Permalänk
Medlem

Linux hjälp

Hej!
Jag har sett en massa filmer på youtube och bestämt meg för att jag vill installera Linux, samtidigt som jag har kvar Vista (dualboot), på min dator.
Problemet är bara när jag ska ladda hem Linux.
Jag vet inte vad jag ska ladda ner
Tycker att Ubuntu ser väldigt bra ut, men har inte riktigt förstått skillnaden på dom.

* 1 Gigabyte GA-945P-DS3 rev2.0, I945P, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16
* 1 Hiper Nätaggregat ATX 530W Svart, 120mm Fläkt, 2xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin
* 1 Hitachi Deskstar T7K500 400GB SATA2 16MB 7200RPM
* 1 Intel Core 2 Duo E4400 2GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
* 1 NEC DVD-brännare AD-5170 IDE Svart OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
* 1 Sapphire Radeon X1950GT 256MB GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI-I, Lite-Retail
* 1 TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5
* 1 Apevia X-Plorer, Svart med Fönster, 2x80mm, Blå LED-Fläktar (utan nätagg)
* 1 Microsoft Windows Vista Home Premium Sve OEM DVD 32bit

Det är min dator.
Tog med allt!
Kunde inte göra en inköpslista för att alla sakerna fans inte att lägga till i den.

Vill ni ha mer info om datorn eller nått så skriv gärna.
Är tacksam för all hjälp jag kan få!

http://www.debian.org/CD/http-ftp/#stable
Kanske den^^
Men vet inte vilken "version" jag ska ladda ner (alpha, amd64 eller ia64 ... ).

http://www.linux.com/download_linux/
Alla versionerna av linux^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ta i386 eller x86
Här har du den direkt länk till ubuntu på sunet(mirror):
ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-c...

Du får testa hur det går. Är lite osäker på när din hårdvara är så pass ny och du har ett ATI grafikkort. Men AMD ska ju ha öppna upp så dom är väl lite bättre hoppas jag
Testa som sagt. Det är bara att bränna iso filen sedan med valfritt brännarprog. Det är en image.

Permalänk
Medlem

Tack!
Kan med iso filer och sånt... erfaren nerladdare;)
Håller tummarna för att det funkar nu!
Tack Tack Tack för det snabba svaret!

Visa signatur
Permalänk

Hur fungerar det om man installerar valfri linux OS efter Vista (eller XP för den delen). Använder inte MS och linux olika filsystem och borde det inte bli problem med det då?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Hur fungerar det om man installerar valfri linux OS efter Vista (eller XP för den delen). Använder inte MS och linux olika filsystem och borde det inte bli problem med det då?

Egen ext3-partition till linux kanske?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

Vanliga Ubuntu tankas kanske lättast som en torrent? Här har du länk:
http://releases.ubuntu.com/8.04/ubuntu-8.04.1-desktop-i386.is...

Sen för en dual-boot. Enklast är om du krymper din "C:\"-disk och fixar ett tomt utrymme där du kan installera Ubuntu. Partition Magic fixar det rätt enkelt åt dig. När du kör installationsprogrammet så kommer det att fråga vart du vill att det ska installeras. Välj då det tomma utrymmet.
Det kan vara lite förvirrande att förstå hur diskarna är döpta i Linux. Men så här är det:
hda1 är alltså: hd = IDE-hårddisk, a = första IDE-disken, 1 = första partitionen på den disken.
hda2 är alltså då: IDE-hårddisk, första IDE-disken, andra partitionen.
hdb1 är alltså då: IDE-hårddisk, andra IDE-disken (på samma kabel), första partitionen.

SATA-diskar behandlas lika som SCSI så de heter "sda1" vilket betyder:
sd = SCSI-disk, a = första disken (sitter i första SATA-kontakten på moderkortet) och 1 = första partitionen.
sda2, Se ovan.
sdb1, Nu bör du fatta systemet.

På min server så har jag 5st 500gb SATA diskar med en partition på varje. De heter således:
sda1, sdb1, sdc1, sdd1 och sde1.
På min vanliga dator så har jag en vanlig IDE-disk med två partitioner, och de heter då:
hda1 och hda2.
Sen har jag en SATA-disk med två partitioner också, så de heter då:
sda1 och sda2.

Vad meeer?... Jo filsystem. Välj bara det tomma utrymmet så kommer Ubuntu att fixa allt sånt automagiskt. Du kommer att få filsystemet ext3 på ditt system.
För att läsa dina windows-NTFS-partitioner från Ubuntu så installerar du bara ett program som heter ntfs-3g. Det är überlätt och dina NTFS-diskar kommer du åt via ikoner på skrivbordet. Du kan både läsa och skriva till dem.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk

ok, tack för hjälpen. Förstår precis hur det fungerar och vad jag ska göra. Ska testa att dualboota med Ubuntu och XP och hoppas att det fungerar bra.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Jepp, dualboot med XP/Vista och Ubuntu/Debian fungerar klockrent.

Ser i din sign.. kan inte du köra din E6750 i 3200 MHz på den där brädan? Jag kör det, på original volt.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt att fungera klockrent
Jag kör Vista och Ubuntu nu och har inte haft några problem alls.

Visa signatur