Directx 10 för Win XP?

Permalänk
Medlem

Directx 10 för Win XP?

Hej jag läste att det tydligen finns en "alpha" version av directx 10 till windows xp ute, är det någon som vet vart man kan få tag på den? Har letat i ett par dagar men lyckas inte hitta en fungerande länk.

Den vanliga versionen måste man tydligen ha Vista för att använda, men har blivit rekommenderad att behålla XP eftersom vista tydligen har en hel del brister och buggar.

Anledningen till att jag vill använda Dx10 är för att kunna spela de spel som kräver det för sin spelmotor, så som fallout 3, har haft spelet i snart en vecka och inte kunnat spela för Dx10 och att mitt nya grafikkort inte kommit än.

Skulle uppskatta om någon vista användare skulle kunna ge mig en hint av om vista är så buggig som det sägs eller om det är värt att använda?

(Jag vet att man kan spela t.ex. Fallout 3 utan Dx10, men har sett och hört att grafiken blir så j*vla mycket snyggare med det)

Permalänk
Permalänk

Såååå enorm skillnad mellan DX9 och 10 ær det nog inte heller før den delen.
Visst speedar Dx10 upp till viss del, men det ær nog bara marginellt.
Fallout 3 ær ændå ett Dx9 spel?

Men nu då ram ær så billigt så ser jag inte någon større anledning att inte byta øver till vista i væntan på windows 7, Vista ær ju inte lika illa som det var vid release och det mesta fungerar fint....

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk

Inga större problem med vista, men det drar ju lite mer datorkraft än xp, har du en hyfsat ny dator så borde det inte vara några problem.

Visa signatur

Intel C2D E8500//Gigabyte GA?EP45-DS3//Sapphire RadeonHD 4870//WD Caviar Black 640GB//Antec 300//Corsair 550W//OCZ 2*2GB//Vista Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smileyn
Fallout 3 ær ændå ett Dx9 spel?

Jag blev lite osäker nu när du sa det så kollade upp det, och du har helt rätt Fallout 3 går att spella med Dx9, jag fick för mig att man var tvungen att använda Dx10 eftersom "Det är högt rekommenderat" att spela Fallout 3 med Dx10 för den förbättrade grafiken och spelkänslan.

Så mitt fel som läste rätt men tänkte fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2xPentium
Inga större problem med vista, men det drar ju lite mer datorkraft än xp, har du en hyfsat ny dator så borde det inte vara några problem.

Jag planerade att köpa vista, men alla artiklar och forum som diskuterar alla brister och buggar med vista avskräckte mig, och därför lät jag bli, men nu när du säger det så jag kan jag lika gärna köpa det och hoppas att Microsoft löser eventuella buggar etc.

Tack för kommentarerna, alltid hjälpsamt med lite mer kött på benen när man ska ta kostsamma beslut

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ash_Raf
Jag blev lite osäker nu när du sa det så kollade upp det, och du har helt rätt Fallout 3 går att spella med Dx9, jag fick för mig att man var tvungen att använda Dx10 eftersom "Det är högt rekommenderat" att spela Fallout 3 med Dx10 för den förbättrade grafiken och spelkänslan.

Så mitt fel som läste rätt men tänkte fel

Jag planerade att köpa vista, men alla artiklar och forum som diskuterar alla brister och buggar med vista avskräckte mig, och därför lät jag bli, men nu när du säger det så jag kan jag lika gärna köpa det och hoppas att Microsoft löser eventuella buggar etc.

Tack för kommentarerna, alltid hjälpsamt med lite mer kött på benen när man ska ta kostsamma beslut

köp och pröva vista i 30 dagar istället då..

Gillar du de inte så kan du alltid sälja det ^^

Permalänk
Medlem

DX10 på XP är inte görbart utan massiva omskrivningar av XP:s kärna och då skulle man få nått slags vista light i alla fall.

Fanns ju ett företag för detta men de gav upp till slut. Teoretiskt skulle man kunna emulera DX10 anropen men det skulle gå betydligt långsammare än DX9 anropen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag har haft vista sen maj i år. Och det har funkat perfekt för mig. Inga problem med det. Dator specc ser ni där nere.

Visa signatur

E6600 3,0 Ghz | Corsair 2048 mb 800 mhz | 9600GT 512 mb PhysX | 320 GB x 3 | Razer diamondback 3G | Qpad CT Large | Corsair VX450Watt | Gigabyte GA-E7AUM-DS2H

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

§ 2.2 - Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad. Till reglerna >>