Trassel med grafikkort

Permalänk

Trassel med grafikkort

Hej!

Jag har haft en bärbar dator (HP dv9038ea) i tre år och den har fungerat felfritt. För någon vecka sedan började den dock bete sig mycket udda när jag försökte spela upp film eller serier med den. Oberoende av vilken spelare jag änvände så fick jag problem. De flesta spelare (Media player etc.) kunde inte ens spela upp filerna utan klagade på codec. VLC kunde spela upp filen men gav skumma färger och ränder i bilden. Det hände även till och från att hela skärmen "dog" några sekunder som när man ändrar upplösning ungefär. Till en början så var det bara vissa videofiler som var påverkade jag kunde spela upp Iron Man men inte Into the Wild fast båda var AVI-filer. Jag läste runt lite på olika forum och fick tipset att om alla olika spelare krånglar så sitter felet troligtvis i grafikkortet eller drivrutinerna till detta. Sagt och gjort: Nya drivrutiner införskaffas, de gamla var från 2006=/ Efter att de nya var installerade testade jag genast att spela upp en videofil som tidigare ej fungerat och det fungerade. Skärmen dog fortfarande till och från men färgerna och ränderna var borta. Lyckan var dock kortvarig för senare på kvällen hade problemen återuppstått och en ominstalation av drivrutinerna hjälpte inte längre heller. Jag har även nu helt nyligt fått problem i spel som Icewinddale (Gammalt, jag vet.) som tidigare flöt felfritt, några omstarter av spelet brukar dock leda till att allt funkar igen. Ibland går det också att spela upp filmer utan problem men problem kan uppstå igen mitt i en film. Jag testade köra 3dmark men det så helt enkelt inte alls bra ut. Såg ut som skit, texturer verkade saknas och objekt fick skumma färger.

Det jag tycker är skumt är att trots att det offtast är trassel så händer det till och från att det fungerar felfritt. Det jag antar att det kan bero på är glapp i själva grafikkortet men jag är inte jättekunnig på sånt.
Grafikkortet är ett GeForce GO 7600 med senaste drivrutinerna och DX 9c är installerat operativsystemet är windows XP.

Mig veterligen går det ej att byta grafikkortet i denna datorn så det jag tänkt göra nu är att formatera den och installera om allt på nytt som en sista utväg.

Någon som har några tips, råd eller en aning om vad som kan vara fel?

EDIT: Bör lägga till att det aldrig är några problem med att surfa eller i windows. Märker inte av skumma färger och skärmen "dör" aldrig. Färgerna och skärmdöden uppkommer endast vid filmtittande. I Icewinddale så är det bara saker som inte hamnar där de ska vara typ och håller på och flimrar runt. Inga skumma färger och inget skärmdöende.

EDIT2 Från längre ner på sidan: En sak till. Om jag startar utan strömkabeln ikopplad, alltså bara på batteriet så får jag problemet med att skrärmen "dör" hela tiden. Den bara blinkar med några sekunders intervall. Kopplar jag i strömkabeln efter att ha startat den gör det ingen skillnad. Startar jag däremot med strömkabeln i och drar sedan ut den och kör bara från batteriet så är det inga problem. Känns svinskumt.

Tack på förhand!

Visa signatur

Mitt nick ska vara Flygande Fiskpinnen men det ryms inte!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Installerat något precis innan det började sk.ta sig? Kanske en systemåterställning till ett datum när allt fungerade bra?

Har du öppnat burken och blåst den från damm?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Nej har inte varit inne i den alls. Det är en bärbar så det enda jag verkar komma åt bakifrån är minnen och hårddiskar. Grafikkortet verkar väl inbäddat ska dock testa öppna och kolla.

Det där med om jag installerat nått nyligt som kan vara orsaken vet jag faktiskt inte men om det inte är någon som känner igen problemet och kan peka ut en "enkel" lösning så kör jag nog ändå på en formatering eftersom datorn är tre år och det aldrig gjorts något sånt under de tre åren.

EDIT: En sak till. Om jag startar utan strömkabeln ikopplad, alltså bara på batteriet så får jag problemet med att skrärmen "dör" hela tiden. Den bara blinkar med några sekunders intervall. Kopplar jag i strömkabeln efter att ha startat den gör det ingen skillnad. Startar jag däremot med strömkabeln i och drar sedan ut den och kör bara från batteriet så är det inga problem. Känns svinskumt.

Visa signatur

Mitt nick ska vara Flygande Fiskpinnen men det ryms inte!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Det sista du skrev verkar ha med ev strömsparfunktioner du har inställda i Windows?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tackar för tipset, ska spana in det.

Har någon nån aning om resten av problemen? Jag börjar så smått närma mig en formatering av datorn nu.

Visa signatur

Mitt nick ska vara Flygande Fiskpinnen men det ryms inte!!!