Big Bang II gör om grafikkort till fysikkort

Permalänk
Melding Plague

Big Bang II gör om grafikkort till fysikkort

För en vecka sedan hittade ett spännande fotografi ut på nätet, som avslöjade en del information om Nvidias framtida drivrutiner. Drivrutinerna kallas för Big Bang II, och innehåller något alldeles speciellt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Wow! Detta låter ju hur bra som helst! Det är ju ganska dåligt andrahandsvärde på grafikkort!

Permalänk
Medlem

jaha , var det de de handlade om . vart nyfiken om var de var när det där smygfottot kom upp.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Och den stora frågan är ..... fungerar det utan att även det andra kortet i datorn är från Nvidia? Svaret lär vara ett rungande: Nej!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

"Tanken är att användare inte ska kassera eller sälja vidare äldre modeller när det är dags att uppgradera, utan behålla det äldre grafikkortet till fysik. På det viset hoppas Nvidia på ökad försäljning."

Så länge man har en nvidia bräda antar jag?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
SpelClockers

Kommer det gå att använda olika grafikkort från nvidia tillsammans med detta? Syftar på denna mening:

""Tanken är att användare inte ska kassera eller sälja vidare äldre modeller när det är dags att uppgradera, utan behålla det äldre grafikkortet till fysik."

Permalänk
Medlem

uhm, kommer detta att fungera på intel's styrkretsar också? jag menar, det kommer inte behövas sli? utan du kan sitta med ett P45 kort som har 2 x 16x PCI-X och stoppa in ex 8800GTX + GTX 280 och använda det ena som "fysikmotor" ... ?

Visa signatur

oldskool (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4N73
uhm, kommer detta att fungera på intel's styrkretsar också? jag menar, det kommer inte behövas sli? utan du kan sitta med ett P45 kort som har 2 x 16x PCI-X och stoppa in ex 8800GTX + GTX 280 och använda det ena som "fysikmotor" ... ?

Man kan ju alltid hoppas

usch för nvidia mobos.

Permalänk
Medlem

Kommer man att kunna göra Cell Factor som var pshy x stora drag ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte verka tråkig (för det är jättekul med nya feats) men man borde kanske börja med att koda spelen så det nyttjar flera cpuer till att börja med.

Om spelen inte ens nyttjar alla 4 kärnor på en Quadcore (i dagsläget) så känns det som att all kraft i GPUn inte kommer nyttjas av speciellt många spel vid lanseringen av featuren...

Men som sagt riktigt kul att man aktiverar det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4N73
uhm, kommer detta att fungera på intel's styrkretsar också? jag menar, det kommer inte behövas sli? utan du kan sitta med ett P45 kort som har 2 x 16x PCI-X och stoppa in ex 8800GTX + GTX 280 och använda det ena som "fysikmotor" ... ?

vet inte riktigt, men detta är ju inte riktig "SLI" så möjligt =P

Permalänk
Medlem

Kan dom aldrig vänta med grafikkort ,de måste alltid försöka vara bäst och snabbast med nya grafikkort (nvidia).

Skulle jag haft ögon kontakt med chefen på nVidia skulle jag sagt "låt oss LÄRA korten och dess prestanda"...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Och den stora frågan är ..... fungerar det utan att även det andra kortet i datorn är från Nvidia? Svaret lär vara ett rungande: Nej!

Glöm inte att man måste ha ett moderkort med Nvidias egna superb chipset

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Synd då att alla går över tll Intel/ATI ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

låter ju bra detta, sen spelar det ju ingen roll i framtiden då Intel och nVidia har kommit överens om att ha SLI och CFx på samma bräda. Alltså så spelar det ju ingen roll om man måste ha en nVidia bräda eller inte.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Synd då att alla går över tll Intel/ATI ...

Du menar la AMD/ATI?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Och den stora frågan är ..... fungerar det utan att även det andra kortet i datorn är från Nvidia? Svaret lär vara ett rungande: Nej!

Det vore nog en rejäl milstolpe isf, nvidia gör drivrutiner som höjjer prestandan på konkurrenternas grafikkort.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Vad gäller Intel/Nvidia vs. AMD/ATI så finns fanboys åt bägge hållen. Jag själv tycker man ska vända kappan efter vinden. Spelar man så vill man få ut bästa möjliga prestanda för pengarna. Nya ATI kortet har man ju sett presterar bra men ännu motiverar siffrorna ingen uppgradering från 8800GTX för min del.

Nvidias steg är bra, även om ATIkort inte kommer stödjas. Sitter man nu eventuellt på ett par speltitlar med PhysX och har ett Nvidia kort liggande då är det ju inget att tveka på.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hade inte intel kommit överens med nvidia att nvidia fick tillverka chipsets med QPI om intel fick tillverka chipsets med SLI stöd, eller är det bara något rykte jag hört?

Om det är sant så kommer det nog att fungera med intelchipsets också.

Permalänk
Medlem

SLI är till för att 2 grafikkort ska fungera som 1 grafikkort. Man kopplar i grund och botten ihop två grafikkort till ett...

Om man stoppar in 2 grafikkort utan att koppla in SLI så får man just 2 grafikkort.
Varje kort kan visa det du själv vill, du kan alltså ha upp till 4 skrivbord samtidigt om du vill.

Så, om du nu har ett "gammalt" GF8800 och köper ett nytt GF9xxx OCH ditt moderkort har två PCIx platser som dessa kort kan stoppas in i så kommer du kunna nyttja det äldre grafikkortet som fysikkort.

Var inte så satans negativa nu (varför har det blivit så här på Sweclockers egentligen, så fort det kommer något nytt så ska folk klanka ner det).

Och SJÄLVKLART kommer du inte kunna ha ett "äldre" GF8800 och köpa ett nytt ATI kort och nyttja detta. Det fattar ni väl själva eller?
Tror ni Saab skulle tillverka en extra komponent till befintliga 95 som ökar motorns styrka med 100 hästar som SAMTIDIGT går att stoppa i Volvo V70?

Detta är ett sätt för Nvidia att behålla befintliga Nvidia-kunder då dom ska köpa nytt grafikkort. Är det på något sätt svårt att förstå?
ÄVEN om det är ett sätt att tjäna pengar är det ÄVEN ett teknisk utvecklig som gör spelen/programmen mycket mer effektiva och bättre...
Tror ni Nvidia gör välgörenhet åt folk...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qmfg
Kan dom aldrig vänta med grafikkort ,de måste alltid försöka vara bäst och snabbast med nya grafikkort (nvidia).

Skulle jag haft ögon kontakt med chefen på nVidia skulle jag sagt "låt oss LÄRA korten och dess prestanda"...

Nu var det ju iof inte ett nytt kort de lanserade...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Trevligt med framsteg som bara kräver en driver uppdatering för att ta del av! Jag som köpt dator med Ett 280 GTX kan ju då köpa nått billigare grafikkort för att ta hand om fysiken.

Knashatt, Experter brukar vara negativa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Du menar la AMD/ATI?

Tror jag inte. Intel är störst på grafikmarknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Och den stora frågan är ..... fungerar det utan att även det andra kortet i datorn är från Nvidia? Svaret lär vara ett rungande: Nej!

Det är väl klart, med tanke på att du inte kan använda en nvidia-drivrutin med ett ATI-kort? Nyheten säger också att bara samtliga Geforce 8/9/GTX200 kort funkar. Inga ATI-kort alltså.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qmfg
Kan dom aldrig vänta med grafikkort ,de måste alltid försöka vara bäst och snabbast med nya grafikkort (nvidia).

Skulle jag haft ögon kontakt med chefen på nVidia skulle jag sagt "låt oss LÄRA korten och dess prestanda"...

Vad pratar du om nu egentligen? Tycker du att det är dåligt att de försöker göra nya kort snabbare än äldre, och vad menar du med att lära kort och prestanda?

Permalänk

Gäller detta enbart kort i 8800 serien med G92 eller även de äldre med G80?

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Du menar la AMD/ATI?

menar nog det som skrivs

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Hade inte intel kommit överens med nvidia att nvidia fick tillverka chipsets med QPI om intel fick tillverka chipsets med SLI stöd, eller är det bara något rykte jag hört?

Om det är sant så kommer det nog att fungera med intelchipsets också.

jo men bara till en modekortskrets

komert inte ihåg vilket det var

-------------------------------

hela grejen låter ju bra men det går nog snart över.

Stöds säkert bara utav dom allra värsta modekort för 3-4 tusen, och sen så avlastar det säkert pissdåligt. sli har alltid varit en dålig affär och ja tror knapast att det kommer ändras i första taget

Permalänk
Avstängd

Det skall bli intressant att se om jag kan använda dessa drivers på nåt vis till mitt PHYSX kort som jag har kvar,det funkade kanon med mitt 8800GTS men nu kör man ju ATI HD4850,men mitt physkort funkar ju forfarande på äldre ageia drivers:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Typ lika ointressant som SLI alltså...

Visst, det hade väl varigt någon poäng med det om grafikkorten inte drog så mycket ström.
Är ju mycket bättre med ett eget PhysX kort än ett sådant här som låter skit, tar plats och drar en massa ström (inte för att jag är någon PhysX fan direkt heller, i alla fall inte till de priserna de hade).

Permalänk
Medlem

ageia hade fått större genomslag om korten kostat max en tusenlapp vid lanseringen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------