Intel planerar utöka ledningen i processorkampen

Permalänk
Medlem

Nej, vad deppigt -.-

Permalänk
Medlem

Låter som att många här inte läst annat än Sweclockers test på Phenom II mot i7 i 1024x768. Många som säger att AMD's processorer suger och att i7 är överlägsen och att AMD inte har en chans mot den processorn. Nej visst, processorn är ju uppenbarligen bättre men när man vrider på upplösningen lite och faktiskt ska spela är skillnaden inte alls så stor. Framförallt inte när moderkort och RAM-minnen allt som allt kostar några tusenlappar mer. Dessutom är Dragon-plattformen strömsnål och bra.

Visst, de har inte det där absoluta toppsegmentet men det är dumt att säga att AMD bara gör billiga budgetprocessorer bara för att i7 presterar några % bättre. Nu när fler Phenom II-processorer kommer ut och täcker upp ett större prisomfång kommer AMD dominera allt upp till övre entusiast-ligan. Säg vad ni vill om i5, ska den kunna spöa Phenom II måste den prestera lika bra som i7 och det tror jag knappast Intel gör som inte i7 blir rejält mycket kraftigare, och då lär ändå AMD haka på så småningom.

Får bara AMD till sitt rykte blir de nog poppis. i5 kommer knappast vara lika intressant då man måste byta moderkort för att kunna köra i7 och därför låser in sig i mellanklass-segmentet. Köper man en AM2+-rigg kan man när som helst trycka in en AM3-processor i AMD's absoluta toppsegment. Det är minsann inte illa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Låter som att många här inte läst annat än Sweclockers test på Phenom II mot i7 i 1024x768. Många som säger att AMD's processorer suger och att i7 är överlägsen och att AMD inte har en chans mot den processorn. Nej visst, processorn är ju uppenbarligen bättre men när man vrider på upplösningen lite och faktiskt ska spela är skillnaden inte alls så stor. Framförallt inte när moderkort och RAM-minnen allt som allt kostar några tusenlappar mer. Dessutom är Dragon-plattformen strömsnål och bra.

Visst, de har inte det där absoluta toppsegmentet men det är dumt att säga att AMD bara gör billiga budgetprocessorer bara för att i7 presterar några % bättre. Nu när fler Phenom II-processorer kommer ut och täcker upp ett större prisomfång kommer AMD dominera allt upp till övre entusiast-ligan. Säg vad ni vill om i5, ska den kunna spöa Phenom II måste den prestera lika bra som i7 och det tror jag knappast Intel gör som inte i7 blir rejält mycket kraftigare, och då lär ändå AMD haka på så småningom.

Får bara AMD till sitt rykte blir de nog poppis. i5 kommer knappast vara lika intressant då man måste byta moderkort för att kunna köra i7 och därför låser in sig i mellanklass-segmentet. Köper man en AM2+-rigg kan man när som helst trycka in en AM3-processor i AMD's absoluta toppsegment. Det är minsann inte illa.

Inte för att va sån.. Men varför tror du att AMD prissätter sina Phenom II så att de matchar Intels Q8k-serie..? Du tror inte att de i rådande finanskris hade prissatt dem högre om de kunnat motivera det med prestanda därefter..? Och vänta nu.. Om nu i7 920 kostar ungefär lika mkt som motsvarande Phenom II, tala om för mig varför jag ska köra på Phenomen som ju uppenbarligen presterar sämre..? (nej, nu vet jag att de enligt prisjakt inte kostar på kronan lika mkt, men den har inte lanserats än och vart priserna tar vägen vet bara högre makter, se t.ex. hos Komplett så är de prissatta exakt lika högt...)

Permalänk

alla med intel datorer älskar intel och alla med AMD datorer älskar AMD. intel är starkare, vilket nog alla kan hålla med om, men AMD utvecklar många intressanta produkter för oss med lite tunnare plånbok.
samtidigt så skulle intel's utveckling stanna upp om AMD skulle gå i konkurs, vilket inte är bra för datorbranschen.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Och vänta nu.. Om nu i7 920 kostar ungefär lika mkt som motsvarande Phenom II, tala om för mig varför jag ska köra på Phenomen som ju uppenbarligen presterar sämre..?

Kör PII på en AM2+ med DDR2 så kostar AMD plötsligt hälften av Intels.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Kör PII på en AM2+ med DDR2 så kostar AMD plötsligt hälften av Intels.

Men då kan man väl likväl använda intels 775 socket?
Slår Amd ens gamla sockeln på fingarna?
E8xxx serien hör väl till dem mest prisvärda.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catalyst
Seriös?

Om han är seriös så har vi en kandidat till tävlingen Årets mest korkade inlägg -09

Ja tänkte skriva något.Men då skulle jag nog bli avstängd.Men jag håller med dig.Skulle AMD kursa så faller ATI med.Sedan nivida antal år senare och bara intel kvar.får vi se nytt lika ofta som från microsoft då? Ja den killen skulle nog gilla det. höga priser och dålig utveckling hahahhaha

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Men då kan man väl likväl använda intels 775 socket?
Slår Amd ens gamla sockeln på fingarna?
E8xxx serien hör väl till dem mest prisvärda.

Ja dom är likvärdiga.Skulle vilja säga liten fördel för amd mot 775.Men köpa intel 775 är som skjuta sig själv i foten.Konkurans viktigt.Har man pengar och vill ha det bästa köp i7.Annars AMD.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Enligt tester jag sett då experter klockat i7 965 så högt de bara kan med flytande kväve/helium 5,2-5,3GHz och samma gäng klockar Phenom II 940 till bristningsgränsen 6,2-6,3 GHz så skiljer det endast 4-5% dem emellan I 3dmark05 med fördel i7, ca 47k mot 45k poäng.
Här har vi en processor för under 2'500 mot en processor för över 10'000. Dem emellan är 4-5% för entusiaster som kan klocka... Vad väljer man då?
Det är en så otroligt liten skillnad
tittar man klock mot klock vinner i7 med ca 15-25% beroende på vilket spel man testar. Men Phenom II klockar bättre än i7, AMD nåt högre frekvenser och knappar in på Intel med sina Phenom II.
Hur högt kan man klocka en i7 920?
Någon som sett en högt klockad 920 med HD4870x2 i CF med resultat i 3dmark05? Jag har inte hittat någon siffra, men jag kan inte tänka mig att den slår den Phenom II 940 fick.
Personligen har jag inte sett 920 i7 nå mer än 4,4GHz, och det slår Phenom II 940 lätt med sina 6,3GHz.
Phenom II 940 vinner troligtvis över i7 920 om man kollar på poäng i 3dmark05 med samma grafikkort, motsvarande minnen (DDR2 1066MHz 4-4-4-12 mot DDR3 1333MHz 7-7-7-24).
Vore mycket tacksam om någon kan hitta ett bra test från seriösa överklockare för detta.
Jag tror baske mig att Phenom II 940 får högre score än i7 920.
Där med anser jag det konstigt om inte Phenom II 940 säljer bättre än hela i7-serien tillsammans.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=470566 - högsta klocken för i7 920 jag sett

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Inaktiv

Som vanligt tycker alla synd om AMD och hävdar hur bra flera parter är för konkurrensen. Ironiskt nog är det inte många som fått upp ögonen för operativsystemsmarknaden, som lider av just för lite konkurrens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Man kan inte säga 'buuu' åt Intel bara för att dom vill göra bättre processorer, det är ju bara trevligt, vi ska snarare säga 'buuu' åt AMD som inte har skaffat ordentlig kompetens för att konkurrera med Intel (antar att $ har med saken att göra)!

Och det kan man tacka Intel för, som har mutat istället för att göra bättre processorer och snedvridit konkurrensen kraftigt och gjort att AMD:s inkomster på sina stora satsningar uteblivit, så att de inte har kunnat satsa vidare. Därför ligger de efter nu. Så jo, buuu åt Intel.

Citat:

[...] other companies in the arena are cutting spending, and Intel sees this as the perfect time to increase its dominant position in the sector

Bah, jäkla monopolsvin.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Dessutom är Dragon-plattformen strömsnål och bra.

Var då? Processorn är mer strömkrävande än Intel Core 2 Quad och 4800-serien är också väldigt strömkrävande. Bara chipsetet kvar då?

Citat:

Får bara AMD till sitt rykte blir de nog poppis. i5 kommer knappast vara lika intressant då man måste byta moderkort för att kunna köra i7 och därför låser in sig i mellanklass-segmentet. Köper man en AM2+-rigg kan man när som helst trycka in en AM3-processor i AMD's absoluta toppsegment. Det är minsann inte illa.

Synd bara att Q9550 och Q9650 (och E8xxx i spel) utpresterar alla nuvarande processorer i "AMD's absoluta toppsegment" och fungerar i de vanliga 775-korten...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Som vanligt tycker alla synd om AMD och hävdar hur bra flera parter är för konkurrensen. Ironiskt nog är det inte många som fått upp ögonen för operativsystemsmarknaden, som lider av just för lite konkurrens

ja du kan läsa vad jag skrev. suck blir så trött.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk

Japp, det verkar som i7 är spiken i kistan för AMD, sedan får AMD folket ha så många bortförklaringar de vill

Visa signatur

MacPro 24GB RAM GTX285 10.8.5
D5400XS,2 st QX9775,16Gb FB-DIMM

Permalänk
Medlem

AMD kommer att konkurrera med Intel då Phenom II en bra produkt, både för AMD och för konsumenterna. Bättre siffror kommer visas från AMD så småningom och saker och ting kommer ändras när AMD's nästa arkitektur kommer. Det tar tid, och folk tror att det bara är att "svara". Det har inte gått längre än sommaren 2006 sen Intel tog prestandatronen. Med tanke på AMD's tidigare övertag så är inte Intel speciellt märkvärdiga hittills.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zetsu
Konkurrens är bra för marknaden... [/B]

bra att alla nämner detta hela tiden så att ingen glömmer -.-

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vatsug
bra att alla nämner detta hela tiden så att ingen glömmer -.-

Det fick mig precis att undra över hur AMD:s stämning mot Intel behandlas.
Intel gör väl allt för att ta ännu mer andelar för att trygga sparbössan inför det stora skadeståndet som lär komma år 2034.

Permalänk
Medlem

Det vore verkligen synd om AMD försvann från marknaden, såväl en epok som skulle gå i graven som en livsviktig konkurrent till intel. Jag gillar intels produkter men de behöver AMD för att hålla prissättningen i styr...

Permalänk
Medlem

Och spännande. Smart drag av Intel, mindre bra för oss kanske - vi får se.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ska nog stöda amd och köpa mig en amd phenom2 känns moraliskt fel att sitta på ett intel system =P

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem

Har hört att robotarna i Terminator 4 får Intelprocessor.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
kan bli intressant att se hur mycket pengar intel verkligen har... 20 år av vinster så borde de ha ganska rejäla reserver

http://finance.yahoo.com/q/ks?s=INTC

Enterprise Value (4-Feb-09)3: 66.51B
Total Cash (mrq): 11.84B
Total Debt (mrq): 1.99B

Om jag inte läser helt fel så betyder det att intel har cirka tio miljarder i pengar? Samt ett totalt värde på 66,51 miljarder? =O Får jag det rätt nu?

Att jämföra med AMD:

http://finance.yahoo.com/q/ks?s=AMD

Enterprise Value (4-Feb-09)3: 5.24B
Total Cash (mrq): 1.10B
Total Debt (mrq): 4.99B

mrq = Most Recent Quarter (as of 27-Dec-08)

Det känns inte som att AMD har så mycket att röra sig med om man jämför med Intel, men jag har kanske missat något viktigt i min observation??

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Stöd processorutveckligen i Haifa!

Haha, inte tänkt på det Nu har jag handlat Intel hela mitt liv, men man får kanske köpa AMD bara för att inte stödja judraberna i Israel (judar och araber kan vi dra över samma kam idag)

Fantastiskt bra anledning som svensk att köra AMD!

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
http://finance.yahoo.com/q/ks?s=INTC

Enterprise Value (4-Feb-09)3: 66.51B
Total Cash (mrq): 11.84B
Total Debt (mrq): 1.99B

Om jag inte läser helt fel så betyder det att intel har cirka tio miljarder i pengar? Samt ett totalt värde på 66,51 miljarder? =O Får jag det rätt nu?

Att jämföra med AMD:

http://finance.yahoo.com/q/ks?s=AMD

Enterprise Value (4-Feb-09)3: 5.24B
Total Cash (mrq): 1.10B
Total Debt (mrq): 4.99B

mrq = Most Recent Quarter (as of 27-Dec-08)

Det känns inte som att AMD har så mycket att röra sig med om man jämför med Intel, men jag har kanske missat något viktigt i min observation??

INtel maximerar ju sina inkomster när de har övertaget. Och när AMD hade övertaget så såg ju Intel till med olagliga metoder att AMD inte kunde få ut så mycket. Men med samma utvecklingskostnader för tillverknings processoer och dyl. så blir det dyrt att hålla jämna steg, därför som AMD blivit lite skuldsatta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Som vanligt tycker alla synd om AMD och hävdar hur bra flera parter är för konkurrensen. Ironiskt nog är det inte många som fått upp ögonen för operativsystemsmarknaden, som lider av just för lite konkurrens

http://www.deathclan.com/fun/stay_on_topic.jpg

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det var ett himla tjat fram och tillbaka vem som har den bästa lösning.

Alla ni som tror att AMD går i graven på grund utav att Core i7 presterar några meningslösa procent bättre i Crysis mot Phenom II X4 har verkligen fått hela denna marknaden totalt om bakfoten.

Är ni så jävla naiva att ni tror att "desktop"-marknaden är där man tjänar pengar som processortillverkare är helt ute i det blå och cyklar. Att ha den "bäst" presterande processorn hos alla test-siter ute i världen handlar bara om att just få alla trångsynta "gamers" att tro just att deras processor är den bästa och därför måste ju varenda en i deras serie vara bäst.

Det är OEM-tillverkarna och server-marknaden som drar in pengar åt processorföretagen och Intel har alltid varit starkare på OEM-marknaden t.ex. på grund av dess storlek. Även om AMD hade den betydligt bättre processorn när Intel drogs med Prescott.

Där AMD har kunnat slå sig in är på servermarknaden då man har haft de betydligt bättre processorerna, talar främst om Opteron 8XX-serien kontra Xeon. Ingen tillfällighet att Core i7 helt plötsligt också har minneskontrollen integrerad i kärnan, så som AMD har haft i antalet år.

Måste säga att dessa spekulationer är absurda. Sluta simma runt i den lilla dammen och inse att det finns ett hav därute.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ledsen men jag kan inte låta bli bara att kommentera en sak:

Citat:

Intel har tillräckligt stora resurser för att vädra ut stormen.

Har ni använt ett översättningsprogram för artikeln eller ?

På svenska skriver man rida ut stormen. Weather out - orka stå emot/överleva inte vädra ut.

Permalänk
Medlem

Naturligtvis så är jag orolig för att Intel ska få ett större och större övertag och totalt utkonkurrera AMD, men OM AMD nu skulle hamna alltför långt efter...borde inte nån domstol i USA eller nån annanstans gå in och säga åt Intel att hjälpa AMD eller vad som helst genom att ge pengar?

Jag vet, det där lät fantastiskt idiotisk, men frågan är om vårat samhälle skulle tillåta att Intel skulle vara den enda processortillverkaren för PC? Jag menar, om Europadomstolen hängar över Microsoft bara för (enligt mitt tycke) riktiga skitsaker, så ska väl Intel få sig en känga om läget förvärras, för jag tycker att situationen med Intel är så extremt mycket värre än den med Microsofts...

Visa signatur

Corsair Obsidian 650d | Asus P9X79 LE | Intel Core i7 3820 @ 4.7 GHz | Corsair XMS3 1650 MHz 16 GB vengenance | MSI GeForce GTX680 2GB Twin Frozr III x2 SLI | Samsung SA24A350H | Windows 7 Professional x64|

Permalänk
Medlem

Gött att så många här tänker sympatihandla en sämmre produkt... lite som att ge guldmedalj till 5e placeringen för att det är lite synd om honom/henne.
AMD har sig själv att skylla, hoppas dock att de tar sig ur knipan.

Dinoman: Du brukar alltid skriva vettiga grejjer men det där förstår jag inte, du inser själv att AMD ligger rätt illa på det rent finansiellt och har gjort det redan innan "finanskrisen" som råder nu. Att de har en bra (enligt mig) server lösning som lyckats slå sig in (men som mig veterligen inte är dominant) hjälper ju väldigt uppenbart inte, inte heller ATIs framgångar med grafikkort det förra året. Sifforor som borde vara aktuella nu. AMD har solklart problem och något behöver de göra.*slut*

Sen alla som bölar på Intel här är ju lika korkade som de som tycker AMD/ATI ska gå under. Intel smäller in 5 miljarder i utveckling när jordens företag sitter i företagshörnan med ekonomipärmarna över huvudet och hoppas på att det ska gå över snart och det tycker folk här är illa. Nä men jag vet Intel borde bara lägga ner all sin utveckling nu tills AMD har kommit ikapp. Det kommer göra aktieägare så jävla GLADA ! FUCK va folk här e trångsynta.

Pingvin: Hur många gånger ska jag säga det här till dig, det är inte röda korset. Det är företagsverksamhet, det sker överallt hela tiden. Intel kör fulspel, AMD kör fulspel (dock har de inte råd längre). Så väx upp and get real.*slut*

För övrigt hoppas jag inte att AMD går i graven och är väldigt övertygad om att de inte kommer göra det. Skulle det gå så illa för ett så stort och teknologiskt avancerat företag så kommer landet det huserar i garanterat gå in med statliga bidrag för att hålla det rullande. Ett så stort företag gör sin del för landets ekonomi och ansikte utåt. Så glöm att AMD kommer dö.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
<
Dem säljer väl av/lägger ner delarna som går sämst först.

Känns lite som att Intel vill konkurrera ut amd, tragiskt.

Hehe. Good one! Hoppas dock du skämtar? ALLA företag har ju ett vinstgivande syfte oberoende av vilken bransch de befinner sig i. Det är klart som tusan att Intel vill göra det svårt för sina konkurrenter, precis som Amd hade gjort i samma situation. Det är inget konstigt. Alla vill ju förstärka sin position och sina marknadsandelar.

Sen tycker jag det är fantastiskt kul att läsa de inlägg som berör Intel/Amd eller Nvidia/Ati. Alla får det att låta som en episk kamp mellan gott och ont.

(Det finns inget gott och ont. Om situationen hade varit den omvända, hur mycket tror ni att Amd gjort för att hjälpa sin konkurrent bli bättre?)

Snälla! Jag ber er. Fortsätt dock med dessa inlägg. Det rör mig inte att det blir en smula tjatigt, underhållningsvärdet väger med råge upp detta:)