Bra singel player RPG till PC?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sadin
Ingen nämner Witcher ) Ett av de bättre rpg.

Det är tre stycken innan dig som nämnt det i tråden.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Wizardry 8.

Gothic 2.

Permalänk

Knights of the old republic 1&2
Silver(j*vla gammalt spel men grym grafik och ett helt unikt stridssystem:D)
Diablo 1&2 får man ju inte glömma bort heller....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Newer winter nights 2 ser fortfarande hyffsat ut oxå, fast det börjar bli föråldrat, men det är verkligen ett riktigt rpg med D&D regler.

Om Mass effect räknas som rpg så kommer hela genren att förstöras, det är mer likt half life 2, med lite mer stats som kan ökas.

För att spel är ett RPG spel betyder det inte att det måste använda D&D regler, och innehålla älvor och orcer.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Kanske lite sent, men vi hade en tråd för mindre än en månad sen som denna tråd är mer eller mindre en kopia av, inklusive RPG eller inte RPG diskussionen

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mest ganska kända spel som nämns här, så jag får väl komma med lite ovanliga

Angband är ett så kallat rogue-liknande spel, som t.ex. Diablo är mycket influerat av. Målet är att traska ner 100 våningar och döda Morgoth, och på vägen döda och loota allt man ser. Våningarna genereras slumpmässigt, och man kommer aldrig tillbaks till samma våning när man väl lämnat den. Men låt er inte luras av den simpla grafiken (för den bästa upplevelsen ska man köra i textläge) eller att det verker som ett hjärndött hack'n'slash-spel. Diablo är i själva verket bara en blek kopia, och många har spelat flera år utan att än ha klarat det. Detta är ett spel som man åtminstone måste ha testat för att kunna kalla sig RPG-fantast.

Angband är även open-source, och det finns en hel del varianter. Angband at ookz.cz är en bra sida för att läsa mer.

Ett annat spel jag skulle vilja tipsa om är Eschalon, som är något så sällsynt som ett isometriskt turbaserat rpg. Det är ganska välpolerat, och har en bra story.

Och bara för att hålla igång diskussionen så tyckte jag också om Mass Effect, och anser att det absolut är ett RPG Men gränsen för vad som är ett RPG eller inte är nog väldigt personlig.

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på Legacy of kain: Defiance. inte för att jag skulle klassa det som ett RPG, men det har fortfarande en hög-klassig story, och de vassaste röst skådespelarna jag sett i ett spel!

http://www.youtube.com/watch?v=vRVbS8uc82Y&feature=related

En video från spelet, enjoy

Väldigt kul gameplay också

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, få som rekommenderar Arcanum och Lionheart (?).

Gäller det nya spel så:
Mass Effect (Helt underbart spel)
Jade Empire
Star Wars - Knights of the Old Republic 1 & 2 (lagomt "nytt" iaf )

Äldre:
Fallout 2
Fallout Tactics
Arcanum
Lionheart
Final Fantasy 7
Silver (Tror jag inte fått det att starta på XP och nyare OS :S )

Spel jag inte rekommenderar:
Hellgate London (Buggigt och ren besvikelse)
The Witcher (Värdelöst strids system och animationer)
Oblivion (Har aldrig gillat elder scrolls-spelen, tråkiga strider)
Neverwinter Nights 1 & 2 (D&D regler suger)

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Final Fantasy 7 till PC är hemskt, skaffa Mass Effect, det är sjukt bra!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom X4 9850 BE @ 3Ghz | Noctua NH-C12P | 4x1024mb PC8500 @ 1066Mhz | ASUS EAH3870X2 @ 876/ 1910Mhz | Seagate 250 GB SATAII x 2 |
Logitech Z-5400 | Crosair 750W ATX | 3DMark: 03: 59068 | 05: 20082 | 06: 15250 | Vantage: 8363

Permalänk
Medlem

Baldurs gate serien
Icewind dale serien
Fallout 1&2
Planescape torment
Mass effect

Dessa är de bästa RPG's jag lirat ( och ja, jag har spelat måååååånga olika RPG's). Av dessa måste jag säga att Baldurs gate series (speciellt 2an) är bland de bästa spel jag någonsin lirat. Efter det kommer Planescape torment, sen är alla andra på samma nivå... Fallout är grymt bra detsamma med Mass effect (det mest cinematiska spel jag lirat).

Visa signatur

Antec P182 - Core i5 2500k @ 4Ghz - Cooler Master Hyper TX3 - MSI P67A-C45 REV B3 - Corsair 8gb @ 1600mhz - MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II - Windows 7 64 - Samsung 226bw - Steelseries 6GV2 Keyboard.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Silver (Tror jag inte fått det att starta på XP och nyare OS :S )

För att få Silver att fungera på XP krävs det lite haxxande, och även om man lyckas få igång det så finns det vissa bitar av spelet där det bara kraschar, så då får man ladda ner savegames som är sparade efter den biten... Men, ändå, så är det ett j-vla roligt spel:D

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att mass effect är rätt mediokert och förutsägbart.
Känns som plastig hollywood action typ.
Ett rpg som jag anser är ett måste är Arcanum.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bol Gath
Baldurs gate serien
Icewind dale serien
Fallout 1&2
Planescape torment
Mass effect

Dessa är de bästa RPG's jag lirat ( och ja, jag har spelat måååååånga olika RPG's). Av dessa måste jag säga att Baldurs gate series (speciellt 2an) är bland de bästa spel jag någonsin lirat. Efter det kommer Planescape torment, sen är alla andra på samma nivå... Fallout är grymt bra detsamma med Mass effect (det mest cinematiska spel jag lirat).

Instämmer. Men tycker IWD som rollspel håller en betydligt lägre klass än BG. I IWD skapar man hela sitt party själv och det går inte att göra medlemmarna personliga och levande. Det gör också att NPCs man möter inte anpassar sig till ditt partys personligheter. Hela spelet känns livlöst och statiskt tycker jag.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Jag kan rekomendera Spellforce 1 & 2 med deras expansioner. En blandning av RPG och RTS. Mycket skoj och väldigt tidsfördrivande ^^

Japp, det har jag haft mycket skoj med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morannon
Instämmer. Men tycker IWD som rollspel håller en betydligt lägre klass än BG. I IWD skapar man hela sitt party själv och det går inte att göra medlemmarna personliga och levande. Det gör också att NPCs man möter inte anpassar sig till ditt partys personligheter. Hela spelet känns livlöst och statiskt tycker jag.

Haha, mjo precis.
De som kört BG2 utan Minsc, Jan eller Edwin i sin grupp har missat en hel del skoj.

Visa signatur

I'm a tank! I tank stuff, I'm not paid to understand your job!

Permalänk
Medlem

Baldurs Gate 2
Icewind Dale
Fallout 2

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Final Fantasy 7 som Devil May Cry sa är ett av dom bästa RPG-SPELEN enligt mig. Spelade det för 2-3 år sedan.

Permalänk
Medlem

Dark Stone
Nox
Diablo & Hellfire
Septerra Core
Deus Ex
Final Fantasy VII
Baldur's Gate

Borderlands
Divinity II Ego Draconis
Jade Empire - Special Edition
Dragon Age Origins & Awakening
Dungeon Siege
Dungeon Siege 2 Broke World
Diablo 2 & LOD
Fable - The Lost Chapters
Fallout 2, 3 & New Vegas
Freelancer
Mass Effect 1 & 2
Kings Bounty - Armored Princess*
The Bard's Tale
The Witcher Enhanced Edition
Titan Quest & Immortal Throne
The Elder Scrolls III, Oblivion & SI
Dark Messiah of Might and Magic
Drakensang - The Dark Eye
Mount and Blade - Warband
Risen
Sudeki
Shadowgrounds + Survival*
Torchlight

Aveyond 4 - Gates of Night
Deadly Sin
Eschalon - Book I & II
Master of Defense*
Crimsonland*
Trine
Fate - Undiscovered Realms
The Spirit Engine 2
Recettear: An Item Shop's Tale

*Har LVL, XP och equipments men kanske inte precis är något RPG-spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Neverwinter Nights 1 & 2 (D&D regler suger)

AD&D efter 2.5 suger, innan var det helt ok