AZOAPES,
Tagga ned lite. Du behöver inte ta det personligt. Jag kritiserar MS, inte dig. Du behöver inte omedelbart komma med personangrepp genom att påstå att mina åsikter inte är värda något, eftersom jag inte kan något om programmering. Kan du inte diskutera språken istället för personangrepp, därför att jag inte tycker som du?
Och du, Peo_Bond, tagga ned du oxå lite. Jag förklarade att jag har dubbla examina, därför att Azoapes sa att man inte ska lyssna på mig, för jag inte kan något om programmering. Du bryr dig inte när Azoapes säger att jag inte kan något om programmering, men när jag försvarar mig och förklarar att jag har dubbla examina - så flyger du på mig direkt och säger att så ska jag inte säga, därför att det finns många som kan programmera här på swe. Varför hoppar du inte på Azoapes för istället? Hetlevrad, eller?
Jag tycker det är lite lustigt. Jag har sagt att MS och MS folket är generellt för stängd kod. Och flera här säger att det stämmer inte alls, MS folket är för öppen kod. I samma andetag förklarar alla de att det vore dumt av MS att öppna sin kod, att det är bättre att MS har stängd kod. Tack för att ni bevisar mitt påstående: att allt MS folk är för stängd kod. Lite lustigt att de inte förstår att de säger emot sig själva. Istället säger somliga att jag är idiotisk, ignorant och obildad för att jag inte tycker som dom. Det är som att säga "det är inte alls blött ute. Men nyss tokregnade det". Eller säga "MS folk är inte alls för stängd kod, men MS bör absolut inte öppna sin kod. Det vore idiotiskt att öppna koden". De bevisar bara att jag har rätt: MS folk är för stängd kod.
Angående att C# är en kopia av Java eller inte. Ni får tycka vad ni vill, jag och mina kollegor tycker vad vi vill. Om ni inte ser likheterna mellan de språken så är det ok.
Angående javas långsamma utveckling; SUN har explicit sagt att Java SKA utvecklas långsamt och eftertänksamt. Skälet till det, är att SUN vill undvika att man stoppar in alla nya heta funktioner som finns i Java. Man vill försöka ha ett rent språk. Däremot, alla biblioteken ska utvecklas snabbt. Det gör inget om man stoppar in alla nya funktioner i biblioteken.
I C# stoppar man in allt möjligt och omöjligt, snart lika bloatat som C++. Det är MS sätt, det är så de funkar. Windows blir bara större och större. Min kompis Vista installation 64 bits tar upp typ 15 GB. Bloat så det skriker om. Och i C# stoppar man in allt möjligt, så snart är det lika bloatat som Vista. SUN däremot, är noga med att inte stoppa in vad som helst, förrän det gått några år och man fortfarande är säker på att man vill ha den funktionen. Först då, kan man lägga till den funktionen. Detta är skillnaden mellan Enterprise tänk och desktop tänk.
Enterprise kräver bra bakåtkompatibilitet mycket långt tillbaka. SUN garanterar binär bakåtkompatibilitet tillbaka till Solaris v2.6. Och nu är Solaris v5.10. Du kan alltså köra v2.6 program än idag utan problem. Många Solaris installationer är många år gamla, och körs fortfarande idag med full support. Windowsversioner har extremt dålig kompatibilitet och Windows supporten upphör redan efter typ 8 år. Det är inte Enterprise. Du måste kunna köra ett system i många år, och kunna räkna med full support. Och full kompatiblitet. SUN sysslar med stora servrar som kräver det tänket. Det gör inte MS. Det visar sig i C# som ändras hej vilt. Java ändras inte lika mycket, vilket är meningen. Man vill försöka ha så bra kompatibilitet som möjligt mellan alla olika OS. Det är svårt att åstadkomma. Men Windows är inte kompatibelt med sig själv. Försök köra gamla Windowsprogram i Vista. Stor felprocent.
Faktum är att NASDAQ OMX, som driftar nordiska aktiebörsen försökte göra ett nytt aktiesystem nyligen, som heter Genium. Genium skulle köras på Windows och skrevs i C#. Men det gick inte. Windows var inte tillräckligt stabilt. MS hade flera av sina bästa Windows experter där under lång tid, men Windows kunde inte att garantera stabilitet. En aktiebörs som handlar för många miljarder kr varje dag, får inte strula. Så man fick byta till Linux och Java istället. windows är bra till mycket, men när det gäller stora servrar så får windows problem. Enligt en studie av Gartner, så "Windows kollapsar under sin egen tyngd", dvs Windows har dålig arkitektur och design. MS måste skrota Windows och börja om från början med ett nytt OS, var slutsatsen.