Varför är kvinnor kortare än män?

Permalänk
Korsordsguru

Illustrerad Vetenskap hade passande nog en artikel som tog upp lite om dimorfism för några nummer sedan. Är väl inget revolutionerade som tas upp men intressant i alla fall.

Citat:

Män är i genomsnitt större än
kvinnor.
Skillnaden är särskilt
iögonenfallande när man ser på
par, där männen nästan alltid är längre
än sin partner. Det rör sig dock i verkligheten
endast om en skillnad på 5–10
procent, men den är karaktäristisk för
vår art. Mätningar utförda på fossil av
våra förfäder från f lera miljoner år gamla
arter av Australopithecus till Homo sapiens
tyder på att könsskillnaderna har varit
små genom hela vår evolutionshistoria.
Därför väckte det uppseende då forskare
2007 publicerade en undersökning
av en rad fossil av Paranthropus robustus
från Sydafrika, hos vilka man fann stora
könsbestämda storleksskillnader. I
genomsnitt var hannarna cirka 17 procent
större än honorna, när man mäter ben
från fullvuxna individer. Det motsvarar
att nutida män – i genomsnitt – skulle
vara 25–30 centimeter längre och väga
60 procent mer än kvinnor, 105 kilo mot
65, vilket trots allt inte är normen.

Stora hannar slåss om honorna
Från andra däggdjur vet vi att ju mindre
den könsbestämda storleksskillnaden är,
desto troligare är det att parbildningen
sker relativt fredligt och utan sammandrabbningar
mellan hannarna, och det
är samtidigt vanligare att paret håller
ihop under längre tid, kanske hela livet.
Stora hannar och små honor är
omvänt ett tecken på att strider mellan
hannar är vanliga och en viktig del av det
sociala beteendet. Framgångsrika hannar
är de som vinner konf likterna och får
tillgång till f lest parningar och därför
efterlämnar
f lest avkommor.
Nutidsmänniskans ringa grad av så
kallad dimorfism, storleksskillnad mellan
könen, kan förklaras med att vi länge
har levt i små f lockar tillsammans med
individer vi är mer eller mindre besläktade
med, och där strider om honor har varit
sällsynta. Kanske har monogami och
fasta parbildningar länge varit en del av
det sociala livet hos Homo-arterna.
Mönstret är annorlunda hos schimpanser,
där hannarna inte är mycket
större än honorna. De är dock inte monogama,
men även om flera hannar parar sig
med samma honor, sker det fredligare
än bland till exempel babianer. Hos
Paranthropus robustus vägde hannarna
runt 60 procent mer än honorna, vilket
placerar dem i den ände av skalan där
man kan förvänta att de levde i harem
och där hannarna stred om honorna.

....

Illustrerad Vetenskap Nr 16/2008 · s56-59

Resten av artikeln handlar mest om Paranthropus robustus och schimpanser och deras sexualliv.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnofnyr
För bra information om evolutionen rekomenderar jag följande site. Föreläsningarna under "download" är lättsamma och underhållande filmer.
www.drdino.com

Föreläsningarna tar saker ur sitt sammanhang och är regelrätta lögner. Källkritik någon?

Permalänk
Medlem

Gnofnyr skämtar ju uppenbarligen, det finns väl ingen som allvarligt tror på det år 2009?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Gnofnyr skämtar ju uppenbarligen, det finns väl ingen som allvarligt tror på det år 2009?

Jag är inte så säker på det. =/

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=8855536...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Jag har alltid läst om det som HGH när vi snackar body building.

Precis, man skippar Human-delen när man diskuterar människor.

Allvarligt talat, stoppar inte body builders i sig andra tillväxthormoner, typ syntetisk, och det är därför man måste förtydliga i det sammanhanget?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Precis, man skippar Human-delen när man diskuterar människor.

Allvarligt talat, stoppar inte body builders i sig andra tillväxthormoner, typ syntetisk, och det är därför man måste förtydliga i det sammanhanget?

Vissa säger HGH, andra säger GH (GH-mage är t.ex ett vanligt uttryck). Vet egentligen inte varför.

Sen kan man ju undra varför folk trycker (H)GH i huvudtaget vid BB, men det är en annan diskussion.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

I benen finns i barndomen delar av brosk "epifysplattor" varifrån all tillväxt sker. Dessa förbenas i puberteten under inflytande av östrogen. Flickor kommer i puberteten tidigare, och har då mer östrogen varför de i slutändan, i snitt, blir kortare.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk

är det också därför kastrater är så pass långa?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnofnyr
Själv hävdar jag att evolutionen är lögn. Och att Gud skapade man och kvinna (Adam och Eva) färdiga från början.

Du har bevisbördan. Och vilka människor gifte sig Adam och Evas barn med? Läs i din lilla Bibel och tolka den bokstavligt från stavelse ett och du stöter snart på problem.

Förutom pseudovetenskapen är den fullkomligt insiktslösa bilden av teologi något som kännetecknar en kreationist. Reduceringen av Bibeln till moralbudskap och faktabok förtar inte bara mysticismen (som på sitt sätt har existensberättigande vad beträffar tro helt skiljd från vetenskap) utan väcker löje i alla läger.

Kreationism är verkligen något som präster, rabbiner, imamer och teologer kan skratta gott över tillsammans med biologer, fysiker, paleontologer, genetiker och andra lärda.

Det finns fördelar med kreationism. All "kunskap" finns i en enda bok. Inget nytt behöver läras, inget behöver läras om eftersom inga nya kunskaper tillkommer. Man behöver inte göra omaket att ifrågasätta och ompröva och kreationistisk "forskning" kostar bara korvören jämfört med de anläggningar som behövs för att bedriva konventionell vetenskap...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnofnyr
Jaha, det var ju ett ganska intressant och lagom meningslöst ämne. Själv hävdar jag att evolutionen är lögn. Och att Gud skapade man och kvinna (Adam och Eva) färdiga från början.

Skillnaderna är för att Gud skapade det så, och visst är det trevligt att kvinnorna är annorlunda. Det är en god ordning att det är skillnader. Sen tror jag att alla kvinnor längtar efter en trygg mansfamn att känna sig trygga i, och gärna att känna sig omsluten av en större famn än deras egna.

Dem behöver den kärleken för att fullt ut kunna ge sin kärlek till sina minsta barn. Så är den goda skepelseordningen, men tyvärr har det gått sönder.

För bra information om evolutionen rekomenderar jag följande site. Föreläsningarna under "download" är lättsamma och underhållande filmer.
www.drdino.com

Aslan skapade Narnia och man kommer dit genom en magisk garderob.
Jag rekommenderar dessa filmer i utbildningssyfte:
http://akas.imdb.com/title/tt0363771/
http://akas.imdb.com/title/tt0499448/

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Aslan skapade Narnia och man kommer dit genom en magisk garderob.
Jag rekommenderar dessa filmer i utbildningssyfte:
http://akas.imdb.com/title/tt0363771/
http://akas.imdb.com/title/tt0499448/

Jag antar att du är väl medveten om Lewis lilla försök att dupera de små barnen till religiösa tankar med sitt verk? Joo det visste du nog... Jag är för trött för att se underliggande ironi.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag antar att du är väl medveten om Lewis lilla försök att dupera de små barnen till religiösa tankar med sitt verk? Joo det visste du nog... Jag är för trött för att se underliggande ironi.

Hädare!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Kan bara tänka mig en massa perversa orsaker till skillnaden i längden

Så tänkte jag med men att det är mer praktiskt än perverst!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att skillnaderna var betydligt större hos åtminstone någon av våra förfäder. Mannen var typ dubbelt så stor eller något. Tyvärr är mitt intresse i biologi så lågt att allt som rör det helt magiskt försvinner ur minnet.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi blir längre och längre är för att längre/långa männ oftast får reproducera sig mer.

Kvinnor väljer längre männ av.. tja.. beskyddandehets? social? rent utseendemässigt? vet ej..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag tror att vi blir längre och längre är för att längre/långa männ oftast får reproducera sig mer.

Kvinnor väljer längre männ av.. tja.. beskyddandehets? social? rent utseendemässigt? vet ej..

Nja, att vi generellt (tror jag) blir längre idag beror nog på att vi har mer mat nu. Även om genetiken spelar in så blir kan man omöjligt växa om man inte äter tillräckligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Kvinnor väljer längre männ av.. tja.. beskyddandehets? social? rent utseendemässigt? vet ej..

Vi kommer nog aldrig få veta det heller, då kvinnor aldrig någonsin har fattat ett beslut baserat på förnuft eftersom de ersatt förnuft med magkänsla och kvinnlig intuition.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista