Ärligt talat hur ofta går en CPU sönder?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Och hur mycket hade du överklockat då, med vilken spänning, och vilket tidsfönster pratar vi om?

Är det verkligen vanlig att CPU:na tappar frekvenser samt behöver mer spänning efter ett tag, och i så fall är det någon som vet hur lång tid det tar.

Jag menar har haft min i 4 GHZ i snart ett år och inte märkt av den minsta degraderingen..

edit: sänkte precis volten och Mhz i dagarna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Låter som mest skitsnack. En processor blir aldrig segare av användning.

Dock finns det ju alltid risker med ESD dvs väldigt höga spänningar som kan bränna sönder ledningar i processorn. Fast det är nog det enda som kan förstöra processorn på en gång såvida man inte slänger den i brasan eller krossar coren men kylaren (nåt jag råkat göra förresten).

Iaf, elektronmigration försämrar gradvis ledningarna i kretsen och till slut är det nån ledning i kretsen som går av eller inte kan hålla signalen ren. Fast det är ju inte säkert man märker det då utan kanske att den buggar sig i nåt enstaka tillfälle. Men till slut så lär den ha slitits så mycket att flera ledningar är dåliga och processorn kanske inte ens startar. Som tur är så är denna process vanligtvis extremt långsam. Vet ej hur lång tid egentligen men det varierar säkert lite från processor till processor och det rör sig säkert om minst 10 år.

Övervoltning snabbar dock upp nedslitningen rejält. Hög temperatur likaså. Hög klock och hög CPU-användning sliter mer än låg klock och låg användning också förstås. Många här verkar också känna till att maxklocken minskar med tiden också.

Wall of text som vanligt när jag börjar babbla på

Tänker inte sitta och berätta om alla processorer jag haft. Har ni aldrig upplevt att processorer blivit sega måste ni bytt väldigt ofta eller aldrig använt dem.

En processor håller knappast i tio år om den används flitigt, de flesta processorer tappar snabbt efter ett års användande.

m3tro, ditt inlägg säger emot dig. Kanse skall redigera det?

Måste sova ruset av mig, natti!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tänker inte sitta och berätta om alla processorer jag haft. Har ni aldrig upplevt att processorer blivit sega måste ni bytt väldigt ofta eller aldrig använt dem.

En processor håller knappast i tio år om den används flitigt, de flesta processorer tappar snabbt efter ett års användande.

m3tro, ditt inlägg säger emot dig. Kanse skall redigera det?

Måste sova ruset av mig, natti!

Blev lite osäker på vad du menar med "segare". Vad menade du med det egentligen?

Jag trodde du menade att den blev långsammare även fast den körs i samma klock hela tiden och det borde ju naturligtvis vara fel. Har aldrig upplevt nåt sånt. Däremot, som jag sa tidigare, så slits ju kretsar ju mer de används (speciellt om man övervoltar dem eller kör dem i höga temperaturer) dvs kvalitén på ledningar och sånt i kretsen blir sämre och sämre med tiden. Det leder till att dess överklockningspotential minskar. Man behöver också mer spänning än vad som behövdes tidigare för att få det stabilt. Mot slutet kanske den inte ens kan köras i originalklock och originalspänning. Eller ännu värre - inte ens starta oavsett klock.

Just det, det där med 10 år var bara en gissning. Har ingen aning hur länge kretsarna håller egentligen. Och sen beror det ju som sagt på om den faktiskt används flitigt eller inte under den tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Blev lite osäker på vad du menar med "segare". Vad menade du med det egentligen?

Jag trodde du menade att den blev långsammare även fast den körs i samma klock hela tiden och det borde ju naturligtvis vara fel. Har aldrig upplevt nåt sånt. Däremot, som jag sa tidigare, så slits ju kretsar ju mer de används (speciellt om man övervoltar dem eller kör dem i höga temperaturer) dvs kvalitén på ledningar och sånt i kretsen blir sämre och sämre med tiden. Det leder till att dess överklockningspotential minskar. Man behöver också mer spänning än vad som behövdes tidigare för att få det stabilt. Mot slutet kanske den inte ens kan köras i originalklock och originalspänning. Eller ännu värre - inte ens starta oavsett klock.

Just det, det där med 10 år var bara en gissning. Har ingen aning hur länge kretsarna håller egentligen. Och sen beror det ju som sagt på om den faktiskt används flitigt eller inte under den tiden.

Frekvens är svängningar per sekund, säger ju sig självt. Kan jämföras med en två bilar som åker på samma växel fast olika varvantal. Den som varvar mest slits mest. Den som varvar mer behöver oftast mer "mat", men bara för det betyder det inte att de inte kan gå på samma.

Man behöver inte öka volten för att det ska slitas mer, frekvensen räcker.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

invztr: Att de flesta processorer skulle tappa snabbt efter bara ett år av hårt användande låter lite otroligt... Någon annan som varit med om det?

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

10 år klarar nog en CPU och mer där te. menar jag plocakde upp en Alpha EV56 som ståt på chalmers i GBG på typ gämt sedan 1999 och den är det då iget fel på. 10 år är väl en sån siffra man brukar säga är rimligt på en CPU som inte går över 80C. Men det är sällan det fins annat värde än ur ren nostalgi att köra nåt som är över 10 år.

Men en CPU som sköts rätt håller 24/7 lägre än nån ehöver den hemma eller på företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Frekvens är svängningar per sekund, säger ju sig självt. Kan jämföras med en två bilar som åker på samma växel fast olika varvantal. Den som varvar mest slits mest. Den som varvar mer behöver oftast mer "mat", men bara för det betyder det inte att de inte kan gå på samma.

Ehh.. vad vill du säga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Man behöver inte öka volten för att det ska slitas mer, frekvensen räcker.

Självklart slits den mer i hög klock än i låg klock. Klart jag vet det. Precis som att den slits mer av att köras i 100% load 24/7 än i låg användning. Tror dock hög spänning och hög temperatur är något värre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Jag råkade böja en pin på en gammal processor. allt jag gjorde var att böja tillbaka den och den funkade. Om inte mitt minne sviker mig var länge sen^^ Annars har jag inte haft någon processor som lagt av för mig eller förlorat prestanda.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
invztr: Att de flesta processorer skulle tappa snabbt efter bara ett år av hårt användande låter lite otroligt... Någon annan som varit med om det?

Nötte av rätt många processorer under mina mer spelaktiva år, höjde enbart frekvensen - inte volten. Spelade 8 timmar varje dag i 5 år och blev ett par nya processorer under den tiden, grafikkorten fick dock bytas oftare. En processor idag håller knappast 10 år utan att tappa prestanda. De har inte så få transistorer längre och även att de är snåla så drar de mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Ehh.. vad vill du säga?

Självklart slits den mer i hög klock än i låg klock. Klart jag vet det. Precis som att den slits mer av att köras i 100% load 24/7 än i låg användning. Tror dock hög spänning och hög temperatur är något värre.

Om du inte förstår så kanske du skulle börja läsa om texten. Förklaringen finns där.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nötte av rätt många processorer under mina mer spelaktiva år, höjde enbart frekvensen - inte volten. Spelade 8 timmar varje dag i 5 år och blev ett par nya processorer under den tiden, grafikkorten fick dock bytas oftare. En processor idag håller knappast 10 år utan att tappa prestanda. De har inte så få transistorer längre och även att de är snåla så drar de mycket.

Jag säger inte att du har fel, men om det är vanligt, borde det inte krylla av trådar med folk som har problem, med tanke på hur många som t.ex foldar hårt med sina klockade CPUer?

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
SpelClockers

nog slits en processor ned om man klockar den, men då måste den användas flitigt, ni kan inte förvänta er att märka något på ett år med att använda datorn säg ca6timmar dagen.

har några servrar som rullar på i garderoberna och man kanske skulle testa klocka en utav dom för att se hur kång tid det skulle ta, dom har en ca80-95& belasting 24/7. fast tror inte jag skulle märka nått dom närmaste åren

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Jag säger inte att du har fel, men om det är vanligt, borde det inte krylla av trådar med folk som har problem, med tanke på hur många som t.ex foldar hårt med sina klockade CPUer?

Folding använder inte hela processorns beräkningskraft. Folding och spel belastar på olika sätt. Varför skulle det skapas fler trådar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av umepojk
nog slits en processor ned om man klockar den, men då måste den användas flitigt, ni kan inte förvänta er att märka något på ett år med att använda datorn säg ca6timmar dagen.

har några servrar som rullar på i garderoberna och man kanske skulle testa klocka en utav dom för att se hur kång tid det skulle ta, dom har en ca80-95& belasting 24/7. fast tror inte jag skulle märka nått dom närmaste åren

En server belastar inte en processor på samma sätt som t.ex ett spel. En processor är inte ett ända stort chip, jag tror du vet hur de är uppbyggda. Förutsättningarna för att en processor ska börja tappa prestanda är ju att man använder den effektivt och mycket.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Jag har haft en celeron 300A som kördes i 450MHz i över 5 år. Originalspänningen vet jag var 2.0v men kommer inte ihåg riktigt om den kördes i 2.2v eller 2.3v, om jag får gissa var det 2.3v. Denna pärla skulle nog funka fortfarande lika fint om jag skulle köra igång den idag
Men det är klart att den börjades kännas seg, fast det beror nog på att alla andra skaffade p4:or och dylikt

Har också en P3 666 som körs i 750MHz, kommer inte ihåg spänningen, men den är kraftigt övervoltad. Ibland har den gått med på att köras i 775MHz, ibland inte, men det är verkligen ingenting som förändrats med åren.
Denna står och tickar fortfarande som en sovrumsdator. Vet inte om den är seg eller så, känns då inte det, men den används nu bara till att lyssna på mp3 ljudböcker och se nån film/serie ibland vilket den klarar galant. Den står dock igång ofta månader i sträck utan problem och startas BARA om när windows gör det själv för att det uppdaterats.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tänker inte sitta och berätta om alla processorer jag haft. Har ni aldrig upplevt att processorer blivit sega måste ni bytt väldigt ofta eller aldrig använt dem.

En processor håller knappast i tio år om den används flitigt, de flesta processorer tappar snabbt efter ett års användande.

m3tro, ditt inlägg säger emot dig. Kanse skall redigera det?

Måste sova ruset av mig, natti!

Det är inte helt enkelt så att din windows installation blivit full av massa skit och det därför känts som att processorn blivit "segare" ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Från "normal" användning har jag aldrig haft en CPU som gått sönder. Men visst har vissa börjat bete sig lite underligt efter ett tag, det har dock varit rätt så torterade CPU's, så dom har all rätt att ta det lugnt.

Är nog mest Athlon XP's som fått stryka med, av någon underlig anledning. Hade en par som lade av helt efter ett tag under kompressorn. Är det enda jag kommer på just nu, som inte har varit direkt fysiska skador.

Permalänk

En kompis Pentium 200 blev kraftigt skadad (kommer tyvärr inte ihåg om den la av helt eller inte) efter att denne försökt kyla den med lite vanlig snö i en påse och det antigen läkt ut eller blivit kondens

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
En kompis Pentium 200 blev kraftigt skadad (kommer tyvärr inte ihåg om den la av helt eller inte) efter att denne försökt kyla den med lite vanlig snö i en påse och det antigen läkt ut eller blivit kondens

Smart

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Om du inte förstår så kanske du skulle börja läsa om texten. Förklaringen finns där.

Ehh.. jag frågade just för att jag inte riktigt förstod vad du skrev. För mig ser det bara ut som skitsnack. Just det, det är ju lite skillnad på motorer och kretsar om man säger så...

Förresten så försämras inte prestandan på en krets. Däremot slits den vilket till slut leder till att den börjar ge fel eller helt enkelt vägra starta. Dock är den processen väldigt långsam såvida man inte kör med överdrivet höga spänningar och väldigt höga temperaturer.

Min Phenom har gått i 100% load i ett halvår nu (bortsett från korta avbrott) eftersom jag foldar och jag har inte märkt nån förändring än. Visst, om den foldar i 10 år så kanske det märks lite. Kanske måste sänka klocken då eller nåt.

Hittade förresten lite videor på elekronmigration in-action:

http://www.cmosvlsi.com/electromigration.html

Lite annat om elektronmigration:

http://www.csl.mete.metu.edu.tr/Electromigration/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

invztr: Av att dömma från det du skriver måste jag ju bara säga att du mest verkar snacka massa dynga och försöker lägga fram det som fakta.
Jag kan med säkerhet säga att här finns ingen som kan lägga fram fakta på att en processor skulle bli långsammare med tiden.

Du verkar inte själv förstå vad det är du skriver.
Men antalet hz som en cpu klarar av är som du sa antalet svängningar per sekund. Men om du har en fem år gammal cpu som rullar i låt säga 3,0 ghz och en sprillans ny cpu av exakt samma typ som rullar i 3,0 ghz så kommer inte den äldre vara "segare". Gör den 3,0 ghz så gör den. Det står inte 3,0 ghz och så beräknar den bara av en hastighet på 2,0 ghz. Skulle den då "tappa" ett visst antal beräkningar på vägen eller? Det resulterar automatiskt i en krash så glöm det. En cpu kan säkert föråldras men det märker man av antingen när den behöver mer ström för att klara en viss frekvens eller när den helt sonika dör.

Det där med CPUers livslängd är så satans uppblåst. Att CPUn skulle dö av för tidigt åldrande är förmodligen lika troligt som att någon släpper en atombomb på ditt hus...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Toms Hardware gjorde för åtta år sedan ett roligt test med att ta bort kylningen från CPUn:
http://www.youtube.com/watch?v=y39D4529FM4

Men de flesta har väl sett den filmen, men den är fortfarande kul.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Folding använder inte hela processorns beräkningskraft. Folding och spel belastar på olika sätt. Varför skulle det skapas fler trådar?

Spel använder inte heller hela processorns beräkningskraft. Största delen av tiden du spelar så kommer din x86a att idla pga cache-missar och annat, likaså när du foldar.

Ja, jag vet inte, men om alla som spelar/foldar många timmar om dagen märker att deras överklockade processorer blir långsammare så borde det väl dyka upp lite trådar om det... Bara ett antagande från min sida.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk

Försämre är ett skit snack, blir processorn dålig/slit blir det fel på binär tal vilket resultatet bluescreen eller går inte att starta. Har haft min AMD 3000+ klock från 1.8 GHz till 2.7 GHz och lät den stå i hela 2 år och rullar fortfarande som ska.

Men dator kan bli försämre genom att mata så mycket skit filer på HDD. Om du upplever segare så bör du prova formatera om och se resultatet

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LilleGosse
Försämre är ett skit snack, blir processorn dålig/slit blir det fel på binär tal vilket resultatet bluescreen eller går inte att starta. Har haft min AMD 3000+ klock från 1.8 GHz till 2.7 GHz och lät den stå i hela 2 år och rullar fortfarande som ska.

Men dator kan bli försämre genom att mata så mycket skit filer på HDD. Om du upplever segare så bör du prova formatera om och se resultatet

Precis, segare dator är absolut INTE ett tecken på processor-degradering utan snarare skit bakom spakarna..

En vanlig formatering råder bot på segheten

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Jag råkade tappa min cpu i golvet så att kanske 20-30 pinnar böjdes,,
men jag böjde tillbaka alla och den fungerar fortfarande som den ska.

Visa signatur

Antec P193 | Asus Deluxe V2 | i7 930 @ 4,15Ghz | D14 | Asus 5870 | CM 700W | 6Gb Corsair @ 1600Mhz | DvD | Intel ssd 80gb, Samsung 160gb, WD 500gb + 1,75tb(extern) | Totalt 12 fläktar som styrs av en kaze o en zalman| Logitech Z-5500 | MX 518 | X6 | 2032W |

Permalänk

Hehe, är inte det här typiskt ? invztr hoppar in o trollar i en tråd och drar igång allihopa för att sedan försvinna själv ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Spel använder inte heller hela processorns beräkningskraft. Största delen av tiden du spelar så kommer din x86a att idla pga cache-missar och annat, likaså när du foldar.

Ja, jag vet inte, men om alla som spelar/foldar många timmar om dagen märker att deras överklockade processorer blir långsammare så borde det väl dyka upp lite trådar om det... Bara ett antagande från min sida.

Låter mest som spekulationer. Inte har det gjorts några trådar på SweC om att de känner sig gamla och snart ska dö, så tror inte heller det kommer några om hårdvaran.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Hehe, är inte det här typiskt ? invztr hoppar in o trollar i en tråd och drar igång allihopa för att sedan försvinna själv ?

Onödig kommentar, bara för jag inte skrivit på ett par timmar betyder det inte att jag "försvinner". Jag har hunnit laga och äta mat, diska disk för 8 personer för hand, tvättat 2 maskiner, inne på tredje och dammsugit sedan jag skrev i denna tråden senast. Jag har ett liv som inte baseras runt datorn, har spenderat tillräckligt med tid på datorn i mitt liv och jag är inte så gammal (20).

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Låter mest som spekulationer. Inte har det gjorts några trådar på SweC om att de känner sig gamla och snart ska dö, så tror inte heller det kommer några om hårdvaran.

Ja, jag skrev ju att det bara var ett antagande från min sida att det borde skapas trådar om ett problem om problemet är relativt vanligt. Sedan undrar jag vilka som känner sig gamla och ska dö, SweClockers användare?

Jag undrar hur du kan vara så säker på att dina processorer blivit segare eftersom ingen annan verkar ha upplevt det, jag har inte ens hört talas om fenomenet. Att de däremot kan tappa i stabilitet är ju vida känt, men utan övervoltning känns inte ens det särskilt troligt efter så kort tid som ett år...

Det skulle vara intressant att få en teori till varför endast spel skulle kunna framkalla fenomenet.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Det skulle vara intressant att få en teori till varför endast spel skulle kunna framkalla fenomenet. [/B]

Alla vet väll att spela är dåligt för hårdvaran, orsakar krascher och ökad strömförbrukning när man belastar datorn. Sen blir man ju våldsam och mejar ner hela en massa folk med kulspruta av att spela vålds spel;)

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Alla vet väll att spela är dåligt för hårdvaran, orsakar krascher och ökad strömförbrukning när man belastar datorn. Sen blir man ju våldsam och mejar ner hela en massa folk med kulspruta av att spela vålds spel;)

Haha, så sant som det är sagt!

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Vill bara påpeka att jag har fortfarande gammal rigg som jag gav till lillebror. Rigg består av år 2003 delar Intel P4 2.53 GHz, GeForce 4600ti etc och den använder nästan 24/7. Rullar fortfarande perfekt för Warcraft 3 och mera spel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk

Vilken voltstyrka bör man ligga under då? har tänkt att klocka max!
tänkt att köpa ny om 2 år!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//