Lära sig programmering, vilket språk?

Permalänk

Du är att rolig du... Det finns gott om open-source initiativ från Microsoft och tittar du lite snabbt runt på MSDN/Technet hittar du källkod till en hel del av deras powertoys och utilities. Du har ju också Codeplex, Microsoft's open-source "portal". WiX - en open source installer, vilken används mer eller mindre till alla Microsoft's install packages (Office, Visual Studio med mera).

Nej du.. Ta din pingvin och skapa trubbel nån annanstans.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Vilket språk används för att skapa spel och avancerade (krävande) program?

Visa signatur

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960| ASUS Rampage III Extreme, Socket-1366| Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 12GB (3x4) | 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA (=SLI)| 2x OCZ Vertex 3 120GB SSD | 3x Samsung SpinPoint F4EG 2TB, WD 2TB External HD, HITACHI DESKASTAR 250GB AND 2x 500GB SAMSUNG HD501LJ ALL SATA2| Corsair AX 850W PSU | SOUNDBLASTER X-Fi Fatal1ty| Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groom84

Oftast C/C++ om du menar typ raytracers, MATLAB, photoshop och liknande, även spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag kanske formulerade mig fel. Nästan alla på MS som jobbar där, är för stängd kod.

Och visst, MS öppnade C# tidigare än SUN. Men SUN var tvungen att städa i java koden och bevisa att SUN ägde varje rad kod. Det tog lång tid, flera år. Ett annat skäl till att SUN var senare än MS på att öppna upp Java, var att SUN försökte ISO standardisera Java under lång tid. Men det gick inte. Varför det? Jo, MS hindrade det. MS påstod att det inte är bra om ett företag får för mycket makt över en ISO standard. Erhm. Är det någon som kommer ihåg att MS nyligen tvingade igenom OOXML som ISO standard, och har nu exakt den positionen som MS anklagade SUN för?

TURBO_TAIL,
C# var i början jättelikt Java. Nu har C# ändrats lite grand. Men i början var C# en ren kopia.

Haha, jag har varit på de senaste MS Live-konferenserna och kan ju meddela att om det är något som Microsoft vill mer än nånting annat just nu, så är det att så snabbt som möjligt hamna rätt i tiden genom att öppna upp sin källkod på utvecklarsidan. Naturligtvis öppnar de inte t.ex. Office, det vore självmord och jävligt dumt. (F)OSS passar inte för alla projekt. Bara så du vet så ligger det ute typ 6 500 öppna projekt på Microsofts Codeplex. De har velat släppa källkoden för .NET sedan 1.0 men har inte kunnat p.g.a. bl.a. licensfrågor. Alltså precis samma anledning som för Sun. Ändå lyckades de få ut källkoden snabbare. Sun är ju kända för att utveckla Java långsammare än något annat språk utvecklas.

Det märks både att du tagit (F)OSS som en kultur istället för ideologi, och att du inte har det stadigt under fötterna när det gäller programmeringen. Java och C# har helt olika målgrupper, användningsområden, teknikbaser... jag vet inte ens vart jag ska börja. CLR vs JVM t.ex., vill du ta den diskussionen? Java har funnits riktigt länge, och är ett unikt språk. C# är i grunden nära C++, inte Java, och har sedan en syntax mer liknandes Java. Men C++-grejerna är fortfarande där, du kan t.ex. använda pekare och så vidare. Sådana kvarlevor finns inte i Java. Men Java är också byggt på C++. Eftersom C# kom så mycket senare kan man säga att MS analyserade behoven för .NET-plattformen och valde det bästa från C++, Java och Object Pascal.

Angående standardiseringen så var det ett avtal som Microsoft själva skrivit under som låg till grund för konflikten. C# har ingenting med det projektet (J++) att göra, utan det återupplivades i samband med .NET, numera känt som J#, och har som syfte att underlätta för Java-programmerare att börja utveckla på .NET-plattformen. Stödet för J Sharp kommer fortgå fram till 2015. Lästips: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_the_Java_and_.Net_...

Permalänk
Medlem
Citat:

Avancerade/krävande i vilken mening? För att pressa mesta möjliga prestanda ur en begränsad hårdvara brukar C (blandat med assemblyspråk) vara första valet. Spelbranschen använder mest C++ numera, men ofta är det väl mest fråga om "C with classes" eller annan halvhjärtad C++ det är fråga om.

Men tänker man på system som har som första prioritet att vara robusta och driftsäkra, så har jag hört om en hel klase andra språk användas. Ada (amerikanska militären), Java EE (de flesta stora, tunga affärssystemen den senaste tiden), LISP (planeringsenheten i Mars Pathfinder)... väldigt mycket skrevs också i COBOL i gamla dar som fortfarande körs som "mission-critical"-program, dvs såna som inte "får" haverera. De är krävande på ett annat sätt, mest för programmeraren kanske, i och med att de alltid måste göra rätt. Ett spel har råd att krascha då och då.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Beror på vad man gör. Tar vi spel så är nog många spelmotorer som sagt skrivna i C eller C++.
Men det hindrar inte att andra språk används i spelet. Lua har blivit populärt att använda för högre nivå av spelet, själva spellogiken och den nivån där moddare kan ändra.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lua_(programming_language)#Games

Jag har även märkt av att vissa spel kräver .Net (antagligen C# språk) för deras multiplayerlobbies eller annat tillhörande programvara som inte är själva spelet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ja, för spel och annan numbercrunching-kod på konsumentdatorer används oftast C eller C++. Värt att notera är att man ofta stänger av en del stora features som exceptions och RTTI (åtmindstånde får de riktigt låga nivåerna). Man skriver också ofta saker med SIMD och liknande accelerationstekniker för att få ur det allra mesta ut processorn, det är extremt viktigt speciellt på PS3.

Och ja, ofta används andra språk i det hela också. Epic har sitt UnrealScript, ohyggligt många anväder Lua (som förövrigt är ett väldigt fint språk med en fantastisk implementation). En del spel implementeras tom. till större delen i python (Temple of elemental evil och nyare CIV-spel om jag inte minns fel, EVE online kör också python för mycket serverside).

C# används nog väldigt mycket för tools och andra kring-guis för spel.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Avstängd

AZOAPES,

Har inte jag stadigt på fötterna när det gäller programmeringen? Varför tror du det? Jag har en civ.ing. examen i datateknik från KTH, och dessutom läst in ytterligare en examen i matematik på stockholms matematiska institution. Så jag håller inte riktigt med dig där.

Jag håller inte heller med dig när du säger att MS är för öppen kod. Visst har MS många projekt ute men de är inte seriösa med öppen kod. Om de nu vore seriösa så skulle de öppnat upp alla sina viktiga projekt, som SUN gör. Det enda som är öppet från MS är bara småkrafs som ändå ingen är intresserad av. Vore MS seriösa, skulle de öppna upp allt. SUN gör det, och SUN är seriösa. MS är bra på att snacka om att de ska göra en sak, men de gör tvärtom. Har du glömt hur MS skötte OOXML kuppen? SUN har öppnat upp ZFS, Java, DTrace, Solaris, OpenOffice, etc. Vad har MS öppnat upp som är lika kända produkter? Inga som jag har hört talas om?

Aja. Spelar roll. Du får tycka vad du vill om MS, men MS kommer aldrig öppna upp sina stora viktiga projekt. Det enda de öppnar upp är saker som ingen är intresserad av. Detta håller väl t.om du med om. Så seriösa var MS med öppen kod.

Och du får anse att C# inte var en ren kopia av Java, men jag känner massa civilingenjörer i datateknik som anser C# var en kopia av Java. Vi alla dataingenjörer har kanske fel då, och du har rätt. Det lustiga är att t.om. riktiga MS fanatiker erkänner att C# är en kopia.

Permalänk
Medlem
Citat:

...

Jag hoppade själv av civil data på grund av för mycket hårdvara, och för lite mjukvara. De sa att det skulle bli alltmer mjukvara allt eftersom åren gick, men nu går mina f.d. klasskamrater i trean och känner fortfarande bara av hårdvaran, så jag gjorde helt rätt i att hoppa av. Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan civil data på LiTH och KTH men det lär vara ungefär samma kursplaner. Matematik brukar sällan kopplas ihop med mjukvaruutveckling, jag gissar att du aldrig programmerat något i C# till exempel?

Det kanske helt enkelt är så att du framför dina åsikter på ett tveksamt sätt, som gör att man misstolkar dig? Men när du säger att du och din umgängeskrets på civil data tycker att C# är en kopia av Java är det svårt att vrida det till sanning för mig. En kopia innebär att man kopierar något annat. En klon. Inte att det är likt, inte att det fungerar på samma sätt under huven, inte att syntaxen är snarlik, inte att båda språken har en garbage collector och exekveras i en virtuell miljö, utan att det är en kopia. Skillnaderna är enorma, det finns naturligtvis många likheter också men det finns större likheter mellan C# och C++ än det finns likheter mellan C# och Java.

Vad tror du Open Source-världen skulle tjäna på om MS öppnade upp Office, som redan blivit omsprunget av Open Office på flera punkter? Det enda som skulle hända vore att MS förlorade sina intäkter på det. Support för MS Office köps inte av MS numera, det är andra företag som tjänar på det. Så i vad skulle gengäldningen ske för att de spenderat tusentals lönebetalda timmar på att utveckla Office? Däremot att öppna upp .NET-plattformen var viktigt för utvecklarna, MS lyssnade och öppnade. Men man kan diskutera det där i all evighet, det finns säkert båda lägren på MS ännu, även om de genomgår ett generationsbyte just nu. Jag var mest intresserad av att peka på dina faktafel på programmeringssidan.

Permalänk
Hedersmedlem

Borderline off-topic.
Jag förstår inte varför man ska hålla sig ifrån C# som förstaspråk när man vill testa på bara för att "MS är onda och gör inte allt OSS".

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Jag hoppade själv av civil data på grund av för mycket hårdvara, och för lite mjukvara. De sa att det skulle bli alltmer mjukvara allt eftersom åren gick, men nu går mina f.d. klasskamrater i trean och känner fortfarande bara av hårdvaran, så jag gjorde helt rätt i att hoppa av. Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan civil data på LiTH och KTH men det lär vara ungefär samma kursplaner. Matematik brukar sällan kopplas ihop med mjukvaruutveckling, jag gissar att du aldrig programmerat något i C# till exempel?

På KTH är civ.ing. datateknik inte mycket hårdvara, man läser två små kurser i hårdvara bara för att kunna grunderna. Resten av alla kurser är matte eller data. Det är extremt mycket matte inom civ.ing. data programmet. Kanske det program som innehåller mest matte av alla civ.ing. program. De år jag läste på KTH så innehöll datateknik mest obligatorisk matte av alla civ. ing. programmen, inkl teknisk fysik. Jag har provat på C# och tyckte det var trevligt. Det var ju väldigt likt java. Om man gör ett javaprogram som skriver ut hello world och jämför det med C# så är de väldigt lika. Däremot, jämför man ett sånt java program med t.ex. pascal eller Lisp så är det stor skillnad. De är inte alls lika som java och C#.

Citat:

Det kanske helt enkelt är så att du framför dina åsikter på ett tveksamt sätt, som gör att man misstolkar dig? Men när du säger att du och din umgängeskrets på civil data tycker att C# är en kopia av Java är det svårt att vrida det till sanning för mig. En kopia innebär att man kopierar något annat. En klon. Inte att det är likt, inte att det fungerar på samma sätt under huven, inte att syntaxen är snarlik, inte att båda språken har en garbage collector och exekveras i en virtuell miljö, utan att det är en kopia. Skillnaderna är enorma, det finns naturligtvis många likheter också men det finns större likheter mellan C# och C++ än det finns likheter mellan C# och Java.

Den första versionen av C# var en ren rip off av Java, med små ändringar. Kalla det klon eller kopia, vad du vill. Men om Java aldrig funnits, så hade C# sett helt annorlunda ut, antagligen. MS har en lång historia av att kopiera eller köpa upp av andra.

Citat:

Vad tror du Open Source-världen skulle tjäna på om MS öppnade upp Office, som redan blivit omsprunget av Open Office på flera punkter? Det enda som skulle hända vore att MS förlorade sina intäkter på det. Support för MS Office köps inte av MS numera, det är andra företag som tjänar på det. Så i vad skulle gengäldningen ske för att de spenderat tusentals lönebetalda timmar på att utveckla Office? Däremot att öppna upp .NET-plattformen var viktigt för utvecklarna, MS lyssnade och öppnade. Men man kan diskutera det där i all evighet, det finns säkert båda lägren på MS ännu, även om de genomgår ett generationsbyte just nu. Jag var mest intresserad av att peka på dina faktafel på programmeringssidan.

Du har nu i två inlägg förespråkat att MS inte ska öppna upp sina stora viktiga program. Samtidigt säger du att MS är väldigt mycket för öppen kod.

Jag själv har sagt att MS folk föredrar stängd kod. Det är ovanligt med MS människor som förespråkar öppen kod. Och du säger att jag har fel; "MS folk är visst för öppen kod".

För mig är det lite märkligt. Du själv förespråkar att MS ska fortsätta med stängd kod, och samtidigt säger du till oss att MS folk är för öppen kod? Är det bara jag som tycker det är lite märkligt att du som är för öppen kod, förespråkar att MS fortsätter med stängd kod?

Jag tycker du är en av de människorna jag pratar om; "MS folk är oftast för stängd kod". Jag tycker du gått på MS marknadsföringssnack. MS säger en sak, och gör en annan. MS har lurat folk att de är för öppen kod, när de i själva verket aldrig skulle öppna något stort projekt. Det vet alla. MS kommer aldrig öppna windows eller office. Tror någon annat, så är den naiv.

Jag kommer ihåg en studie av MS, där de sa att Linux att köra än Windows. När man gjorde efterforskningar, så visade det sig att MS körde Linux på en IBM stordator för många milj kr, och Windows på en PC. Då är det självklart att Linux är dyrare än Windows? Jag tycker den studien var missvisande. MS påstår en sak: "Linux är dyrare än windows" men i själva verket är sanningen annorlunda. MS är bra på att dupera folk och organisationer. Det är samma här. MS kommer aldrig öppna upp windows, oavsett hur mycket de snackar om att de älskar öppen kod.

Kolla på SUN, de har öppnat upp allting: sitt stängda Enterprise OS Solaris. Solaris driftar just nu hela nordiska aktiebörsen. Och det är numera öppen kod. Likaså Java. OpenOffice. ZFS. DTrace. etc etc. SUN är för öppen kod. Allt de gör är öppen kod, eller kommer att bli öppen kod mycket snart. MS har inte öppnat något viktigt projekt och kommer aldrig att göra det. MS snackar alltså, de är för stängd kod.

AUALIZE,
Jag säger inte att man ska hålla sig borta från C# av det skälet. Jag menar att Java har en mycket större kommunity som är öppen. Där kan man lära sig mycket om man vill. C# är stängt och det är en sak att tänka på när man börjar programmera. Hur lär du dig bäst OperativSystem? Studera öppna Linux eller studera stängda Windows? Jag tror du lär dig bättre om OS genom att studera Linux. Du har full insyn i allting och kan skriva egna Linux grejer, du kan kompilera en egen Linux dist. Med Windows får du läsa böcker istället. Självklart kan man lära sig mycket om OS med windows. Men det är bara en sak att tänka på. Du kan inte kompilera Windows koden och experimentera.

Jag hade inte alls fortsatt diskutera om inte folk kommit in och påstått MS är för öppen kod. För de är det inte.

Permalänk
Avstängd

Re: Lära sig programmering, vilket språk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaeFon
Är väldigt intresserad av att lära mig programmering ordentligt, men jag vet inte riktigt vilket språk jag ska börja med. Vilket språk är det som kommer att vara användbart att kunna i framtiden för jobb?

Bästa språket är det språk där du lär dig snabbast av misstagen, ett språk som straffar fortast möjligt om du gör klantiga lösningar.

Enligt mig är javascript väldigt bra för att lära sig i. Dels så kommer man snabbt igång, språket är enkelt men det är avgörande att man tänker innan för att koden skall vara lätt och läsa om man gör lite mer avancerade saker.
javascript är även ett språk som bara blir hetare och hetare, speciellt nu när browsers kommer med kompilerad javascript.

har du börjat hajja lite så titta en del på jquery och försök göra saker där.

Tycker du fortfarande det är roligt med programmering så gå på C++ och assembler, assembler är mycket bra och kunna även om du aldrig programmerar i det. Du kommer dock få förståelse för hur datorn fungerar.

Tycker du inte det är så kul och programmera men ändå vill hålla på med det så gå på språk som java, C# eller liknande. Dessa språk behöver man inte vara speciellt duktig för att ändå kunna göra program i, de är förlåtande samt att när man programmerar i de språken så handlar det mycket mer om att leta funktionalitet istället för att göra den själv.
C++ är tvärtom gjort för att programmeraren skall skriva programmet själv i första hand, även om man givetvis ofta använder funktionalitet från andra komponenter och bibliotek.

Är du duktig på C++ och assembler så tar det max en vecka att komma in i andra språk

EDIT: C++ får mycket kritik av personer som inte kan språket, här är ett exempel http://fullof.bs/poor-articles-and-falsehoods-about-c-plus-pl...

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man gör ett javaprogram som skriver ut hello world och jämför det med C# så är de väldigt lika. Däremot, jämför man ett sånt java program med t.ex. pascal eller Lisp så är det stor skillnad.
/.../
Den första versionen av C# var en ren rip off av Java
/.../
Du har nu i två inlägg förespråkat att MS inte ska öppna upp sina stora viktiga program. Samtidigt säger du att MS är väldigt mycket för öppen kod.
/.../
Jag menar att Java har en mycket större kommunity som är öppen. Där kan man lära sig mycket om man vill. C# är stängt och det är en sak att tänka på när man börjar programmera.

Ja men visst, jämför olika paradigmer av språk, och dessutom ett exempel som är så grundläggande att det inte har ett jäkla dugg med själva programmeringsspråken att göra! Jämför ett par avancerade applikationer istället, eller räkna ihop användningsområdena för de olika språken (t.ex. Javas inriktning på webb). Det är ju *** som att jämföra en cykel med ett lastfartyg. En liten cykel. Med ett stort lastfartyg. Jag har redan förklarat en hel hög skillnader, förstod du dem inte? Kollade du inte på länken?

Har du ens minsta belägg för det påståendet? Jag hittar inget.

Office är och förblir stängt. Som jag sa; FOSS passar inte för alla projekt. Microsoft är för öppen källkod, men är inte så dumma att öppnar upp Office.

.NET är ju öppet, har varit det något år till skillnad från de tidigare biblioteken som alltid varit öppna att titta på sedan 1987 eller nåt. Communityn för Java är större ja, men vet du hur mycket större? Det skiljer nog mindre än du tror, .NET är enormt stort, precis som Java. Jag försöker inte måla upp någon bild av att alla borde gilla MS eller att de gör allt rätt, men din uppfattning och kunskap på programmeringssidan verkar inte vara mycket att hurra över.

Du har fortfarande inte sagt något om hur mycket programmering du läst, trots att jag explicit frågat om mjukvaruutvecklingen på KTH? Har du läst LISP? Common LISP då? Kanske... Ada? Haskell? C++, Java, C, C# eller annat objektorienterat? B-nivå? C-nivå? Kurser inriktade på programmering eller generell mjukvara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag själv har sagt att MS folk föredrar stängd kod. Det är ovanligt med MS människor som förespråkar öppen kod. Och du säger att jag har fel; "MS folk är visst för öppen kod".

För mig är det lite märkligt. Du själv förespråkar att MS ska fortsätta med stängd kod, och samtidigt säger du till oss att MS folk är för öppen kod? Är det bara jag som tycker det är lite märkligt att du som är för öppen kod, förespråkar att MS fortsätter med stängd kod?

Du har uppenbarligen ingen uppfattning om hur ett företag fungerar. För att ett företag inte skall gå i konkurs måste det få in pengar på något sätt. För Microsoft är det Office och Windows (även spel och liknande) som står för stora intäkter. Att då släppa dessa fria är rena självmordet.

Att däremot designa och släppa något som .NET helt öppet är tvärtom bra för företaget då det genererar intresse. Öppet ramverk => fler kan använda det => fler program skapas => fler användare kommer att köra Windows. Mer pengar till företaget alltså. Att tycka att Microsoft ska släppa källkoden på ett av sina bäst säljande program (som dessutom är det bästa alternativet på marknaden, som Office faktiskt är) är faktiskt ren idioti. Det är ignorant och obildat att ha den åsikten.

Anyway, tänkte bara fråga hur folk ser på D, det ser trevligt ut, är trevligt att skriva och så vidare... är det någon annan som har testat D och har någon åsikt? Tror nämligen att det är ganska nybörjarvänligt också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Anyway, tänkte bara fråga hur folk ser på D, det ser trevligt ut, är trevligt att skriva och så vidare... är det någon annan som har testat D och har någon åsikt? Tror nämligen att det är ganska nybörjarvänligt också. [/B]

Ser ut som ett språk som tagit c++ och lagt in strukturen ifrån nyare OOspråk, me like :). Känns som ett bra mellanläge med pekare etc. Om där inte finns ett någerlunda stort och aktivt community där man kan få kodhjälp så blir nog inlärningskurvan lite lidande dock. c++/python/java/C# som är de vanliga rekommendationerna har väl etablerade communities så de är ganska givna val, men communities skapar inte sig själv så kör hårt.

Permalänk
Medlem

Har jobbat som utvecklare av mjukvara till både PC och inbyggda system i ungefär 10 år. Och som de flesta som jobbat ett tag vet jag/vi att inget språk ar det ultimata. Det som räknas mest är urvalet av stadiga och övergripande bibliotek/frameworks till varje språk.

På de flesta stora arbetsplatserna finns det inget val av programspråk utan bara en standard. På min nuvarande arbetsplats flyttas mer och mer ifrån c++ till .NET (C# och lite VB.NET) av den enkla anledningen att underhåll/anpassning och standardisering blir enklare. och de program som är skrivna i VB6 kommer snart att migreras till .NET p.g.a bl.a. unicode problem.

Vissa delar som de inbyggda systemen kommer att förbli C eller C++. För just där finns det inga bra alternativ.

Även om språken i sig är viktiga så är utvecklingsmiljön minst lika viktig. Microsoft, FOSS inriktade eller ej (codeplex *blink*), har den bästa utvecklingsmiljön idag (enligt mig) med dess direktstöd för smart intellisense, code snippets, refactoring och integration med TFS/sharepoint.

Min rekommendation för att välja ett första språk att lära sig är:
C# - stor efterfrågan och ger oftast snabba resultat.
som sedan följs upp med..
Java - finns alltid plats för java utvecklare
c/c++ - kommer att komma naturligt att se över detta språk när man väl blir intresserad att komma närmare hårdvaran.
Därefter något *roligt* språk som:
erlang, cobol, lisp, ada.. som får dig att tänka i andra banor.. även om du proffesionellt troligtvis inte kommer att få användning av det.

Ett par tips:
1) Skaffa en bok. Mycket lättare att ta till sig.
2) Börja smått. T.ex. Räkna antalet tecken i ett ord.
3) Se vilka funktioner/metoder/satser som finns tillgängliga i medföljande bibliotek/framework/runtime
4) Sitter du fast.. fråga på sweclockers !

Permalänk
Medlem
Citat:

(klipp..)

(klipp..)

Egentligen så hejar jag ju på C#/.NET i fighten mot Java men din länk var verkligen inte ett starkt argument. Hur länge fick du leta för o få fram den, googlar man på C#, Java och C++ verkar i stort sett alla anse att C# skapades mer likt Java av C++? Ta tex den här länken: http://www.newsfactor.com/perl/story/20584.html med en intervju med en av dom som var med och skapade C#. Och jag håller med honom. Det känns som om C# utgick från Java men la till en del från C++ för att det var praktiskt, än tvärt om.

Edit: Till RaeFon och andra som funderar över vilket språk att börja programmera i så bry er inte om "språkkriget" och Microsoft vs OSS, det är snarare sånt man tycker är kul att diskutera när man väl lärt sig iaf ett programmeringsspråk hyfsat än nått man behöver bry sig om som nybörjare.

Permalänk
Medlem
Citat:

azoapes
(t.ex. Javas inriktning på webb). Det är ju *** som att jämföra en cykel med ett lastfartyg. En liten cykel. Med ett stort lastfartyg. Jag har redan förklarat en hel hög skillnader, förstod du dem inte? Kollade du inte på länken?

Ehm, hur menar du att Java är inriktat på web? Det var ett väldigt märkligt påstående. Det är inte mer inriktat på web än vad .NET är. Och att Java skulle vara en liten cykel i jämförelse med .NET som ett stort lastfartyg? Antingen försöker du bara reta upp saddam, eller så har du precis hittat den där lilla cykeln och är ute och cyklar på den.

.NET är ett fantastiskt språk - med integrationen man får mot Windows är det inget annat språk som slår .NET på fingrarna i en Windowsmiljö. Om man däremot höjer sin blick några snäpp och tittar mot de _stora_ serverhallarna är .NET i dagsläget inte ens nära. De flesta riktigt stora systemen (som börser, om vi ska gå på saddams exempel) klarar inte att köra Windowsmiljöer - och då är .NET uteslutet. Java ligger nära till hands om man kör Sun-maskiner framförallt, men även riktiga monstermaskiner från IBM kör ju gärna Java (på grund av att det finns tillgängligt på så många arkitekturer).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Egentligen så hejar jag ju på C#/.NET i fighten mot Java men din länk var verkligen inte ett starkt argument. Hur länge fick du leta för o få fram den, googlar man på C#, Java och C++ verkar i stort sett alla anse att C# skapades mer likt Java av C++? Ta tex den här länken: http://www.newsfactor.com/perl/story/20584.html med en intervju med en av dom som var med och skapade C#. Och jag håller med honom. Det känns som om C# utgick från Java men la till en del från C++ för att det var praktiskt, än tvärt om.

Edit: Till RaeFon och andra som funderar över vilket språk att börja programmera i så bry er inte om "språkkriget" och Microsoft vs OSS, det är snarare sånt man tycker är kul att diskutera när man väl lärt sig iaf ett programmeringsspråk hyfsat än nått man behöver bry sig om som nybörjare.

Ja det är bra nog off topic allt detta. Men det är intressant läsning tror jag, för de som varit med ett tag. Jag skulle dock säga att det inte räcker med att lära sig ett språk bra för att kunna jämföra två språk Jag hittar faktiskt inte vad du menar i texten, kollade på alla 3 sidor... du får gärna citera. Det enda jag hittade var att både Java och C# använder referenstyper (men C# har faktiskt pekare ganska lika C++) och att de båda exekveras i virtuella miljöer (men det är en del stora skillnader mellan JVM och CLI).

Men vi ska inte glömma huvudpoängen här. Jag påstod att det fanns större likheter mellan C# och C++ än C# och Java, och det ångrar jag faktiskt att jag skrev. Det är nämligen inte möjligt att jämföra två tekniker och få ut ett rätt svar om vilka som var mest lika varandra. Det är syntax, språk-features, semantik, teknikbaser, kompilator- och exekveringsteknik, det finns hur mycket som helst att gå in på. Hur man upplever två språk och vilka syften de har, vilken ideologi de bygger på och vilka användningsområden de är skapade för, etc. etc. C# och Java hade vissa mål gemensamt, då blir också resultatet liknande på vissa punkter, t.ex. syntax är ju ganska lika.

Men poängen, hur som helst, var att C# och Java inte är mer lika varandra än att man kan inse att det är två helt olika objektorienterade språk, vilket en viss dubbelexaminerad civilingenjör ovan inte verkar hålla med om. Ni använder båda argumentet att det var mer likt varandra förr, men vadå, räknas inte utvecklingen? Din länk är t.ex. från år 2003. Det har tillkommit hur mycket features som helst i C# sedan version 1.1 och det har även hänt väldigt mycket hos Java sedan år 2003, även om Sun som jag skrev tidigare är ökända för att utveckla Java riktigt långsamt.

bjornie: "Ehm, hur menar du att Java är inriktat på web? Det var ett väldigt märkligt påstående."
Jag menade väl egentligen multiplattformsstöd, vilket gör sig extra nyttigt när internet finns. Applets har dessutom funnits med ett tag, .NET har ingen motsvarighet som är cross-browser.

EDIT: Angående lastfartyget så var storleken inte med i liknelsen, utan bara skillnaden i storlek. Dessutom, så hade liknelsen ingenting med C# att göra. Det var Java och LISP han snackade om var olika.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att C är ett bra första språk. Mycket värt att få lite mer lågnivå-tänk i början tycker jag.

Implementera sina egna datastrukturer och grejer ska inte underskattas i lärandesyfte <:

Inte för att det inte går i andra språk, men blir lätt att man inte gör det eftersom "allt" finns.

EDIT: Notera att jag skrev FÖRSTA språk. Oavsett vad du startar med kommer du behöva lära dig något nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag menade väl egentligen multiplattformsstöd, vilket gör sig extra nyttigt när internet finns. Applets har dessutom funnits med ett tag, .NET har ingen motsvarighet som är cross-browser.

Åja, Silverlight finns. Sen att det bara fungerar på ett specifikt urval av browsers/OS är en annan femma. Ingen väletablerad motsvarighet borde vara mer lämpligt ordval.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeh
Implementera sina egna datastrukturer och grejer ska inte underskattas i lärandesyfte <:

Nah, det är bra att ha ett hum om vad programmering handlar om innan man kastas in i att skapa egna strukturer och algoritmer. Det är ju en hel vetenskap bara det. Kurser i datastrukturer och algoritmer brukar vad jag har förstått vara mest teoretiska ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nah, det är bra att ha ett hum om vad programmering handlar om innan man kastas in i att skapa egna strukturer och algoritmer. Det är ju en hel vetenskap bara det. Kurser i datastrukturer och algoritmer brukar vad jag har förstått vara mest teoretiska ändå.

Menade inte för att lära sig språket, det är egentligen "bara" att memorera syntax. Menade för att lära sig programmera. Och jag tycker faktiskt det är bra att veta hur hashmaps, träd och alla andra goa grejer fungerar oavsett vilken text man sitter och skriver i sin editor eftersom man oundvikligen kommer behöva använda dom.

Därmed inte sagt att det är det första man gör, självklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeh
Menade inte för att lära sig språket, det är egentligen "bara" att memorera syntax. Menade för att lära sig programmera. Och jag tycker faktiskt det är bra att veta hur hashmaps, träd och alla andra goa grejer fungerar oavsett vilken text man sitter och skriver i sin editor eftersom man oundvikligen kommer behöva använda dom.

Därmed inte sagt att det är det första man gör, självklart.

Kan bara hålla med, att förstå hur de grundläggande delarna fungerar hjälper ganska mycket när man försöker strukturera upp egna projekt. Problemet med c/c++ är felmeddelandena som skrämmer många nybörjare som har nog med problem även om felmeddelandena vore enkla att förstå.

@You, det behöver inte vara så teoretiskt. Man får ett UMLdiagram och en förklaring till var och hur strukturerna fungerar sen så får man implementera detta i ett lämpligt exempel. Men då är det såklart inte hashlists det handlar om(inte när jag läste det iaf )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornie
De flesta riktigt stora systemen (som börser, om vi ska gå på saddams exempel) klarar inte att köra Windowsmiljöer - och då är .NET uteslutet.

Vill bara utveckla det här lite

Orsaken till att så många finansinstitutioner inte klarar köra Windowsmiljöer är ren girighet. Har själv jobbat på endel banksystem i Norge och de gick fortfarande på gamla "storsystem" nästan enbart pga kostnaden att lägga över det till nytt. Då jag påpekade att kostnaden att drifta storsystemet vidare ville eftervart bli större än "engångskostnaden" att lägga om blev det fart på saker. Dock var var det fortfarande lite kritik pga "det vi har funkar" mentaliteten hos de äldre.

Nu behöver ju inte det här vara det samma överallt, men min erfarenhet pekar på det både ifrån Oslo och London.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Vill bara utveckla det här lite

Orsaken till att så många finansinstitutioner inte klarar köra Windowsmiljöer är ren girighet. Har själv jobbat på endel banksystem i Norge och de gick fortfarande på gamla "storsystem" nästan enbart pga kostnaden att lägga över det till nytt. Då jag påpekade att kostnaden att drifta storsystemet vidare ville eftervart bli större än "engångskostnaden" att lägga om blev det fart på saker. Dock var var det fortfarande lite kritik pga "det vi har funkar" mentaliteten hos de äldre.

Nu behöver ju inte det här vara det samma överallt, men min erfarenhet pekar på det både ifrån Oslo och London.

But then again, varför köra Windows i ett sånt system när det finns operativ som gör saker lika bra (om inte bättre)? Windows i all ära men backends och stora mainframes gör det sig inte särskilt bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

But then again, varför köra Windows i ett sånt system när det finns operativ som gör saker lika bra (om inte bättre)? Windows i all ära men backends och stora mainframes gör det sig inte särskilt bra på.

Det skulle i så fall vara på grund av det som han sa, att det i längden kostade mer att hålla dessa öppna system i drift än att byta. Inte för att jag har koll, men det var ju så han sa. Har du några artiklar man kan läsa som du fått din information ifrån ang. stora system? Har googlat lite men hittar bara artiklar om varför Linux fungerar, inte varför Win inte fungerar, i stora system.

EDIT: Ojdå, kom på att detta var väldigt off topic och dessutom fel forumsdel... moderatorerna får väl säga till eller ta bort detta.

Permalänk
Avstängd

AZOAPES,
Tagga ned lite. Du behöver inte ta det personligt. Jag kritiserar MS, inte dig. Du behöver inte omedelbart komma med personangrepp genom att påstå att mina åsikter inte är värda något, eftersom jag inte kan något om programmering. Kan du inte diskutera språken istället för personangrepp, därför att jag inte tycker som du?

Och du, Peo_Bond, tagga ned du oxå lite. Jag förklarade att jag har dubbla examina, därför att Azoapes sa att man inte ska lyssna på mig, för jag inte kan något om programmering. Du bryr dig inte när Azoapes säger att jag inte kan något om programmering, men när jag försvarar mig och förklarar att jag har dubbla examina - så flyger du på mig direkt och säger att så ska jag inte säga, därför att det finns många som kan programmera här på swe. Varför hoppar du inte på Azoapes för istället? Hetlevrad, eller?

Jag tycker det är lite lustigt. Jag har sagt att MS och MS folket är generellt för stängd kod. Och flera här säger att det stämmer inte alls, MS folket är för öppen kod. I samma andetag förklarar alla de att det vore dumt av MS att öppna sin kod, att det är bättre att MS har stängd kod. Tack för att ni bevisar mitt påstående: att allt MS folk är för stängd kod. Lite lustigt att de inte förstår att de säger emot sig själva. Istället säger somliga att jag är idiotisk, ignorant och obildad för att jag inte tycker som dom. Det är som att säga "det är inte alls blött ute. Men nyss tokregnade det". Eller säga "MS folk är inte alls för stängd kod, men MS bör absolut inte öppna sin kod. Det vore idiotiskt att öppna koden". De bevisar bara att jag har rätt: MS folk är för stängd kod.

Angående att C# är en kopia av Java eller inte. Ni får tycka vad ni vill, jag och mina kollegor tycker vad vi vill. Om ni inte ser likheterna mellan de språken så är det ok.

Angående javas långsamma utveckling; SUN har explicit sagt att Java SKA utvecklas långsamt och eftertänksamt. Skälet till det, är att SUN vill undvika att man stoppar in alla nya heta funktioner som finns i Java. Man vill försöka ha ett rent språk. Däremot, alla biblioteken ska utvecklas snabbt. Det gör inget om man stoppar in alla nya funktioner i biblioteken.

I C# stoppar man in allt möjligt och omöjligt, snart lika bloatat som C++. Det är MS sätt, det är så de funkar. Windows blir bara större och större. Min kompis Vista installation 64 bits tar upp typ 15 GB. Bloat så det skriker om. Och i C# stoppar man in allt möjligt, så snart är det lika bloatat som Vista. SUN däremot, är noga med att inte stoppa in vad som helst, förrän det gått några år och man fortfarande är säker på att man vill ha den funktionen. Först då, kan man lägga till den funktionen. Detta är skillnaden mellan Enterprise tänk och desktop tänk.

Enterprise kräver bra bakåtkompatibilitet mycket långt tillbaka. SUN garanterar binär bakåtkompatibilitet tillbaka till Solaris v2.6. Och nu är Solaris v5.10. Du kan alltså köra v2.6 program än idag utan problem. Många Solaris installationer är många år gamla, och körs fortfarande idag med full support. Windowsversioner har extremt dålig kompatibilitet och Windows supporten upphör redan efter typ 8 år. Det är inte Enterprise. Du måste kunna köra ett system i många år, och kunna räkna med full support. Och full kompatiblitet. SUN sysslar med stora servrar som kräver det tänket. Det gör inte MS. Det visar sig i C# som ändras hej vilt. Java ändras inte lika mycket, vilket är meningen. Man vill försöka ha så bra kompatibilitet som möjligt mellan alla olika OS. Det är svårt att åstadkomma. Men Windows är inte kompatibelt med sig själv. Försök köra gamla Windowsprogram i Vista. Stor felprocent.

Faktum är att NASDAQ OMX, som driftar nordiska aktiebörsen försökte göra ett nytt aktiesystem nyligen, som heter Genium. Genium skulle köras på Windows och skrevs i C#. Men det gick inte. Windows var inte tillräckligt stabilt. MS hade flera av sina bästa Windows experter där under lång tid, men Windows kunde inte att garantera stabilitet. En aktiebörs som handlar för många miljarder kr varje dag, får inte strula. Så man fick byta till Linux och Java istället. windows är bra till mycket, men när det gäller stora servrar så får windows problem. Enligt en studie av Gartner, så "Windows kollapsar under sin egen tyngd", dvs Windows har dålig arkitektur och design. MS måste skrota Windows och börja om från början med ett nytt OS, var slutsatsen.

Permalänk
Medlem

Är det inte tentor nu så ni får nått annat att göra än att språkkriga, det är väldigt OT nu.

Moderatorer, rensa upp är ni snälla.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Avstängd
Citat:

I C# stoppar man in allt möjligt och omöjligt, snart lika bloatat som C++.

Håller med i det mesta du skriver men inte i denna.

Det är ett ganska typiskt exempel på hur olika programmerare tänker beroende på vilket språk man är van vid att arbeta med.

C++ är absolut inte "bloatat" utan tvärtom väldigt snålt. Men är man van vid att programmera så som man gör i de flesta andra språk, det betyder att man konstant letar efter funktionalitet istället för att göra den själv. Ja då finns det ju en del och välja på. Har man däremot börjat med C++ tidigt så har man ett annat sätt och tänka, då fokuserar man först på "kan jag göra det här själv" går inte det så börjar man eventuellt och leta.

C++ är otroligt genomtänkt men det är inte gjort för att vara enkelt och lära, det är gjort för att man skall kunna skapa bästa möjliga applikation. Det är ingen slump att de flesta program som måste uppfylla en del krav och är konkurrensutsatta är skrivna i C++

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.