Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muss3
Tjo, vad är exakta storleken man får när man installerat SSDn(40 och 80)? T.ex min 1Tb ger 931 GB

En till fråga, hur stor är en windows 7 installation?

Min ena är på 74.4GB och den andra är på 76.7GB!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizzt
Jo, det var därför jag frågade. Den ena säger si och den andra så.

Har helt klart förståelse varför man vill/bör ha den på SSDn. Men eftersom swapen skrivs till en hel del. Och på ett ofta dedicerat ställe, lär ju den sektorn bli rätt så förstörd snabbt på SSDn.

Upplys mig!

EDIT: Jag såg precis vad du hade skrivit, jag är lite dålig på att läsa...
Men mitt svar som inte alls svarar på din fråga följer här:

Du har rätt det har diskuterats mycket om detta i den här tråden.

En av nackdelarna är att disken kanske kan hålla ett litet kortare tag - men man skaffar ju disken för att få bättre prestanda och få en rappare dator med bättre respons, man har ju inte den för att man vill vårda och vara rädd för att den inte ska hålla (då ska man nog inte ha den som systemdisk heller [för att vara krass] utan som fillagring).

Man betalar för att få prestanda och lägger man swappen på SSD:n så vinner man mycket i upplevd prestanda när den används.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ministerkrister
EDIT: Jag såg precis vad du hade skrivit, jag är lite dålig på att läsa...
Men mitt svar som inte alls svarar på din fråga följer här:

Du har rätt det har diskuterats mycket om detta i den här tråden.

En av nackdelarna är att disken kanske kan hålla ett litet kortare tag - men man skaffar ju disken för att få bättre prestanda och få en rappare dator med bättre respons, man har ju inte den för att man vill vårda och vara rädd för att den inte ska hålla (då ska man nog inte ha den som systemdisk heller [för att vara krass] utan som fillagring).

Man betalar för att få prestanda och lägger man swappen på SSD:n så vinner man mycket i upplevd prestanda när den används.

Kan man skapa en ramdrive och lägga swapen på den eller funkar inte det?
Om man tex har låt säga 6gb ram och skapar ramdrive på 2gb.
Borde vara ändå snabbare då eller?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Kan man skapa en ramdrive och lägga swapen på den eller funkar inte det?
Om man tex har låt säga 6gb ram och skapar ramdrive på 2gb.
Borde vara ändå snabbare då eller?

Det där är ett ganska vanligt tankefel. Du swappar främst för att frigöra arbetsminne, om du då tar 2gb av 6 så får du mindre minne och behöver swappa oftare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Det där är ett ganska vanligt tankefel. Du swappar främst för att frigöra arbetsminne, om du då tar 2gb av 6 så får du mindre minne och behöver swappa oftare...

När borde man kunna klara sig utan swappen?
6 eller 8gb, mer?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Det där är ett ganska vanligt tankefel. Du swappar främst för att frigöra arbetsminne, om du då tar 2gb av 6 så får du mindre minne och behöver swappa oftare...

Jo.. Fast samtidigt får vissa program och spel fnatt om det inte finns en swap-fil. Men några hundra meg borde räcka.

Skrivet av RainesX:

När borde man kunna klara sig utan swappen?
6 eller 8gb, mer?

Jag kör på 3 med minimal swap. Testa, du märker om det inte går.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reap:

Vill bara informera om att min X25-M G2 80G (bulk) som jag köpte från inet kom med 02HD firmware.

Se där, jag fick min X25-M G2 80GB (RETAIL) i fredags (16/4) från Inet och den hade firmware 2CV102HA. Retail-produkten ligger kanske längre på lagret än bulk-versionen?

Visa signatur

Tysta datorer är bäst!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

När borde man kunna klara sig utan swappen?
6 eller 8gb, mer?

Microsoft påstår att det sker skrivningar ofta och smått till swap-filen även om man har mycket minne. Baserat på denna information så har jag tillsvidare en swap-fil på 1GB på SSD-enheten, trots att jag kör med 8GB RAM. Läge att kolla swapfilen med något lämpligt verktyg?

Edit: Jag har kört med 1GB-swap ett par år utan att slå i taket (kör ofta tunga utvecklingsmiljöer med flera samtidiga virtuella datorer, Photoshop mm)

Visa signatur

Tysta datorer är bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Jo.. Fast samtidigt får vissa program och spel fnatt om det inte finns en swap-fil. Men några hundra meg borde räcka.

Jag kör på 3 med minimal swap. Testa, du märker om det inte går.

Ok skall testa minska swappen stegvis.
Har 4gb minne och kommer skaffa mer (siktar på 8)

Skrivet av Filibuster:

Microsoft påstår att det sker skrivningar ofta och smått till swap-filen även om man har mycket minne. Baserat på denna information så har jag tillsvidare en swap-fil på 1GB på SSD-enheten, trots att jag kör med 8GB RAM. Läge att kolla swapfilen med något lämpligt verktyg?

Edit: Jag har kört med 1GB-swap ett par år utan att slå i taket (kör ofta tunga utvecklingsmiljöer med flera samtidiga virtuella datorer, Photoshop mm)

hmm bra att veta. trodde det skrevs till swappen bara när man minimerar program eller stänger program samt om något program behöver den till något specifikt.
Börjar nog på kanske 1.5gb och vandrar ner tills jag vet hur stor den behöver vara för mina program.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Har en fråga angående SSD.

Fick min SSD hem idag, och satte in den i datorn, dock orkar jag inte isntallera windows på den och vill använda den direkt.
Då kommer frågan, när jag ändrar till :
Exempel på AHCI mode Bios inställning (för Gigabyte):
SATA RAID/AHCI Mode [AHCI]
SATA PORT 0-3 NATIVE MODE [ENABLED]

Så funkar inte det att komma in i windows , blir jag ändå tvingat att installera om windows så att min SSD skall funka pga AHCI mode ?
En sak att påpeka är att jag satte min SATA sladd i 4 eller 5, såg inte vilken men ska det påverka så mkt att man inte satte den i 0 eller 1?

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Har en fråga angående SSD.

Fick min SSD hem idag, och satte in den i datorn, dock orkar jag inte isntallera windows på den och vill använda den direkt.
Då kommer frågan, när jag ändrar till :
Exempel på AHCI mode Bios inställning (för Gigabyte):
SATA RAID/AHCI Mode [AHCI]
SATA PORT 0-3 NATIVE MODE [ENABLED]

Så funkar inte det att komma in i windows , blir jag ändå tvingat att installera om windows så att min SSD skall funka pga AHCI mode ?
En sak att påpeka är att jag satte min SATA sladd i 4 eller 5, såg inte vilken men ska det påverka så mkt att man inte satte den i 0 eller 1?

Windows installerar inga drivare för AHCI om det inte är aktivt. Läs mer här om hur du gör det efter installation: http://forums.pcper.com/showthread.php?t=444831
Varför har du inte OS på din SSD? Vad använder du den till? Känns som systemdisk är ett måste för att få ut 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aason:

Windows installerar inga drivare för AHCI om det inte är aktivt. Läs mer här om hur du gör det efter installation: http://forums.pcper.com/showthread.php?t=444831
Varför har du inte OS på din SSD? Vad använder du den till? Känns som systemdisk är ett måste för att få ut 100%.

Frågan är vilket blir lättast, installera om windows eller läsa igenom allt o göra det
Annars svaren på frågorna.

Varför har du inte OS på din SSD?
Bootar bara datorn en gång om dagen, så känns lite menlöst att få 20sek snabbare log in. Visst vissa program lär ju gå igång snabbare.

Vad använder du den till?
Spel

Känns som systemdisk är ett måste för att få ut 100%
kommer hända nu iaf :>

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk

Har 02HA på min 80gb och tänkte slänga in nyaste när ja tänkte installera om och se om det blir någon skillnad men när ja starta med skivan som firmware ligger på så slängde den på nått jävla lösen på BIOS så nu kan jag varken lägga in firmwaren eller installera om windows, hur ska ja fixa detta? Kan ju påminna om att mitt moderkort har ingen jumper för att resetta BIOS, den återställer bara när man t.ex. klockat för mycket.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drömmaren:

Har 02HA på min 80gb och tänkte slänga in nyaste när ja tänkte installera om och se om det blir någon skillnad men när ja starta med skivan som firmware ligger på så slängde den på nått jävla lösen på BIOS så nu kan jag varken lägga in firmwaren eller installera om windows, hur ska ja fixa detta? Kan ju påminna om att mitt moderkort har ingen jumper för att resetta BIOS, den återställer bara när man t.ex. klockat för mycket.

Ditt moderkort har en jumper för att resetta BIOS nere till höger nära IDE-porten.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Jaså va det den som var Clear RTC då, fatta inte alls vad rtc stod för och hittade inget om det i boken så, men nu när du säger det så googla ja det och det stämmer. Är alldeles för trött just nu helt enkelt, ska testa och se hur det går.

EDIT: Så nu var det ominstallerat och fixat så jag kan använda TRIM och nu var det fart på disken efter 4 månader utan TRIM Tänkte då inte testa uppdatera firmware igen, har ju 02HA så ska ju inte behöva uppdatera och det står att det ska inte vara något problem att uppdatera, men tydligen så har mitt moderkort det eller om det är just min disk som inte vill.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem

Får min x-25 imorgon och undrar om jag ska koppla den på den vanliga svarta sata eller på den gula eller oranga på moderkortet för bästa prestanda?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Det där är ett ganska vanligt tankefel. Du swappar främst för att frigöra arbetsminne, om du då tar 2gb av 6 så får du mindre minne och behöver swappa oftare...

Det där stämmer ju inte alls. Swapfilen börjar ju användas direkt trots att det finns massor av arbetsminne ledigt. Det är ju bara att titta på din egen dator. Vissa program (och Windows självt också förmodligen) gillar att skriva till swapfilen alldeles oavsett hur mycket minne man har.

Antingen kan man skapa en ramdisk att ha swapfilen på och därmed "lura" systemet, eller också kan man disbabla swapfilen helt. Det kan dock bli problem med en del program som vill använda den om man gör det sistnämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

Får min x-25 imorgon och undrar om jag ska koppla den på den vanliga svarta sata eller på den gula eller oranga på moderkortet för bästa prestanda?

Svarta eftersom dom styrs av Intel chipet istället för JMicron som styrdom andra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Svarta eftersom dom styrs av Intel chipet istället för JMicron som styrdom andra.

ok.dessa är det att välja på:
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller

JMicron® JMB322 (DriveXpert Technology) :
- 2 x SATA 3.0 Gb/s ports (orange and white )

då får jag byta plats o sätta andra diskar på den oranga och vita utan att köra raid,det funkar?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

ok.dessa är det att välja på:
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller

JMicron® JMB322 (DriveXpert Technology) :
- 2 x SATA 3.0 Gb/s ports (orange and white )

då får jag byta plats o sätta andra diskar på den oranga och vita utan att köra raid,det funkar?

Utan köra RAID? Vad har du för annat som ska anslutas till SATA portarna?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Svarta eftersom dom styrs av Intel chipet istället för JMicron som styrdom andra.

Skrivet av Orici:

Utan köra RAID? Vad har du för annat som ska anslutas till SATA portarna?

det man brukar ansluta till sata dvs diskar.dvd.e-sata.bluray

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Sötast

Har just lagt beställning på 160GB G2! Fan vad spännande!

Jag velade ett tag med 80GB, men det kändes inte värt det då jag iallfall vill kunna ha mer än 1 spel på SSDN, och nu kan jag det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

det man brukar ansluta till sata dvs diskar.dvd.e-sata.bluray

Edit:Har nu ikört igång med ssdn och får bra resultat 252mb/s read och 89mb/s write

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Inaktiv

ska man köra write caching på ssdn, eller utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

ska man köra write caching på ssdn, eller utan?

Med, man ska bocka för båda rutorna.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en SSD 80 gb och lagt bl.a. mitt WoW på den, underbara laddningstider i spelet nu!
Har i nuläget inte lust att lägga in OS också, det får ske vid byte till Win7 nån gång sen. Men en fråga, bör jag ändå redan nu lägga växlingsfilen på min SSD? Ger det prestandavinst?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Kanske är en konstig fråga men, finns det något sätt att se om en SSD börjar bli dålig? Tänker på det här med att celler blir utslitna.
Vore ju tråkigt om den bra dog helt plötslig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG X570 Crosshair VIII Dark Hero | ASUS TUF OC RTX 3090 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL14 | Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marxor:

Kanske är en konstig fråga men, finns det något sätt att se om en SSD börjar bli dålig? Tänker på det här med att celler blir utslitna.
Vore ju tråkigt om den bra dog helt plötslig.

Man kan se hur mycket gb som skrivits på enheten med Intel tool box=)

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Är det värt idagens läge att köpa en SSD eller vänta tills priserna går ner ännu mer? det handlar ju ändå om rätt stora summor.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Är det värt idagens läge att köpa en SSD eller vänta tills priserna går ner ännu mer? det handlar ju ändå om rätt stora summor.

Mitt personliga svar är solklart ja!
Sedan beror det på syftet, ska du ha den som ren lagringsplats är det ett idiotköp förstås. Jag spelar WoW och multiboxar dessutom (kör flera karaktärer), köpte min SSD för att bl.a. lägga WoW på den. Laddningstiderna är underbart kortare och eftersom jag i princip dagligen drar nytta av detta, känns pengarna väl investerade.

Allt beror på vad du behöver den till, dyrheten avgörs inte av prislappen utan om du dagligen kommer kunna ha nytta av det är min åsikt.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)