Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
Enligt svensk djurskyddslagstiftning innan EU var det helt ok så som de hade det, vilket jag trodde framgick, även för svensk djurskydds lagstiftning som tydligen ska vara bäst för djuren:p

Det skulle ju kunna vara Sverige som har jobbat för att skärpa lagstiftningen och att något var tillåtet för 15 år sedan behöver inte betyda att det borde vara tillåtet idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
Mina morbröder blev tvungna att sälja sina kossor pga att EU ansåg att de skulle renovera ladugården för 4 miljoner om de ville ha djur i den är ju ett exempel på jordbrukspolitiken som förs i EU.

Det intressanta med just lagstiftning kring djuromsorg är att de tvingar lantbrukare att sälja en viss vara som kostar mycket mer att producera, denna vara ska sedan konkurrera mot andra varor där det inte har varit lika stora krav. Visst det får inte stå svensk kött på dessa paket, men vad är det för politik då staten bestämmer över vilken "kvalité" en viss vara skall ha? Fri marknadsekonomi, knappast. Djurkraven skiljer sig för övrigt inom Eu.
Man kan tycka detta är en struntsak, men då svensk nötfile kostar uppemot 400kr/kg, så är det något galet. Tro f-n på att folk köper utländsk.
Nå en intressant dokumentär om några danska grisuppfödningar: http://www.youtube.com/watch?v=DoY4om5qnH0
Nu gäller den såklart inte alla gårdar och för rättvisans skull så skulle ett reportage göras om de svenska.

*edit* Problemet med olika djuromsorgvillkor är att producenter i länder med höga krav lätt slåss ut, för det finns alltid en fråga i hur mycket vill man betala extra. Speciellt när man som konsument inte har en aning om hur djuren behandlades, att tro att bara för det står svensk på paketet innebär bästa djuromsorg är helt fel. Och en stor del av köttet vet man inte varifrån det kommer, som nötfile på en 50kronors pizza i närmsta pizzeria. Kan det vara svensk nötfile? Knappast..

*edit2* Det jag förespråkar är alltså en gemensam djuromsorgspolitik, precis som miljöpolitiken. Om något land ändå land ändå vill "plåga sina djur extra", ja då ska dessa tydligt uthängas. Så att konsumenterna vet vad de köper.
Om jag nu idag ser ett oxfilepaketsom kommer från t.ex. grekland, så det säger mig ärligt talat inte ett skit, mer än att det har transporteras en bra sträcka. Har grekland bättre eller sämre djuromsorg än sverige? Inte den blekaste.

Annars känner jag till personer som staten har hälsat på några och bett om att få ta vatten från deras mark, som tack för att staten får ta deras vatten, så måste de bygga om sin gödselanläggning för flera hundra tusen. Där detta också konkurrensmässigt missgynnar vissa, -det gäller att inte ha saker på sin mark som staten vill ha och jaga iväg "statsmän" med högaffeln.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
EDIT: sen har vi ju EUs fina ide att man inte får äga en åker utan att odla något eller ha djur på den:)

Jag känner väldigt många som är åker utan att de odlar på denna, däremot får de inget Eu bidrag om de inte gör något.
Så det kunde vara bra om du kunde specificera mer..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

ja var i frankrike för ca ett år sedan. besökte en djuraffär där djuren levde i misär. I akvariena var det lika mycket vatten som fisk och på ytan låg flera döda och halvdöda fiskar och flöt.
hundar och katter hade man i burar som inte hade större yta än våra kaninburar. Endel marsvin hade sår som ingen brydde sig om.
man tycker att eu som är så måna om nötdjur skulle klubba några lagar om djuraffärer också. I sverige skulle en sådan djuraffär varit öppen i max 3 sekunder.
affären låg centralt dessutom, så det var ingen liten håla som ingen håller koll på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Jag känner väldigt många som är åker utan att de odlar på denna, däremot får de inget Eu bidrag om de inte gör något.
Så det kunde vara bra om du kunde specificera mer..

det var vad en annan bonde sa iaf, mer insatt än så är jag inte när det gäller eu-bidrag och EU-regler, men vad får man odla då för att få EU-bidrag?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
det var vad en annan bonde sa iaf, mer insatt än så är jag inte när det gäller eu-bidrag och EU-regler, men vad får man odla då för att få EU-bidrag?

Vanligt gräs räcker. Det finns lite olika regler som ändras hela tiden, man kan t.ex. få bidrag för att träda (låta marken vila) under vissa förutsättningar.
Det är alltså en jävla massa byråkrati som ändrats varje år, som om bönder inte har annat för sig. Dessutom övervakar myndigheterna markerna med satellit, ja man kunde tro att man pratar om en science fiction film.
http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/amnen/Lantbruk/Til...

För övrigt finns det som sagt en massa nackdelar med bidraget förutom att det kostar pengar och missgynnar konkurrenter, och det inte är lika viktigt att sköta jordbruket riktigt eftersom de får lite betalt för arean. Nu går det inte missköta hur som helst ändå, speciellt inte med det höga dieselpriset. .
Det behöver inte ligga lathet i att missköta marker, utan att de inte tycker det t.ex. är ekonomisk lönsamt att gödsla. Och med eubidraget kan det gå runt att skörda åkern ändå och plocka ut riktiga skitskördar.

Alltså alla löner & betalningar för alla borde enbart vara efter vad man producerar(ackordslön), inte efter en annan dumt mått som timlön/arealersättning m.m. Såvida det nu inte går att enkelt går mäta vad person producerar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
man tycker att eu som är så måna om nötdjur skulle klubba några lagar om djuraffärer också. I sverige skulle en sådan djuraffär varit öppen i max 3 sekunder.
affären låg centralt dessutom, så det var ingen liten håla som ingen håller koll på

Det du önskar är alltså fler gemensamma regler och ökat samarbete, inte mindre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det du önskar är alltså fler gemensamma regler och ökat samarbete, inte mindre?

Nej, allt han vill är egentligen att man tar ifrån makten från EU, ger den till EU-medborgarna så att EU-medborgarna ska kunna styra EU istället för EU självt, slopar random subventioneringar, instiftar greenpeace som EU-organ och kontrollerar mindre och skaffar medborgarna bättre koll. Dessutom ska saker gå lite snabbare. Mindre byråkrati och mindre papper. Mindre lobbyister. Inga lobbyister. Inga politiker som är korrupta (mätning av näsans tjocklek och utdrag ur prickregistret och SÅPAs åsiktsregister). Mindre pengar till EU. Mer pengar till riktiga projekt. Mindre pengar till oviktiga projekt, typ CENR eller vad det heter..

EDIT:
För er som inte ser skämtet för alla bokstäver kan jag tala om att detta är alltså nidbilden av EU-motspråkaren.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

men så tar vi och kollar på helheten.

samarbete måste bygger på att lika rättigheter gäller för alla. Alltså inte att man själv får bestämma vad man vill lyda och inte. Alltså, skulle centralicering av makt till eu vara en bra i teorin. Men medlemar som alakai och elgot måste ha missat att det som är bra i teorin inte alltid är bra i parktiken. Vanligtvis blir supermakter korupta efter att dom fått för stor makt. Att ge makt till ett styre som redan är korupt är lika med självmord.

Att alla kanske inte tror det är deras ensak, men det är vad allting kommer ner till, litar vi på bryssel eller inte, ja eller nej. Jag säger nej och har därmed valt sida. Mer än va de flesta som klagar på mig kan säga, istället för att välja en sida lägger ni er på mitten och låsas som att det ger er rätt att klaga på hur utfallet än blir.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
men så tar vi och kollar på helheten.

samarbete måste bygger på att lika rättigheter gäller för alla. Alltså inte att man själv får bestämma vad man vill lyda och inte. Alltså, skulle centralicering av makt till eu vara en bra i teorin. Men medlemar som alakai och elgot måste ha missat att det som är bra i teorin inte alltid är bra i parktiken. Vanligtvis blir supermakter korupta efter att dom fått för stor makt. Att ge makt till ett styre som redan är korupt är lika med självmord.

Att alla kanske inte tror det är deras ensak, men det är vad allting kommer ner till, litar vi på bryssel eller inte, ja eller nej. Jag säger nej och har därmed valt sida. Mer än va de flesta som klagar på mig kan säga, istället för att välja en sida lägger ni er på mitten och låsas som att det ger er rätt att klaga på hur utfallet än blir.

Nej, sammarbete är inte lika rättigheter för alla.
Sammarbete är att man hjälper varandra nå de mål man har. Ofta är det samma mål men det behöver egentligen inte vara det heller. EU grundade sig dock på att det finns vissa mål som de flesta mer eller mindre är överrens om och för att nå dessa så bör vi sammarbeta. Detta gäller till exempel handeln mellan länder, att det ska vara lättare att färdas mellan länder och så vidare.

Men det är ju inte det som sker idag.
Vidare så tror jag inte det handlar om att lita på bryssel eller inte. Det är ju våra egna politiker som sitter och borrar hål i botten av vår båt så hurvida vi litar på fiskarna i vattnet tycker jag är oviktigt när vi inte ens kan lita på idioterna med tillgång till verktygslådan.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.