AMD starka på svenska entusiastmarknaden

Permalänk
Medlem

Hmm, en nyhet om entusiastmarknaden och postat 13:37. Jag antar att Sweclockers reaktionen har jävligt kul.

Permalänk
Medlem

samtidigt som komplett kör sin 1337 kampanj

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Hmm, en nyhet om entusiastmarknaden och postat 13:37. Jag antar att Sweclockers reaktionen har jävligt kul.

Citat:

ingulf samtidigt som komplett kör sin 1337 kampanj

xD

Permalänk
Medlem

Trevligt, trevligt!

Amd behöver vårat stöd, dom får inte gå i graven. För man vill ju inte se något Intel-monopol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birge
Trevligt, trevligt!

Amd behöver vårat stöd, dom får inte gå i graven. För man vill ju inte se något Intel-monopol

Det finns fortfarande ett gäng muppar som fortsätter stödköpa Intel. Så visst finns det folk som vill se ett Intelmonopol. Förmodligen är det samma personer som bara vill ha en telefonoperatör att välja på, en Internetoperatör, ett taxibolag osv. Monopolföretaget är alltid bäst vet du väl? De är störst och tryggast. Ungefär som Vattenfall och Telia. *Skratt*...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Folk är i helhet förbannat dumma. Men svenskar ligger väl i toppen kanske. I alla fall vad man får utmålat i media att vi ska vara. Men bra som fan att vi köper AMD/ATI. Konkurrens är bra grejer

Du ska lätt ha smisk

Permalänk
Medlem

Jag kan inte bry mig mindre om AMD eller intel får det lite tuffare, självklart vill jag inte att någon av dom går i konkurs men inte fan betalar jag pengar för att jag tycker synd om dom. Här visar det ju bara hur "smarta" svenskar är.
AMD's chef badar i pengar vi behöver inte precis tycka synd om dom.

Man betalar för en produkt som presterar bra och som man är nöjd med inte för att man tycker synd om företaget då är man ju en sann fanboy.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jag kan inte bry mig mindre om AMD eller intel får det lite tuffare, självklart vill jag inte att någon av dom går i konkurs men inte fan betalar jag pengar för att jag tycker synd om dom. Här visar det ju bara hur "smarta" svenskar är.
AMD's chef badar i pengar vi behöver inte precis tycka synd om dom.

Man betalar för en produkt som presterar bra och som man är nöjd med inte för att man tycker synd om företaget då är man ju en sann fanboy.

Eller så vill man inte riskera att råka ut för dyrare processorer i framtiden. Med tanke på hur bra phenom II presterar så finns det ingen anledning att rata den, den är värd sitt pris. Inte så man behöver känna att man endast var till stöd för AMD.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Tycker det va en bra artikel detta, kul att veta, inte vet jag om det är vi som setat på amd på gamla dagar då det va riktigt fina saker som håller oss fasta med AMD, jag tycker iaf att AMDs priser utklassar intels för den prestandan man får, dock har jag bara en 6000+ men köpte denna när dollarn va låg för 800kr ny och den duger helt klart för nästan alla spel, dock inte gta 4 men kan bero på mitt gx2 oxå lite ^^

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Heja AMD!

AMD har faktiskt väldigt prisvärda produkter just nu!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Trodde amd sålde mer kort än nvidia? Nähä.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Det finns fortfarande ett gäng muppar som fortsätter stödköpa Intel. Så visst finns det folk som vill se ett Intelmonopol. Förmodligen är det samma personer som bara vill ha en telefonoperatör att välja på, en Internetoperatör, ett taxibolag osv. Monopolföretaget är alltid bäst vet du väl? De är störst och tryggast. Ungefär som Vattenfall och Telia. *Skratt*...

När blev vattenfall ett monopol? Så vitt jag vet så har de varken monopol på elnät eller elförsäljning.

Jag tror f.ö. inte att "stödköp" av intelprocessorer är så jättevanligt, det känns ju snarare motiverat gällande produkter från AMD. Visst, de flesta större företag som tillhandahåller "paketdatorer" kör med Intel, men det gissar jag och resten av den bakom pannloben normalpresterande världen är för att de erbjuder dessa en bra deal - inte för att de företagen på något sätt är ute efter att generera ett monopolförhållande.

Att tillförskansa sig en stor del av OEM-marknaden är en oerhörd fördel för de företag som lyckas göra det (Intel, Microsoft m.fl.), AMD är ju uppenbarligen inte lika vassa som intel på det området.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Way to go AMD & ATI!

Kul å se att det gröna laget är på g igen.

Hoppas Fusion kommer snart och krossar allt i vägen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
När blev vattenfall ett monopol? Så vitt jag vet så har de varken monopol på elnät eller elförsäljning.

Vi pratar om monopolliknande situationer här. Ursäkta om jag inte var tydlig nog. Bara för att det i teorin finns en valfrihet behöver det ju inte vara så i praktiken eller hur?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Vi pratar om monopolliknande situationer här. Ursäkta om jag inte var tydlig nog. Bara för att det i teorin finns en valfrihet behöver det ju inte vara så i praktiken eller hur?

Nej det gör vi inte, du var ganska tydlig med att du pratade om ett MONOPOL:

"...folk som vill se ett Intelmonopol. Förmodligen är det samma personer som bara vill ha en telefonoperatör att välja på, en Internetoperatör, ett taxibolag osv. Monopolföretaget är alltid bäst...".

Det du beskriver är inte "monopolliknande situationer", det är rätt och slätt monopol.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven

Att tillförskansa sig en stor del av OEM-marknaden är en oerhörd fördel för de företag som lyckas göra det (Intel, Microsoft m.fl.), AMD är ju uppenbarligen inte lika vassa som intel på det området.

Det är allmänt kännt att detta beror på att OEM tillverkare föredrar att köpa "plattformar" á la Centrino osv med färdiga CPU+ chipset kombinationer.
det är detta Intel varit bättre på än amd tidigare av den enkla anledningen att amd inte haft någon chipsettillverkning tills nyligen. idag har amd flera plattformar så som tex Dragon och kommer kunna plocka hem mer framöver...
om Intel är bättre marknadsförare som sådana ska nog låtas vara osagt. att de är duktiga på att använda tveksamma kontrakt ur laglig synvinkel med oem tillverkare har vi fått erfara av historien. det är detta som amd stämmer intel för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Folk är i helhet förbannat dumma. Men svenskar ligger väl i toppen kanske.

jo om man kollar vilken skit det går på tv är det inte så konstigt. schlager sport och förnedringstv är svenskarnas opium.

Permalänk
Medlem

Allvarligt, jag blir arg på dem som tror att AMD är något rebellföretag, de fungerar på exakt samma sätt, bara för att de inte är störst, så är det ingen skillnad. De som säger sig köpa AMD för att motverka monopol, även om de har sämre produkter tänker inte till, kan nog vara bland det dummaste jag hört.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

jag vet inte om amd verkligen har så mycket "sämre" produkter än intel

Permalänk
Medlem

Re: E-handlasre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snörök
Undrar om det gäller alla "e-handlare"?

Förmodligen. Det är inga särskilt märkvärdiga siffror. Det enda som förvånar är att Nvidia fortfarande står så pass stark, men det tar förstås tid att vända en trend. Att AMD skulle ha så pass stor andel av CPU retail marknaden förvånar inte ett dyft. Retail marknaden är en "fri marknad" som inte kan toppstyras från Intels kontor med helt och halvt olagliga avtal med höga snubbar i några få storbolag, utan här är det individuella konsumenter som styr. Historiskt sett har fördelningen varit kring 50/50. I dagsläget när AMD står lite svaga så får Intel ett större del av kakan, men långt ifrån samma absurda fördelning som gäller på den mer mutbara delen av marknaden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Trodde amd sålde mer kort än nvidia? Nähä.

Detta var bara under februari månad, om man tittar i höstas var det betydligt mer ATi kort som såldes.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk

finns ju ingen svårighet att få bra försäljningssiffror om man säljer billigt o går med förlust

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NinTrance
finns ju ingen svårighet att få bra försäljningssiffror om man säljer billigt o går med förlust

AMD har större vinstmarginal på sina grafikkort än nVidia och har haft det sedan HD3000-serien. Trots lägre priser.

Och på processorsidan så kostar en processor inte många kronor att tillverka. Nästan allt är vinst, som är nödvändig för den ska gå till utvecklingskostnader.

Permalänk
Medlem

Bara ett förtydligande. Svenskar är inte smartare, bara mer prismedvetna då vi är sönderbeskattade och fattigare än invånare i många andra länder

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Bara ett förtydligande. Svenskar är inte smartare, bara mer prismedvetna då vi är sönderbeskattade och fattigare än invånare i många andra länder

Nä, slipper betala massa sjukvård och sånt och förlora jobb när någon bryter benet. Så vi är inte fattigare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AMD har större vinstmarginal på sina grafikkort än nVidia och har haft det sedan HD3000-serien. Trots lägre priser.

Kan du vissa källa eller belägg för detta påstående.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem

Denna "entusiastens" sista inköp bestod av moderkort med 790 chipset, 7750 BE och ett 4830 grafikkort. Började lite knackigt med trasigt moderkort men nu smider det fint.

Go AMD!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

Att AMD gör större vinst på sina kort är väl varken förvånande eller en nyhet?

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3469&p=1

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Kan du vissa källa eller belägg för detta påstående.

Okej, skulle inte uttryckt mig så definitivt. Har det ju inte svart på vitt någonstans. Men det brukar sägas så av diverse sidor. Bland annat att HD4000-serien gett stora vinster per kort medans nVidia brottats med dåliga yields som gjort att vissa kort haft riktigt dålig avkastning. Samma med HD3000-serien, där HD3870 och HD3850 inte kostat mycket för AMD att producera, men de har kunna sälja av dem till kort-tillverkare för mycket mer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Okej, skulle inte uttryckt mig så definitivt. Har det ju inte svart på vitt någonstans. Men det brukar sägas så av diverse sidor. Bland annat att HD4000-serien haft rigett stora vinster per kort medans nVidia brottats med dåliga yields som gjort att vissa kort ktigt dålig avkastning. Samma med HD3000-serien, där HD3870 och HD3850 inte kostat mycket för AMD att producera, men de har kunna sälja av dem till kort-tillverkare för mycket mer.

Och om vi tittar bortom dåliga yields så är AMDs RV770-chip inte ens hälften så stort som GTX260's, och ändå måste Nvidia sälja till samma pris.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Nej det gör vi inte, du var ganska tydlig med att du pratade om ett MONOPOL:

"...folk som vill se ett Intelmonopol. Förmodligen är det samma personer som bara vill ha en telefonoperatör att välja på, en Internetoperatör, ett taxibolag osv. Monopolföretaget är alltid bäst...".

Det du beskriver är inte "monopolliknande situationer", det är rätt och slätt monopol.

Jaha du är en sån som tolkar allt bokstavligt? Kan vara bra att veta framöver så man kan undvika all form av seriös diskussion med dig. Monopolliknande situation och monopol hör ihop. Men med tanke på hur du tolkar allt som en bokstavstroende fundamentalist så inser du väl inte att det finns problem på vissa konkurrensutsatta marknader eftersom det inte handlar om monopol exakt enligt den givna definitionen.