Höstens grafikkort

Permalänk

En massa ATI kort men ni har inte med GTX 280 TOP från ASUS , eller XFXF variant med 670 mhz core?! ........... seriöst...... verkar väldigt vinklat mot ATI detta testet.
haha nu blir jag väl alla ATI fans hackkyckling.

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk

nvidia kiss my ass sälja mina 2 8800gts 512mb nu och köpa ett 4870x2

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
En massa ATI kort men ni har inte med GTX 280 TOP från ASUS , eller XFXF variant med 670 mhz core?! ........... seriöst...... verkar väldigt vinklat mot ATI detta testet.
haha nu blir jag väl alla ATI fans hackkyckling.

Vem vill skicka ett GTX 280 just nu?, verkar vara nya versioner på gång. Sen ger inte överklockning så stor prestandavinst iom att shaderfrekvenserna är så pass låga på GTX 280. Skall man överklocka de korten är det där huvudproblemet är, höga frekvenser på GPUn är inte allt.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag var just på väg att skriva samma sak, tills jag läste detta inlägg.

Jag kommer att klara mig fint i minst ett år till med mitt HD3870. Det verkar som att det är många som köper nytt grafikkort så fort ATI eller nVidia lanserar nytt kort.

Att klara av att spela ett spel är inte samma sak som att kunna ställa allt på max å få en riktig upplevelse..

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b4sTerd!
MEN. Jag hittar ingenting om ljudnivåerna. Hur är ljudnivån på kylaren på 4870 X2? Lever ATI's kylare fortfarande på som en dammsugare så man får skruva på en tredjeparts-historia?

På all ati kort får man skruva på en tredjeparts för att få det tyst på höga varvtal och för att få ner värmen...

Plus läste ju att 4870x2 kylare levde fan... vilken tredjepartskylare passar på det kortet?...

Tacka vet ja accelero s1 rev2... på HD4870 tyst svalt kyler grymt.. med en 120mm på givetvis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
fasen va poppis denna tråd blev haha

nu är det rött parti som gäller alltså.

Jag såg inte att ni testade några 4870 1gb? Jag är inte nöjd därför med testet och kan inte säga att testet va bra eftersom jag inte drog nytta av det.
Hade räckt med ett OC-kort och i stället för det andra kört in ett 1gb 4870...

Är det bara jag som är sugen på 4870 1gb? Har inte sett någon annan ta upp det. Känns lite konstigt.
4870 512mb tillsammans med 4870x2 är som att riva sönder tusenlappar i kallduschen.
där emot ett 48701gb tillsammans med ett 4870x2 vore intressant för mig.
Jag står i begrepp att ta ett 48701gb om den funkar okej i cf med 4870x2.
Annars väntar jag på 4850x2 och köper två sånna.
Mindre ström, mindre värme, kommer klarar alla dagens spel lika bra som 4870x2 om 4850x2 visar sig prestera som två hd4850 i cf.

Nån som vet nåt om 4850x2?
Jag har förstått att 4870 inte kommer lanseras i 1gb version (2x512 GDDR5)
I stället kommer 4850x2 på 1gb (2x512 GDDR3) dyka upp nån gång slutet av augusti, början september läste jag på någon annan sida.
Kan någon bekräfta detta? Har inte kvar den sidan uppe, och mins inte var jag hittade den.

HD4870 1gb har redan lanserats. Finns bara inte i Sverige. Problemet är att dessa kostar runt 2700 sek medan HD4870X2 kostar 3700 sek. HD4850X2 kommer börja säljas i September. Du tjänar på HD4870X2 med 2*1gb då det kommer bli betydligt dyrare att köpa två stycken separata HD4870 1gb.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seadxre3rg
nvidia kiss my ass sälja mina 2 8800gts 512mb nu och köpa ett 4870x2

Jag försöker hålla mig, äter jag mer nudlar kommer mina naglar och hår börja lossna.

Permalänk
Medlem

fint jobbat swec=), äntligen är ati i ledning igen=)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Avstängd

Bra jobbat AMD, erat dualcore spöar äntligen Nvidias singlecore. Dock åker ni ju som vanligt på stryk med era singlecore.

Nä men seriöst, bra att dom kommit ikapp, nu sjunker ju priserna som bara den

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Avstängd

att det just är ett dualcore som tar ett singel beror ju på att de båda företagen valt olika inriktningar.

vilken av inriktningarna som var bäst ser vi klart.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Bra jobbat AMD, erat dualcore spöar äntligen Nvidias singlecore. Dock åker ni ju som vanligt på stryk med era singlecore.

4870 är bättre än GTX260
4850 är bättre än 9800GTX/+

Det skulle vara GTX280 som slår 4870 då, men sen så kostar det 1200kr mer också.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HD4870
På all ati kort får man skruva på en tredjeparts för att få det tyst på höga varvtal och för att få ner värmen...

Plus läste ju att 4870x2 kylare levde fan... vilken tredjepartskylare passar på det kortet?...

Tacka vet ja accelero s1 rev2... på HD4870 tyst svalt kyler grymt.. med en 120mm på givetvis

Fast nu går ju inte deras 4800-kort på höga varvtal eller hur??
Men saknade också något om ljudnivå på X2-kortet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

Håller på och testar om Call of Duty 4 nu. Det blev tyvärr ett fel i testet som jag också uppdaterar nu. GTX 260 kortet kom egentligen för sent för att vara med så jag fick stressa med den, då den var felmärkt så missade jag att den var BIOS-överklockad. Ber om ursäkt för detta och kommer att uppdatera testet nu asap med de rätta specifikationerna och lägga till Geforce GTX 260 (standardfrekvenser). Kan krävas att man trycket F5 för att uppdatera sedan, jag räknar med att allt kommer att vara uppdaterat inom någon timme. Slutsaterna ändras egentligen inte, men det kommer innebära att GTX260 (standard) generellt ligger mer efter HD 4870.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Jag blir lite smått förbannad när jag ser med "horror" hur alla nya grafikkort slukar i sej en himmla massa ström, undrar hur många tusen watt och hundratals Amp man behöver när HD5XXXserien andländer, framöver kommer man andvända 3-Fas uttag direct på grafikkorten, och varje grafikkort kommer färdigpackat med en diesel generator.

Trodde man satt säkert med 41A på 12v ...jo tjena!

-Allvarligt, detta är ju inte nytt, CPU'er idag tar bara mindre och mindre ström, grafikkorten tar bara mer och mer, snart måste ATI/Nvidia följa med resten av marknaden och ge oss lite energisnålare alternativ att andvända i simplare sammanhang. (du vill ju inte koppla bärbara datorn till 3-fas eller?)

Permalänk

Bra test! Härligt att se att ATI har fått vind i seglen igen. Det är nog bra för konkurrensen att Nvidia har haft det lite tufft nu en tid.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
4870 är bättre än GTX260
4850 är bättre än 9800GTX/+

Det skulle vara GTX280 som slår 4870 då, men sen så kostar det 1200kr mer också.

Ja men grejen är ju den att de är 280 som ska slåss mot 4870 och 260 mot 4850, medan 4870X2 slåss mot ett gammalt 9800GX2.

Ska man snacka om vad som är mest prisvärdigt så är ju helt klart ett Radeon mer prisvärt.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me

-Allvarligt, detta är ju inte nytt, CPU'er idag tar bara mindre och mindre ström, grafikkorten tar bara mer och mer, snart måste ATI/Nvidia följa med resten av marknaden och ge oss lite energisnålare alternativ att andvända i simplare sammanhang. (du vill ju inte koppla bärbara datorn till 3-fas eller?)

Vilket alltså innebär att en dators totala förbrukning ligger ungefär på samma nivå ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Ja men grejen är ju den att de är 280 som ska slåss mot 4870 och 260 mot 4850, medan 4870X2 slåss mot ett gammalt 9800GX2.

Hur resonerar du då ?
Det man måste utgå från är ju hur mycket de kostar. 4870 är betydligt billigare än 280. Närmast i pris av ett 280 är ju 4870x2, och ska ju utan tvekan också jämföras med den. Att den är en dualcore spelar absolut ingen roll, det nackdelar som detta innebär kommer ju också tydligt fram i recensionnerna. Dvs. stödjer ett spel inte Crossfire får den ju också lägre fps i just det spelet, det underliggande tekniken är ju helt irrelevant.

4870 kostar ungefär lika mycket 260, och då är det väl självklart att de ska jämföras mot varann. Varför ska 4850 jämföras mot 260 ?
4850 ska ju helt klart jämföras med 9800gtx+, som är närmast i pris (även om t.o.m. den är inte dyrare).

Förklara gärna hur du resonerar.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
HD4870 1gb har redan lanserats. Finns bara inte i Sverige. Problemet är att dessa kostar runt 2700 sek medan HD4870X2 kostar 3700 sek. HD4850X2 kommer börja säljas i September. Du tjänar på HD4870X2 med 2*1gb då det kommer bli betydligt dyrare att köpa två stycken separata HD4870 1gb.

ugh... varför skall man lida för att man bor i Sverige?

Nej tusan alltså.
Planen från början va att inkassera en hd4870 1g och sen hugga ett 4870x2 när priset gått ner lite.

Men eftersom jag inte kommer spela i mer än 1680x1050 tror jag inte jag behöver all den kraften, och absolut inte 4870x2 just nu, hade tänkt mig börja lågt och uppgradera med CF när spel kommer som kräver den prestandan.

Men jag undrar om jag inte skulle tjäna ändå på 4850x2 1gb (512 per kärna) om den är 1000 eller mer billigare än 4870x2 2gb

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Ja men grejen är ju den att de är 280 som ska slåss mot 4870 och 260 mot 4850, medan 4870X2 slåss mot ett gammalt 9800GX2.

Ska man snacka om vad som är mest prisvärdigt så är ju helt klart ett Radeon mer prisvärt.

jag trodde hd3870x2 konkurrerade med 9800x2?

Sen 4870 mot 260 och 4870x2 mot 280. Sen finns 4870 för att konkurera med 9800GTX och övriga kort under nVidia som presterar i stort sett lika bra som 9800GTX (8800GTX, 8800GTS (512mb varianten) med mera)

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Tack för en fin recension!!

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Jag blir lite smått förbannad när jag ser med "horror" hur alla nya grafikkort slukar i sej en himmla massa ström, undrar hur många tusen watt och hundratals Amp man behöver när HD5XXXserien andländer, framöver kommer man andvända 3-Fas uttag direct på grafikkorten, och varje grafikkort kommer färdigpackat med en diesel generator.

Trodde man satt säkert med 41A på 12v ...jo tjena!

-Allvarligt, detta är ju inte nytt, CPU'er idag tar bara mindre och mindre ström, grafikkorten tar bara mer och mer, snart måste ATI/Nvidia följa med resten av marknaden och ge oss lite energisnålare alternativ att andvända i simplare sammanhang. (du vill ju inte koppla bärbara datorn till 3-fas eller?)

så sant så.... vore gött att för en gångs skull slippa byta nätagg så fort man byter graffe-.- får bli ett nätagg på 1000w nästa gång

Visa signatur

Stationär dator

Permalänk
Medlem

@KnightCharger,

Har en fråga engående effektförbrukningen. Du skriver "viloläge", menar du då att man trycker på Start -> Shut Down -> Sleep/"Viloläge", eller är det bara att man låter datorn stå på med skrivbordet uppe (idle, 2D)?

Skulle även vara intressant att veta varför vissa av 4850-korten har hälften av förbrukningen mot andra 4850-kort. Någon nämnde BIOS, men kan det verkligen vara en sån stor skillnad?

Tackar i övrigt för ett bra test.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Ja men grejen är ju den att de är 280 som ska slåss mot 4870 och 260 mot 4850, medan 4870X2 slåss mot ett gammalt 9800GX2.

Ska man snacka om vad som är mest prisvärdigt så är ju helt klart ett Radeon mer prisvärt.

vaa? 280 är tänkt att gå mot GTX260 och 4850 mot 9800GTX och därmed basta. 4870x2 är AMDs svar på GTX280.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Jag försöker hålla mig, äter jag mer nudlar kommer mina naglar och hår börja lossna.

haha XD blir väll att prostituera sej för att uppgradera hela datan da XD haha

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
@KnightCharger,

Har en fråga engående effektförbrukningen. Du skriver "viloläge", menar du då att man trycker på Start -> Shut Down -> Sleep/"Viloläge", eller är det bara att man låter datorn stå på med skrivbordet uppe (idle, 2D)?

Skulle även vara intressant att veta varför vissa av 4850-korten har hälften av förbrukningen mot andra 4850-kort. Någon nämnde BIOS, men kan det verkligen vara en sån stor skillnad?

Tackar i övrigt för ett bra test.

viloläge=idle när dator inte har några aktiva prosesser, alltså när du bara sitter och stirar på skrivbordet.
När datorn är i sleep drar den typ 3w eller något..

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
@KnightCharger,

Har en fråga engående effektförbrukningen. Du skriver "viloläge", menar du då att man trycker på Start -> Shut Down -> Sleep/"Viloläge", eller är det bara att man låter datorn stå på med skrivbordet uppe (idle, 2D)?

Skulle även vara intressant att veta varför vissa av 4850-korten har hälften av förbrukningen mot andra 4850-kort. Någon nämnde BIOS, men kan det verkligen vara en sån stor skillnad?

Tackar i övrigt för ett bra test.

Det är när man låter datorn stå på med skrivbordet uppe, effektförbrukningen är vad nätagget drar från kontakten till hela datorsystemet förutom skärm.

Som jag skriver så är det svårt att mäta effektförbrukningen när man inte belastar grafikkorten. Förbrukningen varierar ofta kraftigt. Det verkar vara stor skillnad även om de kort som har högre siffror i diagrammet också fick låga värden men de förekom mer sällan. Har hört att det kan både bero på grafikkort, moderkort och förstås drivrutinerna. Hur stor vikt man skall lägga vid de värdena är svårt att säga.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Efterlängtat test som gjorde min vecka

Nu vart man ju vrålkåt på ett 4870x2 .. Men 4k (?) är lite för mkt för en studerande ... Prollen är ju redan en flaskhals också =(

(fan vad trött man är på alla "det kortet tävlar mot det kortet", LÄS IGEN FFS !!!)

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Förlåt i förhand, men vilket jävla as! Fy för den lede vilken sjuk prestanda! Hoppas att priset sjunker den närmsta månaden så man med gott samvete kan köpa bland det värsta som finns.

Jäklars vilket kort! Lite hög värmeutveckling dock, men skickas det ut genom chassit spelar det ju ingen roll.

Permalänk
Medlem

Att det skulle märkas någon skillnad på elräkning är ju lite att överdriva kan jag tänka. Dessutom så betalar väl mor den räkningen för 95% av de personer som är kvar här nu för tiden.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk

Fyfan va gött inte ett enda prisvärd eller rekommenderas till nvidia

Permalänk

*Fäller en tår för AMD.

Ett 4870 eller ett 4870X2 skulle sitta fint till Warhead nu om en månad! =D