GTA IV ställer höga systemkrav

Permalänk
Medlem

De använder kanske fraps.
http://www.fraps.com/

Visa signatur

AMD 64 X2 4600, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair Twinx2048-4000PT, Point of View 8800GTX, Western Digital 74Gb Raptor , Silverstone Zeus 750W, Lian-Li PC-G70, ViewSonic VP191s

Permalänk

Min åsikt! :P

Del 1 - Installation

Uppackningen går bra, och jag stoppar in DVD 1 i datorn. Redan här uppstår problem, .exe filen är av okänd anledning på långtbortistanska. Jag tänker inte mer på det, utan trycker på den vänstra knappen full med fyrkanter.

Spelet börjar genast installationen, det går fint om än lite långsamt. Men det gör inte så mycket, för att under installationens gång så kan man registrera sig på diverse sidor som man tydligen måste vara medlem på för att kunna spela online.
Först ska man registrera sig på Rockstar Social Club, det går fint, kontrollerar att dom inte har min tillåtelse att skicka reklam, bra, rutan är inte markerad... Likförbannat så är man anmäld till deras nyhetesbrev... Nåja, det fixar jag sedan.
Nu ska man tydligen binda samman sin RSClub användare med sin Windows Live Games användare.
En sådan har jag självklart inte, och vilken skam och vanära det var att registrera den. Inte oväntat är man nu anmäld till deras nyhetsbrev också.
Att länka samman användarna går utan problem, efter att man registrerat på ovanstående sidor, och märk väl att det inte är en snabb process.

Efter ett par DVD byten är installationen klar, och man får tillfälle att aktivera sitt exemplar med CD nyckeln, det gör jag med en gång. Klart! Allt färdigt, nu är det bara att dra igång!
Icke, nu ska man tydligen ladda och uppdatera Windows Live Games programvara... Jag gör det, och nu är jag redo ännu en gång!

Det stora momentet är inne, och jag trycker på Play...
Det tar ett tag innan det mycket steam-lika programet förstår att jag vill starta spelet. Menmen, spelet startar... Loggorna flyger förbi... Något som man tror är början på en introduktionsfil visas... Skärmen blir svart... Fortfarande svart... Tystnad, svarthet... Error!

Trevligt, spelet vill inte ens starta! Jag startar om och hoppas på att det är en temporär bugg, men icke! Startar om gång extra, startar om det mycket steam-lika programmet, och försöker ännu en gång starta... Men icke! Stendött!
Startar om datorn... Försöker starta... Icke! Fortfarande stendött!
Min kompis som jag undertiden snackar med på Skype har samma problem, han får det att fungera i felsäkert läge. Jag försöker också, men icke, dock så får jag en felkod den här gången! Och jag är långtifrån ensam om att ha den, vilken lättnad!
Efter någon minuts läsande presenteras ett svar. Tydligen är det Rockstar som har problem med servrarna, och det ska lösa sig genom att man loggar ur, och startar spelet utan att vara inloggad...

Spänningen stiger medan spelet startar upp... Och mycket riktigt! Det fungerar!
Dock så går det inte att spara eller något liknande utan att vara inloggad... Men det är bara att logga in under spelets gång (Gör man det under spelets gång är det endast WLGames som man loggar in på), så går det bra att spara, få awards osv.
Dock så går det inte att spela online-läget utan att starta om spelet och logga in på sin RSClub användare. Gör man det så går det inte att starta spelet... Vilken soppa.

Del 2 - Inställningarna

Jag har tidigare läst att till skillnad från majoriteten av spel så underskattar inte GTA IV din hårdvara, och sätter inställningar därefter.
Och mycket riktigt, inställningarna använder ca 90% av videominnet på grafikkortet enligt mätaren som finns under grafik-fliken. Jag låter inställningarna sitta kvar på default (Lite medelmåttiga för min del) och kollar snabbt igenom alla andra inställningar. Drar som vanligt upp sensitiviteten på musen, och drar sedan igång spelet.

Del 3 - Spelandet

Introduktions-filmen börjar med en svart skärm, men det är ljud i bakgrunden så jag oroar mig inte speciellt, och mycket riktigt blir det efter några sekunder bild. Tittar igenom filmen och det är dags att börja spela.
Blir tvungen att starta om spelet efter som att volymen är för låg (Går knappt att höja i spelet), samt att det var bakgrunds ljud ifrån Skype. Drar upp volymen, drar ner volymen på Skype, och börjar om igen.

Första uppdraget är att ta sig till "huset" dvs första stället där man kan spara osv.
Under tiden man åker snackar kusinen till karaktären hela tiden... Men något är fel... Ljudet knastrar liksom... Det är något slags statiskt brus... Tar mig smått irriterad fram och sparar, startar om spelet, tänkte att det kanske var en bugg från tabbandet.
Men nej, det är fortfarande kvar igen när jag kommer igång...
Byter från ljudkortet till moderkortets ljudingångar, samma sak här, fortfarande något statiskt knastrande medan någon pratar eller liknande, dock så är det mindre bas inställt på moderkortet, och det skumma ljudet är inte lika irriterande, så jag struntar i det för tillfället (För er som undrar använder jag Zalmans Surround Headset, fungerar utmärkt).

Till Grafiken!
Grafiken ser bra ut, även om det är lite ovant för ett GTA spel. Demolerade blilar ser mycket bättre ut, och bilarna tål nu ännu mer än i förgående spel! Kortsagt behövs det inga pansarvagnar här inte!
Men en riktigt stor skillnad är tex att man faktiskt kan flyga ut genom fönstret på bilen om man frontalkrockar, visst, det behövs onödigt mycket fart för det, och man dör inte av det, även om man flyger rakt in i en lyktstolpe! Men det ser så otroligt roligt ut när man studsar längst gatan att det är värt det

Skuggorna ser dock hemska ut, ser ut som om någon har sprayat dit dom med svart färg.
Det laggar inte... Men det är ändå något som är fel, det flyter dåligt, och det är något jag snabbt blir irriterad över. Men efter att krångel jag gått igenom SKA jag spela en stund!

En stund var tydligen mycket korrekt uttryckt, då spelet efter "en stund" "kraschar". Det kraschar inte officelt, utan hänger sig snarare vid en laddningsruta.
Startar om spelet och fortsätter... Runt kl 00 kom jag till något uppdrag där man tydligen skulle avliva någon person på tågstationen. Och här tog det tvärstopp... Spelet kraschar, gång på gång vid samma tillfälle under uppdrags-filmen. Efter ett antal försök ger jag upp, då det är för tidigt i filmen för att kunna skippa... Sorgligt nog tog jag inte felkoden heller vid första gången, trodde att det skulle vara en temporär bugg.

Men jag ser det från det ljusa sidan, utmärkt tillfälle att gå och lägga mig, skulle ju trots allt upp tidigt!

När jag har tid så ska jag försöka att ta mig förbi den scenen under felsäkert-läge, får uppdatera hur det går!

Del 4 - Slutsats

Jag kan börja med att säga, det är inte felfritt!
Har aldrig någonsin stött på ett spel med så mycket buggar, fel, och annat krångel som det här!

Registreringen till olika sidor var irriterande, att behöva Windows Live programvara för att köra spelet är ännu mer irriterande, men att inte kunna spela spelet online är nog det mest irriterande!

Varningens ord, om du planerar att köpa det här spelet... Förbered dig på att det inte kommer att gå smärtfritt!

Se dessutom till att ha en riktigt bra dator om du planerar att spela det på högre inställningar! Själv låg jag på 80-90% CPU användning, och ca 70% RAM användning, och det endast pga av att jag stängde av Video capture funktionen, annars låg jag runt 85% RAM användning.

Så, slutsatserna slutsats. Riktigt dåligt optimerat, mycket buggar, fel och annat krångel! Annars är det helt okej! (Jag vet faktiskt inte om det var ironiskt eller inte... För det är rätt underhållande trots allt krångel)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astros
vilket program använder ni för att titta på "Fps"

Det går att köra benchmark från menyn i spelet.

Permalänk
Medlem

såg de

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Sant, men det var vääldigt länge sen jag lirade gta på pc. Så jag undrar vilken av de 2 formaten som funkar bäst?!

Personligen tycker jag pc är mycket bättre, eftersom man kan sikta(!) och inte hålla på och autoaima...och jag vet att man kan dra upp och sikta med handkontrollen, men ska vi vara ärliga är det inget bra alternativ

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

Nånn som kommer vänta tills en rejäl patch släpps till GTA IV?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Hej, försökte sparka igång GTA en andra gång men det är lika beläget att krasha den här gången, jag har dock kommit fram till att det har med grafikinställningarna att göra.

Det jag gör är att startar det i felsäkert läge och sedan ställer in allt på default. Sen startar jag det "riktiga" spelet och ställer in andra inställningar där, men jag har inte listat ut vilken inställning som sedan får spelet att krasha vid laddningsrutorna, vet ni vad som kan oraka krasherna?

Upplösning/HZ/?

Vsync?

Shadows On/Off?

Mvh

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
Finns typ inget mer störande än spel som flyter dåligt, speciellt med ett i dagens läge ganska bra system. Hoppas det flyter acceptabelt med mitt 4870. Då menar jag 40+ fps. Allt under är typ ospelbart i längden.

Jag kör min sapphire 4850 och amd 720be båda överklockade och jag får 52fps average i benchmark

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Kommer dom alldrig att släppa någon bra patch till GTAIV så att det blir extremt optimerat som andra spel?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX