Dator vs Element

Permalänk
Medlem

Dator vs Element

Har lite funderingar kring vad som är mer ekonomiskt om man gämför en dator med ett element. Sätter jag igång något krävande spel och eller omkodar en film väntar en timme så går temperaturen i mitt rum upp någon/några grader. Rummet är ca 14m2 stort. Mit element har jag inte använt på 2 år då jag har värmt med datorn.
Vad tror ni, vilket är mer ekonomiskt, dator eller elemnt?

Permalänk
Medlem

Detta beror ju helt och hållet på vad du har för energikälla i huset/lägenheten.

Men skaffa en elmätare och kolla vad din dator förbrukar, sen jämför du det med vad elementet förbrukar. Kan vara lite svårt men går nog att göra en uppskattning.

Kan sj säga att jag också använder datorn för att värma upp rummet.

Permalänk

elementet!

man värmer ju kallraset från fönstret vid fönstret och det blir svårt med en dator

Permalänk
Medlem

Datorn givetvis

Permalänk
Medlem

Jag skulle väldigt gärna säga datorn här. Detta eftersom man då helt skulle kunna skita i att sätta på sina
element utan bara köra sina datorer. Tror dock elementet är lite effektivare när det gäller att värma :P.

Men det hade varit trevligt om någon sweclockare kunde göra lite mätningar och komma fram med några
konkreta resultat :).

Permalänk
Medlem

Utan att egentligen kunna så mycket så säger jag element.

(Diskussionen nedan gäller bara el-element, har du olja eller fjärrvärme finns det annat att ta hänsyn till)

Effektiviteten på uppvärmning mäts ju i hur mycket värme du får per watt-timme du stoppar in i elementet eller datorn. Ett elelement är byggt för att ge så mycket värme som möjligt. I en dator finns komponenter som inte bildar värme. En del av elenergin går till att skapa rörelseenergi i fläktar och hårddiskar, en del går till ljus från lampor och skärm och en ytterligare (liten) del blir till radiosignaler från ditt trådlösa nätverkskort. Men resten blir värme.

I slutändan tror jag att det inte är en jättestor skillnad i effektivitet mellan ett element och en dator (ett par procent är min gissning)

Sen är ett element mycket snabbare på att avge värme, tack vare sin stora yta (iofs, med dagens kylflänsar så kanske en del datorer kan tävla med element i ytstorlek Å andra sidan så har man oftast ingen fläkt i ett element, så man får en långsammare spridning av värmen.

Mina ovetenskapliga $0.02

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Eftersom du ändå alltid har datorn igång så är det väl självklart att det bara är att fortsätta med den, för annars blir det element+dator med låg belastning och det lär ju inte göra någon skillnad

Permalänk
Medlem

Inte så illa

Enligt fysiskens lagar kan energi aldrig förstöras utan bara omvandlas.
Ett element tar elenergi och gör värme plus lite elektromagnetism av det.

Datorn gör det samma plus att man lagrar lite energi på diskar och usbminen tex. Resten blir utstrålad energi i form av värme/ljus och ljud.

Verkningsgraden blir något lägre men i stort sett går det på ett ut så länge man värmer huset med el

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Skulle nog vilja påstå att datorn är mer effektiv kanske.. då datorn ger 1+1 resultat, då får både dator och värme på samma gång. :)q

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
elementet!

man värmer ju kallraset från fönstret vid fönstret och det blir svårt med en dator

Exakt. Men man kan placera datorn framför fönstret.

Blir problem om man har flera fönster men men...

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Exakt. Men man kan placera datorn framför fönstret.

Blir problem om man har flera fönster men men...

Snart kommer det någon o pratar om kondens osv

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
I en dator finns komponenter som inte bildar värme. En del av elenergin går till att skapa rörelseenergi i fläktar och hårddiskar.

Anledningen till att du inte sitter i en fullskalig storm och att dina diskar inte roterar med oändlig hastighet kallas friktion. Så i slutändan, värme.

Jag säger datorn. Den fyller iaf två syften. Så därför har den dubbelt så hög verkningsgrad som elementet. Right?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Det är riktigt interesant dethär
Men är det någon skillnad egentligen? Det behövs ju alltid lika mycket energi för att värma en viss mängd luft.

Den stor frågan är väll kanske hur mycket av energin som går in i datorn avges som värme. Element är ju gjorda för att värma, antar att de borde omvandla så gott som all energi som kommer in till värme då de inte fyller någon anna funktion så som datorn. (Just nu utgår jag från ett el-element)

Permalänk
Medlem

Hah, jag funderar på att köpa ett varmt grafikkort för att värma upp mitt rum här lite. Tycker elementet är så klent, alldeles för kallt här! Hoppas hyresvärden reglerar upp det snart... Men ett 4870 hade kanske hjälp... Det är ett litet rum... Det är en intressant idé iaf, men jag är lite tveksam till hur mycket det skulle ge. Behöver ju dock ett grafikkort snart ändå förr eller senare, kanske ska shoppa runt efter det varmaste totalt mot strömmen :D.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Citat:

elementet!

Led in kallrasset i datorn, skit i konsekvenserna

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Snart kommer det någon o pratar om kondens osv

En dator är inte så ömtålig som många tror har jag lärt mej av egna erfarenheter. ESD och sånt tjafs tror jag inte på. Datorer ska tuktas så de inte vågar krångla

Permalänk

Man kan spela spel, lyssna på musik, kolla på film, vika proteiner och en massa annat roligt på en dator när den avger värme. det kan man inte på ett element. Därför är datorn bättre (imo)

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

En skillnad är att datorn inte har termostat som gör att den stänger av sig när det är tillräckligt varmt i rummet. På sommaren t.ex. så kör man kanske med öppna fönster och ändå har datorn igång medans elementet inte går igång. Så uppvärmningsmässigt är elementet bättre eftersom det inte alstrar värme när det inte behövs för uppvärmningen. Å andra sidan så om det är kallt ute och man har datorn på så gör termostaten att elementet går motsvarande mycket mindre som datorn alstrar och då kör man datorn "gratis" (om man har eluppvärming hemma).

Permalänk
Medlem

All energi datorn drar blir i slutändan värme så effektivitet mellan ett element och en datorn är samma. Däremot är ett element mer lättplacerat för att få rätt "funktion", värma på rätt ställen m.m.

Permalänk
Medlem

Humm, min dator står precis under ett fönster, och på vintern kan det bli riktigt kallt där. Men den har inte dött av kondensation, inte än ialla fall. Plus att det klår vattenkylning och allt vad det heter.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

En dator som foldar värmer både rummet och bidrar till forskning
Ett element värmer bara.

Permalänk
Medlem

Elementet. Det är inte utdaterat efter ett år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niczo
Humm, min dator står precis under ett fönster, och på vintern kan det bli riktigt kallt där. Men den har inte dött av kondensation, inte än ialla fall. Plus att det klår vattenkylning och allt vad det heter.

Kondens blir det bara på saker som är kallare än omgivande luft, och det är ju inte din dator, utan den är ju varmare än den kalla luften som kommer in.

Permalänk
Medlem

Hahaha, kondens kom med i tråden xD Swec's framtid ser mörk ut

Men iaf, själv använder jag båda. Fort ska det gå!
Men elementet är ju självklart billigare.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Min dator blir inte nog varm för att värma mitt rum.
Skulle säga att ett element är mer ekonomisk.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Elvärme är vansinne. Att ta fram el är dyrt, spillvärmen fås på köpet. Värmer man med el har man ingen rätt att prata om ekonomi iaf.

Permalänk
Medlem

Datorn är ett mer "ekonomiskt" sätt att värma sig med, då den faktiskt fyller mer än en funktion.

Sen så ska man fråga sig följande, behöver man ha både dator och element igång i de fall värmen från datorn räcker ?
Då är ju elementet bara till en nackdel.

Energieffektiviteten mellan en dator och ett element är densamma, det finns en liten skillnad, men denna är inte mätbar.

Om din dator drar 300 W när den är igång, så motsvarar det ett element på 0.3 Kw.
(Detta vad datorn drar, inte vad nätaggregatet är speccat för)

Permalänk
Medlem

Problemet är väll spridningen av värme. Oftast står datorn in till någon vägg eller ett hörn och gör ingen större nytta där. Så det handlar lite om att cirkulera runt luften i rummet med.

Gammla konvektorelement ("får ej övertäckas"-typen) slår ju på några minuter i taget och har väll en effekt på runt 500-3000W vanligast. Oljeelemet fungerar efter samma princip men oljan bebehåller värmen imellan.

Har man fjärrvärme eller annat typ av vattenburet så är det inte jämförbart. El är så mycket kostsammare än eldad värme. Sen har du kallras vid fönster t.ex, därför oftast element är placerade därunder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

elementet!

Min dator klarar det faktiskt!

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk

Klart man ska köra datorn, när jag kör seriösare bench har jag öppet fönster och minus utanför. Behöver bara extra tofflor då datorn grillar på bra vid hög volt :).

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06