Permalänk
Medlem

Jag har samma tankesätt som Gorion. Kalla mig tramsig, trög eller liknande, det bekommer mig inte. Jag låter hellre min hjärna nöja sig med tanken att vi aldrig kommer få veta allt. Jag är hellre olärd och glad, än vis och less på livet.

Men min filosofi är att inte bekymra sig för mycket om dessa frågor. Ta vara på vad du har nu istället och skit i döden. Vi kommer alla dö, så antingen får vi uppleva det som händer (hallelujah!), eller så får vi inte uppleva någonting alls, varvid det sistnämnda fall inte ens skulle bekymra oss. Denna tanke är dock för mig väldigt deprimerande (att ingenting händer), vilket gör att om jag skulle gå in djupare i detta skulle jag förmodligen tappa all livslust och drabbas av någon allvarligare psykisk störning.

Jag kan känna att jag vet det mest logiska svaret i frågan, men väljer att undvika det för min egen hälsas skull. Jag skulle nog inte klara av att leva med samma livskvalitet om jag visste, till 100%, med facit i hand, att när man dör försvinner allt. Till och med känslorna.

Det är därför jag hatar dessa eviga diskussioner, där folk vill lägga allt svart på vitt.Man får inte behålla en gnutta tro eller hopp för sig själv. Skjut dessa människor som inte är tillräckligt självsäkra, de ska inte kunna klara av vardagen. Eller?

Nu handlade inte riktigt tråden om detta, men jag kände att jag behövde få göra detta instick.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Jag är agnostiker. Främst för att då brukar man kunna undvika diskussioner om religion väldigt snabbt. Det är diplomatiskt att vara agnostiker.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag är agnostiker. Främst för att då brukar man kunna undvika diskussioner om religion väldigt snabbt. Det är diplomatiskt att vara agnostiker.

Vilket är precis det jag irriterar mig på!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vilket är precis det jag irriterar mig på!

Men inget fel i det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Men inget fel i det?

Jag tycker man ska stå för sina åsikter. Vill man inte diskutera så säger man det.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker man ska stå för sina åsikter.

Är det inget åsiktstagande att vara agnostiker enligt dig då?

Citat:

Vill man inte diskutera så säger man det.

Vilket egentligen är vad han sa alltså. Du menar istället "vill man inte diskutera så säger man inget". Jag tycker däremot att det går alldeles utmärkt att diskutera utifrån ett agnostiskt ställningstagande. Problemet är väl att du får inte ditt "svarta på det vita", som så många här verkar sträva efter.

Jag har väl alltid varit den som irriterar mig på de som irriterar sig på folk. Det må anses vara lite paradoxalt, men jag gör det bara för att de som irriterar sig alltid låtsas vara messerschmidts, och DET är tamigfan något jag avskyr som pesten. Och anledningen av att jag skriver detta får du klura ut själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Träd lever -träd dör människor lever- människor dör annat finns inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det inget åsiktstagande att vara agnostiker enligt dig då?

Jo, men det verkar inte vara Cloudstones åsikt.

Citat:

Vilket egentligen är vad han sa alltså.

Ja, om man tar citatet ur sitt sammanhang.

Citat:

Du menar istället "vill man inte diskutera så säger man inget". Jag tycker däremot att det går alldeles utmärkt att diskutera utifrån ett agnostiskt ställningstagande. Problemet är väl att du får inte ditt "svarta på det vita", som så många här verkar sträva efter.

Jag har väl alltid varit den som irriterar mig på de som irriterar sig på folk. Det må anses vara lite paradoxalt, men jag gör det bara för att de som irriterar sig alltid låtsas vara messerschmidts, och DET är tamigfan något jag avskyr som pesten. Och anledningen av att jag skriver detta får du klura ut själv.

Nej, det är inte det jag menar. Om man blir tillfrågad om man är agnostiker och inte är det tycker inte jag man ska säga att man är det bara för att undvika en diskussion. Kalla mig korkad, men jag tycker man ska vara ärlig, även om det inte alltid är det smidigaste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har samma tankesätt som Gorion. Kalla mig tramsig, trög eller liknande, det bekommer mig inte. Jag låter hellre min hjärna nöja sig med tanken att vi aldrig kommer få veta allt. Jag är hellre olärd och glad, än vis och less på livet.

Vad sägs som vis och glad på livet då? Det går det också.

Gud finns inte. Halleluja, då är ju livet värt att leva!

Permalänk

Jag skulle inte veta vad jag skulle ta mig till om Gud faktiskt existerade den lilla blodtörstande översittaren...

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden så jag kanske säger något som redan blivit sagt...

Kommer ihåg att jag läst något liknande förr här på swec, kommer dock inte ihåg vem som sa det....

Men... ni som kallar er "agnostiker" pga av att ni inte är säkra på att gud existerar eller ej...
Är ni också öppna till möjligheten att Musse Pigg står utanför ert fönster... men att varje gång ni tittar mot honom så gömmer han sig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Jag menar bara att det måste ju finnas ett alternativ där ett övernaturligt väsen kan vara existerande utan att för den delen kräva tilldyrkan eller ens behöva tillkännage sin existens i annat än det vi finner helt naturligt.

Det är i princip möjligt, men det är bara ett i raden av de oändligt många lustiga påståenden som man kan komma på som är möjliga i princip men som inte är det minsta rimliga att fundera över sanninghalten av.
I princip skulle månen och solen vara samma himlakropp, astronomer och andra som påstår motsatsen är antingen lurade eller med i en stor konspiration.
När man ser båda på himlen är det ett optiskt fenomen.
Är du agnostisk till detta påstående?

Citat:

Gud kanske inte utför mirakel i den form vi tror, Moses kanske inte trollar fram ormar med sin stav i Egypten, men däremot så går solen upp varje dag, vi har lagar och regler som stämmer överens med det vi bevisar med fysik, kemi, biologi och matematik.

Det är inte lagar på samma sätt som vi har lagar i juridiken, det behövs inget upprätthållande av dem.
De kommer nödvändigtvis av det sätt som vårt universum (och dess beståndsdelar) existerar på den fundamentala nivån. Man skulle inte kunna skriva om lagar i biologi, kemi etc. De är inte satta, de kommer naturligt. De emergerar ur lägre mer grundläggande och simpla "lagar" (kvantmekanik etc).

Citat:

Jag försöker tänka mig om jag vore allsvetande och allsmäktig och bara allmänt oändlig. Varför skulle jag då söka bekräftelse och dyrkan från små och i sammanhanget obetydliga varelser som oss? Det är väl snarare ett tecken på omognad och småsinthet snarare än oändlig kunskap? Jag går ju inte t.ex och försöker berättiga min egen existens framför myror... jag skickar inga teologiska budskap till bakterier och virus.

De har ingen förmåga att ens förstå koncept som din existens. Så jag ser inte hur det är jämförbart.

Citat:

Detta övernaturliga ting behöver faktiskt inte ens vara medvetet om sin egen existens. Kanske inte ens är särskilt vist eller oändligt. Kanske bara är ett gäng impulser, ungefär som en gigantisk encellig organism.

Då är det inte en gud. Något utan reflektionsförmåga, intentioner, etc är inte en gud, det är bara en naturlig egenskap.

Citat:

Tror jag att det kan finnas något mer än det jag med mitt begränsade sinne förstår?

Vem är det som inte tror det?

Att definiera en gud som något som redan finns ("naturens lagar", etc) är inte konstruktivt. Man har då omdefinierat gud så att det nödvändigtvis finns.
Jag kan göra samma sak med Oden, men då är det inte längre Oden jag pratar om. Att reducera konceptet av gud till en sådan grad att man inte längre menar vad andra menar med gud är fruktlöst. Det är intellektuelt ohederligt sätt att argumentera, och kan faktiskt användas i alla diskussioner.
"Jag tror på att aliens finns på jorden, men jag är inte säker på att aliens måste vara liv. Kanske kan aliens vara stenar, och stenar från andra planeter finns det ju här på jorden. Alltså finns aliens här på jorden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Vad sägs som vis och glad på livet då? Det går det också.

Gud finns inte. Halleluja, då är ju livet värt att leva!

Ja, kul för dig då. Men oftast så är sanningen ganska bitter enligt min erfarenhet.

Zartax: Okej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo visst lämnas det en liten lucka öppen där, men jag skulle inte kalla mig öppen för någon guds existens mer än som någon fantasifigur skapad av folket som tror på den.

Jag kan dock ha fel. Jag tror inte det, och jag har hellre fel än tvivlar på mig själv och min tillvaro, men skulle jag ha fel så gillar jag inte killen, så jag har inget att vinna på att hoppas på att han över huvud taget existerar. Vad jag däremot vet existerar är människors vana av att föreställa sig saker när de av olika anledningar känner ett behov av det. Alltså känns "finns inte" bättre än "jag vet inte/bryr mig inte" vilket borde landa mig närmare ateist än agnostiker.

Det är precis så här jag tycker!

oft: Faktiskt inte hittat ett enda inlägg av dig belga som jag inte håller med om. Blir alltid lika glad när man kan läsa inlägg och nicka instämmande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Jag skulle inte veta vad jag skulle ta mig till om Gud faktiskt existerade den lilla blodtörstande översittaren...

Agreed.... av vad jag har läst så är killen rätt läskig och verkar få Stalin att vara en trevlig person.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Agreed.... av vad jag har läst så är killen rätt läskig och verkar få Stalin att vara en trevlig person.

Tycker det är rätt läskigt att ge oss fri vilja och sen straffa oss när vi använder den. Gör som jag säger eller brinn för evigt, men du måste vara tacksam för att du får välja mellan dem också för jag har vart snäll och gett dig valet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Tycker det är rätt läskigt att ge oss fri vilja och sen straffa oss när vi använder den. Gör som jag säger eller brinn för evigt, men du måste vara tacksam för att du får välja mellan dem också för jag har vart snäll och gett dig valet.

Han straffar dig bara om du är dum dock Appropå fri vilja och sånt tycker jag Tool - Right in two är grym

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är i princip möjligt, men det är bara ett i raden av de oändligt många lustiga påståenden som man kan komma på som är möjliga i princip men som inte är det minsta rimliga att fundera över sanninghalten av.
I princip skulle månen och solen vara samma himlakropp, astronomer och andra som påstår motsatsen är antingen lurade eller med i en stor konspiration.
När man ser båda på himlen är det ett optiskt fenomen.
Är du agnostisk till detta påstående?

Jag började skriva ett jättelångt inlägg men jag ångrade mig. Jag är varken agnostisk till ditt påstående eller existensen av Gud men jag är öppen för möjligheten. Även om jag tycker ditt påstående är mångt mer befängt än att det skulle kunna finnas liv väl så mycket mer avancerat än vårat så att det i mångt och mycket skulle kunna tillskrivas de egenskaper vi ger gudar.

Citat:

De har ingen förmåga att ens förstå koncept som din existens. Så jag ser inte hur det är jämförbart.

Jag hatar att behöva säga det för jag hatar relativitetsteorin och hur den missbrukas men allt är relativt. För något oändligt så kan det lilla vi förstår också verka som en oförmåga att förstå Guds existens. Det enda du har rätt i är att det inte är jämförbart därför att jämfört med en oändligt mäktig/vis/skapande vad du nu än väljer varelse så har vi bra mycket mindre (dvs oändligt mycket mindre) förmåga att förstå denna varelses existens än vad en micro-organism har att förstå våran.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Han straffar dig bara om du är dum dock Appropå fri vilja och sånt tycker jag Tool - Right in two är grym

Huh? Du har då en konstig definition av dum.
Gud säger ju åt en att man ska dö om man exempelvis har sex innan äktenskapet eller är homosexuell, med mera.

(förövrigt existerar inte fri vilja - att tro på fri vilja är att tro på dualism).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag hatar att behöva säga det för jag hatar relativitetsteorin och hur den missbrukas men allt är relativt.

Det kanske är läge att repetera sin relativitetsteori, vad jag vet missbrukas den väldigt sällan (om detta överhuvudtaget är möjligt) och att hata en teori som hittills har visat sig stämma utmärkt känns som ett märkligt ställningstagande.

Permalänk
Medlem

Lite oft:
Säg att jag tar upp en boll från marken, håller den i axelhöjd och släpper den för att sedan se den falla till marken. När den väl ligger där så plockar jag åter igen upp bollen och upprepar försöket. Jag gör sedan om detta 7 gånger till.

Det är ju väldigt korkat att slöa ner och undervärdera mitt uttalande om att den kommer falla även den 10:e gången med att säga att :

"jag tror att den kommer falla även den 10:e gången, jag har stöd för detta i mina experiment och har inte hittat något som verkligen talar emot att så borde ske, däremot så kan jag inte vara säker så var snäll och akta er ifall den plötsligt skulle falla uppåt, omvandlas till en rosa drake och äta upp er, eller något annat"

Det är inte intelligent ohederligt att hävda att man vet något, det är snarare ointelligent att inte hävda att man vet vissa saker. "vet" och "att vara säker på" likställer jag i värde även om jag särskiljer på användandet i betoningssyfte. T.ex. om jag vill betona att jag vet så använder jag "att vara säker" istället. (så vi slipper den debatten)

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Det är ju väldigt korkat att slöa ner och undervärdera mitt uttalande om att den kommer falla även den 10:e gången med att säga att :

"jag tror att den kommer falla även den 10:e gången, jag har stöd för detta i mina experiment och har inte hittat något som verkligen talar emot att så borde ske, däremot så kan jag inte vara säker så var snäll och akta er ifall den plötsligt skulle falla uppåt, omvandlas till en rosa drake och äta upp er, eller något annat"

Trådens ursprungliga fråga var ju dock hur stor sannolikhet man skall kräva för att påstå sig veta något; varför valde du att göra experimentet just nio gånger innan du sade något, är det uppenbart att ett försök inte hade varit tillräckligt? Från någon grundläggande matematikkurs har jag svaga minnen av något exempel på induktionsbevis där någon egenskap gällde för de första 141 talen i en serie eller liknande men inte senare. Där skulle alltså uttalanden efter endast 10 försök vara felaktiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Trådens ursprungliga fråga var ju dock hur stor sannolikhet man skall kräva för att påstå sig veta något; varför valde du att göra experimentet just nio gånger innan du sade något, är det uppenbart att ett försök inte hade varit tillräckligt? Från någon grundläggande matematikkurs har jag svaga minnen av något exempel på induktionsbevis där någon egenskap gällde för de första 141 talen i en serie eller liknande men inte senare. Där skulle alltså uttalanden efter endast 10 försök vara felaktiga.

Rent logiskt filosofiskt fungerar inte induktionism som argument för att påvisa något samband eftersom argumentet för att induktionism fungerar är att det av erfarenhet har visat sig fungera, dvs via induktion. Så det blir ett cirkelargument. Men rent praktiskt så fungerar det ju utmärkt, och det är väl lite här som det blir intressant. Jag menar ju på att var man placerar sig angående gnostisk eller agnostisk bara är meningsfullt om vi INTE diskuterar på en logiskt filosofisk nivå, för då är alla agnostiska till allt (utom att vi själva existerar). Det är alltså endast meningsfullt om vi lägger diskutionen på en praktiskt användbar nivå och därför anser jag att många kallar sig agnostiska fast de i min mening inte är det på ett meningsfullt plan.

Angående sannolikheten så har vi ju aldrig någon egentlig sannolikhet, eller vi har alltid sannolikheten 0 eftersom vi kan upprepa varje försök oändligt många gånger. Så det handlar mer om känslan av säkerhet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag började skriva ett jättelångt inlägg men jag ångrade mig. Jag är varken agnostisk till ditt påstående eller existensen av Gud men jag är öppen för möjligheten. Även om jag tycker ditt påstående är mångt mer befängt än att det skulle kunna finnas liv väl så mycket mer avancerat än vårat så att det i mångt och mycket skulle kunna tillskrivas de egenskaper vi ger gudar.

En annan livsform med en annan naturlig historia är inte gudar. De är gudar på samma sätt som vi i västvärlden var gudar när vi besökte isolerade stenåldersamhällen. De trode ofta felaktigt att vi var gudar, det var vi inte.

Citat:

Jag hatar att behöva säga det för jag hatar relativitetsteorin och hur den missbrukas men allt är relativt. För något oändligt så kan det lilla vi förstår också verka som en oförmåga att förstå Guds existens.

Vad innebär det att gud är oändlig? Det kan inte innebära att gud är allt, då allt innefattar mängder av exkluderande påståenden. Gud kan inte vara både helt lila och gul, god och ond... etc.
Så vad är "oändlig"?

Förövrigt så motsäger du dig själv, du argumenterar för en guds möjliga existens och samtidigt för att vi inte ens kan förstå konceptet av denna guds existens.
Du har uppenbarligen möjligheten att skriva ett inlägg där en sådan guds existens övervägs, men skriver därefter att man inte kan överväga en sådan guds existens. Hur ska du ha det?

Citat:

Det enda du har rätt i är att det inte är jämförbart därför att jämfört med en oändligt mäktig/vis/skapande vad du nu än väljer varelse så har vi bra mycket mindre (dvs oändligt mycket mindre) förmåga att förstå denna varelses existens än vad en micro-organism har att förstå våran.

Det enda bland vad? Jag har rätt i massor, du också.
Mikroorganismer saknar förståelse helt. Vi har förståelse. Vi har dessutom ett språk där alla möjliga påståenden som kan göras kan skrivas.
Gud skulle kunna skriva ner hur gud existerar och låta de som förstår förstå, något sådant har inte hänt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Var det? Och vad har induktionsbevisen med saken att göra?

Förstod inte riktigt vad du invände mot, eller var det att du ville förtydliga att debatten bara gäller sannolikheter? Det har dock inte trådskaparen sagt. Debatten har heller inte bara handlat om detta, så jag ställer mig lite frågande.

just 10 upprepningar tog jag som en förenkling, fin siffra, lätt att förstå omfattningen.

Ta exemplet med min boll, jag har själv släppt och jag har sett hundratals, tusentals kanske hundratusentals personer släppa bollar eller andra fysiska objekt och med några få undantag så har dessa alltid fallit neråt. Och i de fall de inte har gjort det så har det haft en ganska enkel förklaring. T.ex. att ett tennisracket plötsligt kom svingandes och slog iväg bollen.

Alltså hävdar jag att jag vet att bollen jag håller i min hand nu kommer falla ner till marken när jag släpper den. Att så faktiskt kommer ske är inte 100% säkert, det finns t.ex. en snudd på oändligt liten möjlighet att aliens, jultomten eller gud kommer och puttar den uppåt istället. Bra mycket sannolikare är att Denise Richards kommer och föser bollen uppåt med sina nakna bröst. Vi är dock fortfarande nere på extrema osannolikheter, ytterligare en enorm faktor uppåt så hittar vi möjligheterna att min boll är fylld med helium eller vätgas, alternativt att en kompis står bredvid mig och lyfter upp bollen så snart som jag släpper den. Detta är dock saker jag borde märka.

Alltså vill jag påstå att jag kan hävda att jag VET att bollen jag håller i min hand kommer falla neråt när jag släpper den. Och detta kan jag vara säker på. Jag skulle även vilja hävda att jag kan vara helt säker på detta.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

En annan livsform med en annan naturlig historia är inte gudar. De är gudar på samma sätt som vi i västvärlden var gudar när vi besökte isolerade stenåldersamhällen. De trode ofta felaktigt att vi var gudar, det var vi inte.

Det där är ju din värdering av hur du tycker att en gud måste vara. Jag tycker inte att gud måste vara ett teologiskt fenomen. Och hur vi tolkar gudomlighet är ju högst subjektivt så det är väldigt svårt att säga vem som har rätt och fel där. Jag anser att en gudomlighet är omnipotent (eller väldigt nära). Sen skiter detsamma om det är en rymdvarelse eller en skäggig gammal gubbe eller en fyrarmad hindufigur. Jag vill även inflika att med omnipotent menar jag utefter våra mått mätt vi kan ju bara göra en mycket begränsad uppskattning av en sådan varelse.

Citat:

Vad innebär det att gud är oändlig? Det kan inte innebära att gud är allt, då allt innefattar mängder av exkluderande påståenden. Gud kan inte vara både helt lila och gul, god och ond... etc.
Så vad är "oändlig"?

Vad angår gott och ont så är det åter igen en subjektiv värdering och existerar inte egentligen, det du tycker är gott tycker en annan är ont. Med oändlig menar jag något som ligger så långt utanför vårat förstånd att det inte kan anses vara annat än oändligt, oändligt potent jämfört med en människa. För att återgå till liknelsen med mikroorganismer så är vi inte tillräckligt potenta för att vara oändligt mer potent än en bakterie. Således om vi skulle betraktas av en varelse som är oändligt mycket mer potent än vad vi är så skulle vi alltså vara oändligt mycket mindre potenta än en bakterie är i relation till oss. Det låter rörigt och jag förstår inte riktigt själv vad jag skriver men om jag vore oändligt potent så vore ju allt annat oändligt opotent i jämförelse.

Citat:

Förövrigt så motsäger du dig själv, du argumenterar för en guds möjliga existens och samtidigt för att vi inte ens kan förstå konceptet av denna guds existens.
Du har uppenbarligen möjligheten att skriva ett inlägg där en sådan guds existens övervägs, men skriver därefter att man inte kan överväga en sådan guds existens. Hur ska du ha det?

Vi argumenterar inte på samma premisser eftersom vi inte kan enas om hur gudomlighet ska definieras. Om vi utgår för enkelhetens skull att gud är helt och hållet 100% omnipotent så tycker jag mig tro att ett sådant koncept, att förstå hela vidden av det av vad det innebär är något som vi är för begränsade för att förstå. För att förstå 100% omnipotens krävs ju att man är 100% omnipotent själv. Vi kan förstå delar men långt ifrån allt.

Citat:

Det enda bland vad? Jag har rätt i massor, du också.
Mikroorganismer saknar förståelse helt. Vi har förståelse. Vi har dessutom ett språk där alla möjliga påståenden som kan göras kan skrivas.
Gud skulle kunna skriva ner hur gud existerar och låta de som förstår förstå, något sådant har inte hänt.

Det enda ang just det uttalandet att vi inte kan jämföra människors och mikroorganismers potens med guds och våran potens eftersom förhållandet är oändligt gånger större mellan gud och oss. Om gud är oändligt potent så har en bakterie oändligt gånger större chans att förstå konceptet "människa" än människor har att förstå konceptet "gud" (i sin helhet, jag har redan beskrivit detta tidigare, vi kan säga att gud är omnipotent men vi vet inte riktigt vad det innebär).

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

"Det enda ang just det uttalandet att vi inte kan jämföra människors och mikroorganismers potens med guds och våran potens eftersom förhållandet är oändligt gånger större mellan gud och oss. Om gud är oändligt potent så har en bakterie oändligt gånger större chans att förstå konceptet "människa" än människor har att förstå konceptet "gud" (i sin helhet, jag har redan beskrivit detta tidigare, vi kan säga att gud är omnipotent men vi vet inte riktigt vad det innebär)."

whut, skaffa svampboken du har uppenbarligen ätit något felaktigt? <- var bara tvungen att skriva det, jag håller med i vad haricots svarar sen istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Huh? Du har då en konstig definition av dum.
Gud säger ju åt en att man ska dö om man exempelvis har sex innan äktenskapet eller är homosexuell, med mera.

(förövrigt existerar inte fri vilja - att tro på fri vilja är att tro på dualism).

Ofta indikerar smilies som ironi eller att man inte är helt allvarlig/skojar/retas i ett inlägg. Detta för att underlätta så att folk ska förstå vad man egentligen menar. I detta fallet misslyckades jag tydligen att förmedla vad jag trodde var rätt uppenbar ironi, men nu vet du det iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Var det? Och vad har induktionsbevisen med saken att göra?

Förstod inte riktigt vad du invände mot, eller var det att du ville förtydliga att debatten bara gäller sannolikheter? Det har dock inte trådskaparen sagt. Debatten har heller inte bara handlat om detta, så jag ställer mig lite frågande.

Det jag främst ogillade var att det skulle vara dumt att inte vara säker på att bollen faller nedåt även den tionde gången. Nu känns kanske bollförsök inte så spännande eftersom vi dagligen utsätts för gravitation och inte ser någonting konstigt i att saker faller nedåt, men det blir värre om man undersöker mera abstrakta egenskaper, till exempel hos tal. Där försökte jag ge ett exempel på något som stämmer för de första 140 försöken men inte längre. Det finns inget bra sätt att veta att just 141 försök skulle krävas för att motbevisa teorin. Skall man sedan försöka bevisa något ännu luddigare blir det förmodligen ännu svårare.