Höstens grafikkort

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
glöm inte att ställa in cod4 rätt nästa gång:
cvar maxfps 0

jag tror att ni har maxfps satt till 90 nu som är standard så att kortet inte går över det även om det kan. (detta görs för att man inte ska få lagg när man går från en miljö/ett rum med låg fps till en miljö/ett rum där kortet kan kötta ut 200+ fps)

Tackar jag jobbar på att uppdatera cod4 testerna Tyvärr tar det lite tid men förhoppningsvis kan jag nya diagram någon gång imorgon.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt

En sak till, jag sitter med ett Antec Smartpower 450W som endast har en PCIe strömkontakt. Då 9800GTX använder 2 så har jag en känsla att det kan bli problem... Dock så såg jag denna bild: Newegg.com 9800GTX+ (bilden längst till höger...)
Där verkar det som om man får med PCIe adaptrar, kommer det fungera att köra kortet med en sån?

Finns annars "converters" att köpa åt allting idag, så det kommer gå.

Å andra sidan skulle jag nog köpt ett nytt nätaggregat i samma veva. Smartpower var väl knappast något att lita på när man läste runt på olika forum om det nätaggregatet.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Finns annars "converters" åt allting idag, så det kommer gå.

Okej, jo men det känns ju bra iallafall.

Finns det chans att man kan köra ett HD 4870 på mitt nätagg isåfall?

Edit: det är ett Smartpower 2.0 om det skulle göra någon skillnad.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Någon mer som lade märke till de olika temperaturerna för 4870?

Saphire 4870 (standard) = 80,5C Load och 76C Idle
Jetway 4870 (standard) = 78C Load och 76C Idle

Sedan kommer de överklockade:

MSI 4870 (OC) = 61,5C Load och 59,5C Idle
Asus 4870 (OC) = 59C Load och 53,5C Idle

Det är lite konstigt att de korten som är överklockade är svalare, de har använder sig ju av samma kylare.
De kanske har "överklockat" fläkten?
Ingen av testpatrullen som reagerade på om de förde mer oväsen?

Edit: Eller har jag missat något? Är så trött idag..

Troligtvis kommer de med en annan bios som har andra fläktinställningar, eller att de har bättre kylfläns på något sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dewoo
VA? Du anser dig själv kunna ser en märkbar skillnad på bildkvalitén mellan ATI och andra tillverkare? Antingen är du en blind fanboy och inbillar dig eller så har du övermänsklig syn.

Det är många recensenter som har märkt skillnad på bildkvalitén mellan ATI och Nvidia så han behöver vare sig vara fanboy eller ha övermänsklig syn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Exakt hur jag resonerar. Har råd att köpa ett nytt grafikkort, men ser absolut ingen poäng att göra det när det inte finns några spel. Brukar kika in lite då o då på nån spelsida och det är ju fan helt tomt, de spel som kommer ut antigen suger helt eller faller inte mig i smaken.
Lite synd om ATI som har en sånn fin serie, men spelmarknaden skapar inget riktigt sug. Är ju bara 3dmark/crysis fps nötare som har någon poäng i att köpa nytt nu.

Visst är det inte så nödvändigt för folk som sitter på sådana kort som du redan. Å andra sidan folk som nyss köpt ny dator och inväntar grafikkort så är detta ett perfekt kort om man vill vara någolunda framtidssäkrad

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Grymt test, men saknade som tidigare nämt GTX280 i sli-uppsättning.

Vet inte om man ska "investera" i ett nytt grafikkort, mitt hd2900xt har svårt att hänga med. dock spelar man ju inte så mycket, men både x2:an och bloomfiled lockar ju något enormt...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att HD 4870 i crossfire får bättre än 4870x2 i många tester,då x2 har mycket mer minne?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb | HD 4870@CrossFireX | Gigabyte GA-X48-DS4 | Corsair TX750W | WD 640gb |

Permalänk
Medlem

ati va ju helt bäst här men jag undrar om de kommer hålla sig när "big bang2" drivrutinerna kommer ut till nvidia. Om jag minns rätt så ska den drivrutinen göra så att en quad processors prestanda höjs med upp till 10 gånger. Om detta är sant så kommer väl nvidia vara det bättre valet pga det? skulle beställa min nya dator imon men jag blev osäker när jag såg detta testet:P funderar på att köra SLI/crossfire också när ekonomin tillåter;) skulle vara schyst om ngn svara:) BTW väldigt bra recension sweclockers!:D

Permalänk

Har ni provat spela runt med fläkthastigheter? HD4870 är ju satt till 20% i stock och därmed ljudlöst men med höga temps. Det skulle vara väldigt intressant hur mycket man kan få ner tempsen på HD4870X2 med att öka fläkten något.

Skulle även mycket gärna se lite överklockning om det är möjligt.

Annars, Mycket bra tester! Tumme upp, bra jobbat! <3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
ati va ju helt bäst här men jag undrar om de kommer hålla sig när "big bang2" drivrutinerna kommer ut till nvidia. Om jag minns rätt så ska den drivrutinen göra så att en quad processors prestanda höjs med upp till 10 gånger. Om detta är sant så kommer väl nvidia vara det bättre valet pga det? skulle beställa min nya dator imon men jag blev osäker när jag såg detta testet:P funderar på att köra SLI/crossfire också när ekonomin tillåter;) skulle vara schyst om ngn svara:) BTW väldigt bra recension sweclockers!:D

Big Bang 2 kommer inte ändra prestandan på några kort något överdrivet mycket. Det kommer lägga till lite bättre support när det gäller fysik och SLI men förvänta dig inte "10 gånger bättre prestanda" någonstans. Kom ihåg dessutom att ATIs drivrutiner är fortfarande i ett Beta-stadie och att Crossfire "sideport" som är en extra brygga mellan GPU:erna inte är aktiverad i drivrutinerna ännu så det finns ganska mycket utrymme för förbättring hos ATI också.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

nvidias modeller börjar kännas onödiga, 9600 gtn's prisvärdhet är som bortblåst. GTX 260 är så otroligt onödigt, borde inte ens ha lanserats, men tycker att ati borde fixa ett par ordentliga kylare.

GTX korten är bra på att dra lite ström i idle, vilket atis kort inte är lika bra på. De drar mer än man hade trott. Hoppas ati får till powerplay funktionen snart (dvs att de lanserar catalyst 8.8)

Måste säga att detta var ett mycket bra utfört test:D Bra om ni gör om CoD 4 testet också:P

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

4870X2 beställt...eller beställer när jag vet att det finns i lager där jag ska ha det ifrån

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Big Bang 2 kommer inte ändra prestandan på några kort något överdrivet mycket. Det kommer lägga till lite bättre support när det gäller fysik och SLI men förvänta dig inte "10 gånger bättre prestanda" någonstans. Kom ihåg dessutom att ATIs drivrutiner är fortfarande i ett Beta-stadie och att Crossfire "sideport" som är en extra brygga mellan GPU:erna inte är aktiverad i drivrutinerna ännu så det finns ganska mycket utrymme för förbättring hos ATI också.

okej:) du har plötsligt fått mig att köpa ett hd4870 kort:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Asus Radeon HD 4870 X2 blir lite varmare än GTX 280 men det är små skillnader.

10 grader i både idle respektive load. Det är många grader det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
10 grader i både idle respektive load. Det är många grader det.

Jo men ATI har ställt in sina fläktar så dom inte går på max. Sen fungerar inte powerplay funktionen ännu utan det ska komma med nästa Catalyst så för tidigt att uttala sig om det

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Har sett att priserna på 260gtx är betydligt trevligare i andra länder än Sverige då det här är rövarpriser på en del grejor. 2x260gtx verkar vara en väldigt trevlig kombination i många spel, framförallt Crysis. 2st 260gtx borde kosta runt 4000kr men det gör dom ju inte riktigt här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jo men ATI har ställt in sina fläktar så dom inte går på max. Sen fungerar inte powerplay funktionen ännu utan det ska komma med nästa Catalyst så för tidigt att uttala sig om det

Anledningar till det kan väl finnas. Det går däremot inte att presentera data och sen lalla fram något helt annat.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Verkar som om mitt x1950Pro med trasig fläktkontroller, och som inte reagerar det minsta på OC får sig ett byte snart

4870 it is!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Det här var väl jättekonstigt? Hur kan t.ex. MSI 4850 ha 62W i viloläge medans motsvarande Gigabyte har 140W, mer än dubbelt så mycket??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Det här var väl jättekonstigt? Hur kan t.ex. MSI 4850 ha 62W i viloläge medans motsvarande Gigabyte har 140W, mer än dubbelt så mycket??

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200807/Effektfrbruk...

Annat BIOS med fixad powerplay antagligen.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Kan någon säga mig varför ingen lägger ut tester på 4870 och ett 4850 i crossfire????? Skulle vara jätte intressant och se om det kanske är det bästa och mest prisvärda alternativet

köpte själv ett asus 4870 förra veckan och tänkte köpa ett 4870x2 till jul när jag köper helt ny dator när nahelem processorn kommer ut.
det ska bli roligt att se de komponenterna prestera ihop.

mvh

Permalänk
Medlem

Ingen 280gtx SLI konfig?
Men dock CF konfig?

Lite knasigt.

Men bra recension, satans va bra prestanda x2 har...hade jag inte varit en notorisk ATI driver hatare så hade jag köpt en bums.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Tight brud på Asus kortet..

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Ingen 280gtx SLI konfig?
Men dock CF konfig?

Lite knasigt.

Men bra recension, satans va bra prestanda x2 har...hade jag inte varit en notorisk ATI driver hatare så hade jag köpt en bums.

Det är orealistiskt dyrt med två 280 i SLI plus att jag antar att dom endast har med två ATi i CF för att gämnföra strömförbrukningen och prestandan eftersom X2 i grunden är två ATi kort i CF. Något som helt enkelt inte var intressant med nVidia =D

eller så hade dom helt enkelt inte två 260/280 kort^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
nvidias modeller börjar kännas onödiga, 9600 gtn's prisvärdhet är som bortblåst. GTX 260 är så otroligt onödigt, borde inte ens ha lanserats, men tycker att ati borde fixa ett par ordentliga kylare.

GTX korten är bra på att dra lite ström i idle, vilket atis kort inte är lika bra på. De drar mer än man hade trott. Hoppas ati får till powerplay funktionen snart (dvs att de lanserar catalyst 8.8)

Måste säga att detta var ett mycket bra utfört test:D Bra om ni gör om CoD 4 testet också:P

Powerplay funkar tydligen på HD4870X2. Har lägre i viloläge än HD4850 CF och ligger bara ca. 20 watt över GTX280 som har riktigt bra strömkonsumption.

Dessutom har Asus redan annonserat HD4870X2 med deras specialkylare som borde komma någolunda snart. Den var ju tydligen riktigt bra förra generationen så det kan bli mysigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
okej:) du har plötsligt fått mig att köpa ett hd4870 kort:D

Jag tror att det är ett betydligt bättre köp. Big Bang 2 kommer definitivt att bli en mysig drivrutin som lägger till många funktioner men förvänta dig inte mer än vanligt när det gäller prestandaförbättring. Det finns en artikel om Big Bang 2 från några dagar tillbaka här på Sweclockers där du kan läsa mer om det. Allmänt så är HD4870 betydligt prisvärdare än Nvidia korten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Har sett att priserna på 260gtx är betydligt trevligare i andra länder än Sverige då det här är rövarpriser på en del grejor. 2x260gtx verkar vara en väldigt trevlig kombination i många spel, framförallt Crysis. 2st 260gtx borde kosta runt 4000kr men det gör dom ju inte riktigt här.

Varför köpa GTX 260 när HD4870 presterar bättre och är billigare?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snowy86
Det är orealistiskt dyrt med två 280 i SLI plus att jag antar att dom endast har med två ATi i CF för att gämnföra strömförbrukningen och prestandan eftersom X2 i grunden är två ATi kort i CF. Något som helt enkelt inte var intressant med nVidia =D

eller så hade dom helt enkelt inte två 260/280 kort^^

Huruvida det är orealistiskt dyrt eller inte är väl upp till konsumenten att avgöra, inte personen som gör testen.
Blir en aningen partisk bedömning enligt mig.

Nä jag tycker det är trist att det saknas SLI konfig på nvidias top kort.
Eftersom pengar inte är ett bekymmer för mig vill jag veta prestanda skillnaden mellan 2st 280 vs 2st4870.

Well, man kan uppenbarligen inte få allt.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Ingen 280gtx SLI konfig?
Men dock CF konfig?

Lite knasigt.

Men bra recension, satans va bra prestanda x2 har...hade jag inte varit en notorisk ATI driver hatare så hade jag köpt en bums.

Jovisst jag hade gärna kört SLI också men denna gång var det svårare att fixa Nvidia-kort än Radeon. Jag blev också tvungen att sluta ta in kort då testet blev lite väl stort

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

HD4850 i Crossfire, säger jag bara.Wow! Trodde inte prestandan skulle bli så bra. Är lycklig som ett barn i en godisaffär.

Testen har en partisk "ton" men för egen del tycker jag det är kul när "under-doggen" sparkar pung lite. Hade det nu bara varit så att AMD kunde prångla ut en riktig värsting-processor kunde det bli rena tivoli-stämningen.

Lite SLi-tester hade dock inte varit helt fel. 280gtx mot 4870x2 i multigpu-test? Ja tack!

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Huruvida det är orealistiskt dyrt eller inte är väl upp till konsumenten att avgöra, inte personen som gör testen.
Blir en aningen partisk bedömning enligt mig.

Nä jag tycker det är trist att det saknas SLI konfig på nvidias top kort.
Eftersom pengar inte är ett bekymmer för mig vill jag veta prestanda skillnaden mellan 2st 280 vs 2st4870.

Well, man kan uppenbarligen inte få allt.

Det finns gott om större test där både 2 och 3 way SLI finns, dock tycker jag det är illa att det saknas test med 2, 3 och 4 4870 X2 i SLI dålig stil enligt mig...eller så kanske det inte finns stöd för det än men vem vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulan
Tight brud på Asus kortet..

mmm hon är med på rätt många asuskort nu, jag tror jag är kär

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Avstängd

Här testar dom även med sli config´s 2-3 way sli på 260 och 280
känns som ett x4870x2 är ett bättre köp oavsett om hur många geforce man trycker in

länken till testet:
http://techreport.com/articles.x/15293

Citat från racegrid testet:
Playing this gorgeous game on a four-way 4870 CrossFire rig at 100+ FPS on a 30" 2560x1600 display? Yeah, I love my job.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb