Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Du kanske bör läsa igenom vad vi diskuterar innan du lägger dig i en diskussion?

Jag lägger mig inte i, jag bara uttrycker min åsikt. Och jag vet vad er diskussion handlar om.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Jag lägger mig inte i, jag bara uttrycker min åsikt. Och jag vet vad er diskussion handlar om.

Diskussionen handlar om överskärpta bilder, vad fan har det att göra med om att jag skulle vara avundsjuk på att folk får med lite bilder i dagspressen?!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Va ett tag sedan jag bidrog med nåt, så här kommer några nya.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Diskussionen handlar om överskärpta bilder, vad fan har det att göra med om att jag skulle vara avundsjuk på att folk får med lite bilder i dagspressen?!

Läs:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Du hann ju före!

Ser kasst ut hur som helst, och just nu så är det ingen här som levererar bilder för press, så... Sen beror det på vad det är för tidningar också, 'proffsfoto' (en tidning) använder rätt bra kvalitet på pappret osv.

Läser du inlägget innan detta så handlar er diskussion om överskärpta bilder. Således tolkar jag att roten i er diskussion handlar om överskärpta bilder som vidare utmynnar i att du påstår att ingen i detta forum levererar bilder av kvalitet för pressen.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Läs:

Läser du inlägget innan detta så handlar er diskussion om överskärpta bilder. Således tolkar jag att roten i er diskussion handlar om överskärpta bilder som vidare utmynnar i att du påstår att ingen i detta forum levererar bilder av kvalitet för pressen.

Bara för att man får med en random-bild på en bil som brinner i en tidning betyder inte att man tar bilder av kvalitet för pressen.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Bara för att man får med en random-bild på en bil som brinner i en tidning betyder inte att man tar bilder av kvalitet för pressen.

Ok, jag tror vi båda har uttryckt våra åsikter. Jag postar en bild istället: har gjort ett försök till att fota de s.k. "klassiska" dropp bilder som kan bli oerhört snygga. Har aldrig lyckats innan, men blev ganska nöjd med denna bild dock stör jag mig på att jag inte fick till en enhetlig bakgrund:

Ni får gärna posta era "dropp" bilder och berätta hur ni gjort

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos

http://i196.photobucket.com/albums/aa27/integer_photo/IMG_602...

Ni får gärna posta era "dropp" bilder och berätta hur ni gjort

Berätta gärna hur du gjorde också så ska jag försöka mig på några droppbilder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Berätta gärna hur du gjorde också så ska jag försöka mig på några droppbilder

Absolut, jag gjorde som så att jag arrangerade upp allt i badrummet i handfatet, i hopp om att det vita porslinet skulle fungera som reflektor. Jag placerade en transparent skål nere i handfatet och fyllde den med vatten. Som ljuskälla använde jag den befintliga badrums belysningen + min 430EX med omnibouncer riktad mot handfatet. Mer info finns i EXIF.

Efterbehandlingen bestod av att skärpa upp bilden, beskära och manipulera "temp" och "tint" i lightroom för att få till den blå/gröna färgen på vattnet.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Lekte lite alldeles nyss. Ren spontanitet, kanske inte är något vidare Helt oredigerad.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Jag postar en bild istället: har gjort ett försök till att fota de s.k. "klassiska" dropp bilder som kan bli oerhört snygga. Har aldrig lyckats innan, men blev ganska nöjd med denna bild dock stör jag mig på att jag inte fick till en enhetlig bakgrund:

http://i196.photobucket.com/albums/aa27/integer_photo/IMG_602...

Ni får gärna posta era "dropp" bilder och berätta hur ni gjort

Fin skärpa du fick till, på rätt ställe.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Försökte mig på lite droppar, gick inget vidare men här är den bästa iaf. Svårt att få fokus rätt. Jag använde mig av en blå tallrik och en tratt:D

Tog även lite på ett glas.

Edit:
Hittade en till bland alla dåliga.

Permalänk
Medlem

Överskärpt, det är vita linjer runt fönstret

Jag gillar den första, härlig vintrig känsla.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Överskärpt, det är vita linjer runt fönstret

Haha!

Schtek:

Visa signatur

D80 | 18-50/2.8 | 30/1.4 | flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Överskärpt, det är vita linjer runt fönstret

Jag gillar den första, härlig vintrig känsla.

Vart ser du det? Om du tittar riktigt nära så är det trät som är sprucket, jag ser då inget. Ficklampa får väl ta sig en titt annars då eftersom han verkar vara expert på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thex
Vart ser du det? Om du tittar riktigt nära så är det trät som är sprucket, jag ser då inget. Ficklampa får väl ta sig en titt annars då eftersom han verkar vara expert på det.

det var nog ett skämt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thex
Försökte mig på lite droppar, gick inget vidare men här är den bästa iaf. Svårt att få fokus rätt. Jag använde mig av en blå tallrik och en tratt:D

http://farm4.static.flickr.com/3208/3037391881_0e6f3373ef.jpg

Tog även lite på ett glas.

http://farm4.static.flickr.com/3030/3038230172_0378494881.jpg

Edit:
Hittade en till bland alla dåliga.

http://farm4.static.flickr.com/3201/3038258716_0432531dcb.jpg

Snygga dropp bilder du fick till gillar den senaste med reflektionen. Angående den första hade det nog passat bättre om du hade fyllt upp med lite mer vatten eftersom man kan skönja diskhon.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
http://www.frm.nu/dump/60/1289681051.jpg

Snygg exponering med himlen.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
det var nog ett skämt

Haha det fattar jag med nu, varit så mycket snack om överskärpning så...

Permalänk
Medlem

Gammal droppbild tagen med 350D, mjölk!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelth
Haha!

Schtek:
http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_11_2008/post-1...

Konstiga färger i ansiktet, annars välkomponerat och trevlig bakgrund.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Konstiga färger i ansiktet, annars välkomponerat och trevlig bakgrund.

Kul att du nämner det, satt hur länge som helst och försökte få till just ansiktfärgen. Originalet är ännu värre, och jag har ingen aning om varför för han ser annars helt normal ut och det var ingen konstig belysning. Svartvitt hade ju varit en lösning, men då hade jag tappat den mysiga bakgrunden.

Förresten, någon som har något tips på hur jag kunde fixat det? Finns ingen rosa färgkanal i "hue/saturation" ju Och när jag drog ner den röda kanalen så blir det för grått och färglöst istället för bara mindre rött...

Visa signatur

D80 | 18-50/2.8 | 30/1.4 | flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelth
Kul att du nämner det, satt hur länge som helst och försökte få till just ansiktfärgen. Originalet är ännu värre, och jag har ingen aning om varför för han ser annars helt normal ut och det var ingen konstig belysning. Svartvitt hade ju varit en lösning, men då hade jag tappat den mysiga bakgrunden.

Förresten, någon som har något tips på hur jag kunde fixat det? Finns ingen rosa färgkanal i "hue/saturation" ju Och när jag drog ner den röda kanalen så blir det för grått och färglöst istället för bara mindre rött...

Testa att byta nyans på den röda kanalen, kanske den blåa också.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelth
Haha!

Schtek:
http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_11_2008/post-1...

Jävlar vad han är lik en jag gick i skolan med för några år sedan! Tror han är några år äldre än mig dock, så han gick några klasser över mig.
Hmm.. men han är ju från Norrköping mig veterligen. Vad heter snubben på bilden om man får fråga?
Är det inte han jag tänker på så är det där hans klon!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

ficklampa> Tack! Ska testa det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Jävlar vad han är lik en jag gick i skolan med för några år sedan! Tror han är några år äldre än mig dock, så han gick några klasser över mig.
Hmm.. men han är ju från Norrköping mig veterligen. Vad heter snubben på bilden om man får fråga?
Är det inte han jag tänker på så är det där hans klon!

Norrköping stämmer bra! Lars bor numera i Stockholm och pluggar med mig på KTH.

Visa signatur

D80 | 18-50/2.8 | 30/1.4 | flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelth
ficklampa> Tack! Ska testa det.

Norrköping stämmer bra! Lars bor numera i Stockholm och pluggar med mig på KTH.

Haha! Jag visste det Han lär inte komma ihåg mig, vi känner inte varandra öht. Men ändå.. kul att se att världen är så liten. Ni kanske får privilegiet att dela stad med mig också snart Hittat några utbildningar på SU som verkar najs.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag har också tagit lite droppbilder, om de är "bra" låter jag er bedömma:

Färgerna och exponeringen stämmer inte överens på de två bilderna men det är inte mycket jag kan göra åt för tillfället, kan eventuellt fixa det imorgon när jag har tillgång till programvara.

Sedan kan jag bidra med en halvtråkig måne också:

Är mycket tacksam för kritik

Permalänk
Hedersmedlem

Från gårdagens fotopromenad:

och en som känns för stor för att posta direkt i forumet, klicka på bilden...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Från gårdagens fotopromenad:
http://pici.se/pictures/xMtjZklxb.jpg

Var bara tvungen nu...

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrinitoN
Jag har också tagit lite droppbilder, om de är "bra" låter jag er bedömma:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/droppe.jpg

http://data.fuskbugg.se/skalman01/droppe-2.jpg

Är mycket tacksam för kritik

Snygga bilder! Du har fått till en bra skärpa, ändra färgen på vattnet så tror jag det blir riktigt bra. Beskriv gärna hur du gick tillväga

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}