Höstens grafikkort

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
ETT 4870x2 drog 320W hela systemt. 2 stycken 4870x2 drog 500w.

Och du spelar aldrig 24-7. Säg att du spelar för 2kw om dagen istället. Så med andra ord ca 3kr om dagen =ca1000kr året är mera rimligt

Sen drar faktiskt ett datorsystem med ett Nvidia-kort också en del W så ifall man skall vara korrekt måste man ta skillnaden mellan dessa system och räkna på detta.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
ETT 4870x2 drog 320W hela systemt. 2 stycken 4870x2 drog 500w.

Och du spelar aldrig 24-7. Säg att du spelar för 2kw om dagen istället. Så med andra ord ca 3kr om dagen =ca1000kr året är mera rimligt

som sagt, hade lite toll godo.

Hursomhelst så blir det inte mycket pengar och det var därför jag valde 24/7 full load - bara för att visa hur absurt det argumentet är, speciellt när även ett GTX280 drar en hel del själv, skillnaden är mindre än man kan tro.

EDIT: Inget dåligt övertag i coD4 för de röda, dang. 150fps i 1920x1080 med full 4xAA och 16xAF! Wow!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Kul för AMD

Jag är inte fanboy, men jag tror väldigt många här inne som trycker ner nvidia i skiten vänder kappan efter vinden när det är nvidias tur igen att släppa ett bättre kort.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Uppdaterat med nya Call of Duty 4 resultat

När ni testar spel och lägger ut resultaten är det medelvärdet av FPS:en ni skriver ut i diagrammen då?

Tack för ett grymt bra test!

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk
Hjälpsam

http://i269.photobucket.com/albums/jj44/visio159/eos.jpg
http://www.kjun.org/homepag/jungal/renew/protecter.jpg

Som sagt Asus har verkligen lyckats med designen, mums!
Sen brukar dom vara duktiga med fläktstyrning och så har dom har smartdoctor också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Härligt att se att mitt 9800GX2 står sig bra mot HD4870 X2.

Eller inte...

Permalänk
Medlem

tjena, kopplade in mitt asus 4870 idag och märkte att jag kunde få hdmi ljud ut till min receiver, frågan jag nu undrar är om det är bättre än ljudkortet jag precis köpte som är ett x-fi fatality FPS?
isåfall avbeställer jag det.

mvh

Permalänk
Medlem

HDMI är det bästa, då använder du receiverns inbyggda DACar och slipper kabelförluster. Eftersom det är helt digitalt kan det inte bli "bättre" med ett X-Fi. Dessutom perfekt att bara ha en sladd för ljud/bild. Kan det bli bättre?(ja, trådlöst då ...)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Som the squonk sa är signalen digital. Din reciever omvandlar signalen till analog och skickar till högtalarna. Är du nöjd med ljudet från din reciever behöver du inte x-fi. Det skulle vara om det är någon speciell funktion från din x-fi du vill använda som du skulle behöva den...
Edit: typ EAX osv

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk

Det roligaste på det här forumet är att man blir stämplad som fanboy medsamma man inte råkar komma överens med nån annan och/eller beroende på vad man har för hårdvara i signaturen. Ordet fanboy har förlorat sin betydelse här, grattis!

Fint test Sweclockers, enda jag saknar är 2560x1600-tester men av förståeliga skäl förstår jag varför dom inte finns.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Det roligaste på det här forumet är att man blir stämplad som fanboy medsamma man inte råkar komma överens med nån annan och/eller beroende på vad man har för hårdvara i signaturen. Ordet fanboy har förlorat sin betydelse här, grattis!

Fint test Sweclockers, enda jag saknar är 2560x1600-tester men av förståeliga skäl förstår jag varför dom inte finns.

Jag har både nVidia och Radeon. En på var burk. Schizoboy

Men vilka skäl är förståeliga för att 2560x1600 inte finns med?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Men snälla sluta gnäll hela tiden...

Ge swec en eloge för att dom tar sej tid att ge oss ett sånt fint test av gfxkort....

Permalänk
Medlem

Beställde precis ett nytt system på Komplett

Bytte från AMD (Opteron 165) till Intel (E8500) och nVidia (6800GT) till ATI, HD 4870x2. Jag lär märka en grym skillnad mot mitt 3½år gamla system, se sign, (som nu dessutom är ur funktion, troligtvis något minne som strular)...
Hoppas jag kan ha mitt nya system lika länge som jag haft mitt gamla, kanske uppgradera till 2st 4870x2 i Crossfire så småningom.

(övriga delar i kommande burken: Antec P180, 2x Noctua NF-S12, Asus P5Q Deluxe, ThermalRight Ultra 120+Noctua NF-P12, Corsair Dominator PC8500 4x2GB, diskar, skärm, mus, tangentbord och optiska enheter som i sign)

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svenne69
tjena, kopplade in mitt asus 4870 idag och märkte att jag kunde få hdmi ljud ut till min receiver, frågan jag nu undrar är om det är bättre än ljudkortet jag precis köpte som är ett x-fi fatality FPS?
isåfall avbeställer jag det.

mvh

Ljudet kommer troligen från moderkortets integrerade ljud. X-Fi slår det med hästlängder!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av General Nord
Ljudet kommer troligen från moderkortets integrerade ljud. X-Fi slår det med hästlängder!

... läste du inte vad de andra skrev?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Ni har glömt "Mhz" på Shader i AMD:s kort

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Hmm.. nåja.. får se vilket kort jag köper i slutändan. När i7 släpps så blir det en ny maskin med det bästa midrange kortet som finns ut vid tidpunkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av General Nord
Ljudet kommer troligen från moderkortets integrerade ljud. X-Fi slår det med hästlängder!

Obviously kommer det från moderkortets ljudkort, vart skulle det annars komma från? Grejen är att ljudet är digitalt och är därmed inte sämre en ljudet från x-fi och eftersom han har en reciever behöver han inte x-fi för att konvertera till en analog signal. Däremot får han ju inte x-fi funktioner att "förbättra" ljudet genom att förvränga det på diverse sätt och kanske det viktigaste ingen EAX stöd.

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Som jag skriver så är det svårt att mäta effektförbrukningen när man inte belastar grafikkorten. Förbrukningen varierar ofta kraftigt. Det verkar vara stor skillnad även om de kort som har högre siffror i diagrammet också fick låga värden men de förekom mer sällan. Har hört att det kan både bero på grafikkort, moderkort och förstås drivrutinerna. Hur stor vikt man skall lägga vid de värdena är svårt att säga.

Hade ni på effekter i vista eller testade med att slå av och köra helt utan "ögongodiset" och se vad som hände då?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Hade ni på effekter i vista eller testade med att slå av och köra helt utan "ögongodiset" och se vad som hände då?

Tror du kan räkna med att de inte gjorde något speciellt när de körde i viloläge iom att de inte säger något om det. Det är ett test som mest handlar om spel prestanda och inte effektmätning.
Man köper inte ett 4870 x2 för att inte ha på aero och ha desktop uppe

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Avstängd

Roligt (och lite segt att inse hur mycket snabbare denna generations kort är, tycker mitt 3870 är snabbt...) test! Bra jobbat. Vad jag skulle vilja se är hur ett av dessa toppkort presterar med en lite mer normal processor. Vart går gränsen osv.

Citat:

Men vilka skäl är förståeliga för att 2560x1600 inte finns med?!

Ett förståeligt skäl är att deras monitor är en 24" modell med maxupplösning 1920x1200...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Hade ni på effekter i vista eller testade med att slå av och köra helt utan "ögongodiset" och se vad som hände då?

- Vafan skulle anledningen till det vara? >_<

Permalänk
Medlem

nvidia fick på pälsen... hoppas att detta kan ge AMD bra med klirr i kassan så vi slipper läsa om deras ekonomiska problem sen och uppdelningar hit och dit.

Så att dom slipper konka menar jag... för det vill vi ju inte så att priserna hålls nere och vi får feta grafikkort

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte vara mer nöjd med mitt 4870 köp!

Riktigt bra test, har väntat på detta länge nu

Permalänk

Japp, bara att konstatera att ATI har de mest prisvärda korten just nu.
Lite synd att det inte fanns SLI)-tester med också, men man förstår ju att det inte går att ta med allt.
Bra test, tack för det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Obviously kommer det från moderkortets ljudkort, vart skulle det annars komma från? Grejen är att ljudet är digitalt och är därmed inte sämre en ljudet från x-fi och eftersom han har en reciever behöver han inte x-fi för att konvertera till en analog signal. Däremot får han ju inte x-fi funktioner att "förbättra" ljudet genom att förvränga det på diverse sätt och kanske det viktigaste ingen EAX stöd.

Helt korrekt. Dock tror jag att X-Fi fungerar bättre i många spel beroende på antalet möjliga parallella röster mm, dvs ren hårdvara, där ett integrerat ljudkort har det lite tuffare (detta oavsett X-Fis Crystalizer, EAX modes mm.)

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk

wtb:
en mamma som betalar min elräkning.....upp samlings räkningen för 2007 var på 5k....personligen bryr jag mig inte om full load värdet, iddel värdet är däremot mycket viktigt för mig. håller med om att amd/nvidia måste göra nått åt el förbrukningen.

julafton för en amd fanboi!
alltid köpt amd prollar men nvidia kort pga att dom har ägt marknaden, prollen är ju inte direkt avgörande när man sitter och spelar spel så på graffe sidan har jag alltid köpt prestanda/tillförlitlighet.

jag är stolt över min barnslighet, men ATIdeot var mig ett nytt ord

stor eloge till test patrullen som måste ha jobbat på högvarv.

sjuk i huvudet som jag är så måste jag nog leta upp benchmark på s3 chrome kort, jag har en sjuk dragelse till underdogs

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Efterlängtat test som gjorde min vecka

Nu vart man ju vrålkåt på ett 4870x2 .. Men 4k (?) är lite för mkt för en studerande ... Prollen är ju redan en flaskhals också =(

(fan vad trött man är på alla "det kortet tävlar mot det kortet", LÄS IGEN FFS !!!)

testa klocka prollen så blir den knappast en flaskhals min går i 3600mhz just nu tror du kan klocka fint med ditt p5q

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

det är lite skillnad mellan gtx 280 och 4870 x2, men ati är ju så mycket billigare, men det måste ju ati vara för att komma i kapp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av General Nord
Helt korrekt. Dock tror jag att X-Fi fungerar bättre i många spel beroende på antalet möjliga parallella röster mm, dvs ren hårdvara, där ett integrerat ljudkort har det lite tuffare (detta oavsett X-Fis Crystalizer, EAX modes mm.)

Det var ju det jag påpekade...

Visa signatur

nämen tjenare