Permalänk

Nästa vecka kommer det igen; en ny tråd:
Vilket anti-virusprogram skall jag välja??

Kaspersky och 32:an om du vill betala; Avasta, AVD eller Avira om du snålar.

Samma j-a tyckande. Det j a g använder är det bästa. Et basta!

Mr Moderator lägga upp en specialavdelning för AV-tyckeriet

Permalänk
Medlem

En sajt som har bra tester är AV-Comp.

Här är deras senaste resultat från On-Demand (dvs med uppdaterade definitioner). Eftersom testet inte är helt nytt och de har många kriterier för att testa får man ta det i åtanke (en del har nya versioner som inte är testade).

Läs fulla PDF:en för att se alla tester i detalj
http://www.av-comparatives.org

De gör även ett test för Pro-Active där programmen testas med gamla definitioner för att se hur bra de är på att upptäcka nya hot med sina avancerade algoritmer. Det finns på deras sajt och är från maj 2009.

Sammanställningen:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
En sajt som har bra tester är AV-Comp.

Här är deras senaste resultat från On-Demand (dvs med uppdaterade definitioner). Eftersom testet inte är helt nytt och de har många kriterier för att testa får man ta det i åtanke (en del har nya versioner som inte är testade).

Läs fulla PDF:en för att se alla tester i detalj
http://www.av-comparatives.org

De gör även ett test för Pro-Active där programmen testas med gamla definitioner för att se hur bra de är på att upptäcka nya hot med sina avancerade algoritmer. Det finns på deras sajt och är från maj 2009.

Sammanställningen:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/avcomp_feb09.png

I det testet testar dom t.ex. AVG 8.0 som idag är uppe i 8.5.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite på nätet och Microsofts nya antivirus ser lovande ut....

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
I det testet testar dom t.ex. AVG 8.0 som idag är uppe i 8.5.

Japp, jag nämde att man får ha sådant i åtanke. Det är ändå ett bra test, och det är relativt. Jag menar att andra tillverkare står inte still medans AVG uppgraderar.

Permalänk
Medlem

sant.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hur är kaspersky anti-virus 2010? Funderar på att köpa det då jag hittade en licens nyckel köp för runt 128 pix

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Kaspersky har väl alltid varit en av de som ligger i topp när det gäller detection vad jag känner till. Med andra ord om man ska betala för antivirus är det ett av de bra valen. Har inte kört den själv, men får fundera vad jag ska fortsätta med när licensen på mitt nuvarande går ut.

Permalänk
Medlem

Har kört Norton IS, AVG, Kaspersky i två år och kör nu Symantec EPP vilket jag är mycket nöjd med.
Det går att använda datorn vid scanning till skillnad mot kaspersky.
Direkt efter installationen hittades en keylogger som kaspersky inte märkt under ett år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Har kört Norton IS, AVG, Kaspersky i två år och kör nu Symantec EPP vilket jag är mycket nöjd med.
Det går att använda datorn vid scanning till skillnad mot kaspersky.
Direkt efter installationen hittades en keylogger som kaspersky inte märkt under ett år.

Vad hette den keylogger'n? Tom Clancy's spel, Rainbow Six: Vegas 2, har en egen keylogger som ett exempel.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Telia Säker Surf är helt suverän. Gör ett bra jobb utan att sega ner maskinen.
Kostar 0 om man är Teliaansluten.
Tycker (!) jag.

Permalänk
Vila i frid

Telia Säker Surf, dvs F-Secure är alldeles för "avancerat" för gemene man att ens bry sig om att tyda alla popups som dyker upp om allt och inget och lite till - vilket betyder att man trycker "tillåt" för allt, inklusive virus. Senaste tre virus-burkarna jag fixat har haft Telia Osäker Surf installerat. Drar även väldigt mycket minne (jämförelsevis) och segar ner en lite äldre dator.

Permalänk
Medlem

F-Secure med firewall drar oerhört mycket minne (drog över 100MB totalt efter omstart av datorn, men går ner efter det) och har dessutom över 15 separata processer igång hela tiden. Dessutom hindrade det uppdatering av Flash, trots att jag tillät download applikationen i F-Secure. Jag blev tvungen att trixa för att kunna uppdatera Flash. Inget program jag rekommenderar direkt, baserat på mina erfarenheter med det. Det var inte på min dator.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera er att kolla här, http://remove-malware.com

http://www.youtube.com/watch?v=qD1WfImw97E

Den där grabben har pejl på antivirus branschen.

Så är det slut med tyckandet sen.

xpna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
AVG free edition!!! kört den i flera år aldrig fått virus

+1

gratis är gott, å jävligt gött om det funkar oxå

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Avstängd

Jag har tänkt att byta antivirus från avast 4.8 finns det något som är mindre resurskrävande än avast 4.8?
Är lite sugen på NOD32 är det mindre eller mer resurskrävande?
tacksamm för svar hoppas det är ok att jag lånar tråden på denna fråga
MVH robert

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Trist att höra allas personliga erfarenheter och tyckande. Den antivirusprogramvara ni använder nu är minsann riktigt bra, det är en senare version än den som testats i test x.

Dessvärr litar jag inte på dessa recensioner heller, tycker det ser ut som de inte är oberoende, blondin-bella släng dig i väggen.

Men ärligt, AVG hamnar ju typ sist i varenda test gällande detektering, klart att det är reurssnålt och känns snabbt. Till skillnad från BitDefender, Kaspersky, Norton mfl som har enorma resurser att analysera virus och skicka ut uppdateringar som slöar ner era datorer. Eftersom er AVG aldrig stoppat något och ni är rena så är det väl smidigast att köra utan? Skönare, bättre känsla.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
Jag har tänkt att byta antivirus från avast 4.8 finns det något som är mindre resurskrävande än avast 4.8?
Är lite sugen på NOD32 är det mindre eller mer resurskrävande?
tacksamm för svar hoppas det är ok att jag lånar tråden på denna fråga
MVH robert

Avira som jag kör med drar mindre än 9 MB i viloläge. Får hyffsat bra recensioner över tid mellan olika versioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Till skillnad från BitDefender, Kaspersky, Norton mfl som har enorma resurser att analysera virus och skicka ut uppdateringar som slöar ner era datorer.

Kaspersky gör allt för att deras säkerhets-program ska ta så lite som möjligt av användarnas datorer. Version 7 (tog ~60 MB av minnet, ~5 minuters laddningstid vid uppstart) är snabbare och tar mindre resurser än vad version 6 tog. Version 2009 (tog ~30 MB av minnet, ~3 minuters laddningstid vid uppstart) är snabbare och tar betydligt mindre resurser än version 7. Och slutligen, version 2010 (tog ~3 MB av minnet, ~1 minut laddningstid vid uppstart) är snabbare och tar väldigt mycket mindre resurser än alla andra versioner!

Så det där med att Kaspersky's uppdateringar gör programmet slöare, tar du verkligen tillbaka. Samma sak gäller även de andra programmen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

Det blev ESET NOD32 ändå det ska tydligen ligga på 44mb ramanvändning,
Jag är mycket imponerad tycker det är smidigt och inga delux extra grejer.
Avast var också bra men har fått en hel del felvarningar.
Har kört både kapersky 2009 och 2010 antivirus och det är absolut inget för mig säkert ett bra antivirus men jag tycker det är svårt att förstå och för mycket krångliga funtioner.
EDIT Jag hade en fråga också när jag installerade NOD32 så säger den att jag har f-secure installerat Det måste bero på att jag kört (f-secure online scan)det finns inget program som heter f-secure installerat vad jag kan se?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
Har kört både kapersky 2009 och 2010 antivirus och det är absolut inget för mig säkert ett bra antivirus men jag tycker det är svårt att förstå och för mycket krångliga funtioner.

Bättre skydd mot malwares och andra farligheter kan du inte hitta. Måhända hos BitDefender också, men annars är Kaspersky ett ruggigt starkt och pålitligt säkerhets-program. Jag må ta i nu, men detta är faktiskt sant Att det är för många "krångliga" funktioner, beror på att man kan ändra nästan precis hur man vill, så att programmet agerar exakt så som man själv vill att den ska agera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
EDIT Jag hade en fråga också när jag installerade NOD32 så säger den att jag har f-secure installerat Det måste bero på att jag kört (f-secure online scan)det finns inget program som heter f-secure installerat vad jag kan se?

Det kan vara så, ja. Testa att avinstallera F-Secure Online Scan o se om NOD32 klagar då.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Bättre skydd mot malwares och andra farligheter kan du inte hitta. Måhända hos BitDefender också, men annars är Kaspersky ett ruggigt starkt och pålitligt säkerhets-program. Jag må ta i nu, men detta är faktiskt sant Att det är för många "krångliga" funktioner, beror på att man kan ändra nästan precis hur man vill, så att programmet agerar exakt så som man själv vill att den ska agera.

Det kan vara så, ja. Testa att avinstallera F-Secure Online Scan o se om NOD32 klagar då.

Ja det har du rätt i det är ett bra virus skydd mm.

Jo jag hittar ingen f-secure på datorn när man körde scan stod det:
(you need to install the F-Secure Online Scanner add-on for your browser)
går det ta bort det?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]