Permalänk
Medlem

Konstig problem vid tungt belastning

Hej,

För närvarande besitter jag ett runt 5år gammalt trådlöst nätverkskort, D-link Air DWL-510. Under en månads tid har jag upplevt ostabil uppkoppling samt extremt lågt hastighet vid belastning på datorn(Spec i sign).

Laddade ner nya drivrutin till grafikkortet och hastigheten gick raka vägen ner från 150 till 10-20Kb/s, detta hände då jag hade ett par webläsarefönster öppna där reklam/flashplayer stressade upp CPUn till runt 10%. Kanske Nvidia har problem med server, tänkte jag.

Men sedan upptäckte jag att om datorn inte är i idle, dvs endast nedladdningen är igång, så får jag dålig uppkoppling och låg hastighet.

Extremt jobbigt är det när man ska spela onlinespel. T.ex CS:S, innan man har gått med ett spel får jag rätt så bra ping på de flesta server, runt 10-20. När jag sedan har gått med ett spel vilket också börjar stressar CPUn och grafikkortet så höjs ping till runt 60-80, sedan pendlar det under spelandet mellan 40-150.

Spelar jag tungt offlinespel som GTA:IV, RFG, Dirt etc. så slutar datorn helt och hållet att kommunicera över det trådlösa nätverket. Har vista gadget som registrerar data transfer rate och det visar näst intill 0 vid spelandet. Avslutar man spelet går hastigheten upp igen och allt är normalt.

Har testat installera om drivrutiner, byta PCI port för nätverkskortet, återställa windows och klocka ner allting i datorn till default. Inget hjälper.

Är det någon som kan hjälpa mig lösa problemet?

Tack

/Carliz

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem.. jag pingar vanligtvis runt 20 på CS 1.6 men ibland hoppar pingen upp till 150 (?) Jag kör inte med trådlöst internet däremot och min dator kan man inte klaga på. behöver också hjälp !