att det står nånstans.
Funderar även på om det följer med adapters till strömförsörjingen till asus 4870x2 för de som saknar 8-pins pci-express kontakt
Tack!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Det är vad AMD GPU Clock Tool visar, jag har inte rört fläktinställningarna utan den kontrollen är enligt respektive tillverkare inställningar. En del kort har låga varvtal på fläkten under idle medan andra har ungefär samma oavsett belastning. Det var speciellt på HD 4870 som detta varierade stort. Vad är det som är knepigt?

Dvs vad Ratatosk skrev ovan, det handlar om fläktstyrning.

'

Knepigt? Det var ju det jag ville att du skulle förklara.

Fick svår epilepsi av graferna

Istället för att dela in dem i grader för nvidia och ati borde ni dela in dem i tex i prissegment tex 280 och 4879 x2 lättare att hålla reda på

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meg
Bra test!
Dock saknar jag beskrivning om var/hur testen i spelen utförs, detta gäller främst crysis då man kan ligga på en fps på 25-40 i början av spelet till att sen få 3-10 när utomjordningarna börjar härja.

- Det är inte in-game benchmark utan det är ett speciellt test man kör.

Permalänk
Medlem
Citat:

- Det är inte in-game benchmark utan det är ett speciellt test man kör.

Mjo, men om det är de medföljande benchmarksen till spelet skulle det vara intressant att veta vilket av dem det var i vilket fall. De är ju ganska olika i sig och i alla fall min dator bra i ett av dem men sämre i de andra.
Var står det förresten att det inte spelat in ett eget demo?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meg
Mjo, men om det är de medföljande benchmarksen till spelet skulle det vara intressant att veta vilket av dem det var i vilket fall. De är ju ganska olika i sig och i alla fall min dator bra i ett av dem men sämre i de andra.
Var står det förresten att det inte spelat in ett eget demo?

- Det finns ett GPU-test och två CPU-tester för Crysis. Dom kör det enda GPU testet som finns... >_<

Permalänk
Medlem

beställt sapphire radeon hd4850 toxic.
ser ut att behövas en fläktkontroller till denna dock
aja, blir en 4850x2 1gb för CF med toxic-kortet som uppgradering till jul också
eller ett likadant toxic kort beroende på priser och min plånka xD

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

undrar en sak bara, efter jag installerade asus smartdoktor så väsnas kortet som satan! varför höjer den fläkten?

mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svenne69
undrar en sak bara, efter jag installerade asus smartdoktor så väsnas kortet som satan! varför höjer den fläkten?

- ASUS SmartDoctor is a group of special tools to help users make the most of their ASUS graphics cards.

Furthermore, the embedded HyperDrive and SmartCooling technology can dynamically overclock and change the fan speed for better performance and convenience.

Permalänk
Medlem
Citat:

- ASUS SmartDoctor is a group of special tools to help users make the most of their ASUS graphics cards.

Furthermore, the embedded HyperDrive and SmartCooling technology can dynamically overclock and change the fan speed for better performance and convenience.

Hmm, definiera "convenience"... SmartDoctor har jag inte använt mig av på länge.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Finns det någon möjligthet att få se lite tester på 4870+4850 i crossfire KnightCharger?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"