Tillverkningsproblem påverkar nästa generation grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Tillverkningsproblem påverkar nästa generation grafikkort

Halvledarjätten TSMC har problem med kretstillverkningen, vilket försämrar tillgången på nya grafikkort. Nu avslöjas att nästa generation grafikkort också kan påverkas.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Skärpning nu, här diskuteras nyheten och inte olika medlemmars läsförståelse.

*Tråd rensad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

...Now that GT300 is taped out already, the first engineering sample should be out soon. ComputeX sounds like a good time. NVIDIA GTX300 Series was said to surface during back-to-school period. If TSMC can’t deal with the 40nm yield issue then, NVIDIA will probably turn to someone else who can.

http://en.expreview.com/2009/05/18/gt300-taped-out-already.ht...

Någon som är insatt i industrin och vet vilka alternativa producenter som finns?

Rent utvecklingsmässigt så verkar Nvidia ha kommit långt i alla fall, och AMD ligger nog snarlikt till. Men det är i och för sig inget nytt med tanke på de äldre lanseringsdatumen...

EDIT...

Från Wikipedia

Citat:

2007~2005

As of 2007, the top 14 semiconductor foundries include: [2]
Rank Company Foundry type Country of origin Revenue (million $USD)

1 TSMC Pure-Play Taiwan 9,813

2 UMC Pure-Play Taiwan 3,755

3 SMIC Pure-Play China 1,550

4 Chartered Pure-Play Singapore 1,458

5 Texas Instruments IDM USA 610

6 IBM IDM USA 570

7 Dongbu Pure-Play South Korea 510

8 Vanguard Pure-Play Taiwan 486

9 X-Fab Pure-Play Germany 410

10 Samsung IDM South Korea 385

11 SSMC Pure-Play Singapore 350

12 HHNEC Pure-Play China 335

13 He Jian Pure-Play China 330

14 MagnaChip IDM South Korea 322

Verkar bli något av ett riktigt test för TSMC, som varit störst i många år.
_

Permalänk
Medlem

Om dom har väldigt låg andel kretsar som får lämna fabrik lär väl priset stiga för att täcka upp kostnaderna för alla misslyckade kretsar.

Permalänk
Medlem

Jag har fått motsatt uppfattning, att efterfrågan är relativt hög och därför tog lagren slut direkt? Jag var tvungen snabba mig när jag beställde mitt, lagersiffrorna sjönk snabbt.

Finnd det några siffror på försäljningen?

Att det är brist på korten nu är det ingen tvekan om, många butiker har ju inte ens något angivet leveransdatum...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Kan det vara så att den ekonomiska situationen i världen gör så att de hellre säljer slut på sina gammla kort än att låta en ny generation kommer och ersätta?

Alltså att det där är en saga de hittat på, det där med tillverkningsproblemen.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Jag har fått motsatt uppfattning, att efterfrågan är relativt hög och därför tog lagren slut direkt? Jag var tvungen snabba mig när jag beställde mitt, lagersiffrorna sjönk snabbt.

Finnd det några siffror på försäljningen?

Att det är brist på korten nu är det ingen tvekan om, många butiker har ju inte ens något angivet leveransdatum...

Det är kanske en nyhet i sig, men uppgifterna jag fått ta del av säger att 4770 inte säljer särskilt bra i Sverige. Det är 4890 som är AMD:s storsäljare för tillfället.

Edit: Det kan visserligen bero på bristen, men det var inte uppfattningen jag fick. Dvs. 1. Det är brist på 4770 2. Ingen större efterfrågan på 4770 -> Dålig tillgång trots relativt ljummet intresse från kunderna. Eller att bristen inte beror på stor efterfrågan om man vill formulera det annorlunda.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

AMDs foundry ska väl kunna göra 40nm kretsar eller?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creedo
Om dom har väldigt låg andel kretsar som får lämna fabrik lär väl priset stiga för att täcka upp kostnaderna för alla misslyckade kretsar.

Förmodligen så har AMD förhandlat fram ett fast pris per krets innan alla problem blev kända, därför drabbas nog inte de prismässigt (men dock av mindre försäljning). Det är nog TSMC som drabbas främst, inte omöjligt att de får på något sätt kompensera AMD om de har lovat att leverera ett visst antal kretsar inom en viss tidsperiod.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att AMD går över till Global Foundries snart. TSMC verkar ju få mer problem med varje ny tillverkningsteknik!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
AMDs foundry ska väl kunna göra 40nm kretsar eller?

Just det, dom har sitt eget (sina egna?) foundry. Intressant utveckling om detta ger dom en fördel.

Citat:

GlobalFoundries says it's calling the Dresden operations Fab 1. Within Fab 1, the Module 1 cluster will focus on 45nm silicon-on-insulator production, while Module 2 will be "transitioning to 32nm bulk silicon capabilities." (Bulk silicon will be used for AMD GPUs and third-party products, but presumably not AMD microprocessors.)

Permalänk
Medlem

Många lager gapar tomma trots att efterfrågan är låg.

Ni menar väl Hög?

Sedan så är denna nyhet jättebra ju för oss NOT... vi kommer att få vänta på våra nya älsklingar ennu längre. jag vill ha 58xx :=)

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Många lager gapar tomma trots att efterfrågan är låg.

Ni menar väl Hög?

Sedan så är denna nyhet jättebra ju för oss NOT... vi kommer att få vänta på våra nya älsklingar ennu längre. jag vill ha 58xx :=)

Nej, jag tror de menar just LÅG vilket mer tydligt visar att det är ganska stora problem att få fram kretsarna, att lagren inte kan fyllas upp trotts att det inte är extrem efterfrågan. Hade efterfrågan varit hög hade ju tomma lager varit normalt?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag förstod inte speciellt mycket av texten... Betyder detta att jag gjorde ett väldigt dåligt val när jag beställde ett "XFX Radeon HD4770 Special Edition" förra veckan? :S

Permalänk
Medlem

kan inte amd göra sina egna proccecorer? menar som fråga, och inte påstående.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caddylac
Jag förstod inte speciellt mycket av texten... Betyder detta att jag gjorde ett väldigt dåligt val när jag beställde ett "XFX Radeon HD4770 Special Edition" förra veckan? :S

Får du/har du fått ditt kort var det inget dåligt val. Står du däremot i kö eller liknande kan du få vänta ett tag innan du får det.
Själva kortet är det inget fel på. Allt som det är fel på kastas, och nyheten säger bara att det är väldigt många kretsar som får kastas pga fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caddylac
Jag förstod inte speciellt mycket av texten... Betyder detta att jag gjorde ett väldigt dåligt val när jag beställde ett "XFX Radeon HD4770 Special Edition" förra veckan? :S

Det beror väl på när du får det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Får du/har du fått ditt kort var det inget dåligt val. Står du däremot i kö eller liknande kan du få vänta ett tag innan du får det...

Okej, tack
Har inte fått det än, så man får väl ställa in sig på att det kan ta ett tag =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caddylac
Jag förstod inte speciellt mycket av texten... Betyder detta att jag gjorde ett väldigt dåligt val när jag beställde ett "XFX Radeon HD4770 Special Edition" förra veckan? :S

Det beror på hur man ser på det. Själva kortet är mycket bra för sitt pris. Det artikeln säger i korthet är att leveranstiden kan bli längre för butikerna eftersom korten är svåra att tillverka och därmed svåra att få tag i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
http://en.expreview.com/2009/05/18/gt300-taped-out-already.ht...

Någon som är insatt i industrin och vet vilka alternativa producenter som finns?

Rent utvecklingsmässigt så verkar Nvidia ha kommit långt i alla fall, och AMD ligger nog snarlikt till. Men det är i och för sig inget nytt med tanke på de äldre lanseringsdatumen...

EDIT...

Från Wikipedia

Verkar bli något av ett riktigt test för TSMC, som varit störst i många år.
_

million $USD?
"Intel Posts Record Quarterly Revenue
2007 Operating Income $8.2 Billion"

http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20080115corp....

ska det inte vara Billion $USD?

Permalänk
Medlem

, är tusentalsavgränsare och inte decimal. TSMC hade alltså en omsättning på 9,8 miljarder (billion) USD

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

vem sa larrabeeee where are youuu........;-) ?? nej just det dom kommer inte duga til nåt alls eller ? !

Permalänk
Medlem

Bara bra.. palla nya grafikkort hela tiden det får bli lite paus också så man hinner uppgradera innan dom kommer.

Permalänk

Tur att man fick tag i ett första dagen de släpptes

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Intel är världens största tillverkare av processorer så nVidia kan ju rimligen vända sig till Intel om TSMC inte har ordning på grejorna. Intel lär ju i konjunkturnedgången ha kapacitet över och en mogen 45 um tillverkning som bevisligen klarar stora och avancerade kretsar och höga klockfrekvenser. Intel lär även vara först med övergången till 32 um.

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
Intel är världens största tillverkare av processorer så nVidia kan ju rimligen vända sig till Intel om TSMC inte har ordning på grejorna. Intel lär ju i konjunkturnedgången ha kapacitet över och en mogen 45 um tillverkning som bevisligen klarar stora och avancerade kretsar och höga klockfrekvenser. Intel lär även vara först med övergången till 32 um.

Grafikkort använder halv noder, alltså inte 45nm/32nm, de använder 40nm/28nm.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
kan inte amd göra sina egna proccecorer, menar som fråga, och inte påstående.

Nej du menar som ett påstående, annars hade du haft med ett frågetecken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
Intel är världens största tillverkare av processorer så nVidia kan ju rimligen vända sig till Intel om TSMC inte har ordning på grejorna. Intel lär ju i konjunkturnedgången ha kapacitet över och en mogen 45 um tillverkning som bevisligen klarar stora och avancerade kretsar och höga klockfrekvenser. Intel lär även vara först med övergången till 32 um.

Det går inte att bara flytta mellan olika processer. De skilljer sig för mycket åt även om det t.ex. är två 45nm processer. Processerna har olika design regler och prestanda m.m. Så även om man har en helt automatisk process från hårdvarubeskrivning i HDL/nätlista så måste kretsen valideras om och testas på nytt. Det tar tid och kostar pengar även om man inte stöter på några problem som kräver omdesign.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Det stämmer att mindre (nanometer) nm = lägre värmeutveckling
men ni glömmer att fler transistorer kan öka värme utvecklingen också.
jo mer transistorer desto mer värme och el förbrukning.

http://search.amd.com/query.html?col=&ht=2135426192&la=en&qt=...|+language%3Aen&ct=1325960345&qm=1&ql=&lk=1&rf=0&ws=0&tqmhak=0&lap=en

http://searchna.ati.com/promosearch/?site=us-en&la=en&qt=tran...

Permalänk
Medlem

Mitt ligger i en lastbil nån stans i sverige nu och är påväg hem till mig!:D
Hoppas inte mitt 4770 är problem med! Eller var dom som är tillverkade innan nu bra? hihih