Permalänk
Medlem

Plasma vs LCD till HTPC?

Hej!

Jag har googlat runt och kollat här i forumet, men tycker inte att jag får svar på min fråga riktigt ändå..

Vad är bäst till HTPC?
Plasma eller LCD?

Jag spelar mycket ROMs (nes snes, sega genesis) på tvn och kollar även en hel del på hög upplöst material, 1080p!

Jag surfar inte jättemycket på den, utan det gör jag på den andra!

Vad är att föredra?

MVH

Markus

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem

samma , läs ALLA inlägg i de trådar som finns i ämnet,, du lär nog hitta mer där än i denna.,..

men Plasma säger jag ger bäst bild..

men visst,, du kan köpa en LCD utan att du kommer klaga på bildkvaliten i Nes spel

Hur stor vill du ha ??

50" så kolla på LG s8000
eller Pioneer kuro

Panasonic gör också grymma plasmor,, men betala helst över 10000kr

32" så kan Samsung ha ngn grym TV åt dig.. kolla prisjakt eller hemmabiosidor..

Lycka till

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

-amatör råd-

lcd skulle jag vilja säga, för plasma bränner väll fast om det är en bild för mycket. är nog inte så kul att det står start längst ner till vänster när du kollar på film

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Avstängd

De viktigaste sakerna är:
0% overscan på den ingång du tänkt ansluta datorn. Kolla upp detta noga.
1080p på den ingång du tänkt ansluta datorn, många tv-apparater har en annan upplösning än panelen på VGA ingång och HDMI för dator. Detta hänger ihop med overscan och prisklassen på TVn.

Input lag, input lag på en TV är generellt högre än på en datormonitor, vissa av samsungs senaste har mycket hög input lag exempelvis, medans de för några år sedan hade minst. Beroende på hur känslig du är kan du uppleva det som om musen tangentbordet reagerade segt.

Motion resolution. Återigen beroende av hur känslig du är, en full-hd-plasma klarar generellt alla 1080 linjer medans en LCD ofta ligger runt ca 400 linjer. Tveksamt om det spelar någon roll om du spelar ROMs från gamla konsoller.

Svärta/Kontrast/färgriktighet/färgdjup/ljusstyrka.
Återigen många personliga åsikter, det som kan sägas är att de siffror som tillverkarna spottar ur sig som exempelvis dynamisk kontrast är relativt intetsägande och gränsfall till BS. Här har ofta en plasma bättre svärta men det kan skilja mycket mellan modeller.

Tänk efter vad du själv brukar uppfatta som dåligt när du ser en platt tv. Förutom att lågupplöst material ser ut som skit på en hd-tv, det finns ingen teknik i världen som kan trolla fram data som inte finns.

Jag rekommenderar en high-end modell över storlek eller skärmtyp. Ta inte billigaste största. När du bestämt dig för några du är intresserad av, fråga runt i bekantskapskretsen, att kolla efter TV i en affär är som att leta underkläder i en porrfilm. De är helt enkelt inte där man vanligtvis använder/ser dem. De är felinställda för att visa max kontrast/färg i för hög belysning, ackompanjerat av säljare som kan mindre än du.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaa_kola
-amatör råd-

lcd skulle jag vilja säga, för plasma bränner väll fast om det är en bild för mycket. är nog inte så kul att det står start längst ner till vänster när du kollar på film

Nej, såvida man inte uteslutande använder tvn som tavla (en och samma bild alltså) eller kör ett och samma spel med någon fast mätare i flera år så bränns ingenting fast.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaa_kola
-amatör råd-

Min plasma står på hela dagarna med datorns bild utan skärmsläckare, inte smack inbrännd bild. Billiga plasmor, visst kanske det, men det gäller även CRT och LCD.

Trist gammal myt från folk som inte använt en plasma.

Permalänk
Medlem

åhnej, kan nån moderator stänga denna tråd innan de riktiga amatörerna sprider att LCd är bättre när de är sämre

och de enda argument de hittar är inbränning,, jag och hundratusentals plasmaägare bara skrattar åt dig jaa_kola

och när jag menar det enda arumentet så kanske ni tar upp ett till argument i samma klass,, att de drar mer strömm eller nåt HAHAH!! ojdå 200kr på ett år mer, =/ tänk om grabben

har haft min plasma i snart 4år och inte ens varit nära att få inbränningar,,
och ja jag har haft råd att ha den påslagen myckett!!

Läs på i samma trådar som trådskaparen ska göra, tack!

men jag kan ge dig lite gratis info..

Plasma äger LCD i:

Film 1080p, 24p etc etc
TV med analoga sändingar
TV-spel - o.001ms (LCD 8ms)
Kontrast, svart ska ju vara svart,, eller hur ??

Sen så finns det flera andra fördelar med plasma,,

och kom inte med LEd, då skrattar jag ihjäl mig!!

LED är bara ett lamt lurendrejjeri,, det är ändå en LCD med led belysning så att de ska få bättre svärta och de kan göra tunnare skärmar...

Som ja just skrev,, läs på grabben..

Trådskaparen får ju tro vad han vill men jag har är iallafall 30 år med ganska mycke kunskap om ämnet och ja ser mycke film,,

Köp en Plasma,,

Vi plasma fans kan bara säga att vi är supernöjda med våra apparater och försöker inte smutskasta LCD men LCD fans tror altlid att de kan massor om plasma, men de säger massa saker som de inte ens vet nåt om..

som om plasmorna nu har samma problem som för 10 år sedan.. njaa..

ni kan ju istället försöka argumentera VARFÖR LCD är så mycke bättre än plasma och kom gärna med konkreta bevis och kanske en och annan jämnförelse i pris/bildkvalitet eller nåt..

Lol, en (LEd) LCD för 20000:-, fan en plasma vinner ju över den i prisklassen 10-12k,,

gå å läs på prisjakt på LG s8000 eller Pioneer kuro btw,,

men nog gpr det att göra allt på en LCd,, bara det att plasma gör många saker bättre,,

nån moderator kan ju stänga tråden om ni inte vill se massa okunniga gå i taket här.. onödigt att de lägger ner tid på att försöka övertyga nån att lcd är bättre..

så ägd asså,, gonatt
/erik

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
åhnej, kan nån moderator stänga denna tråd innan de riktiga amatörerna sprider att LCd är bättre när de är sämre

och de enda argument de hittar är inbränning,, jag och hundratusentals plasmaägare bara skrattar åt dig jaa_kola

okey!(Y) jag skrattar i dag (8)

jag har en vän som äger en plasma. Dock är den några år gammal. efter allt nötande med GH på den så har vissa saker från GH bränts fast.

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Avstängd

Men utvecklingen har gått framåt. För fem sex år sedan var inbränningar inget ovanligt men idag är det i stort omöjligt.

Permalänk
Medlem

ErikR
Han skriver en mening om att plasma "väll" kan bränna fast och du svarar med en A4 med klagande och gråtande.

Tycker det är oerhört korkat av dig att kräva att någon skall bevisa att LCD är bättre än plasma när du själv inte lägger fram några konkreta bevis på att plasma är bättre.

"TV-spel - o.001ms (LCD 8ms)" - Svarstid ja. Men input lag framkommer inte.

"Plasma äger LCD i:
Film 1080p, 24p etc etc
TV med analoga sändingar

Dina påståenden är lika betydelsefulla som vad Kent åt till frukost igår. Lägg fram bevis själv.

Jag har själv plasma och tycker det är grymt. Smaksak men jag föredrar LCD när jag lirar Xbox 360 och Plasma vid filmtittande.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Citat:

och när jag menar det enda arumentet så kanske ni tar upp ett till argument i samma klass,, att de drar mer strömm eller nåt HAHAH!! ojdå 200kr på ett år mer, =/ tänk om grabben

har haft min plasma i snart 4år och inte ens varit nära att få inbränningar,,
och ja jag har haft råd att ha den påslagen myckett!!

Läs på i samma trådar som trådskaparen ska göra, tack!

men jag kan ge dig lite gratis info..

Plasma äger LCD i:

Film 1080p, 24p etc etc
TV med analoga sändingar
TV-spel - o.001ms (LCD 8ms)
Kontrast, svart ska ju vara svart,, eller hur ??

Sen så finns det flera andra fördelar med plasma,,

och kom inte med LEd, då skrattar jag ihjäl mig!!

LED är bara ett lamt lurendrejjeri,, det är ändå en LCD med led belysning så att de ska få bättre svärta och de kan göra tunnare skärmar...

Som ja just skrev,, läs på grabben..

Trådskaparen får ju tro vad han vill men jag har är iallafall 30 år med ganska mycke kunskap om ämnet och ja ser mycke film,,

Köp en Plasma,,

Vi plasma fans kan bara säga att vi är supernöjda med våra apparater och försöker inte smutskasta LCD men LCD fans tror altlid att de kan massor om plasma, men de säger massa saker som de inte ens vet nåt om..

som om plasmorna nu har samma problem som för 10 år sedan.. njaa..

ni kan ju istället försöka argumentera VARFÖR LCD är så mycke bättre än plasma och kom gärna med konkreta bevis och kanske en och annan jämnförelse i pris/bildkvalitet eller nåt..

Lol, en (LEd) LCD för 20000:-, fan en plasma vinner ju över den i prisklassen 10-12k,,

gå å läs på prisjakt på LG s8000 eller Pioneer kuro btw,,

men nog gpr det att göra allt på en LCd,, bara det att plasma gör många saker bättre,,

nån moderator kan ju stänga tråden om ni inte vill se massa okunniga gå i taket här.. onödigt att de lägger ner tid på att försöka övertyga nån att lcd är bättre..

så ägd asså,, gonatt
/erik

Snacka inte om att stänga tråden, denna tråd är typ den enda som man kan få ut korrekt och nyttig information ifrån!

Jag har också läst om inbränningar, men det känns som att det fanns för typ 10 år sedan på plasmor, känns som att plasmorna är bättre idag när det gäller inbränning iaf..

Anledningen att jag postar denna tråd över huvud taget är att jag har en LCD-tv i dagsläget (samsung 40 676) Och visst, den funkar bra, men för det första, tycker jag att den är för liten och för det andra så tycker jag inte att 1080p är sååå bra som jag sett på andra ställen,

innan så har jag bara förkastat plasma eftersom man har fått för sig att lcd är nytt och bättre, men det är ett väldigt fel antagande vad jag förstår..

Så tack ErikR, om det finns något annat som du vill tillägga när det gäller lcd, vs plasma, så tar jag gärna emot det!

Som sagt, det blir inget "surfande" mer än på youtube när jag sitter vid tvn, det blir mest spel och film som sagt,

Jag har kollat på de billigare plasmorna som ligger runt 8-12000, fungerar de till mina enkla behov, eller kommer jag spy galla efter att jag ser hur mycket pengar jag slängt ut på SKIT?

Edit: majje! Du kan ju inte komma här och säga att plasma är bättre till film och lcd till spel, för det är ju de enda två sakerna jag ska göra! Måste jag köpa två TV-apparater?

Men seriöst, skulle någon vilja vara snäll att lägga fram några förslag på tv?

Jag har tittat på denna främst:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412582

Något att ha?

MVH

Markus

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag är HTPC-användare sedan fem år tillbaka. Här har du de bästa i olika prisklasser, bäst först, sedan sjunkande pris.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=306209
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=420240
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=410619
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=420236
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=410618
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=410617

Personligen tycker jag att det vid den här prispunkten är dags att byta till LCD för att komma ner i pris och storlek. Dessvärre inget jag vill rekommendera till någon.

Personligen väntar på en leverans av en pioneer kuro 5090H som skall ersätta min fem år gamla pioneer 50".

Bästa stället att kolla fakta som spelar roll vid datoranslutning eller TV-Spelande är http://www.hdtvtest.co.uk/ .

Permalänk
Medlem

Bra förslag!

Men tyvärr är min budget lite mer ansträngd och jag vill ha en större TV också!

Har som sagt tittat på :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412582

Så jag vill gärna ha 50", möjligtvis 46"

Förslag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
ErikR
Han skriver en mening om att plasma "väll" kan bränna fast och du svarar med en A4 med klagande och gråtande.

Tack, någon som iaf läser vad man skriver

Visa signatur

PC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Min plasma står på hela dagarna med datorns bild utan skärmsläckare, inte smack inbrännd bild. Billiga plasmor, visst kanske det, men det gäller även CRT och LCD.

Trist gammal myt från folk som inte använt en plasma.

eller ett faktum med äldre skärmar.. de nya lär klara sig bra

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

Har även tittat på denna, som till och med verkar bättre?

Samsung PS50B550
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=416240

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Men utvecklingen har gått framåt. För fem sex år sedan var inbränningar inget ovanligt men idag är det i stort omöjligt.

läs inte detta som att jag vore omöjlig, jag är bara nyfiken.

Vad i tekniken har ändrats på plasma som gör att det intre bränner fast på nyare apparater ? Jag förstår så klart att tekniken tar steg sina fram. Men jag vill gärna veta vad som förbättrats och hur.

Jag är sugen på en tv till min xbox, drygt att koppla in den till dator skärmen varje gång jag ska spela. jag är inget fan till någon teknik, men visst blir man nyfiken på ny teknik

oj gick kanske lite OT men den handlar om tv, så hoppas inte livremmen kommer fram (A)

Visa signatur

PC

Permalänk

Jag fick hem min Panasonic P42X10 i dagarna, glömde igång den på Eurosport när friidrotten var igång, den stod igång i 4 timmar innan jag kom hem... Var inte ens ett spår av logon. Och då är min Plasma en billig modell.. Kostade endast 7000 och har inga problem med inbränningar. Spelar mycket spel via Xbox, spelat timtals utan att något bränt fast. Inbränningar existerar inte nuförtiden i stort sett, så det är inte ett argument längre.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

btw jaa_kola så var det ditt nedlåtande jag ble lack på - amatör råd,, not cool,, och jag hade ju kunnat svara,, nej, de bränner inte fast,, hade säkert blivit bättre stämning

Ok, jag orkar faktiskt inte lägga fram några bevis just nu,, ska gå å sova snart ,,

och nej, jag gråter inte,, men blir less när man försöker hjälpa nån så kommer nån annan mer okunnig och förstör,, helt onödigt och

såklart är allt man gör en smaksak,, tror dock att de allra flesta upplever liknande skildnader mellan plasma och lcd när dom väl är medvetna

alla vänner och släktingar har efter att jag berättat om vad jag vet,, alltid köpt plasma och de är sååå glada att de nu har bättre TV än deras granne som köpt en lcd och trott att den var bättre..

ang bevis, så borde väl inlägg från massor med användare och recensioner kunna räknas som bevis,, orkar inte länka till nån just nu bara,, men jag har läst en hel del kan jag lova...

tror inte att de ljuger,,

jag har en 32" LCD också och det är ljusår ifrån i bildkvalitet iallafall hemma hos mig,, och då har jag försökt hitta en så bra lcd som möjligt och har betalat 5990 för den,, alltså det finns sämre om man säger så...

en kille på jobbet köpte en Sony 46" LCD för han ville titta på fotboll och hockey mycket.. han köpte den, för att en säljare på expert hade rekomenderat den,, han blev skitbesviken och frågade mig vad han skulle göra,, jag sa att han skulle reklamera och köpa en plasma istället,, vilekt han gjorde och gissa om han är nöjd !!

Jagh tycker också att sport är fett mycke bättre på min plasma än alla andra LCD jag sett på....

och TV-spel så har jag ett Wii och det är ju sjukt snyggt på den..

LCD har jag redan sagt att det funkar det me,, men plasma ÄR bättre, punkt.

man brukar säga att det är lättast att åka å kolla på stormarknaderna och kolla i verkligheten,, men det är ju inte så mycke likt ett vardagsrum där,, de seriösa har biorum avskilt "rum" med massa annan teknik inkopplat,, och be om att få testa lite tvspel,, det borde gå att ordna,, de vill ju sälja eller hur...

och dessa råd är endast till trådskaparen eftersom vissa inte verkar vilja honom sitt bästa utan rackar på de som vill hjälpa han istället...

Lycka till (igen) med TVköpet

ps. läs lite andra trådar, typ denna: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=866...

gonatt på riktigt..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
ErikR

Tycker det är oerhört korkat av dig att kräva att någon skall bevisa att LCD är bättre än plasma när du själv inte lägger fram några konkreta bevis på att plasma är bättre.

"TV-spel - o.001ms (LCD 8ms)" - Svarstid ja. Men input lag framkommer inte.

"Plasma äger LCD i:
Film 1080p, 24p etc etc
TV med analoga sändingar

Dina påståenden är lika betydelsefulla som vad Kent åt till frukost igår. Lägg fram bevis själv.

Jag har själv plasma och tycker det är grymt. Smaksak men jag föredrar LCD när jag lirar Xbox 360 och Plasma vid filmtittande.

Bevis gällande spel, hitta en LCD som klarar 1080 linjers motion resolution, här är en av alla plasmor som klarar det:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p42g10-tx-p42g10b...

Jämför med en av de bästa LCD som testats med dessa rigorösa metoder:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-le46b750-le40b750-2009...

Här har inte motion resolution testats men läs stycket om gaming.

En annan high end LCD
http://www.hdtvtest.co.uk/news/sony-kdl37w5500-20090524150.ht...
Är du klart att föredra, här kommer du ner i 37" kommer under 10 000:- och får för en LCD enastående 600 linjers motion resolution, dvs ungefär som 1080i på en plasma.

Permalänk
Medlem
Citat:

och dessa råd är endast till trådskaparen eftersom vissa inte verkar vilja honom sitt bästa utan rackar på de som vill hjälpa han istället...

Lycka till (igen) med TVköpet

Tack än en gång, jag märker att du brinner för plasma och det gör du säkert av en anledning..

Jag lutar mer åt plasma, inte bara för att ErikR skriker att plasman är bättre än LCDn, utan för att annat kunnigt folk säger att plasman funkar lika bra som lcd som datorskärm.. Sen när man kan få bättre färger och bättre priser på köpet, ja, varför ska man INTE slå till?

Är det någon mer än jag som kan verifiera att denna modell är prisvärd?

Samsung PS50B550
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=416240

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok,, jag ska snart gå å sova,, =D

tack til lde som vill hjälpa till och tack för att man får uppbackning,, och hjälpa trådskaparen,,

Jag har inte 100% FULL koll på alla tekniker och hur de funkar men vissa verkar ju tro att plasmatekniken har stått still i 10 år och att LCD har gått om och förbi,, bra att LCD utvecklas och vem är det som vinner på det,, jo vi alla som vill ha bra bil och ha fina upplevelser när vi njuter i oss en Film eller spelar..

Plasma blir också bättre, kanske inte i samma takt som lcd har haft de senare åren men...

när jag köpte min plasma så var den en top of the line för 27900:- och den håller måttet i kvalitet och så men de nyare för runt 12k är minst lika bra nu... bättre såklart =P

men jag har iallafall fått njuta i 4 år av den så jag tycker inte att jag kastat pengar i sjön...

jag kommer nog inte att köpa en ny förrän den går sönder eller nåt..

Gonatt... snarrkkz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=414814

säkert väldigt lik den modellen,, åk å kolla om den finns på nån elgiganten eller onoff eller expert,, se å känn efter..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Informativ tråd skönt att höra att inbränningen blivit löst på plasma skärmar,
då jag idag sa till en polare att inte köra HTPC på plasman som han precis köpt.
Hur är det med ström förbrukning och livslängd hör att plasman tar mer ström och har lägre livslängd.
Nog tid att läsa in sig på ämnet igen.
Gärna mer info om analog vs digital signal då jag själv lirar mycket gamla TV spel.

Ingen tråd att låsa i alla fall mycket informativ synd på all smutskastning dock.

Tack till dattuz för en bra fråga.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Avstängd

Som jag sade, gå ner i storlek istället för kvalitet om din budget inte tillåter, jag lovar att du kommer uppskatta det i långa loppet. Jag hittar inga vettiga tester på vare sig Goldstar eller Samsung. Personligen undviker jag Goldstar hela livet även om de gått ihop med Lucky. Samsungen verkar utifrån manualen klara 1080p från dator över HDMI utan overscan. Jag misstänker dock att den har hög input lag men inget jag sett testats, Samsung har haft en tendens att öka input lag på senare tid, troligen för mer SD->HD teknik och andra saker man inte bryr sig om när man har en dator som skalar upp mycket bättre än någon hemelektronik någonsin kan.

Permalänk
Medlem

Tack för tacket! (hipp-hipp)

Jag kände att det var läge att ställa lite dumma frågor, som väcker lite känslor

Plasma verkar gutt nu,

Vet inte helt mycket om input lag på de modeller jag listat, men vad jag har hört så ska väl plasman vara bättre på input lag än lcdn?

Har kollat på en splirrans ny modell, som verkar störtskön!
Likaså priset!

Samsung PS50B551
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=459902

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flue_81
Informativ tråd skönt att höra att inbränningen blivit löst på plasma skärmar,
då jag idag sa till en polare att inte köra HTPC på plasman som han precis köpt.
Hur är det med ström förbrukning och livslängd hör att plasman tar mer ström och har lägre livslängd.
Nog tid att läsa in sig på ämnet igen.
Gärna mer info om analog vs digital signal då jag själv lirar mycket gamla TV spel.

Ingen tråd att låsa i alla fall mycket informativ synd på all smutskastning dock.

Tack till dattuz för en bra fråga.

Jag lirar tokmycket tv-spel (Xbox 360), använder min HTPC dagligen, min pioneer plasma är fem år gammal.

Som jag skrev tidigare, livslängd, bildkvalitet, burn in etc har mer med kvaliteten på skärmen än om det är LCD eller plasma.

Elförbrukningsskillnaden tror jag man kan bortse ifrån, det har så mycket med vilka inställningar du använder, brightness, kontrast etc.

Gällande gamla TV-Spel antar jag att du menar exempelvis N64 eller liknande som kan anslutas med RGB-Scart. Det kan bli problematiskt med nya apparater då de inte har tokmånga scartuttag, det skiljer från modell till modell. Här spelar input lag större roll än uppskalningskvalitet enligt mig, dock är high end plasma bättre än något annat på båda sakerna.

Har du inte RGB-Scart, utan bara scart med komposit-signal eller tre RCA-kontakter, gul, röd, vit blir bilden lika dålig som på din gamla TV, bara större, dvs den ser horribel ut. S-VHS är helt på väg att försvinna men om det finns ger en något bättre bild än komposit. Har du maskin från USA eller av annan anledning lyxutrustat ditt tv-spel med komponentkablar blir bilden tom bättre än med RGB-Scart.

Analogt suger men plasmaskärmar visar ofta analoga signaler naturligare (närmare CRT-stil) än LCD-skärmar som ofta ger ett flimrigt/vasst utseende av analoga signaler.

Jag tror visst man kan bli nöjd med en 50" plasma för 10 000:- men jag tror man hade varit gladare om man valt en 42" panasonic G10-series för samma pengar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dattuz

Jag kände att det var läge att ställa lite dumma frågor, som väcker lite känslor

Plasma verkar gutt nu,

Vet inte helt mycket om input lag på de modeller jag listat, men vad jag har hört så ska väl plasman vara bättre på input lag än lcdn?

Likaså priset!

Samsung PS50B551

Jag tror att nuvarande modell är PS50B555, det där kan vara en butikskedjas specifika modell eller en utgången modell.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dattuz

Plasma verkar gutt nu,

Likaså priset!

Samsung PS50B551

Jag hittar som sagt inte denna på samsungs hemsida, PS50B555 finns där med möjlighet att ladda hem firmware, om du köper en modell som är sidoimporterad får du inte support av samsung om något är knas.

Samsung har ju hopplöst många modeller...

Min gamla pioneer skulle verkligen behövt en ny firmware, DVT-T tunern hänger sig nästan varje dag så jag måste starta om TVn, dvs koppla ur strömmen helt. Dessvärre har den inget stöd för att man själv ska kunna göra det, den måste till service för det.

Permalänk
Medlem

Hehe N64 mycket gammalt nope.
Snarare antika TV-Spel som Atari 2600, SEGA 8/16 och NES.
Mitt atari funkar fint på en gammal CRT 32" men på den platta "LCD 32" så funkar det knappt alls.
Måste nog köpa en AV till SCART eller något för snart kan jag inte koppla in mina gamla spel

SCART är för nytt för mig att hantera hehe.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)