Samsung introducerar ny jättehårddisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
5400rpm visst för dom som inte bryr sig om hastighet, blir dock roligt o se tester på denna sen. Hatar verkligen långsamma hårddiskar och jag stör mig tillräckligt på mina 2,st diskar som kör med 7200rp ibland.

Sitter med 2,st Raptor diskar också och vilken otrolig skillnad i hastighet det blir med precis allt som finns att göra.

Grön el, hmm skitsamma det om inte elen är grön som kommer från uttaget att börja med.

jag har 15K scsi och 74Gb raptor. några år på nacken men typ samma accesstid som dagens dock lite lögre hastighet.

Men jag har 2st filservers över Gbit lan och det äger allt i form av lokalt utryme. Fins iget bättre än att komma åt sina filer antigen man sitter på latopen, workstation, speldatorn, htpc:n eller villken annan dator som helst man kan tänkas ansluta till nätverket. Slippa ödsla resucher som cpu och I/O prestanda och minne osv för att hantera diskarna eller downloads osv. Man kan köra alla tjänster på servern istället och bara accessa den över nätverket som den vore en vanlig enhet på ens egna dator. Smidigt, laggfrit osv och man akn göra det man igäntligen vill gära på sin dator utan att nåt som arbetar mot disken saggar ner allt annat hela tiden i bakgrunden.

En server med 5400rpm diskar och centraliserad lagring är klart mycket bättre en en allt i ett dator med raptordiskar för all typ av lagring eller extra 7200 eller 5400 rpm diskar för lagring etc.

Mins tiden när man hade allt det sanbbaste i datorn. CPU, minne osv och slägde alla pengarna på att ha den bästa datorn på blocket och man hade 6-10st diskar i den med. Men i bland är kvantitet bättre än max prestanda. Jäkla mög att ha speldator och filserverm htpc, surfdator osv osv i en å samma dator.

Jag kan starta om min workstation eller göra underhåll på den medans mina servrar fortfarande ser till att dom andra datorerna kan accessa filerna och servern kan fortsätta att erbjuda och sköta tjänser så som torrents, ftp osv så jag slipper tänka på att starta upp det nästa gång jag startar min dator. Behöver bara logga in på servern sedan och kolla hur det går. man ska ju itne helelr tala om när stationära datorn crashar eller behöver startas om av nån anledning. tack och låv kör jag linux så min WS är nog på 30-60 dagar mellan omstarterna men med windows vet man ju aldrig. Det ska ju startas om allt som jämnan.

vanlig hemma användare som ska lagra saker klarar sig på 5400Rpm disk i servrar och nasar.

Folk som kör nasar eller fislervers har inset hur smidigt det är att ha en dator med störe delen av hushållets disk i för central lagring och slippa ha massa diskar i varge individuel dator och dela ut diskar kors och tvärs.

Och det sölar ner att ha alla diskar i samma dator med alla torentklienter, ftp:er eller vad man nu kör som nytjar diskarna gämt och käkar ram minne osv.

ne hellre någrastora 1.5Tb 5400rpm te i servern är 3x300Gb raptors i WS för lagring. Fins igen fördel alls. Det är OS primärt eller temporär lagring men för lågsicktig lagring är det bara slöseri på pengar.

Filservers eller en nas är fan det bästa som fins efter internet till en dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Grön el, hmm skitsamma det om inte elen är grön som kommer från uttaget att börja med.

Huh? Vad är det för värdelös argumentation?
"är inte elen från väggurtaget grön så spelar det ingen roll om produkten är gjort på ett miljövänligare sätt". Är du verkligen allvarlig?

Nu har jag visserligen aning om deras green-serie är något annat än trams (statistik som inte är publicerad av greenpeace, någon?), men ändå.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Tycker det var länge sedan diskarna gick ner i pris:(

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Immersion
Detta är inget som Samsung är ensamma om, LG, Dell m.m gör samma sak.
Man får därför vara noga med att kolla specen och modellnamnet...och om det är stora priskillnader så får man kolla extra noga...

En polare jag känner han var också osäker på panel typen, han ringde till Dell supporten, där dom själva inte var "säkra" , men han sa dock att det till 99% sannolikhet var PVA panaler när det i själva verket var TN panaler.... Falsk marknadsföring om något..

Jag känner inte till hur många andra som gör så, olika motorer för samma modell dvs..

Att flera företag gör på det sättet gör ju skandalen med detta bara större.

Jag tycker det är riktigt vidrigt och vill helst, om möjligt, ta avstånd från alla de företagen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Har 4 Samsungdiskar 3 på 500GB och 1 på 1TB. har haft alla i över ett år, några i 2.. ingen av dom börjar lägga av. Däremot gjorde mina Gamla maxtordiskar 200GB. alla 3 tog en efter en.. Det kanske bara är 750GB som har problem?

Kan mycket väl vara så gamle vän, jag hoppas innerligt att du har rätt, men även om det "bara" är 750Gb:aren som har problem så sitter jag trångt till, har inte plats över på resten av diskarna för att säkerhetskopiera det som ligger på den, så det blir väl till att köpa nytt ändå snart antar jag..

Permalänk
Medlem

WOOOOOOowww 1,5 tb..
Det var en JÄÄTTTEhårddisk...
OM det inte redan fanns, och om det inte redan fanns 2tb.

Men STOR är den.

För övrigt, läste jag om samsung på prisjakt och de flesta verkar ju fan nöjda...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
För övrigt, läste jag om samsung på prisjakt och de flesta verkar ju fan nöjda... [/B]

försökte du antyda på något? har bara smasung, och även deras senaste f1 1 terra... alla funkar klockrent och svala o tysta

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Hehe, ojdå min server har stått på balkongen i över ett år snart med temperaturer från 10 grader till 40, diskarna har mestadels gått 24/7 hela deras långvariga liv på 3-4 år nu

tempen är kollad via smartctl i linux

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Underbart. Samsung är helt klart bäst på HD, enligt mig. Äntligen någon som fattar att lägre varvtal är mer logiskt på diskar i den här storleken.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!