Dator vs Element

Permalänk

Personligen så använder jag inget element i sovrummet. Har bara 2 datorer varav min nog är den som värmer upp mest...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Det finns ngt som heter verkningsgrad. tex en liten elmotor ( ex 0,5 kw )brukar ha en verkningsgrad på ca 0,5 till 0,6 dvs motorn drar 1 kw men man får bara ut ca ,5 till ,6 kw i utfört arbete. Resten utav energin man tillför motorn avgår i form utav värme på grund utav friktion. en större motor/generator ( motor-generator samma sak ) har oftast mycket bättre verkningsgrad. ett element är konstruerat för att just avge värme och den mesta utav energin som elementet förbrukar kommer också att avges i form utav värme vilket är meningen. i en dator så skall så lite som möjligt avges som värme. det man vill är att energin man tillför datorn skall ju resultera i ex rörelser på skärmen och beräkningar. en del energi går ju också åt till rörelser i fläktar, hårddiskar osv. värmen bildas ju utav friktionen som uppstår i gpu, processor fläktar osv men förhoppningsvis inte den mesta utav energin som tillförs datorn för då skulle verkningsgraden bli mycket dålig. dock så har jag ingen aning om verkniingsgraden på en dator. men en kvalificerad gissning är dock att elementet är effektivare men den totala kostnaden för själva uppvärmingen blir inte större eller mindre för att du har datorn på. den värmen datorn ager behöver ju inte elementet tillföra och således så kommer elementet att vara på mindre. men ju mer du spelar desto högre kommer eräkningen bli eftersom en stor del utav den energin kommer ju inte att bli till värme.

för om vi tänker efter lite. om all energi vi tillför datorn skulle bli till värme, då skulle ju inget annat kunna hända i burken som att hårddisken snurrar eller att cpun utför beräkniingar.

mvh christian

Permalänk
Medlem

Rörelseenergin som motorn ger ifrån sig kommer förr eller senare bli till värme också när den bromsas in (på grund av friktionen) så man säga att den är lika effektiv på att skapa värme som ett element, bara det att en viss del av energin omvandlas till rörelseenergi innan den så småningom blir värmeenergi.

Datorn skapar väl ljus till en viss mån (bildskärm, lysdioder) samt rörelseenergi (luftrörelser från fläktarna) men den allra största delen blir ändå till värme inuti huset. En viss del av ljuset kanske tar sig ut genom fönster förstås men det är mycket liten del av det totala. Luftens rörelser från fläktarna bromsas upp (friktion mot övrig luft) och blir också värme. Ljuset blir värme när det absorberas i mörka ytor (om inte ljusenergin absorberades skulle man inte behöva tända lampor mer än en gång).

Så visst kan saker hända på vägen innan det slutligen blir värme. Rörelseenergin i hårddiskar blir till värme genom friktionen. Beräkningar i CPU är egentligen bara ström som leds olika vägar och då strömmen bromsas genom ledningsresistanser blir det värme. Så gott som all elernergi som tillförs blir till värme förutom den mikroskopiska andel ljus som försvinner ut genom fönster och vidare ut i världsrymden för att färdas i evighet (alltså rörelseenergi hos fotonerna).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Det finns ngt som heter verkningsgrad. tex en liten elmotor ( ex 0,5 kw )brukar ha en verkningsgrad på ca 0,5 till 0,6 dvs motorn drar 1 kw men man får bara ut ca ,5 till ,6 kw i utfört arbete. Resten utav energin man tillför motorn avgår i form utav värme på grund utav friktion. en större motor/generator ( motor-generator samma sak ) har oftast mycket bättre verkningsgrad. ett element är konstruerat för att just avge värme och den mesta utav energin som elementet förbrukar kommer också att avges i form utav värme vilket är meningen. i en dator så skall så lite som möjligt avges som värme. det man vill är att energin man tillför datorn skall ju resultera i ex rörelser på skärmen och beräkningar. en del energi går ju också åt till rörelser i fläktar, hårddiskar osv. värmen bildas ju utav friktionen som uppstår i gpu, processor fläktar osv men förhoppningsvis inte den mesta utav energin som tillförs datorn för då skulle verkningsgraden bli mycket dålig. dock så har jag ingen aning om verkniingsgraden på en dator. men en kvalificerad gissning är dock att elementet är effektivare men den totala kostnaden för själva uppvärmingen blir inte större eller mindre för att du har datorn på. den värmen datorn ager behöver ju inte elementet tillföra och således så kommer elementet att vara på mindre. men ju mer du spelar desto högre kommer eräkningen bli eftersom en stor del utav den energin kommer ju inte att bli till värme.

för om vi tänker efter lite. om all energi vi tillför datorn skulle bli till värme, då skulle ju inget annat kunna hända i burken som att hårddisken snurrar eller att cpun utför beräkniingar.

mvh christian

det du skriver känns rätt men endå fel, jag fick alltid lära mig att energi aldrig är förnyelsebart utan energi kan endast byta form och när detta görs går viss energi till spillo i form av värme etc. om du nu säger att viss el energi blir värme i en dator och resten går till beräkningar, men hur kan en "beräkning" bära energi?

eller är jag helt ute och cyklar.

edit: tänkte lite, en "beräkning" är ju igentligen el energi igen, en beräkning som när din skärm är ju en signal och en signal är energi

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Snart kommer det någon o pratar om kondens osv

ja men hur blir det med kondens då ?...... skojja

när jag bodde i hus så hade jag ca 11kvadratmeter stort ( litet) rum och det klara min dator av att värma men nu i lägenhet så behövs det ju inte : P

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
ja men hur blir det med kondens då ?...... skojja

när jag bodde i hus så hade jag ca 11kvadratmeter stort ( litet) rum och det klara min dator av att värma men nu i lägenhet så behövs det ju inte : P

beror ju på hur väl isolerat man har o sen om man ahr bra fönster eller inte. och om man öppnar dörren ut ofta. annars klarar en dator lätt att värma upp ett rum. värmt blir det med dator. sterioanlägging och platt tv

det är varmt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Elementen är solklart mer effektiva än datorer på uppvärmning. Av flera skäl. Främst termodynamisk verkningsgrad; elementet har stor och ljummen yta versus datorns heta och lilla. Vidare är element placerade optimalt för ändamålet medan en dator oftast bara värmer den omedelbara omgivningen. Element läcker inte heller radiovågor, ljud och ljus samt beräknar inte så mycket (det finns faktiskt en koppling mellan informationsteori och termodynamik, men denna "förlust" är helt försumbar). Det är dock lite väl förenklat att se hela slutprodukten av energianvändningen i en dator som rent användbar värme.

Har man direktverkande el för uppvärmning så gör det inte så fruktansvärt mycket att minska på värmen och öka datoranvändandet, men för behaglig temperatur är elementet effektivare.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Elementets betydligt mycket större yta gör det ju överlägset bäst i syfte att värma upp en lägenhet.

Är det för övrigt inte rätt logiskt? Ett element är konstruerat för att värma upp omgivningen den är placerad i. Det är trots allt inte en dator.
Diskusionen hade inte behövt bli mer än sådär

Fast i ett väldigt litet rum kan det väl fungera som substitut. Men vinterår i 30m2 + hade du nog fått räkna med köldskador...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Bah, svaren finns in tråden. Kan vi inte låsa den nu?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Elementen är solklart mer effektiva än datorer på uppvärmning. Av flera skäl. Främst termodynamisk verkningsgrad; elementet har stor och ljummen yta versus datorns heta och lilla. Vidare är element placerade optimalt för ändamålet medan en dator oftast bara värmer den omedelbara omgivningen. Element läcker inte heller radiovågor, ljud och ljus samt beräknar inte så mycket (det finns faktiskt en koppling mellan informationsteori och termodynamik, men denna "förlust" är helt försumbar). Det är dock lite väl förenklat att se hela slutprodukten av energianvändningen i en dator som rent användbar värme.

Har man direktverkande el för uppvärmning så gör det inte så fruktansvärt mycket att minska på värmen och öka datoranvändandet, men för behaglig temperatur är elementet effektivare.

Är det så solklart verkligen? Du har naturligtvis rätt i att en stor ljummen yta får termodynamisk högre verkningsgrad än en liten varm yta. Men är elementet stort och ljummet och datorn liten och varm? Ett normalt element har vanligtvis högre effekt än en dator. Så hur jämför du en 300 W dator mot ett 1 kW element? Kör du elementet på bara 300 W så kommer det antagligen bara att bli ljummet, men om man jämför det med ett litet element som bara klarar 300 W (eller räknar på ytan per effekt av det större elementet) så kommer nog många element vara mer än ljumna. En gissning är en yttemperatur på 50-60° (och kanske ännu mer för gamla element). Vilket är ungefär densamma som yttemperaturen på de flesta kylflänsar i datorn. Kylflänsarna kommer naturligtvis att ha mindre yta, men är vanligtvis aktivt kylde med hjälp av en fläkt som ökar luftcirkulationen. Jag skulle tro att en dator har ungefär samma termodynamiska verkningsgrad som ett element. De små mängder ljus, ljud och radiovågor som datorn utsänder, och som inte hinner omvandlas till värme innan det lämnar huset kommer att vara väldigt små skulle jag tro. Mindre än en promille av den totala effekten.

Ett element är vanligtvis relativt bra placerad för att sprida sin värme jämnt i rummet, men spridningen är helt passiv. En dator har ventilationsfläktar som nog kan hjälpa till en del i spridningen av den varma luften i rummet. Återigen så är det svårt att jämföra ett 1 kW element mot en 300 W dator. Ett litet 300 W element får naturligtvis svårare att jämnt fördela värmen i rummet än ett stort 1 kW element.

Även om några av mina antaganden är felaktiga så tror jag att skillnaden mellan ett direktverkande element och en dator kommer att vara väldigt små. Så jag tror inte man behöver bry sig över den ekonomiska delen vid valet mellan en dator och ett direktverkande element i uppvärmningssyfte. Mot en luftvärmepump, bergvärme eller liknande har den dock ingen chans.

Permalänk
Medlem

Haha på den "goda (eller onda tiden ?)" när jag körde 4-5 datorer laserskrivare ups mm mm så behövde jag inte ha elementen på, det blev varmt nog ändå

Det enda som retade en var el räkningen... 5500-6000kW/h i en etta...
hade väl i genomsnitt ca 10000:- i el per år, numera tippar jag på att man landar på ca 7-8000:- per år slog av alla gamla servrar mm vid mån skiftet sep okt i år...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis
Är det så solklart verkligen? Du har naturligtvis rätt i att en stor ljummen yta får termodynamisk högre verkningsgrad än en liten varm yta. Men är elementet stort och ljummet och datorn liten och varm? Ett normalt element har vanligtvis högre effekt än en dator. Så hur jämför du en 300 W dator mot ett 1 kW element? Kör du elementet på bara 300 W så kommer det antagligen bara att bli ljummet, men om man jämför det med ett litet element som bara klarar 300 W (eller räknar på ytan per effekt av det större elementet) så kommer nog många element vara mer än ljumna. En gissning är en yttemperatur på 50-60° (och kanske ännu mer för gamla element). Vilket är ungefär densamma som yttemperaturen på de flesta kylflänsar i datorn. Kylflänsarna kommer naturligtvis att ha mindre yta, men är vanligtvis aktivt kylde med hjälp av en fläkt som ökar luftcirkulationen. Jag skulle tro att en dator har ungefär samma termodynamiska verkningsgrad som ett element. De små mängder ljus, ljud och radiovågor som datorn utsänder, och som inte hinner omvandlas till värme innan det lämnar huset kommer att vara väldigt små skulle jag tro. Mindre än en promille av den totala effekten.

Ett element är vanligtvis relativt bra placerad för att sprida sin värme jämnt i rummet, men spridningen är helt passiv. En dator har ventilationsfläktar som nog kan hjälpa till en del i spridningen av den varma luften i rummet. Återigen så är det svårt att jämföra ett 1 kW element mot en 300 W dator. Ett litet 300 W element får naturligtvis svårare att jämnt fördela värmen i rummet än ett stort 1 kW element.

Även om några av mina antaganden är felaktiga så tror jag att skillnaden mellan ett direktverkande element och en dator kommer att vara väldigt små. Så jag tror inte man behöver bry sig över den ekonomiska delen vid valet mellan en dator och ett direktverkande element i uppvärmningssyfte. Mot en luftvärmepump, bergvärme eller liknande har den dock ingen chans.

Jovisst. Skillnaden kanske inte är så stor, men jag står fast vid att den är "solklar". Men du har rätt i ditt resonemang. Dessutom så sitter man ju förhoppningsvis vid datorn, så det är där man behöver värme. Men normala datorer blåser iväg värmen på baksidan. Detta gör att den kanske inte når fram. Man får en varm vägg.

Det som är viktigt dock är att värmen från datorn är inte lika förutsägbar som den från elementet. Termostatreglering är ofta långsam och jag gissar ändå att nettoförbrukningen ökar om man har datorn på. Om datorn drar 300 watt kanske inte elementet regleras ner i precis matchande mån (om termostaten är nära datorn så vinner man däremot energi, men å andra sidan förlorar man i exakt samma mån i temperatur! ).

Jag tror alltså att om man ser till hela systemet med element, dator, termostat och eller PID-regulering, etc, så vinner man lite energi med datorn avstängd och bibehållen inomhustemperatur.

Sedan, att direktverkande el är puckat i sig, är en annan fråga (det borde inte vara puckat, men nu när vi försöker "rädda miljön" genom att spara energi därför att vi bränner "fossil" i stället för att producera mer miljöriktig elenergi, så framstår det som puckat om man inte måste)...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Är bara en sketen elektriker och inget professor snille men om det skulle vara som så att som många skriver att allt så småningom blir värme så skulle ju inget kunna fungera. Ordet verknigsgrad skulle ju inte heller behövas eftersom all energi skulle bli till värme och just inget annat dvs alla maskiner skulle ha en verkningsgrad på cos fi 0. ta en bil tex. om all bensin eller disel skulle bli till värme så skulle ju bilen inte kunna förflyttas framåt eller bakåt. En stor del utav drivmedley blir förvisso till värme men en del blir ju också rörelseenergi. samma med elmotorer. en viss del blir värme utav tillförd energi men den största delen blir till rörelseneergi. måste ju vara så med en dator också. om all tillförd energi skulle bli till värme så skulle ju inget annat kunna ske överhuvidtaget. visst, det är strömmar som går i cpu och gpu osv men om all denna e´nergi blev värme så skulle ju det inte kunna bli ngn rörelse dvs öppnande eller stängande utav transistorernas grindar. tror fortfarande att elementet är bättre än datorn på att värma rent ekonomiskt.

christian

Permalänk
Medlem

Vad tror du händer med rörelseenergin "efter användning"?

Energi kan inte förstöras bara omvandlas till olika former. till och med vinddraget efter bilen och ljudet från motorn blir tillslut till värme.

Permalänk
Medlem

Lite OT

Lite offtopic, men jag har en gammal Athlon Xp burk hemma i en garderob som går som server. Ibland när jag har tvätttid och har lite bråttom så använder jag garderoben som torkskåp, funkar prima. 1. Hänga in kläder 2. Sätta på Folding@home 3. Stäng dörren, på morgonen efter är sen kläderna torra och lite lagom varma. Helt kanon! (Sen att det blir hög luftfuktighet mm inne skåpet ger jag blanka fan i typ)

Permalänk
Medlem

Svårt att avgöra. Måste själv ha på dator, tv, PS3 och element för att temperaturen i mitt 4x4 rum skall ligga över 16 grader nu på vintern.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m8e
Vad tror du händer med rörelseenergin "efter användning"?

Energi kan inte förstöras bara omvandlas till olika former. till och med vinddraget efter bilen och ljudet från motorn blir tillslut till värme.

som jag skrev tidigare så anser jag inte ha tillräckliga kunskaper för att vilja påstå ngt med säkerhet i ämnet men undrar i alla fall varför all typ av energi måste omvandlas till just värmeenergi. Skulle gärna få det förklarat för mig varför tex rörelse eneergi måste bli till värme till 100 procent.

om man tex matar en elmotor med 100 kwh så motsvarar ju 100 kwh en viss mängd energi. Om denna energi mängd skulle omvandlas till enbart värme, hur skulle då motorn kunna utföra ngt arbete?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p7389
Hah, jag funderar på att köpa ett varmt grafikkort för att värma upp mitt rum här lite. Tycker elementet är så klent, alldeles för kallt här! Hoppas hyresvärden reglerar upp det snart... Men ett 4870 hade kanske hjälp... Det är ett litet rum... Det är en intressant idé iaf, men jag är lite tveksam till hur mycket det skulle ge. Behöver ju dock ett grafikkort snart ändå förr eller senare, kanske ska shoppa runt efter det varmaste totalt mot strömmen :D.

Köp mitt 8600GS, det var uppe i nästan 80 grader då jag spelade CoD4. Har datorn på och dörren stängd och spelar nån timme så svettas man

Men hursomhelst, min dator drar 100-140W och den värmer MYCKET bra. Den står lite instängd i ett skrivbord vilket kanske förklarar höga tempen på graffen men ändå, det värmer ju också Men element är billigare att köpa men i längden så kan man ju spara datorer och ha dom som element. Ställa en dator under varje fönster

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
som jag skrev tidigare så anser jag inte ha tillräckliga kunskaper för att vilja påstå ngt med säkerhet i ämnet men undrar i alla fall varför all typ av energi måste omvandlas till just värmeenergi. Skulle gärna få det förklarat för mig varför tex rörelse eneergi måste bli till värme till 100 procent.

om man tex matar en elmotor med 100 kwh så motsvarar ju 100 kwh en viss mängd energi. Om denna energi mängd skulle omvandlas till enbart värme, hur skulle då motorn kunna utföra ngt arbete?

bingobelle: Du för ett bra resonemang, det du pratar om är faktiskt entropi:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Entropi.

Om du matar elmotorn med 100kwh kommer (förhoppningsvis) en större mängd av den energin bli rörelseenergi (på ett objekt som förflyttas). Säg att du jazzar igång ett cykelhjul, som i sitt snurrande har en viss rörelseenergi. Som vi alla vet kommer hjulet förr eller senare att sluta snurra, om man stänger av motorn (vilket vi gjorde, eftersom vi tillförde energi som motsvarar att man körde motorn på 100kw i en timme).
Vad hände med rörelseenergin? Den försvann ju av friktionen! Vad händer vid friktion? Det blir varmt! Á volia!

Samma sak händer med ljus - det värmer upp det material som absorberar det (därför är det gött att ligga i solen på sommaren). Varför jorden överhettad? Det strålar ut värme i rymden som en svartkropp (http://sv.wikipedia.org/wiki/Svartkroppsstrålning)

termodynamikens andra princip (http://sv.wikipedia.org/wiki/Entropilagen) leder dessutom till att alla energi i universium går mot att bli värmeenergi förr eller senare (även om processen är långsam).

Visa signatur

Björn

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaFt
bingobelle: Du för ett bra resonemang, det du pratar om är faktiskt entropi:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Entropi.

Om du matar elmotorn med 100kwh kommer (förhoppningsvis) en större mängd av den energin bli rörelseenergi (på ett objekt som förflyttas). Säg att du jazzar igång ett cykelhjul, som i sitt snurrande har en viss rörelseenergi. Som vi alla vet kommer hjulet förr eller senare att sluta snurra, om man stänger av motorn (vilket vi gjorde, eftersom vi tillförde energi som motsvarar att man körde motorn på 100kw i en timme).
Vad hände med rörelseenergin? Den försvann ju av friktionen! Vad händer vid friktion? Det blir varmt! Á volia!

Samma sak händer med ljus - det värmer upp det material som absorberar det (därför är det gött att ligga i solen på sommaren). Varför jorden överhettad? Det strålar ut värme i rymden som en svartkropp (http://sv.wikipedia.org/wiki/Svartkroppsstrålning)

termodynamikens andra princip (http://sv.wikipedia.org/wiki/Entropilagen) leder dessutom till att alla energi i universium går mot att bli värmeenergi förr eller senare (även om processen är långsam).

tackar för ett intresant svar.

dock en sak jag inte riktigt får ihop. om vi säger tex att en rem är kopplad till cykelhjulet som i sin tur driver en pump. med hjälp utav denna pump tömmer vi vattnet i en simbasäng till en basäng som ligger högre upp. då har ju största delen utav energin gått till rörelse energi. förluster i motor, cykelhjulets friktuion och pumpen blir förvisso värme direkt. men sedan när den första basängen är tömd så har vi ju fyllt den andra som låg högre upp. detta kostade ju energi och denna energi består ju nu utav lägesenergi.

visst, nu kan vi ju alltid tömma den första basängen igen, låta vattnet gå genom en turbin via en generator och få ström till tex värme och då har ju i o för sig all energi blivit till värme igen. puh, inte helt lätt teori.

tittade på länkarna, intresant läsning.

men det jag försöker säga eller undrar över är ju att all energi inte omedelbart blir till värme. den kan ju inta andra former dess emellan. första inlägget pratade om datorn versus elementet. är det verkligen som så att all energi vi matar datorm med blir till värme?

Hmm, kom just på att rörelse är just värme, så det kanske betyder att även fläkten som snurrar i tex nätagget i slutändan blir just till värme. även luftvirvlarna bildar väl värme när luften kolliderar med omgivande material.

om jag inte är helt ute o cyklar så betyder det att enda sättet att få ner energiförbrukningen i en dator är att minska friktionen i kretsarna alternativt utföra mindre beräkningar.

Permalänk
Medlem

Är målet värme, så spelar inte vägen någon roll !

Eftersom energi inte kan skapas eller förstöras utan bara omvandlas mellan olika former. Mellanstegen spelar ingen roll för energieffektivitet. Eftersom alla försluter sker ju i form av värme

Sedan så blir en dator inte lika effektiv men det beror framför allt på att elektrisk energi är dyrare än till exempel fjärrvärme för uppvärmning.

Ska vi gå in på entropi så kan energi omvandlas mellan olika former bara så länge den totala entropin i system+omgivningen=hela universum inte minskar. Med detta menas förenklat att oordningen alltid ökar i universum, det är det enda säkra måttet på tidens riktning.

En process som ökar ett systems energi kan mycket väl ske, till exempel när ett rum värms upp, men den energi kommer någon annanstans ifrån, ytterst från solen och dess fusion. När väte smälter ihop till helium ökar entropin, och det är denna entropiökning som ser till att jorden fungerar. En människokropp är en ytterst ordnard organism, och för att denna ordning, energiansamling ska kunna uppstå måste ordning minska någon annanstans, i detta fall solen.

Allt detta leder till att till slut kommer hela universum bestå av ett fullständing oordnat system, inga ihopklumpade massklumpas utan ett jämviktssyste allt fördelat så det har så hög entropi som möjligt. TYP bara tomrum.... rätt deprimerande !

SÅ även om energin omvandlas fram och åter så sker det endå i en riktning... men som kan vara svår att upptäcka

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Min fysiklärare sa att en dator teoretiskt sett ska vara bättre. Om man räknas med att man kan spela och se på film på en dator.

Frågade även om all rörelseenergi tillslut blir värme - Ja.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Inaktiv

Re: Dator vs Element

Jag strök inlägget och ångrade att jag gav mig in i diskussionen, ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Elementet är ju gjort för att omvandla så mycket av energin till värme medans datorn är gjort för att omvandla så lite som möjligt till värme.
Men har du ändå datorn igång så är det ju mer ekonomiskt att se det som en värmealstrande källa och dra ner på elementet.

Permalänk
Medlem

Ang. kallras vid fönster behövs ta hänsyn till fönstrets kondition och skick. Har man ett modernt 3 glas isolerfönster förekommer inte kallras vid fönstret och därför behövs ej heller nån värmekälla vid fönstret.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag har mkt kallras i mitt rum (gammalt tvåglas-fönster), skulle detta motverkas om jag satte elementet (ett rullbart el-element) vid fönstret?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Kallraset är kvar, men luften blir varm eftersom elementet värmer upp den.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Men har man Folding igång så gör man ju iaf nytta samtidigt som man värmer rummet Ett element kan liksom inte vika proteiner så om datorn värmer rummet tillräckligt så kan man lika gärna skita i elementet.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Men har man Folding igång så gör man ju iaf nytta samtidigt som man värmer rummet Ett element kan liksom inte vika proteiner så om datorn värmer rummet tillräckligt så kan man lika gärna skita i elementet.

Bra idé. Istället för element så skaffar man en hög med datorer som är ganska bra och byter ut elementen. Sen kör du Folding på alla så hjälper du forskarna samtidigt som du värmer ditt hus!

Btw, borrade några hål i mitt skrivbord idag vilket hjälper till att kyla graffe och CPU så jag har fått ner tempen några grader

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Tänk vilka mängder sweclockers "folding" släpper ut i koldioxid. Nån som räknat på det?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1