Permalänk
Medlem

Sagan om ringen

Hej!
När jag satt och hade tråkigt i skolan idag så kom jag att tänka på en sak. Jag gillar verkligen inte Sagan om ringen, och det verkar nästan som att jag är ensam om det. Man hör ofta kommentarer som "Jag har läst böckerna tre gånger" eller "Jag har sett alla filmer 10 gånger".
Jag har alltid haft svårt för just "Fantasy" och det känns konstigt att det bara är jag som känner så. Jag tycker inte att det är spännande med alver, hobbits eller magiska ringar. Jag föredrar verkligheten.

Så nu undrar jag om det är någon mer som verkligen inte gillar Sagan om ringen. Skriv och berätta om du håller med mig!

Permalänk
Medlem

Jag tycker Sagan om Ringen är helt superbart! Däremot gillar jag inte all fantasy för det. Har väldigt många kompisar som inte alls är intresserade av Sagan om Ringen filmerna, så du är ju långt ifrån ensam.

Permalänk
Medlem

Huh?

Sagan om Ringen?

Syftar du på boken "Ringarnas Herre"?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Avstängd

Håller med dig, fjantigt är vad det är...

Filmerna duger dock som insomningsmedel.

Permalänk

Jag vill minnas att när jag läste första boken, så tyckte jag den påminde alldeles för mycket om anti drog/alkohol/rökning "propaganda". Sådant var jag mer eller mindre tvångsmatad med i skolan, så jag fattade inte riktigt vad alla såg i boken.
Kanske berodde på den gamla översättningen. Har funderat på att skaffa böckerna på engelska, eller skaffa den nya översättningen och göra ett nytt försök en dag.

Visa signatur

"Robots have shiny metal posteriors which should not be bitten."

Permalänk
Medlem

Jag gillar fantasy, meeen sagan om ringen är grymt tråkig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

När första filmen kom ut var jag 15år och såg den på bio. Då var den otroligt cool. Men jag var ju 15. Tycker inte riktigt att dom är lika coola nu. Men helt klart välgjorda och underhållande om man känner för fantasy (vilket jag väldigt sällan gör nu).

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller att filmerna är något speciellt, böckerna har jag inte läst. Fantasyfantast vill jag inte heller kalla mig.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Jag gillade inte filmerna så där otroligt mycket, men jag gillar fortfarande böckerna. Man blir ju gammal och dammig såklart, men jag läser mest fantasy fortfarande ändå. Den dagen jag känner att jag inte klarar av fantasy* heller är nog den dag jag börjar se mig om efter en djup förrädisk å
Tolkien skrev långsamt och väldigt beskrivande, vilket är 'en frisk fläkt' i dagens 'Pace pace pace!'bokvärld (vilken genre det än gäller).

Anti-rök/drog vet jag inte heller? De gillar ju sitt röka och nåt kritiskt om drickande kommer jag inte direkt ihåg heller : )

*Någon fantasy alls. Ca 85% ter sig numer som skräp. Det finns fortfarande riktigt bra författare dock.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

I allmänhet så hatar jag fantasy. Det känns oftast bara så meningslöst, eftersom jag inte kan relatera till det.
Hur spännande blir det om vad som helst kan hända genom lite magi ?
Inte mycket enligt mig.
Vad spelar det för roll om nån huvudperson dör tex ?
Han kan ju alltid bara trollas fram igen.

Dock tycker jag ändå att Sagan om ringen filmerna var sevärda, eftersom de är så otroligt bra gjorda med alla maffiga landskap, miljöer och stora slag och så.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
I allmänhet så hatar jag fantasy. Det känns oftast bara så meningslöst, eftersom jag inte kan relatera till det.
Hur spännande blir det om vad som helst kan hända genom lite magi ?
Inte mycket enligt mig.
Vad spelar det för roll om nån huvudperson dör tex ?
Han kan ju alltid bara trollas fram igen.

Dock tycker jag ändå att Sagan om ringen filmerna var sevärda, eftersom de är så otroligt bra gjorda med alla maffiga landskap, miljöer och stora slag och så.

Hur mycker film kan man relatera till? Finns rätt mkt "magi" i dom flesta filmerna...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Skönt att det finns människor som håller med mig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
Hur mycker film kan man relatera till? Finns rätt mkt "magi" i dom flesta filmerna...

Vad menar du?

Permalänk
Medlem

I like them, drinking game på Lord of the rings, that's the shit!
http://astro.berkeley.edu/~goldston/lotrdg

Ska man hålla koll på Gandalf då är man körd.

Men men filmerna tyckte jag var bra, boken/böckerna var bättre.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Skönt att det finns människor som håller med mig!

Vad menar du?

Jag menar att de flesta filmerna är rätt overkliga....(nästan som magi:))

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Tycker filmerna är grymt nice, är verkligen ingen fantasynörd.

Men det räcker med att se dom en gång, man blir på tok för mätt av att kolla en gång till.

Permalänk

Jag älskar verkligen sagan om ringen filmerna, så grym känsla i alla filmer!

Längtar verkligen efter En hobbits äventyr som ska ha premiär 2011 http://www.imdb.com/title/tt0903624/

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag älskade 1an, alltså Fellowship of the Rings. Men jag var rätt så ung då. Nu när jag ser filmen så tänker jag bara "helt okej film".
Jag tycker filmerna är helt okej just nu...

Annars HATAR jag fantasy filmer, HATAR.. Lord of the Rings filmerna är de ända fantasy filmerna jag kan kolla på.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Re: Sagan om ringen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Hej!
När jag satt och hade tråkigt i skolan idag så kom jag att tänka på en sak. Jag gillar verkligen inte Sagan om ringen, och det verkar nästan som att jag är ensam om det. Man hör ofta kommentarer som "Jag har läst böckerna tre gånger" eller "Jag har sett alla filmer 10 gånger".
Jag har alltid haft svårt för just "Fantasy" och det känns konstigt att det bara är jag som känner så. Jag tycker inte att det är spännande med alver, hobbits eller magiska ringar. Jag föredrar verkligheten.

Så nu undrar jag om det är någon mer som verkligen inte gillar Sagan om ringen. Skriv och berätta om du håller med mig!

Du måste förstås inte gilla fantasy, men om du föredrar verkligheten lär du ju inte gilla någon film eller bok.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Tycker Sagan om Ringen filmerna var ganska bra. Har sett dom fler gånger än vad jag vill berätta faktiskt...
Har bara läst första boken men orkade inte mer. Tog LÅÅÅNG tid att läsa den. Dock läste jag "Bilbo: en hobbits äventyr" för många år sen och den var mycket intressant.

Själv avskyr jag action filmer. Alltid så överdrivna och allt exploderar som att det hade några kilo C4 i sig om man skjuter på det och huvudpersonen skulle lätt kunna överleva om så en jumbo jet föll på honom/henne. Ärkerivalen är dessutom alltid någon super rik snubbe som har råd att hyra en hel armé som får tillräckligt mycket betalt för att offra sina liv för honom.
Tycker till exempel alla Die Hard filmerna är mycket dåliga och långtråkiga.

Alla tycker olika.

Fast kan inte påstå att jag är en fantasy nörd, då det inte finns många fantasy filmer jag gillar. Kan inte komma på några andra filmer än LOTR, stardust och Pan's labyrint som jag faktiskt tyckt varit mycket bra. Har knappt läst nån fantasy bok heller. Tror jagk an räkna alla fantasy bökcer jag läst på en hand

Permalänk
Medlem

Filmerna är bra, böckerna suger kuk... läs sagan om drakens återkomst istället, det är BRA fantasy!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Huh?

Sagan om Ringen?

Syftar du på boken "Ringarnas Herre"?

Den nya översättningen har väl inte fått något genombrott direkt

Ontopic: Älskade böckerna! Läste de strax innan första filmen kom, så det vart att man satt och jämförde hela tiden vad som saknades i filmerna.. och det var ju en del =/ Vart var du Bombadill!?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Hedersmedlem

Läser nästan bara fantasy,
Men gillar inte alls Sagan om ringen, filmerna är väll sevärda, men böckerna är usch...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Läs sagan om drakens återkomst istället, det är BRA fantasy!

word.

Permalänk
Medlem

Viktigt att poängtera är att böckerna blir mycket bättre på engelska!

Permalänk
Avstängd

sagan om ringen är som analsex,man får ont i arslet av att sitta ner och kolla på skiten ...(gånger3):P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av froken
Viktigt att poängtera är att böckerna blir mycket bättre på engelska!

Jo, men att läsa en bok på engelska är ju faktiskt mycket jobbigare och språket i sagan om ringen är ju inte heller det lättaste.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
sagan om ringen är som analsex,man får ont i arslet av att sitta ner och kolla på skiten ...(gånger3)

Haha, rolig liknelse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Haha, rolig liknelse

Hahaha, ja jäklar... Ojojoj, det var galet skoj!!!!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Jo, men att läsa en bok på engelska är ju faktiskt mycket jobbigare och språket i sagan om ringen är ju inte heller det lättaste.

Engelskan i Sagan om ringen är faktiskt inte särskilt svår - den äldre svenska översättningen använder ett mycket krångligare språk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
Hahaha, ja jäklar... Ojojoj, det var galet skoj!!!!

Nu ska vi inte vara sarkastiska här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av froken
Engelskan i Sagan om ringen är faktiskt inte särskilt svår - den äldre svenska översättningen använder ett mycket krångligare språk.

Och jag tycker böcker blir bättre om man läser böcker på originalspråket. Man vill ju läsa författarens ord. Självklart bara på de språk man kan då

Permalänk
Medlem

har inte läst böckerna.
har sett filmerna
dom är bra. men skulle jag se dem igen så är de ju fighterna jag vill spola fram till :>