Permalänk
Medlem

ASUS P5E CPU fläkt problem

God dag!

Igår fick jag hem mitt moderkort som är ett P5E från Asus och allt gick fint med att montera och installera men har ett ganska stort problem.

Jag har inte hunnit att installera alla mina program än eller utforska moderkort lite då jag störe väldigt mycket av CPU fläkten som konstat snurrar i max hastighet.

Jag har kopplat en 8pinn till moderkortet för att ge ström till cpu:n ( har också en 4-pinnars om det spelar nån roll). Jag har provat alla fläkt profiler i BIOS som är (silient mode / optimal och pro mode) men inget av dom verkar funka och fläkten är fortfarande på 100.

Kylaren i fråga är en Zalman 9700 och har 3 kontakt pinnar men på moderkortet är det 4 pinnar så vet inte vad det bror på.

Jag flashade bios idag till senaste från asus hemsida genom att använda asus fz flash som många här rekomenderar än att flasha i windows.

Just så snurrar fläkten som sagt i max hastighet när jag skriver det här och det börjar verkligen bli jobbigt att inte fixa detta på nåt sett.

Förrensten så har jag googlat en massa igår men hittade inte liknande problem som andra har så därför vänder jag mig till er!

Om det är nån som har ett förslag eller idéer är jag mycket tacksam!

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

du kan ställa in fläkthastigheten i bios, minsta hastighet, sen ökar den ju varmare cpun blir
kan jag iaf på mitt asuskort och det kan man göra på flera andra så det borde man kunna göra med ditt

Permalänk

Tjenare, har också det moderkortet, kan inte heller justera fläkthastigheten varken på cpu eller chassi, spelar ingen roll hur jag ändrar, kör för fullt hela tiden!

Permalänk
Medlem

annars om inte det hjälper så kan du ju införskaffa en zalman fan mate och ställa in själv vad du behagar.

Btw. men det borde väl följa med din kylare?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=19413&traff=1

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Tackar för snabbar svar

Wally: Har som sagt försökt att ställa in hästigheten men jag vet hur det ser ut i ditt moderkorts bios. Så här ser det ut för mig iaf.

CPU FAN Q ( Disabel - Enabel ) Väljer man enabel då kommer mer funktioner fram som ( silent moder - optimal eller pro mode ). Det går inte att välja justera fläkten procent tal eller tvinga ner den på nåt sätt trotts värme.

Just nu har jag bara windows o drivrutiner installerade inget mer och tempen är bara 18 grader. Fläkten kunde justeras klanderfritt med mitt tidigare moderkort som står i sign.

andyman84: det kan behövas hörselförstärkare i framtiden om fläkten snurrar max hela tiden. Jag har ingen annan kylare eller eller fanmate som jag kan använda för att bli av med detta och därför försöker jag fixa eländet.

Återigen tack för alla svar och som sagt mera förslag och idéer!

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

Re: ASUS P5E CPU fläkt problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
God dag!

Igår fick jag hem mitt moderkort som är ett P5E från Asus och allt gick fint med att montera och installera men har ett ganska stort problem.

Jag har inte hunnit att installera alla mina program än eller utforska moderkort lite då jag störe väldigt mycket av CPU fläkten som konstat snurrar i max hastighet.

Jag har kopplat en 8pinn till moderkortet för att ge ström till cpu:n ( har också en 4-pinnars om det spelar nån roll). Jag har provat alla fläkt profiler i BIOS som är (silient mode / optimal och pro mode) men inget av dom verkar funka och fläkten är fortfarande på 100.

Kylaren i fråga är en Zalman 9700 och har 3 kontakt pinnar men på moderkortet är det 4 pinnar så vet inte vad det bror på.

Jag flashade bios idag till senaste från asus hemsida genom att använda asus fz flash som många här rekomenderar än att flasha i windows.

Just så snurrar fläkten som sagt i max hastighet när jag skriver det här och det börjar verkligen bli jobbigt att inte fixa detta på nåt sett.

Förrensten så har jag googlat en massa igår men hittade inte liknande problem som andra har så därför vänder jag mig till er!

Om det är nån som har ett förslag eller idéer är jag mycket tacksam!

skaffa en Nirvana NV120 och ställ fläkyen på 700RPM, det har jag och tempen ligger på omkring 21grader.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

God kväll!

Efter mycket research och läsande på olika forum har jag nu kommit fram till beställa en Zalman ZM-MFC1-Plus fläktkontroll då alla fläktar men kopplar till inte verkar justeras alls.

Har också beställt en Thermalright ultra 120 med en nocuta 120 fläkt från inet.

För bara 20 min sen flashade jag moderkortet till rampage formula och jag måste säga att jag är jätte nöjd då jag fick faktiskt många fel funktioner men hoppades på att fläktproblemen skulle fixas men det var samma sak där.

Tack för all info och förslag btw!

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

men du hade ju redan en bra kylare... men, men. Har en ZM-MFC1 ångrar att jag inte köpte plus-modellen... stör mig på de blå dioderna. Annars en väldigt bra investering om man har datorn på över nätterna i sovrummet och vill ha det tyst.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
men du hade ju redan en bra kylare... men, men. Har en ZM-MFC1 ångrar att jag inte köpte plus-modellen... stör mig på de blå dioderna. Annars en väldigt bra investering om man har datorn på över nätterna i sovrummet och vill ha det tyst.

Jo det vet jag att jag har men jag hade den till min gamla E6750 som kyldes ganska bra utav kylaren men det verkar inte som att den klarar av min nuvarande cpu eftersom en quad är svårare att klocka och blir varmare än dual.

Apropå överklockning så var inte moderkortet så klockvänligt, jag kanske känner mig inte då hemma med Asus:s moderkort men det klarar knappt 3.3ghz stabilt jämfört med mitt gamla som står i sign. Det klarade 3.45ghz och 23 temp. Det är så många funktioner som finns där som jag knappt pillar på som jag inte vet vad de gör för nåt.

Men aja får väl försöka testa mig fram och hoppas om det finns nån guide ute på nätet som berättar om alla inställningar gör för nåt och hur gör man och vad man bör ändra på i bios så att man når bästa och högsta överklockning som möjligt.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]