Permalänk
Medlem

3960MHz stabilt med 58C under load

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoffa96
min klockar inte alls över 3,2 ghz så blir det BSOD direkt

Samma här! kan inte pressa min med prime 95 med orginalklock ens! med rums temp i 10 min!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Tja, vet inte hur högt jag skulle kunna pressa min cpu idag, klockade den när jag fick den (jan 09) sen har jag kört på den klocken hehe.

Kör 3.7 ghz 24/7 (200x18.5) med 1.48vcore. Kör 2400mhz på NB,HT link på org.
När jag testar igenom 3dmark osv kan jag poppa upp den till 3.8 eller 3.9, men inte 24/7 användning.
Har ocz vendetta 2 kylaren, idle temp är nånstans runt 30c medan load är runt 55c.

Imponerad av att vissa nått så pass högt som 3.9ghz. Nästa gång jag har tid ska jag väl försöka nå 3.8/3.85 och kanske 2.6 på nb för att sen nöja mig

cpu-z i sign.

edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
3960MHz stabilt med 58C under load

Vad kör du för kylning & inställningar om man får fråga?

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Tja, vet inte hur högt jag skulle kunna pressa min cpu idag, klockade den när jag fick den (jan 09) sen har jag kört på den klocken hehe.

Kör 3.7 ghz 24/7 (200x18.5) med 1.48vcore. Kör 2400mhz på NB,HT link på org.
När jag testar igenom 3dmark osv kan jag poppa upp den till 3.8 eller 3.9, men inte 24/7 användning.
Har ocz vendetta 2 kylaren, idle temp är nånstans runt 30c medan load är runt 55c.

Imponerad av att vissa nått så pass högt som 3.9ghz. Nästa gång jag har tid ska jag väl försöka nå 3.8/3.85 och kanske 2.6 på nb för att sen nöja mig

cpu-z i sign.

edit:

Vad kör du för kylning & inställningar om man får fråga?

Det vill jag med veta!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Har nu kört Prime95 i 1 timme på 3.7 ghz @ 1.550V.

Är det för mycket volt eller bör jag gå ner till 3.6 ghz igen, behövde öka ganska mycket för att klara 3.7.

Kyler med Corsair H50 Hydro och går aldrig över 51 grader.

fan vill den ha så mycket volt? därför min burk starta om när jag hade 3.7ghz på 1.475 volt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Jag kör min 940BE i 3,6ghz (18 x 200) med en Vcore på 1,200 volt. Har kört OCCT i 3 timmar utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
fan vill den ha så mycket volt? därför min burk starta om när jag hade 3.7ghz på 1.475 volt!

Det som är så underbart med 965:an.
Körde 940 förut, men blev lite trött på att den numera(?) inte ville klocka utan en hel del volt.

En 965:a och enbart +0.025V senare så 3800Mhz utan att det klagar.
Imorgon ska jag till 4000Mhz.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ni verkar ligga i en del med att klocka 940, kul att se Själv kör jag dock 945:an men fick iaf upp den till 4125.51 MHz. Va ganska ostabil men fixade SuperPi med tiden 17.175 men ville inte vara med när jag pusha den i 3dmark05 (cpu testen). Kanske kan höja volten lite till men får se om jag pallar sätta mig in i det igen. Kanske gör ett försök på söndag, får se.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1071503

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Det som är så underbart med 965:an.
Körde 940 förut, men blev lite trött på att den numera(?) inte ville klocka utan en hel del volt.

En 965:a och enbart +0.025V senare så 3800Mhz utan att det klagar.
Imorgon ska jag till 4000Mhz.

Fusk! får skaffa 965 då!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Tja, vet inte hur högt jag skulle kunna pressa min cpu idag, klockade den när jag fick den (jan 09) sen har jag kört på den klocken hehe.

Kör 3.7 ghz 24/7 (200x18.5) med 1.48vcore. Kör 2400mhz på NB,HT link på org.
När jag testar igenom 3dmark osv kan jag poppa upp den till 3.8 eller 3.9, men inte 24/7 användning.
Har ocz vendetta 2 kylaren, idle temp är nånstans runt 30c medan load är runt 55c.

Imponerad av att vissa nått så pass högt som 3.9ghz. Nästa gång jag har tid ska jag väl försöka nå 3.8/3.85 och kanske 2.6 på nb för att sen nöja mig

cpu-z i sign.

edit:

Vad kör du för kylning & inställningar om man får fråga?

Kylde med en Noctua NH-U12P SE2, kör numera med en 965 så kommer tyvärr inte ihåg vilka inställningar, men det var med rätt hög FSB och DDR2 1066MHz minnen i ~1280MHz 24/7!

Permalänk

Måste ta och läsa denna underbara tråd efter jobbet imorgon

Har fått upp min i 3454Mhz. dock har jag inte försökt högre då stockkylaren sätter stopp farligt närma 62C ligger med 100% x4 load på ca 59-61 konstant hehe..
Inte direkt några bra minnen eller moderkort. kommer väl lite resultat av mig när jag köpt mig en kylare alt bytt moderkortet

17x204 eller vad jag hade. bara testade lite snabbt hehe

EDIT: BSOD = black Screen of Death ?? Dvs bara boot problem? bara ställa tillbaka och rulla vidare som inget hade hänt?
Måste köpa en kylare och se vad min rackare kan pressas uop i

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

För att jag ska komma upp i 3,7 Ghz med min krävs en volt på 1,5v och det känns inte som det är värt att ligga där uppe så just nu myser jag på 3,4Ghz

Permalänk
Medlem

Jag inser att detta är en tråd mer riktad till de som redan har överklockat, jag planerar dock på att uppgradera min stockkylare till någon ur Noctua-sortimenten. Vad jag tänkte fråga är bara snabbt hur allvarligt det är att jag uppgraderar, det är nämligen så att min 940 börjar nå temperaturer på runt 68 grader när jag lirar spel som Splinter Cell: Conviction. Tyvärr leder bara mina googling skillz till sidor som påstår att det är på den extrema gränsen och andra säger att det är helt lugnt. (Kanske värt att notera att processorn är helt oklockad sen tidigare).

Hoppas ni har lite överseende till frågan, ville inte smutsa ner trådstarterna med min amatörfråga.

Visa signatur

Jag skyller mitt namn på Sweclockers gamla tvång där man behövde vara medlem för att söka :(

Permalänk

Har du så höga temps oklockat med org kylare så är något fel! Max 62C får proppen bli eller vad AMD skriver iaf!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Har du så höga temps oklockat med org kylare så är något fel! Max 62C får proppen bli eller vad AMD skriver iaf!

Ajdå, då blir det antagligen en beställningen på Noctua-kylaren snarast. Man får väl hoppas att processorn inte har tagit alltför mycket stryk

Visa signatur

Jag skyller mitt namn på Sweclockers gamla tvång där man behövde vara medlem för att söka :(

Permalänk

hur ser kylningen ut i chassit förövrigt? hur monterade du kylaren osv.. finns en del att tänka på så att man inte få in luft mellan kylpastan och kylaren.

dvs en kille visade mig för länge sen när han monterade kylare att han tryckte dit pastan tryckte dit kylaren lyfte upp kylaren o kollade så det såg jämt ut. sen tryckte tillbaka kylaren igen! dvs idioti. man lyfter inte kylaren eller gör man det måste man applicera ny pasta.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

hur ser kylningen ut i chassit förövrigt? hur monterade du kylaren osv.. finns en del att tänka på så att man inte få in luft mellan kylpastan och kylaren.

dvs en kille visade mig för länge sen när han monterade kylare att han tryckte dit pastan tryckte dit kylaren lyfte upp kylaren o kollade så det såg jämt ut. sen tryckte tillbaka kylaren igen! dvs idioti. man lyfter inte kylaren eller gör man det måste man applicera ny pasta.

Haha, jag må vara okunnig när det gäller temperaturer, men efterbliven är jag inte

Kylaren monterade jag genom att lätt trycka dit den med lite skruv och därefter ingenting mer. Sedan ser jag att den är lite igendammad. Det enda jag ångrar är att jag inte har mätt tidigare temps på CPU'n så jag kan inte klart säga när temperaturen blev såhär hög, hursomhelst så har jag beställt en Noctua NH-U9B SE2. Och även om mina problem beror på en alltför dammig heatsink så är det lika bra att beställa en ny kylare när jag ändå har lovat mig själv att klocka upp den bara att jag aldrig har tagit tummen ur röven för att göra det.

PS. Kylningen i chassit består av två fläktar som medföljer Antec 300 chassit som blåser luften ut ur burken monterad på samma vis som i den här burken: http://i964.photobucket.com/albums/ae127/Tecmo34/PC%20Build/D...

(Med enda skillnaden att jag har en vanlig stockkylare som blåser direkt mot processorn).

Visa signatur

Jag skyller mitt namn på Sweclockers gamla tvång där man behövde vara medlem för att söka :(