GTA IV startar om datorn...

Permalänk
Avstängd

GTA IV startar om datorn...

Hejhej

Köpte GTA IV i julas men har inte kommit mig för att börja dualboota Win2003 och Vista förens nu i dagarna. Har patchat till 1.3 eller om det är 1.0.3 eller vad Rockstar nu kallar senaste patchen, kör med ATIs april- drivrutiner på ett HD4870.
Problemet är att det kraschar i stort sett hela tiden. Det kan vara vid uppstart, alltså innan jag ens får frågan om att logga in på Live, eller mitt i en cutscene. Än så länge har det inte kraschat medan jag brummat runt i stan. Problemet är att jag inte får något felmeddelande utan det enda som händer är att datorn omgående startar om sig. Sökt lite på google och sökt här men kan bara läsa om folk som faktiskt får upp felmeddelanden

Datorhårdvara:

Gigabyte moderkort, modellbeteckning omständig...
AMD X2 5200 2,7ghz
Radeon HD4870
Corsair 750w
8gb ram fr Corsair
Vista 64bit

Någon som har något förslag?

Permalänk
Medlem

Först måste du ta reda på fel meddelande och vad som orsakar det.
Felsök.... har du testa annat spel och det gör samma ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Problemet är att jag inte får något felmeddelande utan det enda som händer är att datorn omgående startar om sig.
Någon som har något förslag?

Hindra windows från att starta om, du kan ändra en inställning
Här finns det i Winxp jag vet inte om det är samma i Vista
Control Panel > System > Advanced tabb > Start up and recovery
Där avmarkera rutan ---> Automaticly Restart

När spelet kraschar eller windows startar om så kommer den att frysa och visar ett blå skärm med fel meddelande, där kan du se vad som är problemet.

Permalänk
Avstängd

Hejhej

Det är ändrat sedan länge, gammal vana sedan Windows Server 2003
Hjälper tyvärr inte, datorn startar om ändå. Jag har testkört andra spel, prime95 och belasta grafikkortet samtidigt. Inga problem alls så det måste vara något i GTA IV. Har patchat Vista till senaste, net 3,5 eller vad det kallas och SP1 osv.

Permalänk
Antielefant

I och för sig är väl GTA IV näst intill ospelbart ändå på en X2 5200+...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Alla säger det men tycker personligen det fungerar okay. Har en snittfps på 32 och lägsta ligger på 18. Så visst är det lite trögt då å då, men fartkänslan är där och hade det inte varit för systemkrascherna så hade det varit roligt att spela Spelar för övrigt i den modesta upplösningen 2560x1600, grafikkortet används bara till 53% enligt GTA så visst flaskar processorn en hel del. Sitter, as we speak, på Kompletts hemsida och kikar på fyrkärniga modeller

Permalänk
Medlem

Om du vill köpa ny dator satsa på Intel Core 2 Quad Q9550
Och ett kvalitet moderkort från Asus.

Har en sådan Cpu och när jag testade GTA4 så flyter den jätte bra med ett 9800 grafikkort. Det har aldrig kraschat. Funkade kanon.