Rätt eller fel? [Lockvaror med väldigt begränsat antal]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2002

Rätt eller fel? [Lockvaror med väldigt begränsat antal]

Ska bara säga det att jag själv jobbar med försäljning och service innan jag börjar.

Jag var inne här om dagen och tittade runt i en butik. Stort företag, välkänt.
Tittade runt lite och hittade en lite lapp med ett ganska så lockande erbjudande. Man kunde få köpa en samsung NV30 med en samsung digital fotoram. (Minns tyvärr inte vilken fotoram det var) för 2000:- Billigt som attan då fotoramen kostar 2000:- bara den. Tittade lite på kameran innan jag bestämde mig för att handla. Jag säger till en säljare -Jag är intresserad av detta paketet. Snabbt som ögat så rycker han ner skylten ock säger -Det är slut, jag sålde det sista paketet för ca 1 vecka sedan. Jag blir helt paff, då jag inte alls var beredd på det svaret. Häpen som jag blev gick jag därifrån, lite småsur. Jag ringde sedan deras kundtjänst för att ta reda på om det finns fler paket kvar i företaget. -JA skriker hon i telefonen. Jag fick då tipset om att en annan butik nära mig har kvar. Snabbt som ögat åker jag dit. Men när jag kommer dit så säger säljaren. -Nej det är slut sedan några dagar tillbaka. Jag blev rätt förbannad men det var inte säljarens fel att dom andra skickat mig dit.

Har jag någon rätt att kräva samma saker till samma pris i den första butiken då dom säljs lösa annars?
Känns fel att dom gör reklam för saker dom inte har. Man får stå sitt kast som affär om man skyltar för saker man inte har. Där jag jobbar hade vi gjort det, utan tvekan.

Ha en bra kväll!

/////Beeos (!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Du glömde alternativet "Nej, de har begränsat lager som inte alltid stämmer"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2002

Det gick visst inte att ändra. En moderater får gärna ändra det
Tack för upplysningen ODDNAME

/////Beeos (!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Kundservice brukar inte ha vidare koll på fysiska butiker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Det beror på situationen och hur de menar med paket.
Om de har både kamera och fotoram i butiken och erbjudandet gäller köpa båda för 2000kr, så kan de inte säga att de inte har något paket kvar om det både finns kvar i butiken.
Men om de säger att de säljer paket och det finns något som binder ihop paketen t.ex. ett presentpapper, så behöver de inte skapa fler paket när de är slut även om de hade alla grejer hemma. (kamera, fotoram och presentpapper)

Att kundtjänst tror att det finns varor kvar på ställen som det inte finns är inte ovanligt, lösningen på problemet är att ringa till den aktuella butiken och be dem lägga undan. (dock svårt på reavaror)

Angående rycka ner skyltar: Så har jag flera gånger kommit till kassan där de tar ordinariepris fast en reaskylt är uppe, då jag hänvisar till reapriset så har de följt med och bara ryckt ner reaskylten.
Men om det ej står någon tidsbegränsning på reaskylten så gäller dens pris då den är uppe, vilket jag har berättat för dem och alltid fått rätt. Det andra är vilseledande marknadsföring eller nästan rent (omedvetet) skojeri. För tänk så många som köper en vara i tron av att den kostar det som det står på reaskylten, men när de kommer till kassan är det ett helt annat, som de kanske inte upptäcker om de har handlat mycket.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2005

Hur ska de kunna sälja saker de inte har? Om de har de två produkter som ingick i paketet kan det ju vara så att erbjudandet de hade gällde en annan SKU, t.ex. en där de två produkterna är förpackade tillsammans eller dylikt.

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC → Objective2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900
Portabelt → Sennheiser Momentum/Sennheiser Urbanite XL/Sennheiser Momentum In-Ear

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Alla butiker reserverar sig mot felskyltning, betalar du ett högre pris än vad som är skyltat utan att bli upplyst om detta i kassan har du naturligtvis grund för att returnera varan, men du har sällan rätt att kräva en sänkning till vad prisskylten säger. Många butiker gör ändå detta som ren goodwiil, men det varierar naturligtvis beroende på vara, omständigheter och vad det finns för marginal på den.
I den butik där jag jobbar lägger vi ner löjligt mycket tid på att se till att alla varor är prismärkta, har rätt pris, har rätt information, står på rätt plats etc. etc. etc. Även om man går igenom allt på morgonen så saknas likt förbaskat skyltar på var och varannan vara på kvällen. De allra flesta av dessa rivs faktiskt ner eller flyttas av kunder. Med tanke på detta är det kanske inte så konstigt att en kunds argument om att "den skylten satt faktiskt där" inte biter på mig när det alldeles tydligt inte är samma vara på hyllan som på skylten.
Har man haft en kampanj och missat eller inte hunnit byta skylt är det dock sällan något knussel. Har vi sänkt priset på en vara så höjer vi naturligtvis inte upp den till vad skylten säger, även om man borde göra det enligt hur vissa kunder resonerar.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Så dom var bara lockvaror, undra vad KO tycker om det?

Lockvaror = varor till lågt pris men varorna existerar inte

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Kallar du tillfälliga erbjudanden hos t ex dustin lockvaror med om de är slut när du ska beställa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Med tanke på att paketet ifråga dök upp för åtminstone två månader sedan är det knappast fråga om en lockvara om de är slut nu.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2002

twit var jobbar du?

/////Beeos (!)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Med tanke på att paketet ifråga dök upp för åtminstone två månader sedan är det knappast fråga om en lockvara om de är slut nu.

Okej, då är det inte lockvaror

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
twit var jobbar du?

ONOFF, har inte en aning om just detta paket var unikt för vår kedja dock.
Därmed inte sagt att jag på något vis representerar företaget här på forumet, vilket jag inte gör

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

*topic redigerad*

Det är inte lämpligt att ändra en omröstning som varit igång ett par dagar så den får vara som den är. Vill ni ha hjälp med att redigera omröstningar, rapportera inlägget så hittar vi det snabbare. Det finns en länk nere till höger i alla inlägg "anmäl inlägget".

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
ONOFF, har inte en aning om just detta paket var unikt för vår kedja dock.
Därmed inte sagt att jag på något vis representerar företaget här på forumet, vilket jag inte gör

Jag tror det var unikt. Säljaren sa att det var en sponsor gåva från samsung.
Men du känner igen paketet?

/////Beeos (!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östhammar
Registrerad
Sep 2008

Ofta vad gäller paketpris är paketen inte hopplockade av butiken själva. Utan dem kar köpt in produkterna från en leverantör/tillverkare som har erbjudandet.

HP har ofta paket med PC och skärm, har ett exempel på en stationär HP Compaq PC som vi kunde köpa in för ca. 4900kr, paket med en 22" HP skärm så betalade vi 5300kr.

//zekel

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

absolut... på min kedja köpte vi in batterigrepp till kameror för 1kr för att kunna skicka med kund för småpengar...

samma sak med tillbehörskit typ batteri+väska osv osv...

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Alla butiker reserverar sig mot felskyltning, betalar du ett högre pris än vad som är skyltat utan att bli upplyst om detta i kassan har du naturligtvis grund för att returnera varan, men du har sällan rätt att kräva en sänkning till vad prisskylten säger.

På vilket sätt sker denna friskrivning? Jag har sett driskrivningar i annonsblad, men aldrig i en butik.

Citat:

I den butik där jag jobbar lägger vi ner löjligt mycket tid på att se till att alla varor är prismärkta, har rätt pris, har rätt information, står på rätt plats etc. etc. etc. Även om man går igenom allt på morgonen så saknas likt förbaskat skyltar på var och varannan vara på kvällen. De allra flesta av dessa rivs faktiskt ner eller flyttas av kunder. Med tanke på detta är det kanske inte så konstigt att en kunds argument om att "den skylten satt faktiskt där" inte biter på mig när det alldeles tydligt inte är samma vara på hyllan som på skylten.
Har man haft en kampanj och missat eller inte hunnit byta skylt är det dock sällan något knussel. Har vi sänkt priset på en vara så höjer vi naturligtvis inte upp den till vad skylten säger, även om man borde göra det enligt hur vissa kunder resonerar.

I detta fallet pratar vi väl knappast om fel eller saknad skylt. Om det sitter en skylt där det står varan A och ett visst pris kan jag ju knappast som kund hävda att jag ska ha varan B till samma pris för att den låg under skylten. Ska man få ett pris får skäligen allt stämma. Det var väl också så det var beskrivet ovan, att säljaren rev ner skylten.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Men du känner igen paketet?

Minns skylten och det ruskigt bra priset, har dock för mig att det var en Kodakram men jag sålde inget av paketen själv så jag är inte särskilt säker på innehållet utöver NV30n.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
På vilket sätt sker denna friskrivning? Jag har sett driskrivningar i annonsblad, men aldrig i en butik.

Från ONOFFs hemsida:
"Priserna i våra butiker är alltid aktuella. Pris anges i svenska kronor inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar som tillkommit i efterhand och för felaktig information påverkad av tekniska eller mänskliga fel."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
I detta fallet pratar vi väl knappast om fel eller saknad skylt. Om det sitter en skylt där det står varan A och ett visst pris kan jag ju knappast som kund hävda att jag ska ha varan B till samma pris för att den låg under skylten. Ska man få ett pris får skäligen allt stämma. Det var väl också så det var beskrivet ovan, att säljaren rev ner skylten.

Nej det handlade väl om en begränsad vara som var slutsåld? Vissa kunder kan med att hävda ungefär vadsomhelst för att spara in några kronor på sina inköp. Jag har det senaste året varit med om några få tillfällen då kunder på fullt allvar meddelat att de har rätt att få en vara till ett lägre pris på grund av felskyltning, trots att skylten ifråga avsett en annan vara. Bara en liten anekdot om hur det inte bara är företag som beter sig konstigt

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2004

Elgiganten är världsmästare med lockpriser på varor som inte existerar. De har lurat mig par gånger men senast blev droppen och kommer inte röra deras butiker igen.

Tack vet jag de gamla goda internetaffärerna som Dustin, Webhallen, Komplett m.m. De har alltid fungerat väl och lurar inte mig och får alltid mina varor när de lovar. Tummen upp för internetaffärer

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Från ONOFFs hemsida:
"Priserna i våra butiker är alltid aktuella. Pris anges i svenska kronor inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar som tillkommit i efterhand och för felaktig information påverkad av tekniska eller mänskliga fel."

Meh! Om man ska friskriva sig för felaktiga priser i butiken så får ju detta skäligen stå väl synligt när man går in i butiken eller liknande. Att det står på hemsidan betyder nada.

Citat:

Nej det handlade väl om en begränsad vara som var slutsåld? Vissa kunder kan med att hävda ungefär vadsomhelst för att spara in några kronor på sina inköp. Jag har det senaste året varit med om några få tillfällen då kunder på fullt allvar meddelat att de har rätt att få en vara till ett lägre pris på grund av felskyltning, trots att skylten ifråga avsett en annan vara. Bara en liten anekdot om hur det inte bara är företag som beter sig konstigt

Jag kan förstå att varan kan vara slutsåld, men då får man väl ta ner skylten när det sker och inte låta den sitta upp i en vecka utan att ha några varor hemma. Detta inlägg handlar om medveten manipulering där man inte har någon vara hemma till försäljning och inte vill ta hem nya. Jag var på EG i måndags och skulle titta på vitvaror som de hade på annons. Erbjudandet började gälla på måndagen, men det var på håret att de ens hade dem hemma. Och när de ex de har är slut så är erbjudandet slut. Efter EG gick jag till en vitvarufirma och kollade på ett erbjudande. De hade inte produkten hemma, men erbjöd sig att ta hem den till samma pris. Konstigt att det går för den ena men inte för den andra. Till saken hör att de också hade samma erbjudande som EG till exakt samma pris, och även den kunde de beställa hem.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Meh! Om man ska friskriva sig för felaktiga priser i butiken så får ju detta skäligen stå väl synligt när man går in i butiken eller liknande. Att det står på hemsidan betyder nada.

Jo precis, alla butiker brukar ju lista sina fullständiga köpvillkor i skyltfönstret...

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Meh! Om man ska friskriva sig för felaktiga priser i butiken så får ju detta skäligen stå väl synligt när man går in i butiken eller liknande. Att det står på hemsidan betyder nada.

Du ingår ett köpeavtal med butiken först när du accepterar priset i kassan, och det är alltså först där du får veta det slutgiltiga priset och godkänner alt. nekar det.

Priserna i butikerna måste alltså inte stämma överens med verkliga priset, men dom får inte felskylta med flit.

Alltså har dom all rätt att ta ner rea-skyltar dom glömt och be dig betala fullt pris, för det är som sagt först i kassan ni sluter avtalet.

Många låter dig dock betala reapriset i ren goodwill, eller som Coop-butiker ge dig lite kompensation för felmärkningen (20-50kr eller så)