Knep vid montering, (ist för antistat-band)

Permalänk

ho ho ho, lol. Ja men de e b'st å sätta i de först så slipper man trassla o lirka in de senare. me risk att tappa på överiga komponenter.

men att ha agget monterat och ikopplad till elnätet fast avstängt är ett trick som man bör använda.

man lär sig en massa på 'persondatorer' kursen i gymnasiet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
ho ho ho, lol. Ja men de e b'st å sätta i de först så slipper man trassla o lirka in de senare. me risk att tappa på överiga komponenter.

men att ha agget monterat och ikopplad till elnätet fast avstängt är ett trick som man bör använda.

man lär sig en massa på 'persondatorer' kursen i gymnasiet

agget i kopplat och insatt i chassit utan ström på o 24-pin kontakt till moderkortet?

går den kursen också dock inte lärt mig sådär jätte mkt..

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
agget i kopplat och insatt i chassit utan ström på o 24-pin kontakt till moderkortet?

går den kursen också dock inte lärt mig sådär jätte mkt..

enda som ja har lärt mig är mest om hur datorn fungerar me boot o post o processor (proc. uppyggnad och mer detalj i funktionerna) o allt dedär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
nätagget måste vara monterat och kopplat till eluttaget för de å funka.

NEJ!!!

Det enda som behövs är att man utjämnar potentialskillnaden mellan chassit och sig själv! Vägguttagsjord är inget magiskt som tar bort all statisk elektricitet, det är en potential som alla andra. Att vara ansluten till chassit är det enda som behövs. Att dessutom ha chassit kopplat till vägguttagsjord kan vara fördelaktigt, men knappast nödvändigt. Men då är det också viktigt att ha en resistor i serie mellan sig själv och chassit, d.v.s använda ESD-armband.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
NEJ!!!

Det enda som behövs är att man utjämnar potentialskillnaden mellan chassit och sig själv! Vägguttagsjord är inget magiskt som tar bort all statisk elektricitet, det är en potential som alla andra. Att vara ansluten till chassit är det enda som behövs. Att dessutom ha chassit kopplat till vägguttagsjord kan vara fördelaktigt, men knappast nödvändigt. Men då är det också viktigt att ha en resistor i serie mellan sig själv och chassit, d.v.s använda ESD-armband.

lärarn sa att de skulle va ikopplat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
lärarn sa att de skulle va ikopplat

Du behöver inte vara ansluten till jord i elnätet, en resistor i serie mellan dig själv och chassit räcker som sagt.
ESD-armband är ett utmärkt exempel på detta.

Mvh

Permalänk
Medlem

Precis som ultralord säger.

Första gången jag skulle pilla i en dator sa pappa: Se till att hålla i chassit för att slippa statisk el. Gjorde som han sa och det funkade.
Man utjämnar ju den statiska elen mellan kropp och chassi och då påverkar detta inte komponeterna.
På senare tid har jag införskaffat mig ett ESD armband så man slipper tänka på att hålla i chassit. Bara man är jordad så ska installationen gå utan problem.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

När man står på jobbet och petar i minneskapslar för 5000 kr styck i en server så skiter man inte gärna i ESD...

Permalänk
Avstängd

Svar på alla frågor: Chassit!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Jag är faktiskt väldigt slarvig med statisk elektricitet.

Jag har ett ESD-armband jag använder någon gång ibland, men annars tar jag i elementet en gång sen kör jag.

Hur vore det med att sluta upp med mystiska ritualer som inte har ett skvatt med fysik att göra? Chassit dammit!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskarh
i en lokal datoraffär så sa dom när jag var där att jag skulle fästa klämman på jorden i ett vägguttag, men är det alltså fel att göra?

Fel är det inte, men förutsätter att datorn är jordad på riktigt. Chassit dammit!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
En kompis driver ett IT-företag och har mätutrustning, så han kollade vad som var fel.

Mvh

Ok, så ni filade ner kapseln lager för lager och kikade i elektronmikroskåp och jämförde med chipets mask? Men vanlig "mätutrustning" kan du bara se att en komponent är trasig, inte varför.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
lärarn sa att de skulle va ikopplat

Läraren har fel om armbandet kopplas rätt, dvs till chassit. Eller rättare sagt: Det spelar ingen större roll.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
S

Ok, så ni filade ner kapseln lager för lager och kikade i elektronmikroskåp och jämförde med chipets mask? Men vanlig "mätutrustning" kan du bara se att en komponent är trasig, inte varför.

Jag var inte med när han kollade kortet, men det var diagnosen jag fick efteråt.
En fråga bara, om man nu inte kan se att en komponent är skadad av statisk elektricitet, varför är man då så noga med säkerheten just kring detta?

Mvh

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Jag var inte med när han kollade kortet, men det var diagnosen jag fick efteråt.
En fråga bara, om man nu inte kan se att en komponent är skadad av statisk elektricitet, varför är man då så noga med säkerheten just kring detta?

Mvh

Det blir inte ofarligt bara för att man inte ser det...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tänk dig en krets som är tillverkad med 65 nanometers precision. Hur lätt tror du det är att öppna upp den och lokalisera en skada? Sen blir det ju inte direkt lättare med tanke på att till exempel moderna processorer innehåller många många miljoner transistorer...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det blir inte ofarligt bara för att man inte ser det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Tänk dig en krets som är tillverkad med 65 nanometers precision. Hur lätt tror du det är att öppna upp den och lokalisera en skada? Sen blir det ju inte direkt lättare med tanke på att till exempel moderna processorer innehåller många många miljoner transistorer...

Ok, jag förstår att det är näst intill omöjligt att lokalisera skadan, och att det är farligt även fast den inte syns, men jag undrar bara hur man då kom fram till att ESDn är farlig om man inte kan se att det är den som är orsak till felet

Tack för svar annars

Mvh.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Ok, jag förstår att det är näst intill omöjligt att lokalisera skadan, och att det är farligt även fast den inte syns, men jag undrar bara hur man då kom fram till att ESDn är farlig om man inte kan se att det är den som är orsak till felet

Tack för svar annars

Mvh.

Förmodligen tester på många enheter och lite statistik på det

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Ok, jag förstår att det är näst intill omöjligt att lokalisera skadan, och att det är farligt även fast den inte syns, men jag undrar bara hur man då kom fram till att ESDn är farlig om man inte kan se att det är den som är orsak till felet

Tack för svar annars

Mvh.

Om man vet hur elektronik fungerar är det inte svårt att räkna ut att en statisk urladning på ett par tusen volt inte är hälsosam.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Om man vet hur elektronik fungerar är det inte svårt att räkna ut att en statisk urladning på ett par tusen volt inte är hälsosam.

Jo, jag vet hur det här med ESD fungerar, men jag antog att det var ganska enkelt att se om en komponent blev skadad genom en statisk urladdning, vilket var fel.
Tack för svar iallafall!

Mvh

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Jag var inte med när han kollade kortet, men det var diagnosen jag fick efteråt.
En fråga bara, om man nu inte kan se att en komponent är skadad av statisk elektricitet, varför är man då så noga med säkerheten just kring detta?
Mvh

Man kan naturligtvis säga att ESD är en trolig felorsak om man kan konstatera att en komponent är trasig efter handhavande som inte skadat den på något visuellt sätt, men definitivt säker kan man inte vara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Ok, jag förstår att det är näst intill omöjligt att lokalisera skadan, och att det är farligt även fast den inte syns, men jag undrar bara hur man då kom fram till att ESDn är farlig om man inte kan se att det är den som är orsak till felet

Tack för svar annars

Mvh.

Genom den hårda vägen. Jag kan inte i huvudet den exakta anekdoten och minns inga personnamn men i korthet gick det till ungefär såhär:

Under 60-talet fann man att antalet komponenter av MOS-typ som inte fungerade vid leverans var högre än det antal som sållats bort i fabriken. Något hände således i transporten. Komponenterna förpackades i billig plast eller papp och ingen misstänkte emballaget till en början utan man siktade in sig på ren åldring av komponenterna. Man fann ingenting; en komponent som fungerade vid en punkt fungerade lika bra en vecka senare. Man undersökte även temperaturen, vad som hände om godset t.ex transporterades i lastbil med köld utomhus, sommarvärme, osv. Ingenjören som hade hand om problemet beklagade sig för sin fru över att problemet verkade hopplöst, varpå hon svarade "det är säkert den där plasten". Hon hade ju noterat att plastfilm (folieplast) hade hög elektrostatisk vidhäftningsförmåga. Du vet, det där förbannade trasslet av gladpack när man ska täcka över bukar i kylskåpet.

På så sätt drogs uppmärksamheten till plasten och dess statiska elektricitet. Man kunde snabbt konstatera rent empiriskt att komponenterna tog skada av statisk elektricitet. Senare undersökte man vad som hände nere på chipnivå med elektronmikroskop och liknande.

MOS (CMOS/PMOS/NMOS) är betydligt mer känsligt än bipolär teknik och problemet uppdagades alltså när MOS-teknik började användas mer. Ändå var dåtidens komponenter mycket mer robust än dagens. Saken underlättas dock genom att man använder skyddsdioder och andra "offerkomponenter" på chipet.

Detta är alltså berättelsen, myten, sägnen om hur det gick till. Om det är faktisk historia vet jag inte.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Wall of text

Tackar för svar!

Mvh

Permalänk
Medlem

ja, jag har nog åxå blivit ESD-skadad när jag fastnade i ett elsängsel när jag va liten satt där i typ en kvart innan jag kom loss. Ja nu är det nästan bara roligt att känna 6000volt genom kroppen:D

Permalänk
Medlem

Hej fan. Ne själv har jag inte tänkt så mycke på de där bandet sitter oftast i sängen och skruvar ihopdatorn om inte de så är nätagget i och allt är kopplat för att trycka på startknappen:P

Men vid förvaring av typ moderkort så lägger ja dom iallafall tillbaka dom i en kartong och processorna i de dom kom i men ram och skit ligger på hyllan:P
kanske bör tänka på band mer men aldrig pajat en del ännu:D

Visa signatur

i5 2500 4,2GHz Grafikkort: XFX GTX260 Nätagg: Corsair 650watt DDR3 16GB
Gör som jag, FOLDA.
Ligger på ca 8,000PPD =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
ja, jag har nog åxå blivit ESD-skadad när jag fastnade i ett elsängsel när jag va liten satt där i typ en kvart innan jag kom loss. Ja nu är det nästan bara roligt att känna 6000volt genom kroppen:D

Med tanke på impulserna så måste det där ha varit rena rama kinsesiska dropptortyren...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Brukar man inte dö av 6 kv?

Permalänk

Brukar man dö av Tazer's eller Stun guns? De genererar bra mycket mer än 6kV

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Det är inte spänningen (V) som är farligt utan strömmen (A) vilken är väldigt låg i ett el stängsel.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seires
Brukar man inte dö av 6 kv?

Vanlig statisk elektricitet kan gå över 10kV och det svider lite men är inte farligt. Hemligheten är att det är väldigt hög spänning men väldigt låg ström.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Har konstigt nog bara använt ESD armband när jag plockade ihop nya datorn. På alla andra gamla burkar jag har är det inte så noga:P Gamla P2or och P3or som jag använder som expriment burkar.

Apropå elstängsel så är det inte så farligt. Har man varit bonndräng så är man ganska van vid dem där stötarna. Tar dock ett par dagar sen märker man dem knappt^^

Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...