Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flue_81
Hur är det med ström förbrukning och livslängd hör att plasman tar mer ström och har lägre livslängd.

En plasma kan ta något mer ström, men det är försumbart över året, detta är väl egentligen en gammal myt skapad av folk som inte helt förstår hur det hela fungerar - saken är ju att en LCD skärm som drar 183W (Samsung LE46B558 f.ex) tar 183W konstant oavsett om bilden är mörk eller ljus, en plasma å andra sidan (f.ex en Panasonic TX-P46Z11E) som drar 315W tar endast detta som mest (dvs. om bilden är helt vit) och ligger ofta mycket under. Men även om skillnaden faktiskt vore så stor som 132W utgör det endast en årskostnad på 250,- (om TVn står på 4 timmar per dag, 365 dagar om året).

Tillbaka till topic: För en HTPC är plasma ett självklart val, så enkelt är det. Faktiskt är det nästan så enkelt som att man alltid bör välja en plasma, har allt för många kompisar som har köpt [både billiga och dyrare] LCD apparater utan att bli nöjda med bildkvaliteten - då speciellt när de har sett min plasma (som är kalibrerad).

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt en TV i dagsläget för över ~9000kr så hade jag köpt en plasma eftersom den (enligt mig) ser snyggare ut i film och fungerar även bra till spelande.
Jag tycker dock att min LCD känns skarpare när jag spelar PS3 och Xbox 360.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Har din LCD Full HD? För PS3 pumpar ju ut signaler i Full HD. Dock spelar jag Xbox 360 på min Plasma och det ser sjukt snyggt ut.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

Japp. Full HD med HDMI kabel på båda.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flue_81
Hehe N64 mycket gammalt nope.
Snarare antika TV-Spel som Atari 2600, SEGA 8/16 och NES.
Mitt atari funkar fint på en gammal CRT 32" men på den platta "LCD 32" så funkar det knappt alls.
Måste nog köpa en AV till SCART eller något för snart kan jag inte koppla in mina gamla spel

SCART är för nytt för mig att hantera hehe.

AV-> Scart ger ingenting, bara en otympligare kontakt. Har du bara RF(Antennsladd) ut? Eller har du kompositvideo(gul, röd, vit) ut?

Permalänk
Medlem

Okej, så den mest prisvärda plasman under 15k är Samsung PS50B551 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459902)?

Jag ska använda den till uppspelning av högupplösta filmer såsom blu-ray, hd-tv och 1080p, sen ska jag även spela en del på den. Jag läste någon recension på någon tv i den serien, (hittar inte den recensionen nu) Men de skriver där att den har underbar bild och verkligen är en "bang for the buck"

Så det är det jag undrar, är det den mest PRISVÄRDA plasman under 15k?

Och då menar jag PRISVÄRD, får jag mycket mer för 5000kr till?

MVH

Markus

EDIT:

Här är länken till recensionen, http://reviews.cnet.co.uk/televisions/0,39030218,49303274,00....

Fast det är recensionen på föregångaren (samsung ps50b550)

Jag antar att de har samma specs, förutom designen!

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem

Otillåten Bump

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, så den mest prisvärda plasman under 15k är Samsung PS50B551 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459902)?

Jag ska använda den till uppspelning av högupplösta filmer såsom blu-ray, hd-tv och 1080p, sen ska jag även spela en del på den. Jag läste någon recension på någon tv i den serien, (hittar inte den recensionen nu) Men de skriver där att den har underbar bild och verkligen är en "bang for the buck"

Så det är det jag undrar, är det den mest PRISVÄRDA plasman under 15k?

Och då menar jag PRISVÄRD, får jag mycket mer för 5000kr till?

MVH

Markus

EDIT:

Här är länken till recensionen, http://reviews.cnet.co.uk/televisio...49303274,00.htm

Fast det är recensionen på föregångaren (samsung ps50b550)

Jag antar att de har samma specs, förutom designen!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Panasonic G10 mest bang for the buck
Panasonic V10 lika mycket bang for the buck men dyrare

Spelar i annan liga än samsungen. Men kommer inte under 15k för 50" tror jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Panasonic G10 mest bang for the buck
Panasonic V10 lika mycket bang for the buck men dyrare

Spelar i annan liga än samsungen. Men kommer inte under 15k för 50" tror jag.

Permalänk
Medlem

Vad har du mer i panasonic-tvn än vad du har i den billiga samsung-tvn?

För det är väl 100hz på samsung-tvn?

Vad är skillnaden, eftersom vad jag förstår så har samsung-tvn jävligt bra bild enligt recensionen på lillebrodern här länkat i min post ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR

nån moderator kan ju stänga tråden om ni inte vill se massa okunniga gå i taket här.. onödigt att de lägger ner tid på att försöka övertyga nån att lcd är bättre..

så ägd asså,, gonatt
/erik

Hur gammal är du?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Vad har du mer i panasonic g10-tvn än vad du har i den billiga samsung-tvn?

Vad är skillnaden, eftersom vad jag förstår så har samsung-tvn jävligt bra bild enligt recensionen på lillebrodern här länkat i min post ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du mer i panasonic g10-tvn än vad du har i den billiga samsung-tvn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är också inne på att uppgradera min 3 månader gamla tv (swedx 46") till denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=489970 . gamla TVn duger, men jag kan säga att filmer som är rätt mörka är bara att glömma iaf... kass svärta.

Permalänk
Medlem

Ja den verkar verkligen som en bra TV tycker jag!

Något att satsa på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tror jag absolut.. har kollat en del reviews och den verkar ha riktigt bra färg och svärta.. sen 100HZ tror jag absolut gör sitt.. blir nog en sån för min del iaf, så hamnar min swedx i mediarummet då den är mer än OK att spela 360 på.

Permalänk
Medlem

Hehe, har iofs inte läst någonstans att den har 100HZ, någon som kan bekräfta detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tydligen jag som fått något om bakfoten... den verkar inte ha de.

Permalänk
Medlem

Det står inget om det, men då kommer man till frågan:

Vad gör det om den inte har 100hz?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dattuz
Vad har du mer i panasonic-tvn än vad du har i den billiga samsung-tvn?

100Hz är en marknadsföringsterm som inte bottnar i verkligheten. Panasonic G10, G15 och V10 serierna har 1080 linjers motion resolution, eller moving picture resolution, testat, inte goja, en high-end led/lcd klarar 600 linjer om man begränsar bildkvalitet som dynamik etc.

Jag hittar ingen spec på samsungens verkliga snabbhet/upplösning per bild men den kan nog klara 1080 linjer den med.

Skillnaden ligger i svärta och statisk kontrast (dynamisk är ointressant , omätbart och bs) antar jag eftersom panasonic neoPD paneler krönts till Pioneer Kuros arvtagare. pris nära samsung, kvalitet nära pioneer, försök få en titt någonstans de har visningsrum som kan dimmas ner en aning.

Permalänk
Medlem

Så den billiga samsung-skärmen är inte så dålig som priset visar då kanske?

Nu är man sugen vill jag lova..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom komplett har höjt priset från 9999kr till 15k på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=489970 skulle jag nog satsa på denna. http://www.webhallen.com/prod.php?id=100079
om jag har förstått detta rätt är det endast designen som är annorlunda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fan också, det är så typiskt när man alltid ska handla nått så går det upp i pris, aja, gillar inte rose black så mycket tyvärr..

Det är ju typ ingen annan som har samma bra specs, som samsungen.. till det priset..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ledsen för att dra upp en gammal tråd, men hade ni testat PS50B551, någon som vet något om input lag, kollar på denna sen LCD 40" B650 nått...

Vet att plasma inte har så mycket fart ränder, men den får inte ha högre input lag än lcdn. Kan den ta 1920*1050 som input över hdmi och visa det likadant pixelmappat?
Är inte så haj på progressive & interlaced osv & hur plasma fungerar...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Ledsen för att dra upp en gammal tråd, men hade ni testat PS50B551, någon som vet något om input lag, kollar på denna sen LCD 40" B650 nått...

Vet att plasma inte har så mycket fart ränder, men den får inte ha högre input lag än lcdn. Kan den ta 1920*1050 som input över hdmi och visa det likadant pixelmappat?
Är inte så haj på progressive & interlaced osv & hur plasma fungerar...

Det är ju inte tekniken i tv'n som är annorlunda som bestämmer hur bildan ska ritas upp utan programvaran i den precis som på en lcd. Alltså det ska inte vara någon skillnad.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Det är ju inte tekniken i tv'n som är annorlunda som bestämmer hur bildan ska ritas upp utan programvaran i den precis som på en lcd. Alltså det ska inte vara någon skillnad.

Okey, tack för det, hade hört något om linjedublering & nått sånt förut och att plasma inte brukar ha lika hög upplösning som lcd, ville bara försäkra mig om att alla pixlarna finns med... Har aldrig läst på om plasma då de alltid legat sist i kön.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Okey, tack för det, hade hört något om linjedublering & nått sånt förut och att plasma inte brukar ha lika hög upplösning som lcd, ville bara försäkra mig om att alla pixlarna finns med... Har aldrig läst på om plasma då de alltid legat sist i kön.

Jo men det var för ett bra tag sen, flera års gamla utgångna modeller egentligen. Vissa plasmor hade upplösningen 1024x768 (4:3) även när de var i widescreen (16:9) format, det är det du menar iallafall.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din