Höstens grafikkort

Permalänk
Inaktiv

Helt otroligt dåligt test Sweclockers ni borde skämmas

ATI och Nvidia är bra på olika sätt men ATI's kort drar alldeles för mycket ström och avger för mycket värme men gillar du att driva kärnkraftverk som slukar ström så varsågod . Finns absolut ingen vettig anledning och köpa 4870 x2 såvida man inte kör i upplösning 1920x1200 eller högre och är beredd och betala skyhög elnota.

Därför citerar jag Anandtechs recension:

Citat:

I've never felt totally comfortable with single-card multi-GPU solutions. While AMD reached new levels of seamless integration with the Radeon HD 3870 X2, there was always the concern that the performance of your X2 would either be chart topping or merely midrange depending on how good AMD's driver team was that month. The same is true for NVIDIA GPUs, most games we test have working SLI profiles but there's always the concern that one won't. It's not such a big deal for us benchmarking, but it is a big deal if you've just plopped down a few hundred dollars and expect top performance across the board.

Perhaps I'm being too paranoid, but the CrossFire Sideport issue highlighted an important, um, issue for me. I keep getting the impression that multi-GPU is great for marketing but not particularly important when it comes to actually investing R&D dollars into design. With every generation, especially from AMD, I expect to see a much more seamless use of multiple GPUs, but instead we're given the same old solution - we rely on software profiles to ensure that multiple GPUs work well in a system rather than having a hardware solution where two GPUs truly appear, behave and act as one to the software. Maybe it's not in the consumer's best interest for the people making the GPUs to be the same people making the chipsets, it's too easy to try and use multi-GPU setups to sell more chipsets when the focus should really be on making multiple GPUs more attractive across the board, and just...work. But I digress.

The Radeon HD 4870 X2 is good, it continues to be the world's fastest single card solution, provided that you're running a game with CrossFire support. AMD's CF support has been quite good in our testing, scaling well in all but Assassin's Creed. Of course, that one is a doubly bitter pill for AMD when combined with the removal of DX10.1 support in the latest patch (which we did test with here). That has nothing to do with CrossFire support of course, but the lack of scaling and the fact that 4xAA has the potential to be free on AMD hardware but isn't really doesn't stack up well in that test.

In addition to being the fastest single card solution, the 4870 X2 in CrossFire is also the fastest 2 card solution at 2560x1600 in every test we ran but one (once again, Assassin's Creed). It is very important to note that 4-way CrossFire was not the fastest solution at lower than 2560x1600 in as many cases. This is generally because there is more overhead associated with 4-way CrossFire which can become the major bottle neck in performance at lower resolution. It isn't that the 4870 X2 in CrossFire is unplayable at lower resolutions, it's just a waste of money.

We do have yet to test 3-way SLI with the newest generation of NVIDIA hardware, and the 3-way GTX 260 may indeed give 2x 4870 X2 cards a run for their money. We also have no doubt that a 3x GTX 280 solution is going to be the highest performing option available (though we lament the fact that anyone would waste so much money on so much unnecessary (at this point in time) power).

For now, AMD and NVIDIA have really put it all in on this generation of hardware. AMD may not have the fastest single GPU, but they have done a good job of really shaking up NVIDIA's initial strategy and forcing them to adapt their pricing to keep up. Right now, the consumer can't go wrong with a current generation solution for less than $300 in either the GTX 260 or the HD 4870. These cards compete really well with each other and gamers will really have to pay attention to which titles they desire greater performance in before they buy.

The GTX 280 is much more reasonable at $450, but you are still paying a premium for the fastest single GPU solution available. In spite of the fact that the price is 150+% of the GTX 260 and the 4870, you just don't get that return in performance. It is faster than the GTX 260, and most of the time it is faster than the 4870 (though there are times when AMD's $300 part outperforms NVIDIA's $450 part). The bottom line is that if you want performance at a level above the $300 price point in this generation, you're going to get less performance per dollar.

When you start pushing up over $450 and into multi-GPU solutions, you do have to be prepared for even more diminished returns on your investment, and the 4870 X2 is no exception. Though it scales well in most cases and leads the pack in terms of single card performance when it scales, there is no gaurantee that scaling will be there, let alone good, in every game you want to play. AMD is putting a lot into this, and you can expect us to keep pushing them to get performance impovements as near to linear as possible with multi-GPU solutions. But until we have shared framebuffers and real cooperation on rendering frames from a multi-GPU solution we just aren't going to see the kind of robust, consistent results most people will expect when spending over $550+ on graphics hardware.

edit: hur gör man quotes i detta forum?

Permalänk
Avstängd

Mååste ha...4870x2... Fast pengapungen är tom, för jag köpte ny skärm (1920x1200)... när kommer första prisfallet?
Fan måste skaffa mony.

4870x2's resultat är som jag hade hoppats på. Bra skit helt enkelt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
[B]Vilket alltså innebär att en dators totala förbrukning ligger ungefär på samma nivå ?

Nu får du nog tänka om från hur jag lade fram det.

Tex.

Om vi här i sverige släpper ut mindre avgaser innebär det då att Norge har full tillåtelse att släppa ut mera avgaser?

Det är just sånthär tänk som inte för tekniken frammåt.

Om vi tar AMD/ATI som faktiskt tillverkar både GPU och CPU, vore det då inte logiskt att innom företaget sträva efter samma mål, som att dra ned effeckt förbrukningen på både GPU och CPU?

Sedan vill vi ju inte att förbrukningen ska ligga på samma nivå, helst ska ju stömsnålare alternativ komma, speciellt eftersom många vill idag ha stömsnåla alternativ i sina datorer, tänk dej med kraften av ett HD4870x2 till förbrukningen av HD3850, så är det ju på processor sidan, Grafikkorten går åt motsatt håll.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Helt otroligt dåligt test Sweclockers ni borde skämmas

ATI och Nvidia är bra på olika sätt men ATI's kort drar alldeles för mycket ström och avger för mycket värme men gillar du att driva kärnkraftverk som slukar ström så varsegod. Finns absolut ingen vettig anledning och köpa 4870 x2 såvida man inte kör i upplösning 1920x1200 eller högre och är beredd och betala skyhög elnota.

Jag skämms inte faktiskt. Sen menar väl du snarare att slutsatserna är dåliga, enligt dig. Alla tycker inte lika och det är helt ok, tanken är att man själv skall välja det som passar bäst (ens personliga preferenser). Ifall man vet att man kommer att använda en 17" skärm så skaffar man ett grafikkort därefter?

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Är det bättre att köpa ett färdigclockat grafikkort eller klocka det själv? Tänkte först att jag skulle ta Gibagit HD4850, slänga på en ny kylare och clocka det. Skall man köpa ett Sapphire Radeon HD4850 istället? (Måste endå ha en ny kylare, jag jagar DBa.)

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
viloläge=idle när dator inte har några aktiva prosesser, alltså när du bara sitter och stirar på skrivbordet.
När datorn är i sleep drar den typ 3w eller något..

Jag har förstått det som så att viloläge på engelska i Windows heter Sleep eller Hibernation. Idle är något annat och jag är inte säker på det svenska ordet (om det ens finns i detta sammanhang).

Lexin översätter Idle till tomgång. Då kan man kanske se viloläge som att tändningen är på, men motorn är av?

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Helt otroligt dåligt test Sweclockers ni borde skämmas

ATI och Nvidia är bra på olika sätt men ATI's kort drar alldeles för mycket ström och avger för mycket värme men gillar du att driva kärnkraftverk som slukar ström så varsågod . Finns absolut ingen vettig anledning och köpa 4870 x2 såvida man inte kör i upplösning 1920x1200 eller högre och är beredd och betala skyhög elnota.

Blev inte ett dugg förvånad när jag såg ett 8800GT i din signatur.

Hur vet du att AMDs kort avger mer värme? kan du inte förklara precis hur du tänker just nu? så vitt jag vet så har vi inte sett något temperatur-diagram där korten inte har någon kylning över huvud taget, eller?

Sen är 4870x2 ett _monsterkort_ och gör slarvsylta av det mesta. Då vet vi alla att det kommer dra en hel del ström, samma gäller 4870. Å andra sidan går inte min ekonomi i kras bara för att jag får betala några kronor extra i månaden för att jag köper ett fett grafikkort, så det argumentet kan du ta och slänga ut ur ditt inlägg.

Sen förstår jag inte vad du gnäller över ang. att kortet först börjar utklassa i höga upplösningar. Så vitt jag kan se så fick kortet utmärkelsen "Bäst i test" vilket betyder att det är det bästa kortet. Inte det mest prisvärda, inte det kortet som passar flest användare, utan BÄST.

Sen är det något så j*vla ohyffsat att kalla testet "helt otroligt dåligt". Testet är stort som fan med många olika kort och flera spel testas. Fattar inte vad som är så himla dåligt? Är det kanske för att nvidia får så fetspö att ditt 8800GT gråter?

-----

IDLE är när komponentera inte arbetar, som t.ex i ett tomt Desktop utan aktiva processer.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Super bra recension som vanligt Sweclockers.
Nu är ju bara frågan vad man ska slå till på... Sitter ju på ett 3870 och spelar mest bara CoD4 idag på 1650*1050 med lite AA/AF på. Får fps drops till runt 50fps när det är mycket rök och skit på banan vilket är lite irriterande då man är van med QW/Q3 med ett par hundra fps.

Om du sitter på en vanlig LCD så märker du ingen skillnad på 60fps och 600 fps, de vet du va?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Helt otroligt dåligt test Sweclockers ni borde skämmas
ATI och Nvidia är bra på olika sätt men ATI's kort drar alldeles för mycket ström och avger för mycket värme men gillar du att driva kärnkraftverk som slukar ström så varsågod . Finns absolut ingen vettig anledning och köpa 4870 x2 såvida man inte kör i upplösning 1920x1200 eller högre och är beredd och betala skyhög elnota.

Därför citerar jag Anandtechs recension:
edit: hur gör man quotes i detta forum?

Ati äger i vilket fall som helst ju nu. Varför var det inget gnäll på 9800gx2? Bara 3870x2 och 4870x2 som det gnäll om. Spelen kommer ju också börja kräva mer och mer nu gnälla om upplösningen är otroligt dumt. Folk kallade mig en idiot när jag hade två 7900gt sli och körde i 1280x1024 och folk påpekade att jag slängt bort pengar när jag lirade med 8800gt sli på min 1680x1050 wide. Kommer alltid vara nån som måste utrycka det.

Permalänk
Medlem

F*n vad härligt att ATI lyckats med denna serien, tycker dom borde kunna ta igen sina förluster dom har haft på senaste tiden eftersom Nvidia inte har nåt att sätta emot dessa kort.

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian

"men gillar du att driva kärnkraftverk som slukar ström så varsågod"

Kärnkraftverk slukar inte ström dom producerar strömm

var bara tvungen lät så kul

men jag håller med x2 an drar alldeles för mycket ström för att jag skulle köpa ett
4850 toxic verkar dock väldigt prisvärd.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
bla bla bla

Någon är tydligen lite bitter.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Avstängd

320watt för en hel dator är faktiskt inte så farligt
gissar att enbart p4:an i sign tuggar i sig 180w ? och datorn kanske ligger runt 300watt ?

sedan att hd5xxx kommer dra massor är också lite fel då rv870 går under utvecklingsnamnet lill dragon och kommer bli bättre än rv770 men ochskå mycket mer energieffektiv.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Finns det några Nvidioter kvar här?

Spelar det någon roll. Om nVidiaidioterna blivit ATIidioter har vi ju fortfarande lika många idioter. Bättre att vi som vänder kappan efter vinden och inte predikar märke utan prestanda väljs till styrande regering.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Helt otroligt dåligt test Sweclockers ni borde skämmas

ATI och Nvidia är bra på olika sätt men ATI's kort drar alldeles för mycket ström och avger för mycket värme men gillar du att driva kärnkraftverk som slukar ström så varsågod . Finns absolut ingen vettig anledning och köpa 4870 x2 såvida man inte kör i upplösning 1920x1200 eller högre och är beredd och betala skyhög elnota.

- Är det någon som borde skämmas så är det du.

ATI och nVIDIA är inte "bra" på olika sätt, ATI är bäst just nu med sina senaste kort. Apropå "kärnkraftverk som slukar ström" så borde du nog läsa på lite.

4870X2 fungerar mycket bra som spelkort i 1680x1050 med full kanutjämning och AF.

Permalänk
Medlem

Vad snackar vi egentligen för årskostnad för att ha en grym dator me 4870x2 stå på året runt? Jag tvivlar ju på att det är någon summa att bry sig om och om man har ett jobb sä är det la nps

...och om ni bor hemma betalar ju föräldrarna elräkningen

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriNitro
Vad snackar vi egentligen för årskostnad för att ha en grym dator me 4870x2 stå på året runt? Jag tvivlar ju på att det är någon summa att bry sig om och om man har ett jobb sä är det la nps

...och om ni bor hemma betalar ju föräldrarna elräkningen

Räkna att kilowatttimme kostar 1kr, om en rigg med ett 4870x2 drar 500w (lite till godo där alltså), så kostar datorn 12kr om dygnet i Full Load.

Totalt för ett år blir det 4272kr, dvs lite mer än vad kortet kostar att köpa. Och detta i full load 24/7.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Totalt för ett år blir det 4272kr, dvs lite mer än vad kortet kostar att köpa. Och detta i full load 24/7.

- Om du spelar 5 timmar per dag så blir årskostnaden 1000-1500kr för hela systemet.

Permalänk
Medlem

Det är bara att släcka lite lampor och ta igen strömmen och låta den underbara grafiken lysa upp.

Permalänk
Medlem

Utförligt test men i ärlighetens namn borde ni försöka köra i högre upplösning. Största poängen med 4870x2 som jag ser det är att det äntligen finns en-korts lösning för att spela på en 30" skärm. Det skulle bli än mer uppenbart hur mycket stryk nvidia tar om ni testade 2560x1600, speciellt med hög anti-aliasing.

Dubbla x2 kort däremot verkar fullständigt meningslöst än så länge i alla fall.

Permalänk
Medlem

kommer jag inte kunna köra ett asus 4870 som jag precis köpt i crossfire konfiguration med ett 4870X2?

skulle inte det vara bra?

mvh

Permalänk
Medlem

känns som att mina 8600GT i sli inte riktigt hänger med nu för tiden:D får väl bli ett 4850 kort. inom en snar framtid

Permalänk
Avstängd

Haft nvidia i några år nu minimal prestanda i nya kort ifrån dom äldre.. samma kort fast olika namn på dom.. väntat på att ati ska komma med några schysst kort och det har dom gjort...

Köpte mej ett HIS HD4870 blev grymt nöjd med prestandan men värmen var ej acceptabel helt sjukt och fläkten låter ju som 450 bikupor när man ökar fläkten några % bara..

men visst nu är kortet kallt och svalt efter byte till en accelero s1 rev2..

Bilden prestandan för 2300kr är ju helt sjuk... mycket nöjd att äga detta grymma kort.. haft alla nvidias kort förutom 260/280 serien... nvidia kan inte ens mäta sej bildmässigt med ati...

Drog på en film med ati kortet jag blev helt häpen över skärpan detaljerna bilden... jag hade glömt hur bra bild ati hade...

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdaterat med nya Call of Duty 4 resultat

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd

Knight asbra test 10 poäng...

Måste ha tagit en jella tid det där.. sicket jobb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Uppdaterat med nya Call of Duty 4 resultat

Fan vilket jobb alltså. Grymt jobbat

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HD4870
Knight asbra test 10 poäng...

Måste ha tagit en jella tid det där.. sicket jobb

Thx jo det tog en del tid

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

"Rebel alliance" har vunnit över "The empire"
Nästa stor köp 4870x2

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Räkna att kilowatttimme kostar 1kr, om en rigg med ett 4870x2 drar 500w (lite till godo där alltså), så kostar datorn 12kr om dygnet i Full Load.

Totalt för ett år blir det 4272kr, dvs lite mer än vad kortet kostar att köpa. Och detta i full load 24/7.

ETT 4870x2 drog 320W hela systemt. 2 stycken 4870x2 drog 500w.

Och du spelar aldrig 24-7. Säg att du spelar för 2kw om dagen istället. Så med andra ord ca 3kr om dagen =ca1000kr året är mera rimligt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Thx jo det tog en del tid

hehe jag förstår det men bra jobbat i alla fall...

En fråga vad tyckte du om ljudnivån på 4870x2?