Permalänk
Medlem

problem med klockning... Q6600

Jag är nybörjare med överklockning av processorer, och därför satte jag mig och läste några guides här på swecklockers. Har en Q6600 på ett Asus p5n-d moderkort med 2x2gb kingston-minnen. Jag börjar med att höja FSB med 20MHz (QDR med 80). Det blir stabilt, forstätter med ytterigare 10MHz, då bootar inte windows. Gör jag något noob-mistag?

Permalänk

Du kan ju återställa överklockningen som det nu brukar vara i asuskort genom att dra ut sladen från nätagget bara och koppla in igen, det återställer kortet. Har ett asus p5k pro där jag försökt överklocka ett Q6600 men utan vidare resultat. Kör nu oklockat men tror du ska vara försiktig med FSBn, finns ju andra värden man skulle kunna börja med... allt handlar väll mer om att prova sig fram. Vet inte hur du ska göra exakt då jag inte vet vad för bios du har och själv inte är så värst kunnig inom överklockning.

Överlåter det till någon annan som kan mer

Permalänk
Medlem

hur ser jag vilken BIOS-version jag har...? -.-

Permalänk

Start > Kör > i rutan som kommer upp skriver du msinfo32 och trycker ok
System Summary kommer visa upp Bios Version/Date

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid prova med att höja vcorn lite

Permalänk
Medlem

Vad exakt har du för minnen, samt i vilken hastighet kör du dom i innan du börjar klocka?

Fast jag vet inte ett skvatt om klockning med nvidia baserade brädor

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

jag har PC6400-minnen och kör dem i 800MHz (vilket de va i från början)

BIOSv. Revision 0902 08-12-11

kör med FSB (QDR) på 1146 (FSB = 286,5)
och Vcore 1.24V Detta funkar bra och är stabilt
Höjer jag FSB med 10MHz (QDR med 40MHz) alltså till 1186MHz så startar inte windows...

edit: enligt Hardware monitor i BIOS så är Vcore på 1,18V

Permalänk
Medlem