Permalänk

Varning För Isp

Vill bara vara för Isp:en Blixtvik !
De har en totalt inkompetent personal på supporten.
Har under ett års tid haft problem med att min mail försvunnit upp i rök.
Antar att de ha fixat problemet men inte säker på det.
Nu har min "koppling" gått ner.
Problemet uppdagades 17juni men pga utav midsommarhelgen och diverse omständigheter så valde jag att felsöka själv först på midsommardagen 20 juni att inget fel förelåg hos mig.
Ringer support på sön 21 juni de lovar att ta tag i detta givetvis som de alltid säger idag den 26 juni sp har jag en koppling som ger vid tptest online 89 ut och 0.75 Mbit ner linana ska vara 30/30.
Och idag på morgonen fått ett mail som det står

Hej!

För att vi skall kunna göra en felanmälan behöver du följa nedanstående rutin. Vänligen skicka oss bifogat dokument med hastighetsvärden du får ut i tptestet. Vänligen gör också detta några gånger under ett och samma dygn.

Jaha och vad hände med allt som varit där imellan.

Så en stor Svart varning för detta bolag.

Och som konsument så har man vissa rättigheter.
En är att få prata med kunnig personal antar jag.

Nej men detta är det som gäller.

Vad menas med skälig tid för att få hjälp med felet?
Skälig tid räknas från den dag konsumenten har gett företaget tillfälle att avhjälpa felet. Hänsyn ska tas till konsumentens behov av en fungerande tjänst.

Företaget är i princip skyldigt att ta sig an problemet omgående efter att konsumenten reklamerar. Endast om felet är sådant att det inte påverkar tjänstens användbarhet nämnvärt, ska konsumenten behöva finna sig i att företaget dröjer något med sina åtgärder. En längre tid för avhjälpande än annars kan också godtas om företaget ser till att konsumenten får en ersättningsprodukt.

I övrigt beräknas skälig tid efter vad som är "normalt" för att åtgärda det specifika felet. Vad som är skälig tid påverkas också av förhållanden som operatören inte kan påverka (så kallat force-majeure).

Konsumenten behöver inte acceptera upprepade försök att lösa samma fel om företaget misslyckas. Om ett fel helt eller delvis kvarstår efter två försök till avhjälpning, bör konsumenten kunna vägra att gå med på fler försök och en hävning av avtalet kan då bli aktuellt. Även här gäller att konsumenten inom skälig tid måste anmäla att felet kvarstår efter ett avhjälpningsförsök.

Saxat från Konsumenternas Tele Och Internetbyrå.
Mycket informativ och bra site.
http://www.ktib.se/

Ni som har och haft liknande problem med detta företag eller har andra sköna synpunkter posta gärna här.

Uppdatering nytt mail från de ikompetenta:

Hej!

Vänligen testa då starta din dator i felsäkert läge och gör om instruktionerna från början till slut. Du kan även testa
avinstallera och installera om TPTEST 5 för att se om det löser problemet.

För att starta datorn i felsäkert läge trycker du vid uppstart upprepade gånger på F8, välj sedan att starta i
felsäkert läge med nätverk.

Med vänlig hälsning
Blixtvik kundtjänst

Tjatar om tester hela tiden trots att de fått alla uppgifter de behöver.
De kanske försvann i deras mailserver.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varning för zebtheman68 som inte kan posta rätt!.
(kan ju postas både här och i konsumentdelen).

Online 89? what?..

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på SBS.

Eftersom blixtvik ber dig kolla din utrustning så har dom nog redan uteslutit sin egen. Dvs inget fel från deras sida.

Visa signatur

smash?

Permalänk
Medlem

tcntad, om jag vore dig så skulle jag läsa lite mer noggrant nästa gång.
TPTest Online är en online version av TPTest (duuuh!)

bigorm, hur kan det vara sbs när hans lina skall vara 30/30 och han verkar få ut bandbredd som verkar vara av asymmetrisk typ?

har ni inget vettigt att skriva så skriv inget alls istället.

zebtheman68, jag misstänker att du menar att du får ut 89/0.75Mbps. Detta känns verkligen inte helt korrekt. Testa med en annan dator, om du har en router mellan internet och din dator så testa kopplad bort den och gör om testet. Tycker det låter precis som om Blixtvik har problem med att leverera den tjänsten du köper.

stå på dig!

Permalänk

Är nämligen som så att jag har jobbat som tekniker själv i minst 15 år och blir bemött utav dessa inkompetenta personer på det vis.

De har fått all data de behöver.

Ingen fel på min utrustning.
I sådana fall hade jag inte gjort någon felanmälan.

De har varit min leverantör i många år.

Och det har fungerat ok.
Förutom e posten.

Men nu har det vart nere sedan
18 juni och de har inte klarat utav att lösa det här.

Undrar vad som händer när det blir ett riktigt haveri.
Är det typ ställ dig sist i kön och vänta ett år.

Vart i kontakt med comhem angående min tv.
Där det vart usel bild ett tag dvs taskig signal.
Dagen efter var det klart och innan 9 på morgonen.
En eloge till dom.
Med tanke på all skit de fått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigorm
Skulle gissa på SBS.

Eftersom blixtvik ber dig kolla din utrustning så har dom nog redan uteslutit sin egen. Dvs inget fel från deras sida.

haha du litar för mkt på supporten.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

89 Online ? (ja jag fattade han menade Mbit, alla kanske inte gör det.) låter ju jävla vettigt ? not duuuh, skriv vettigt så alla fattar från första början så blir det lättare att få hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zebtheman68
Är nämligen som så att jag har jobbat som tekniker själv i minst 15 år och blir bemött utav dessa inkompetenta personer på det vis.

De har fått all data de behöver.

Ingen fel på min utrustning.
I sådana fall hade jag inte gjort någon felanmälan.

De har varit min leverantör i många år.

Och det har fungerat ok.
Förutom e posten.

Men nu har det vart nere sedan
18 juni och de har inte klarat utav att lösa det här.

Undrar vad som händer när det blir ett riktigt haveri.
Är det typ ställ dig sist i kön och vänta ett år.

Vart i kontakt med comhem angående min tv.
Där det vart usel bild ett tag dvs taskig signal.
Dagen efter var det klart och innan 9 på morgonen.
En eloge till dom.
Med tanke på all skit de fått.

Så om jag förstått det här rätt.
- Du har var tekniker själv i minst 15 år, och har inte koll på hur felsökning går till?
- Du har haft samma leverantör i många år, och nu när det inte fungerat på 5 arbetsdagar så är det stora svarta varningar som gäller? För ett fel som dessutom är notoriskt jobbigt att hitta orsaken på.

Jag förstår inte riktigt vad du förväntar dig. Att det ska sitta fullfjädrade tekniker i luren när man ringer? Om du själv är tekniker så borde du veta vad det skulle kosta för företaget, och någonting säger mig att inte ens du själv skulle vilja betala för din tjänst för det priset det skulle innebära. Samma sak gäller om de skulle dra igång och skicka ut folk på precis allting utan att först verifiera att det faktiskt är deras utrustning det är fel i.

Att de ber dig testa din egen utrustning och köra tester säger sig ju också självt om man tänker efter. Man kan kräma på hur mycket bandbredd som helst och ändå få ut kass hastighet på grund av en hel drös anledningar (oftast kassa inställningar/mjukvara), men den enda som kan testa detta är just du själv vilket du också borde veta som tekniker.

Vidare är inte 5 arbetsdagar någonting utöver vad som kan kallas skälig tid. De kan inte felsöka någonting du inte påtalat är fel. I alla fall inte så länge du inte vill att någon ska sitta och övervaka just din uppkoppling hela tiden, vilket jag också tvivlar på att du skulle vilja betala för. Alltså är det från den 22e som blir första dagen (Nej, helger räknas inte). Hade det handlat om 15 arbetsdagar så hade det vart någonting att vara upprörd över, 10 dagar och mer någonting att vara tveksam till, men 5!?

Jag tycker du ska ta ett djupt andetag, göra det dem ber om så det blir överstökat (och är det verkligen inget fel hos dig så är ju den biten fixat snabbt) och i alla fall försöka tänka på att du inte är deras enda kund, troligen inte betalar tillräckligt för att ha någon personlig jour-tekniker från dem och att du också högst troligen godkänt denna handläggningstid när du skrev på avtalet vilket gör att det bara är du själv som mår sämre av att vara frustrerad.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
haha du litar för mkt på supporten.

Inte det att jag litar på dom för mycket. Men dom bör se direkt att det är något som inte står rätt till.
Det finns absolut ingen anledning att dra ut på tiden om det är någon form av länk-problem.

Antingen är det fel mellan blixtvik -> modem.
Eller från modem -> slutmaskin.

Blixtvik verkar tro det sistnämnda och ber honom felsöka hos sig själv.

Självklart kan man ha otur och få "nykomlingen" i telefonen som inte ser det uppenbara. Brukar lösas efter ett till samtal dock.

Visa signatur

smash?

Permalänk
Medlem

Jag säger som andra här har gjort.

Gör vad dom säger så är det klart sen. Har du ens felsökt hemma och om du gjort det vad har du gjort?

5 arbetsdagar är normaltid för i princip de flesta operatörer vid felanmälningar.. ibland går det snabbare ibland tar det längre tid och så är det.

Tycker inte alls att de gjort något dumt än.

Permalänk

29/6 ingen åtgärd hitills.

Och om jag skrev att jag har en 30/30 lina så finns där troligen inget modem.
Vi snackar fiber här.
Och jag betalar för en tjänst som inte fungerar,vilket för vissa som det är ok.
Och är man så loj och tycker att jag ska acceptera det så hoppas jag innerligt inte att någon av er kommer att ha ett jobb som innebär ansvar.
Småglin som inte varit i arbetslivet.
Med det tankesättet så kommer snart detta land att duka under.

Och ni som tycker det ok att man ska ha fel hoppas ni tycker tex att köra en bil med bara en fungerande cylinder, är ju bara att acepptera.

Antar att när det väl händer er så är det tandagnisslan som gäller!

Man ska fasen i mig inte behöva tolerera sådant här.

Om tjänsten är för dyr för företaget så är det ju inte mitt fel.
Har dom inte råd med support så ska man ju byta bransh.

Att många får hålla på med dyr support för tex kunder som inte har egen teknisk kunskap kan jag har stor förståelse för.

Men när man inte klarar av att lösa ett för mig rätt enkelt problem
så är man ju ute och cyklar.

Varit i kontakt med dom angående 2 problem under alla år.
Och som det ser ut så är det 2 problem för mhycket att klura ut.

Så varnigen kvarstår för detta företag att sköta sina kunder.

Har talat gott om dem och tom försvarat dom på flertalet forum.
Men nu är det slut på dessa tider eftesom det inget är värt.
Till nu den yngre generationen så skärpning i ledet.

Trodde detta var ett någorlunda seriöst forum?
Men det verkar tveksamt.
Jag kan ta kritik men då ska den vara av den typ att den tillför eller att
den som säger något har kunskap i frågan.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det går o ändra man har du rätt inställningar i Tptestet du kör?

Provat olika mätpunkter (eller stationer eller va man ska säga som det körs emot)?

Vad får du för värden med TP-Test version 5.02 som man tydligen ska använda enligt Blixtviks hemsida?

Provat me fler än 1 dator? Ifall nåt håller på o ge sig eller så i datorn.

Annars så gör det dom vill att du ska göra så dom får slänga en felanmälan på felet så nån av deras tekniker checkar vad det kan va som är fel. Mer kan man ju inte göra typ.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

För att förtydliga det hela de har fått alla tptest uppgifter online och offline
Felanmälan gjordes per telefon den 21 juni.
Och för de som anser att 5 arbetsdagar är ok kan jag hålla med men den tiden är långt förbi.
Och om man har läst på angående konsumenträtt så borde man veta att åtgärd utav felanmälan ska påbörjas i princip direkt och var avklarat inom väldigt kort tid. Vi har ju inte precis haft något jättehaveri i nätet så allt är långt utanför tiden om vad som anses rimligt.
Och kundbemötandet utav personalen på supporten är under all kritik.
Jag hoppas för företagets skull att de ser över sin personal och byter ut, alternativt flyttar dom till lämplig arbetsuppgift.
Och angånde mig som kund så lär de inte ha några bekymmer på överskådlig tid.
Och läsa gärna innan vad som skrivits inte bara här utan på alla ämnen innan post. tack

Permalänk
Medlem

Klart som fan att supporten lägger det på kunden att försöka hitta felet innan dom själva börjar rota.

Tror knappast det betyder att de först försökt hitta felet (ni som får för er det).

Permalänk

Vad skall man säga.

För det första, Ja Zebtheman68 verkar vara ngot av en sur gubbe (vilket jag kan förstå fullt när en tjänst inte fungerar som den skall i flera dagar)
Man blir ju less på dålig support.

Men istället för att komma hit och klaga/svartlista ett företag så tycker jag faktiskt att du skall kräva att få tala med en överordnan för supporten, eller iaf få en mailadress dit.

Att klaga på understa nivån i ett företag leder oftast inte till någonting. (Tyvärr)

Sen måste jag säga att jag inte vet hur mycket kunskap du har i området av fiberteknik och allt som det berör, men om du själv anser att du har kunskap nog att utmana företaget så är det återigen en högre uppsatt person på företaget du vill tala med.

Och till sist vill jag bara påpeka att det vore till större nytta till både dig och oss på forumet om du förklarade sakligt (utan en massa smutskastande) vad som är felet och hur du och de försökte lösa detta.
Om de låtit bli att felsöka så är ju det en anledning till att skriva ett inlägg här. Återigen så upskattas det nog att man är lugn och saklig i sitt inlägg.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

Kan av egen erfarenhet tala om att Blixtvik som ISP har under de 3 år vi nyttjat dem här på företaget, fungerat ypperligt!

Vi ligger kopplade på Sollentuna stadsnät och får vår Internetaccess geno Blixtvik 100/100...och förutom några smådippar i stadsnätet så har denna tjänst fungerat så mycket bättre än vår förra ISP (Telenor).

Då våra tjänster mestadels är Webbaserade är det viktigt att alla avbrott i Internettrafiken avhjälps så fort som möjligt, och längsta stoppet vi haft under normal arbetstid är 23minuter under 3år!

Permalänk
Medlem

De kan va så mycket, men för att utesluta (talar av egen erfarenhet med Telia) skulle de va ett stort Plus om du kunde testa någon annan dator.

De finns mycket som kan gå snett (oxå de erfarenhet). Kopplingspunkter, själva linan etc etc.

Men som sagt testa en annan dator, då kan du med 100% säkerhet ta bort den tänkbara orsaken.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Svar till Mr Xzibit
Har ochså haft dom i många år fungerat kalasbra.
Men tydligen vill man inte lösa felet.

Permalänk
Medlem
Citat:

För att förtydliga det hela de har fått alla tptest uppgifter online och offline
Felanmälan gjordes per telefon den 21 juni.
Och för de som anser att 5 arbetsdagar är ok kan jag hålla med men den tiden är långt förbi.
Och om man har läst på angående konsumenträtt så borde man veta att åtgärd utav felanmälan ska påbörjas i princip direkt och var avklarat inom väldigt kort tid. Vi har ju inte precis haft något jättehaveri i nätet så allt är långt utanför tiden om vad som anses rimligt.
Och kundbemötandet utav personalen på supporten är under all kritik.
Jag hoppas för företagets skull att de ser över sin personal och byter ut, alternativt flyttar dom till lämplig arbetsuppgift.
Och angånde mig som kund så lär de inte ha några bekymmer på överskådlig tid.
Och läsa gärna innan vad som skrivits inte bara här utan på alla ämnen innan post. tack

Nej, den är inte långt förbi. Du är inne på dag 6 idag.
Vidare så lär du ha godkänt handläggningstiden när du skrev på avtalet. Du kallar folk här för småglin men kan inte acceptera någonting du själv gått med på tidigare? Och här trodde jag att det bara var just småglin som stog och gastade om att de vill ha någonting just nu, på en gång till sina föräldrar.

Och nej, man ska inte acceptera att en bil går på bara en cylinder, men man kan inte heller förvänta sig att tillverkaren ska springa runt på stan med ett gäng jour.mekaniker i släp och jaga defekta bilar för att fixa dem på plats med omedelbar verkan. Och jag har inte sett någon som sagt att du ska acceptera en trasig tjänst. Det har sagts att det troligen går smidigare genom att hjälpa till med felsökningen än att försöka spjärna emot och gnälla om det.

Visst. Hade du varnat om att du uppfattat bemötandet som dåligt hade jag inte sagt någonting. Men när du försöker lägga fram det som att det här är någonting fullständigt oacceptabelt som förtjänar stora larm-klockor och ett PLUS-inslag med Sverker på högsta hugg samtidigt som du själv verkar ovillig att försöka hjälpa dem lösa ditt problem så blir det bara löjligt.

Jag skulle säga att SweC är ett någorlunda seriöst forum. Det finns gott om kunniga människor här gällande allt möjligt. Men det betyder inte per default att folk håller med alla som råkat ut för någonting olyckligt. Att vara utan en fungerande tjänst är frustrerande och visst blir man ilsken när det inte blir löst vilket ger lite svängrum när det gäller bitska kommentarer och lite gnäll. Men det hjälper inte dig att slänga ut varningar om företag som högst troligen fortfarande inte gjort någonting fel enligt det avtal du själv gått med på.

Edit**
Gällande konsumenträtt så nej. Det du skriver är vad du tycker. Det står i de felsta avtal att fel ska avhjälpas inom rimlig tid. Rimlig tid är inte att det ska påbörjas direkt och vara fixat inom väldigt kort tid. Generellt sett så är rimlig tid någonstans upp till 2 eller 3 veckor (10-15 arbetsdagar).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Har blixtvik 100/100Mbit och det har fungerat felfritt sedan starten,bara gott att säga om dom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Så om jag förstått det här rätt.
- Du har var tekniker själv i minst 15 år, och har inte koll på hur felsökning går till?
- Du har haft samma leverantör i många år, och nu när det inte fungerat på 5 arbetsdagar så är det stora svarta varningar som gäller? För ett fel som dessutom är notoriskt jobbigt att hitta orsaken på.

Jag förstår inte riktigt vad du förväntar dig. Att det ska sitta fullfjädrade tekniker i luren när man ringer? Om du själv är tekniker så borde du veta vad det skulle kosta för företaget, och någonting säger mig att inte ens du själv skulle vilja betala för din tjänst för det priset det skulle innebära. Samma sak gäller om de skulle dra igång och skicka ut folk på precis allting utan att först verifiera att det faktiskt är deras utrustning det är fel i.

Att de ber dig testa din egen utrustning och köra tester säger sig ju också självt om man tänker efter. Man kan kräma på hur mycket bandbredd som helst och ändå få ut kass hastighet på grund av en hel drös anledningar (oftast kassa inställningar/mjukvara), men den enda som kan testa detta är just du själv vilket du också borde veta som tekniker.

Vidare är inte 5 arbetsdagar någonting utöver vad som kan kallas skälig tid. De kan inte felsöka någonting du inte påtalat är fel. I alla fall inte så länge du inte vill att någon ska sitta och övervaka just din uppkoppling hela tiden, vilket jag också tvivlar på att du skulle vilja betala för. Alltså är det från den 22e som blir första dagen (Nej, helger räknas inte). Hade det handlat om 15 arbetsdagar så hade det vart någonting att vara upprörd över, 10 dagar och mer någonting att vara tveksam till, men 5!?

Jag tycker du ska ta ett djupt andetag, göra det dem ber om så det blir överstökat (och är det verkligen inget fel hos dig så är ju den biten fixat snabbt) och i alla fall försöka tänka på att du inte är deras enda kund, troligen inte betalar tillräckligt för att ha någon personlig jour-tekniker från dem och att du också högst troligen godkänt denna handläggningstid när du skrev på avtalet vilket gör att det bara är du själv som mår sämre av att vara frustrerad.

Nej jag hittar inte på själv!
Är bara att läsa inantill.
Försök att ta reda på fakta själv innan posta något som inte är sant.
Men för de som är intresera utav konsumenträtt så ska jag ge en länk
som bekräftar detta.
Saxat
Skälig tid räknas från den dag konsumenten har gett företaget tillfälle att avhjälpa felet. Hänsyn ska tas till konsumentens behov av en fungerande tjänst.

Företaget är i princip skyldigt att ta sig an problemet omgående efter att konsumenten reklamerar. Endast om felet är sådant att det inte påverkar tjänstens användbarhet nämnvärt, ska konsumenten behöva finna sig i att företaget dröjer något med sina åtgärder. En längre tid för avhjälpande än annars kan också godtas om företaget ser till att konsumenten får en ersättningsprodukt.

I övrigt beräknas skälig tid efter vad som är "normalt" för att åtgärda det specifika felet. Vad som är skälig tid påverkas också av förhållanden som operatören inte kan påverka (så kallat force-majeure).

Konsumenten behöver inte acceptera upprepade försök att lösa samma fel om företaget misslyckas. Om ett fel helt eller delvis kvarstår efter två försök till avhjälpning, bör konsumenten kunna vägra att gå med på fler försök och en hävning av avtalet kan då bli aktuellt. Även här gäller att konsumenten inom skälig tid måste anmäla att felet kvarstår efter ett avhjälpning
http://www.ktib.se/Konsumentratt/Efter-kop/Fel-pa-tjansten/Va...

Har jag fortfarande fel???
Eller ha dom bara hittat på?
Önskar att de som postar ngt här har något på fötterna först.

Permalänk

Nu vill jag lägga upp en ny fråga till er angående Vällingby Nät "Zitius"
Vad har ni för isp och hur fungerar det?

Verkar som avgifterna i nätet har blivit för dyrt för leverantörena dvs svårt att hålla måttet på tjänsterna.

Så står villrådig om vad jag ska välja ser ut som det är pest eller kolera.

De flesta ger bara en ip per hushåll utom bahnhof och bb2 verkar inte vara ngt vidare värst att hänga i julgranen.

Vore väldigt tacksam för vettiga synpunkter här.

Ps grinig gubbe är jag inte däremot kräver jag det bemötande som "ingår" i en kundrelation dvs förutsätter att det ska fungera.
Vägrar köra bil på 3 hjul tex.

Ni som"kan" och vet "bäst" gå någon annan stanns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej jag hittar inte på själv!
Är bara att läsa inantill.
Försök att ta reda på fakta själv innan posta något som inte är sant.
Men för de som är intresera utav konsumenträtt så ska jag ge en länk
som bekräftar detta.
Saxat

Konsumenten behöver inte acceptera upprepade försök att lösa samma fel om företaget misslyckas. Om ett fel helt eller delvis kvarstår efter två försök till avhjälpning, bör konsumenten kunna vägra att gå med på fler försök och en hävning av avtalet kan då bli aktuellt. Även här gäller att konsumenten inom skälig tid måste anmäla att felet kvarstår efter ett avhjälpning
http://www.ktib.se/Konsumentratt/Efter-kop/Fel-pa-tjansten/Va...

Har jag fortfarande fel???
Eller ha dom bara hittat på?
Önskar att de som postar ngt här har något på fötterna först.

Sluta göra dig till. "något på fötterna först". Vad vill du ha sagt med det? Att de håller med dig? Jag kommer hålla med dig om detta inte är löst till mitten på nästa vecka, men inte innan dess. Vidare skall det då enbart vara blixtviks agerande och inte du själv som fördröjt det hela.

Jag sa aldrig att du hittade på, jag sa att det var vad du tycker, det vill säga en meningsskiljaktighet. Vidare har jag inte postat någonting som inte är sant, att jag inte håller med dig gör mig inte till lögnare och ärligt talat så är det löjligt att du försöker få det till det.

Citat:

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Skälig tid är dock inte hugget i sten men har genom praxis satts till 2-3 veckor. 2-3 veckor är 10-15 arbetsdagar, vilket är det enda som räknas när man talar om företag. Ditt behov av en fungerande tjänst är inte större än någon annans, så du får ingen speciealbehandling på grund av det heller.

Så att skrika högt och vitt om att det gått helt oacceptabelt lång tid medan man fortfarande är inom detta är fullständigt meningslöst. Ingenstans står det någonting om att de måste börja omedelbart. Det är enbart vad du tycker. Och eftersom Blixtvik ber om din hjälp för att kunna fixa det så tar det ju bara längre tid ju mer tjafs det blir, vilket hjälper dig ännu mindre.

Skälig tid beräknas ju som sagt också efter vad som är normalt för felet i fråga. Att hitta orsaken till hastighetsproblem är inte lätt. Det handlar inte om att bara trycka på en knapp så fixar det sig automagiskt. De kan högst troligen från sin sida kolla att dera utrustning är rätt inställd och att du har rätt hastighet ut från deras switch fram till första anslutna enhet. Om denna hastighet sen inte stämmer måste det till mätvärden för att visa detta, mätvärden som bara du själv kan göra (Bl.a. eftersom det är olagligt att de går in i din utrustning och gör det åt dig).

Ska jag vara helt ärlig så är det ingenting speciellt med ditt problem. Blixtvik har inte agerat på något speciellt dåligt sätt och det hela verkar istället handla om att du finner det oacceptabelt att världen inte snurrar runt dig. Om det nu är så fruktansvärt kritiskt för dig så varför betalar du inte för en företagstjänst med garanterad upptid?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Om det nu är så fruktansvärt kritiskt för dig så varför betalar du inte för en företagstjänst med garanterad upptid?

Ja, det sitter jag med och funderar på, då hade kritiken varit befogad men som nu med konsumentlösningar och priser som nätt och jämt håller linan till en vinstdrivande affär.

Köp en mångmiljonbil och det ingår ofta avtal med påplatsenreparation var bilen än har pajjat, jag tror Rolls Royce har/hade det så, köper man en Volvo eller Mitsubishi ska man vara glad om det ingår bogsering från platsen och sedan får man stå i kö på verkstaden för att få problemet åtgärdat.

Jag håller med om att en gångtid på 10-15 dagar är något man kan få räkna med och felsökning från det egna ledet är även det en självklarhet. Inte ens företagslösningar har några andra förutsättningar i regel. Då kontrollerar ISP fram till routern och innanför routern är det kundens ansvar att felsöka.

Jag tycker inte ens man kan räkna med en så värst kompetent FL-support idag med dagens priser. Dom ska kunna enklare saker som att kolla länk fram till första utrustning, guida via telefon i Windows nätverkshantering och enkla saker. Mer än så betalar vi inte för i regel. Sen när det blir mer avancerade problem är det second line som får ta det men dom är färre och har ett kösystem med ärenden och då tar det några dagar.

Men med detta inte sagt att varje dag man står utan problemet åtgärdat inte suger hästpung.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Ja, det sitter jag med och funderar på, då hade kritiken varit befogad men som nu med konsumentlösningar och priser som nätt och jämt håller linan till en vinstdrivande affär.

Köp en mångmiljonbil och det ingår ofta avtal med påplatsenreparation var bilen än har pajjat, jag tror Rolls Royce har/hade det så, köper man en Volvo eller Mitsubishi ska man vara glad om det ingår bogsering från platsen och sedan får man stå i kö på verkstaden för att få problemet åtgärdat.

Jag håller med om att en gångtid på 10-15 dagar är något man kan få räkna med och felsökning från det egna ledet är även det en självklarhet. Inte ens företagslösningar har några andra förutsättningar i regel. Då kontrollerar ISP fram till routern och innanför routern är det kundens ansvar att felsöka.

Jag tycker inte ens man kan räkna med en så värst kompetent FL-support idag med dagens priser. Dom ska kunna enklare saker som att kolla länk fram till första utrustning, guida via telefon i Windows nätverkshantering och enkla saker. Mer än så betalar vi inte för i regel. Sen när det blir mer avancerade problem är det second line som får ta det men dom är färre och har ett kösystem med ärenden och då tar det några dagar.

Men med detta inte sagt att varje dag man står utan problemet åtgärdat inte suger hästpung.

Givetvis suger det otroligt att vara utan tjänst. Men som sagt, man får det man betalar för, vilket inte hos någon leverantör är några mirakel hos first line. Sen kan ju first line skilja sig åt. De dyrare operatörerna har oftast bättre service även direkt i telefonen men även dessa är inga mirakeluträttare.

First line är och har alltid haft funktionen av ett filter. L2-avdelningar kan inte sitta i telefonen och lyssna på gnäll om ditt och datt och farfars dåliga sömn i 30 minuter, det är det first line är till för. Att förvänta sig annat är orealistiskt även om man själv är betydligt mer kunnig än gemene man.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Egentligen vill jag inte kasta mig in i diskussionen då jag tycker belga hanterar situationen rätt bra.

Däremot skulle jag vilja poängtera lite till "herr" tekniker, tufft namn föresten för en tekniker som varit i tjänst i minst 15 år. Om man någon gång har arbetat med telefonsupport så känner man nog igen sig i situationen "zebtheman~" har lyckats att frambringa. Detta är en sur kund som tror sig veta mycket(allt) och har inget som helst överseende för de procedurer och tillvägagångssätt man som teknisk support måste följa, detta är en TYPISK svensk konsument (tekniker eller inte). Det som konsumenten har svårt att förstå är att så fort supporten har lagt på telefonen så fortsätter han med sitt jobb och du är glömd, oavsett hur mycket du än tjatar. Ett hett tips är att vara trevlig och faktiskt assistera supporten, då kanske dem är mer villiga att ta kontakt med en L2 och skynda på det hela lite - kanske till och med skippa någon procedur.

Nu är jag visserligen sjuk och febrig men hade jag orkat så hade jag "kräkt" av mig på dig som jag bara önskar man kunnat göra på alla kunder man har talat med i telefon.

Jag förstår inte var problemet ligger, du verkar väldigt motvilligt att assistera Blixtvik i felsökningen. De gånger jag har haft hastighetsproblem så har jag faktiskt gjort en ORDENTLIG felsökning innan jag tar kontakt med supporten för att sedan ge dem informationen, detta hjälper både mig och dem.

Själv brukar jag alltid testa iaf. 2 maskiner, koppla ut min router/NAT och även testa med både wintendo och *nix - brukar även skicka med en logg från iperf över att mina nätverkskort faktiskt kan kommunicera i korrekt hastighet med varandra. Detta tar kanske 20minuter och du slipper prata och diskutera i onödan med supporten plus att du gör stackarn som får dig på tråden väldigt glad, ju mindre man slipper prata med just dig - desto bättre!

Mvh
RasmusB, en person som suttit i teknisk support och har sympati med Blixtviks support.

Permalänk
Medlem

Alltså detta inlägg är inte konstruktivt alls, men då jag gjort min beskärda del utav firstline så brukar det oftast vara folk som direkt i samtalet påpekar att dom är tekniker/ingejörer/whatever som är dom absolut mest okunniga i elementär datorkunskap..

Detta inte sagt att trådskaparen lider utav detta, bara en liten fundering från min sida...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Alltså detta inlägg är inte konstruktivt alls, men då jag gjort min beskärda del utav firstline så brukar det oftast vara folk som direkt i samtalet påpekar att dom är tekniker/ingejörer/whatever som är dom absolut mest okunniga i elementär datorkunskap..

Detta inte sagt att trådskaparen lider utav detta, bara en liten fundering från min sida...

Mmm... börjas det med det slår jag direkt på bullshitdetektorn på högsta inställning
Och som sagt är dom tjuriga och vägrar felsöka sina egna prylar in i det sista

Permalänk
Medlem

Jag sympatiserar 100% med trådskaparen.
Har _HUR_ många historier som helst om totalt värdelösa supporter.

Helt plötsligt en månad hade tele2 börjat ta betalt för nån musiktjänst ~40:- på min faktura.
Ringer upp supporten. Dom börjar tjafsa om att det är jag (!) som har gått in och aktiverat nånting. Helt absurt då jag absolut inte använt mig av nån musiktjänst. Tillslut så ger supportpersonen med sig och säger att dom ska kreditera mig nästa räkning.

Nästa räkning kommer, inget har såklart hänt, mer än en ny debitering av 40:-
Ringer upp och får ta HELA SKITEN IGEN. Har dom ingen sorts "kund-historia" i sin databas där den förra supportpersonen skrev vad vi kom fram till?

Nästa månad, ingen kreditering och TVÅ stycken debiteringar.
Ringer tillbaks och försöker förklara att någånting uppenbarligen är TRASIGT i deras system.
Supportpersonen har såklart "ingen aning/kunskap" om detta utan ska skicka det vidare till "teknikeravdelningen"

Månaden efter har ingenting hänt och 2 nya debiteringar.
Är galet irriterad och upplagd på att ge nästa supportperson den största utskällningen i världshistorien.
Dock visar detta sig vara en ovanligt trevlig och vettig kille som förstår problemet, kopplar mig vidare till nån mer "insatt" person som ser till att allt blir löst och att jag får mina pengar tillbaks.

Tycker ni att detta är hur det ska få fungera? Uppenbarligen så gick det att lösa. Den sista first line jag snackade med hade vett att skicka mig till en "second line" eller vafan det kallas i fancy termer.
Och den killen hade kunskap/befogenheter att hjälpa mig. Varför är inte all support som den personen?

comhem.. ja var börjar man? Om ni orkat läsa comhemtråden så vet ni redan att jag haft problem i över 1 år.

Och det var samma sak där, starta om modem, dator, dra ur kablar. Jada jada jada jada.

Ta t ex problemet jag hade med hastighet och ping/packetloss.
Varenda kväll 17-18 fram till 00-01 så sjönk min hastighet från 8mbit till <0,5mbit. Pingen gick från ~5ms upp till över 100. Ibland kom det packetloss på ~25%.

Jag har ju felsökt hela mitt nätverk, kört med enbart datorn direkt in i modmet etc etc.
Det var ju solklart att det var belastningsproblem i deras nät.
Men det vägra ju idiot-supporten haja.

Jag ber dom att kolla belastning i deras noder/gateway som jag sitter på.
Tjejjen i andra änden haja inte ens vad jag snacka om,
"ehh kan du testa att starta om modemet"

Sen försöker dom ju få det till att det var mitt fel. Jo tjena, jag har utrustning som varje kväll runt 18 bestämmer sig för att bugga ur, för att sedan laga sig själv runt 00.00.....

Tillslut efter hur många vändor som helst, så blir jag vidarekopplad till en kille på kundrelationer.
Det första han gör är att bekräfta att det är helt GALNA överbelastningsproblem i mitt område...
Jaha, hur jävla stor inkompetens är inte detta? 5-6-7st långa samtal till first line i över en månads tid.
Allt hade kunnat lösts på <1 minut om jag bara fått prata med rätt person från början.

Och såhär fortsätter det. Varenda jävla gång man ringer till dom så är det ju "fel hos kunden".

Var samma sak när jag inte fick 4st ipn. Tjejjen i luren förklarade då att "nää, eftersom dina andra maskiner kör linux så är det fel på dom".
Jo tjena, försökte hon säga att det är fel på DHCP-implementationen i senaste debian-stable?
Tillslut efter några vändor så löste det sig.
Jag ringde och bad att få prata med kundrelationer-killen jag haft med kontakt tidigare.
Han såg direkt att jag låg på en "felaktig profil" som bara gav mig ett IP. 1 minuts "joxande" från hans sida så reboota mitt modem oxå hade jag 4 ipn...
Konstigt att 3st first line inte kan se/göra detta...

Detta är bara toppen på isberget, har HUR många som helst liknande historier.
Aldrig så har det varit så att jag har haft fel, varenda gång jag har ringt har det visat sig att det är comhem som fuckat upp något.
Så det är klart som fan att man börjar bli trött på att spendera 20 min på att dra ut sladdar och reboota * X antal personer/samtal innan man får prata med nån som vet vad fan dom håller på med.

Och sitter man då och pröjsar ett sjukt överpris på 400:- per månad till comhem så förväntar man sig att slippa spendera timmar i telefonsupport, eller snarare, man förväntar sig att få prata med någon med kompetens och befogenheter att lösa ens problem.

Permalänk
Medlem

Jag ryser i hela kroppen när jag ser ordet COM HEM...
jag har inte lust att skriva hela här då jag snart har lunch..

jag kunde alltså inte titta på tv eftersom ljudet och bilden hackade, jag blev helt galen av detta eftersom det inte går att titta på tv, och där betalar jag då för LARGE paketet..

jag ringde ~10 gånger, varje gång va jag tvungen att gå igenom deras lilla post-it lapp med frågor.. har du bytt kabel, har du startat om boxen,

testade med 3st olika kablar..

tillslut blir jag förbannad och ringer en sista gång för att säga upp skiten, näe du är bunden i 12 månader får jag som svar, och jag hade 3 månader kvar..

jag förklarar mitt problem IGEN från början och att jag nu hotar att anmäla dom eftersom ingen hjälper mig..

DÅ.. trodde jag att jag skulle få hjälp, en tekniker skulle nämnligen ringa mig inom kort och komma ut och kolla utrustningen..

Inget händer på ~2 månader.. jag tänkte att jag tar väl mitt straff och betalar sista månaderna och sen spränger jag comhem-boxen i luften och säger upp skiten..

då ringer telefonen..

"Hej jag ringer från com hem, vi har ett erbjud......." *KLICK*

CPFÖRETAG!!!!!!!!..

Visa signatur

Where is my 3080?!