Permalänk
Medlem

Recension av HP dv5-1190EO

Tjena! Var och köpte datorn i rubriken igår och har nu installerat och använt den ett tag och tänkte skriva ihop en liten recension om vad jag tycker om den för att kanske underlätta för andra som funderar på liknande!

Paketering:
Jag köpte den på elgiganten och fick en som var returnerad på ångerrätt (nån som inte gillade sin julklapp tydligen) så den var helt ouppackad. Ändå drog de av 300 på priset, bra start!

Paketeringen bestod av det vanliga, en tegelsten, lite kablar som följer olika standard på uttaget till den, en hel knippe med manualer på alla möjliga språk samt själva datorn. Allting levererat i kartong och emballage av gammal kartong, inget lull-lull, bra HP!

Installation:
Windows var redan installerad, allt som krävdes är lite namn som skulle skrivas in och så registreras på HP, tog väl 30 minuter allt som allt. Jag brände dessutom ut två återställningsskivor som var väldigt lätt att göra, men mycket tidsödande, tog väl en timmer eller så. Så gör något annat under tiden.

Det hängde inte med särskilt många program, som man lärt sig hata genom åren (Norton 60 dagar), utan en förhållandevis ren installation. Visst lite gojs fanns där, men inget som lätt går att ordna!

Det viktigaste, Prestandan:
Mycket god måste jag säga! Speciellt för pengen den säljs för (och jag fick den än billigare ju)! Allting flyter på bra, men ska ta och köra den genom 3dmark för att visa lite konkreta siffror. Kommer även lägga upp cpuz och gpuz screenies inom kort så att ni får kolla.

En intressant grej! Windows visar 4 GB systemminne, vilket där ju faktiskt är. Men vart förvånad ändå då jag förväntade mig 3GB som sig bör på ett 32-bits Vista. Har det kommit någon patch eller något jag missat som möjliggör 4GB på ett 32-bits system?

Det näst viktigaste (tycker jag som desginnörd), utseende och kvalitetskänsla:
Väldigt väldigt läckert HP! Fritt från kludd och störande extraknappar. Där finns en smal touch-pad ovanför tangentbordet där man kan ställ in volym, bläddra bland låtar, starta HPs Quickplay (windos media center-aktigt program) samt stäng av trådlös förbindelse med en lätt touch. Väldigt funktionellt och superläckert med vacker och behaglig belysning. Värt att anmärka är att folk haft problem med dessa knappar, speciellt volymen som levt ett eget liv. Inte märkt det än men låter inte så jätteallvarligt om jag ska vara ärlig.

Övergripande är det bra känsla på datorn, ingenting kryper eller knakar utan allt känns fast. Färgschemat är väl kanske inte alla som gillar och även jag var skeptisk till en början, men jag kapitulerar, hur snyggt som helst i ett lite dunkelt rum på kvällen.

Slutsats:
Mycket nöjd av att jag valt denna över Acers plastmonster 5930g. Visst den har lite bättre grafikkort, men det var inte en prioritet. För pengarna är denna design och känsla svår att slå, utan man får nog söka sig uppåt till Vaios eller något för att känna att man knappar på något alldeles extra;)

+ design
+ funktion
+ enkel och miljövänlig paketering

+/- utblåset blir sjukt varmt under belastning

- Som alltid, lite skit till mjukvara som hänger med

overall, en bra maskin som, för priset, är ett riktigt kap! 9/10 slipsar

Ställ gärna lite frågor, ska se om jag kan svara.

många fina anslutningar, bl.a en eSATA och HDMI

perforerat för ventilation? Nej troligen inte, då det under verkar finns ett solit stycke. Men snyggt är det! Notera även den snygga LED-belysningen som byter färg från blå eller vit för på till röd för av.

Det är en blank musplatta, något som jag var lite skrptisk till då fingret inte glider lika lätt och kontrollerat som på en matt. Men efter några timmar är det verkligen inget problem.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Priset blev?

Permalänk
Medlem

7690 blev priset jag betalade, men detta för att jag fick en returnerad. Ordinare pris på rean är 7990 på elgiganten.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Nice att få höra lite om den där hp:n som alla pratar om.
Vad får den i 3Dmark06 ?
Ser att det är ddr2 minne på grafikkortet, så det lär väl bli något mindre än för 5930g.

Angående 4GB minne så kanske det står 4BG fastän allt inte kan utnyttjas ?
Vore dock bra om det nu verkligen är så att 4GB kan utnyttjas.

(Håller för övrigt inte med om att min skönhet 5930g är ett plastmonster.. )

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Låter datorn mycket när fläkten går?

Köpte mig själv en Toshiba Satellite Pro A300D-151
Fläkten på den är högljudd när den går för fullt.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Nej tycker inte det är särskilt överdriven ljudnivå. Ärligt talat har jag svårt att få den att snurra upp. Tror den gör det vid 60 grader eller något, når aldrig det. Men hört det en gång när jag körde 3dmark, lät mer som högt sus än något mekaniskt ljud om jag minns rätt.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Är också nyfiken på poängen du kan få i 3dmark06.
Har svårt att bestämma mig för vilken laptop jag ska slå till på

Permalänk
Medlem

HP dv5-1094EO

Köpte nästan en likadan på PC-City som har samma specar som dv5-1190 men den har Blu-ray spelare i stället för DVD RW combon.

HP dv5-1094EO kostar förvisso 8.790 men det tycker jag att det var värt
för Blu-ray.

I övrigt instämmer jag helt med 'jetblack'.

Och uppdaterar man BIOS blir den ännu svalare!

Permalänk

Hur är tangentbordet? Blir det att man trycker på alla knappar samtidigt?

Permalänk
Medlem

DrDos:

Sitter det DDR3 eller DDR2 i grafikkortet på din? Och har du kört 3dmark06 eller har du möjlighet att göra det och raportera?

Permalänk
Medlem

DDR2 tyvärr!
Men det är inga större problem i Crysis eller FarCry2 i DX10 läge så länge man kör på den inbyggda skärmen (1280x800)

Permalänk
Medlem

Körde den i 3dmark06 och fick ~4600, går säkert att få lite högre om man stänger av lite av det godis som man vanligtvis har på. Helt klart godkännt betyg för en laptop i denna prisklass. Tror dock att en Acer 5930 slår den på fingrarna med ca 500~1000 poäng beroende på det något bättre grafikkortet.

Bingoberra: Tangentbordet är som ett standardtangentbord, dvs "normala" knappar och inga mindre bärbara diton. Naturligtvis är enterknapp, shift och alla dessa knappar något nedskalade för att få plats, men de alfabetiska knapparna är vanliga skulle jag säga. Tangentbordet upplever jag som riktigt skönt, med bra motstånd och ljud, riktigt hög kvaliteskänsla.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Fan jag är så stört sugen på en laptop. Känns som att de vore så jävla gött o bara sitta i soffan eller vart fan man vill o surfa/kolla film o whatever.
Om jag behöver det? Njaaaeeee.

Permalänk
Medlem

Samma här. Har en sjukt bra stationär, men är ju så sjukt underbart att bara lägga sig i soffan och ha de gött medan man surfar o chattar:)

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetblack
Samma här. Har en sjukt bra stationär, men är ju så sjukt underbart att bara lägga sig i soffan och ha de gött medan man surfar o chattar:)

Dock så e inte min stationära bra Kostade typ 4k för 2-3år sen. Dock ett egetplock. Men den duger till det jag använder den till iaf. Men ändå....

Permalänk

Jag mailade elgiganten och frågade om det var ddr3 och de sa att det var det men uppenbarligen kan det ju inte stämma. :/

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minilastas
Jag mailade elgiganten och frågade om det var ddr3 och de sa att det var det men uppenbarligen kan det ju inte stämma. :/

Personen som svarade kanske googlade grafikkortet och såg att det kan vara ddr3 i det

Jag mailade netonnet och frågade samma sak om en annan hp burk men blev hänvisad till att ringa HP på ett nummer jag fick från dom, eftersom de inte kunde svara på det själva.

Permalänk
Medlem

De på elgiganten och liknande kedjor kan man definitivt inte lita på vad gäller deras datorkunskap.
Det är bra att det finns användare här, som Jetblack, som kan ge info om hur det verkligen ligger till.

Att googla på 9600m gt och se att det kan finnas ddr3 på det verkar ju lite puckat. Visst kan det det, men det kan också finnas ddr2..

Verkligen illa att det ska vara så svårt att få fram specifikationerna på datorerna även om man verkligen försöker. Det verkar som att om något är bra så stoltserar de gärna hur mycket som helst med det, men om något är mindre bra ska det döljas till varje pris.
Jag får mycket mer förtroende för företag och deras produkter som ärligt skriver ut för och nackdelar med en viss produkt än de som mörkar nackdelarna så att man själv får upptäcka dem i efterhand..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Här är en länk på specifikationerna enligt HP själva. Väldigt svårt att hitta och långt ifrån öppet.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01597588...

Står fortfarande inget om att det är gddr2 på grafikkortet.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Stort tack till Jetblack för recensionen! Själv är jag i valet och kvalet mellan denna eller Acer 5930G. Några funderingar?

Hur är de inbyggda högtalarna på HP:n? De verkar ju rätt sjyssta på Acern vilket är ett stort plus för mig t ex på resor mm.

Det finns ingen ljudutgång S/pdif på denna om jag läst rätt. Fungerar det via hdmi med ljudet också om man kopplar datorn till LCD?

Hur upplever du batteritiden?

Visa signatur

Jack71

Permalänk
Medlem

Jag kan inte riktigt bedömma dem särskilt rättvist, endast lyssnat på musik via youtube på dem och det är ju ingen bra källa. Ska poppa in en cd o höra sen. Men visst, det är ju burkigt ljud. som sig bör på en bärbar. Men det skorrar inte, inte ens på högre volymer. Diskanten är krispig och ren med något för mycket mellanregister (burkigt ljud) något som alla bärbara lider utav. Det råder som vanligt stor brist på bas, men det kan man inte begära. Mycket nöjd med högtalarna, förväntade mig värre om jag ska vara ärlig. Konstig ändå att dessa datorer inte är på inne i butiker så man kan pilla runt och lyssna på dem.

Hur det funkar med ljud och HDMI har jag ingen aning om och ska låta någon som kan mer svara på:)

Batteritiden har jag inte provat än om jag ska vara ärlig, inte tänkt på det. Varit för upptagen med att peta runt på hög prestanda. På HPs hemsida står lite om deras garantier på Li-batterier och hur man bäst sköter dessa (12 månaders garanti där 20% av kapacitetsbortfall är tillåtet)

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Jag har under någon vecka eller så varit på jakt efter en laptop till min syster. Länge lutade det åt Dell Studio 15 eller 17, men när vi sett och kännt på denna hos Elgiganten var det inte mycket att tveka på. En Dell Studio med betydligt sämre spec hade kostat i princip lika mycket och kvaliten på HP var dessutom riktigt gedigen. 100% kvalitetskänsla. Nu kan hon också spela lite nyare spel om hon skulle vilja, plus att man tydligen skulle kunna byta "skal" till annan färg, vilket var ett stort plus för henne. Nu hanns det inte med så mycket mer idag än att vi spelade lite musik och klicka runt lite i Vista, men första intrycket är väldigt positivt. Däremot tänkte jag passa på att höra hur man får igång en usb mus? Vi satte i kontakten på höger sida (enda stället jag hittade som passade), sen försökte vi leta lite i Kontrollpanelen under Mus men inget vi gjorde fick den att funka. Testa lite omstarter osv utan framgång. Några tips? Man tycker ju inte att det borde vara så svårt.

Jag kan återkomma med mer uttömmande recension längre fram.

Permalänk
Medlem

Det borde ju vara en väldigt rättfram grej, Låter konstigt att det inte fungerar. Det är ingen mus man måste installera via en CD eller så?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Det ordnade sig. Jag hade nog satt kontakten upponer eller nåt.

Permalänk
Medlem

Hur upplever du skärmen? Bra kontraster? Tillräcklig betraktningsvinkel, inte så att bilden ändras för minsta huvudrörelse?
I PC för alla testade de någon DV7 för ett tag sen (nr 10) och de klagade på den skärmen.

/M

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt bra betraktningsvinkel när man rör sig horisontellt, som brukligt numera. Man kan kollar direkt från sidan och fortfarande förstå vad som pågår på skärmen, utan att bilden ser konstig ut. Mycket nöjd med det.

I vertikal led är det lite annat. Är väl här de flesta skärmar har sin svaga punkt. Den är lite för ljus i nedre kant kan jag tycka och bilden blir lätt blek, i brist på bättre ord, om man rör huvudet nedåt eller uppåt. Känns som mättnaden försvinner helt enkelt.

Annars är den klart godkänd och inget som drar ned helhetsintrycket, men knappast drar upp det å andra sidan heller:)

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Tack för svaret ! Men skärmen är inget som stör då? Lampor o.d. reflekteras inte irriterande i skärmen?

Hur ser "locket" ut? du kanske kunde ta en bild när datorn är stängd? inte så viktigt iofs men skulle vara kul o se, jag funderar på DV5 1115, enda dåliga med den är 1 MB cache men i övrigt är den mkt prisvärd tycker jag.

Kan man släcka ner belysningen i touch-paden ovanför tangentbordet om man ser på film eller dylikt?

/M

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna datorn under mellandagsrean. Har installerat alla uppdateringar men jag upplever den slö. Är det Norton som segar ner dator?
När jag öppnar explorer så tar det en stund innan jag kan skriva in någon adress.
När jag öppnar startmenyn tar det en stund innan menyerna kommer fram vid "Program".
I Windows Mail får man vänta innan meddelandena kommer fram.
Öppna Excel tar tid.
Winamp tar en otrolig tid på sig att starta.

Jag upplever denna segare än min gamla P3 med 1GB i ram och Win XP. Är det Vista som är så segt?

Lutar åt en ren ominstallation. Har optimerat Vista enligt olika guider men det borde ju gå snabbare. Är ju ändå bra komponenter i denna!

Permalänk
Medlem

Har du norton - avinstallera. Tänkte själv köpa denna dator och det första som behövs göras är ju definitivt att byta ut 32-bitars Vista mot en 64-bitarsversion. Inte bara för att byta system.. men också för att få bort 100% av all skit som HP lagt in såsom Norton.

Norton är ALDRIG bra för övrigt. Tar systemresurser och det är inte sällan man stöter på folk som har Norton vars datorer även är riktigt sega i själva desktopmiljön.

Bättre AV (kanske inte bäst, men när det kommer till att inte vara sämst iaf):
http://www.avast.com/

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk

Jag har också nyss köpt en Dv5a och är supernöjd än så länge! Var först inställd på att köpa 5930g men när jag såg denna skönhet var det inte svårt att välja!

Är det någon som vet hur man uppdaterar BIOS samt drivrutiner för tex bild/ljudkort på denna dator?

Är det värt att köpa 64bitars vista?
/fredde