Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Rma, 8800gt -> 9800gt

Hej, skickade in mitt 8800GT Gigabyte med den medföljande zalman fläkten.
Standard klock 700mHz core.

Så nu efter en väldigt lång väntan fick jag hem ett ASUS 9800GT, med 600mHz
orginal klock. Dock är detta VÄLDIGT mkt varmare så det går inte att klocka alls
och jag måste ha mina chassi+CPU fläktar på 70-100% istället för 55% som jag vanligt vis helatiden kör på.

8800GT specs/temps:
- IDLE, 29-35 grader
- LOAD, 45-60 grader
- 700 mHz core (standard), funkade med 725mHz dock inte mera utan volt mod

- IDLE CPU, 28-32
- LOAD CPU, ~ 50

9800GT specs/temps:
- IDLE, 55-60 grader
- LOAD, 70-80 grader
- 600 mHz core, vågar inte öka något pga den redan höga tempen

- IDLE CPU, 40-50
- LOAD CPU, 50-70

Detta var väldigt överraskande när jag såg detta att den nyare modellen var
helt klart sämre, åtminståne kylaren.
Byte av kylare görs helst inte p.ga garenti.

Är detta schyst att ge mig detta ASUS 9800GT istället som ersättare?

SLI lär ju inte funka, då lär ju kortet storkna.

MvH,
Humper

Permalänk
Medlem

dom där temperaturerna är inte alls farliga, dom korten ska snurra på fint i upp till 95-100c.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Hej, skickade in mitt 8800GT Gigabyte med den medföljande zalman fläkten.
Standard klock 700mHz core.

Så nu efter en väldigt lång väntan fick jag hem ett ASUS 9800GT, med 600mHz
orginal klock. Dock är detta VÄLDIGT mkt varmare så det går inte att klocka alls
och jag måste ha mina chassi+CPU fläktar på 70-100% istället för 55% som jag vanligt vis helatiden kör på.

8800GT specs/temps:
- IDLE, 29-35 grader
- LOAD, 45-60 grader
- 700 mHz core (standard), funkade med 725mHz dock inte mera utan volt mod

- IDLE CPU, 28-32
- LOAD CPU, ~ 50

9800GT specs/temps:
- IDLE, 55-60 grader
- LOAD, 70-80 grader
- 600 mHz core, vågar inte öka något pga den redan höga tempen

- IDLE CPU, 40-50
- LOAD CPU, 50-70

Detta var väldigt överraskande när jag såg detta att den nyare modellen var
helt klart sämre, åtminståne kylaren.
Byte av kylare görs helst inte p.ga garenti.

Är detta schyst att ge mig detta ASUS 9800GT istället som ersättare?

SLI lär ju inte funka, då lär ju kortet storkna.

MvH,
Humper

Har inte 9800 kortet en bredare minnesbuss? 256 bit istället för 128bit?

Permalänk

8800GT och 9800GT är i stort sett samma kort (små förändringar men samma prestanda).
Om något så borde 9800GT dra lite mindre effekt, men det kanske sitter en lite klenare kylare på 9800GT. Dock är temperaturerna inget att oroas för.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ditt förra 8800gt hade inte referenskylaren utan en bättre (jag antar att det nya inte har något annat än den sämre referenskylaren?). Att ditt förra 8800gt också var överklockad från fabrik från 600MHz till 700MHz gör att du fått ett sämre kort tillbaka... du borde inte ha accepterat det. Ring och klaga, hade jag gjort!

Är du helt säker på att det förra var fabriksöverklockad till 700MHz? Det är ganska mycket.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
Har inte 9800 kortet en bredare minnesbuss? 256 bit istället för 128bit?

Nej båda korten har 256 bitars minnesbuss, de är identiska förutom att 9800GT har en ny revision av GPUn.

Om du är missnöjd tycker jag du ska försöka klaga, var det någon speciell kylare på det förra kortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Är du helt säker på att det förra var fabriksöverklockad till 700MHz? Det är ganska mycket.

Troligen var det ett Asus 8800GT Top, om jag gissar rätt. De har rätt bra fabriks-OC.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ring/maila till affären och säg åt dem att de inte kan ge dig ett sämre grafikkort än det du skickade in.

Sen tycker jag att du ska säga åt dem att eftersom de strulat så mycket, ska du ha ett 4770 eller 4850 i kompenstion beroende på vad ditt 9800GT kostar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Troligen var det ett Asus 8800GT Top, om jag gissar rätt. De har rätt bra fabriks-OC.

Du gissade nog fel isf, Han skrev så här:

"Hej, skickade in mitt 8800GT Gigabyte med den medföljande zalman fläkten."

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Du gissade nog fel isf, Han skrev så här:

"Hej, skickade in mitt 8800GT Gigabyte med den medföljande zalman fläkten."

Gissade rätt
Och jo den har 700mHz orginal, antar att de har ändrat volten på det till lite högre. För jag hade även ett annat förut och det gick inte över 670mHz som var
650mHz.

Aja men detta kort hade jag förut:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=256085

Detta är kortet jag fick, vilket verkar vara ganska värdelöst.
Det låter duktigt lite och fläkten kan jag inte ändra på (automatiskt).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=356064

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Gissade rätt
Och jo den har 700mHz orginal, antar att de har ändrat volten på det till lite högre. För jag hade även ett annat förut och det gick inte över 670mHz som var
650mHz.

Aja men detta kort hade jag förut:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=256085

Detta är kortet jag fick, vilket verkar vara ganska värdelöst.
Det låter duktigt lite och fläkten kan jag inte ändra på (automatiskt).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=356064

Aj då, men det var iaf ett gigabyte och inte asus :D. Men ja, det ser ut som om kortet bara har två sladdar för fläkten (=ej reglerbar).

Ta kontakt och klaga. Jag vet inte vad som gäller eftersom du har öppnat och använt det nya kortet men ta reda på det först, hade jag gjort. Jag iaf helt säker på att ersättningen måste vara minst lika bra. Vilket den inte är i ditt fall. Ditt förra kort är något vassare.

För övrigt vart köpte du kortet?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Mitt Gainward Bliss 8800 GT ligger på 50-60 grader idle och cirka 65-70 grader load. Helt normalt tror jag. Då är det ändå bra kylning från Gainward. När jag höjer klockfrekvenserna (core clock som jag kör på 660 istället för 600) ökar temperaturerna med cirka 5 grader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Mitt Gainward Bliss 8800 GT ligger på 50-60 grader idle och cirka 65-70 grader load. Helt normalt tror jag. Då är det ändå bra kylning från Gainward. När jag höjer klockfrekvenserna (core clock som jag kör på 660 istället för 600) ökar temperaturerna med cirka 5 grader.

Det är inte tempraturerna jag är orolig över, det är det att det är så pass högre en vad det gamla jag hade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Du gissade nog fel isf, Han skrev så här:

"Hej, skickade in mitt 8800GT Gigabyte med den medföljande zalman fläkten."

My bad, förstod det som att de ersatt hans gamla Asus med ett nytt sämre Asus. Så går det när man skumläser, missade helt de första raderna i inlägget faktiskt.

Ser att du fick Asus kort med lilla 'skitkylningen' på, inget fint byte i min mening.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Skickade idag in ett klagomål till multitronic via email.
Får väl hoppas på det bästa.

Vad kan man göra ifall man inte får någon annan ersättning?
Har inte så mycket kunskap av sådant.

Permalänk
Avstängd

Ge dom dålig PR

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

9800gt borde ju gå svalare för om jag inte minns fel är väl dom tillverkade med en lägre nanometer?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Finns både som 65nm och 55nm (tror jag). Dock vet jag i praktiken är det såhär
att det kortet jag fick är 20-40grader varmare.

Permalänk
Medlem

har du några frågor angående konsument-rätt så ska du väll fråga konsumentverket , man kan maila dem osv.

tank bara på att de är vanliga människor , inte datorexperter . så ta det lugnt med alla clocks och ddr3 nvidia geforce ultra edition osv

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Skickade frågan även till konsumentverket. Dock bor jag på åland/finland och har ingen aning hur jag hittar den finska konsumentverkssidan på svenska så
jag skickade frågan till den sidan från sverige istället.

Tack för all hjälp annars!

EDIT:
Fick tillbaka att det var deras leverantör som skötte det, men jag skulle skicka tillbaka det med samma kod.

Permalänk
Medlem

max temp för gpu är runt 120 grader så det är inget att oroa sig för

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvickenZ
max temp för gpu är runt 120 grader så det är inget att oroa sig för

va bra att du har läst tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
va bra att du har läst tråden.

ja, det hade jag faktiskt gjort, men det är lätt att missta sig vad man ska skriva sen när klockan var runt halv 3 på natten. läste andras inlägg oxå och det blev väl lite snurrigt. ursäktar för den.

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W