Flera servrar på samma ip/DynDNS-adress?

Permalänk
Medlem

Flera servrar på samma ip/DynDNS-adress?

Tjena!

Har en kortare tid börjat pilla lite med servrar. I dagsläget ser det ut så här:

- Har ej fast ip. Löser det problemet med DynDNS.
- I routern har jag öppnat port 80 och 21 mot ip 192.168.1.102 som är min huvudsakliga dator.
- På datorn finns wamp installerat (port 80) och bulletproof ftp (port 21).

Det är ju ganska enkelt. Men nu vill jag sätta upp ytterligare en server i mitt nätverk. Hur gör jag då? Min DynDNS-adress går ju mot min huvudsakliga dator. Hur surfar jag då mot den nya servern? Har inte riktigt fattat det här...

MVH
/Adde

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem

Antingen klarar din router av att vidarebefodra på layer 7 eller så får du köra en annan port på din nya webserver.
Ett annat alternativ är att köra en proxy på en av dina servrar så den vidarebefodrar trafiken till rätt dator bakom din router.
Jag använder nginx till bla det (och mycket mer)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Antingen klarar din router av att vidarebefodra på layer 7 eller så får du köra en annan port på din nya webserver.
Ett annat alternativ är att köra en proxy på en av dina servrar så den vidarebefodrar trafiken till rätt dator bakom din router.
Jag använder nginx till bla det (och mycket mer)

Tack för svaret!

Så jag borde sätta port 81 på den nya servern då? Vad blir den egentliga adressen till den servern då? För min nuvarande adress går ju till den första servern...

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du kan köra hur många servrar du vill på samma IP, sålänge det är olika portar.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Ok. Grymt. Ska prova detta ikväll.

Tack ska ni ha!

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem

Alltså.

Om du har router så är det ju så att Oavsett hur många DynDNS du skaffar så pekar ju dom på din router som får IP adressen ut mot nätet oavsett vad som finns på insidan av routern.

Det du kan göra för att "styra" det hela lite det är att du väljer att tillexempel:

kallle.dyndns.com ---> pekar på port 80 och i routern ser du till att trafik till port 80 på utsidan skickas till port 80 på valfri dator på insidan.

Upprepa proceduren men ändra portar till önskad port osv.

Hoppas jag gör mig förstådd.

Lycka till.

BlueEyes

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Alltså.

Om du har router så är det ju så att Oavsett hur många DynDNS du skaffar så pekar ju dom på din router som får IP adressen ut mot nätet oavsett vad som finns på insidan av routern.

Det du kan göra för att "styra" det hela lite det är att du väljer att tillexempel:

kallle.dyndns.com ---> pekar på port 80 och i routern ser du till att trafik till port 80 på utsidan skickas till port 80 på valfri dator på insidan.

Upprepa proceduren men ändra portar till önskad port osv.

Hoppas jag gör mig förstådd.

Lycka till.

BlueEyes

EDIT: Nu fungerar allt som det ska. Tack så hemst mycket för vägledningen!

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er