Linuxserver -> windowsserver med skrivare

Permalänk

Linuxserver -> windowsserver med skrivare

Studentkåren ska flytta sitt kontor till ett ställe där vi får använda deras skrivare/kopiatorer men för att kunna prata med dom måste vi gå via deras windowsserver för att fakturering och så ska kunna ske. Så jag tänkte höra om någon har gjort något liknande, jag behöver ett sätt för mina arbetsstationer (som kör ubuntu) att oavsett vem som är inloggad prata med deras windowsserver på ett visst konto hos dom vid utskrift, till min hjälp har jag en server som kör ubuntu som hanterar mina användare.

Det jag letar efter är något som typ:

Arbetsstation Server (min server) Server (deras) Skrivare Användare: Pelle ---> Användare: pelle -> kåren ----> Användare: kåren ---> Användare: kåren Skriver ut Skriver ut Skriver ut Skriver ut

All direktkommunikation från min server till skrivarna är omöjlig, det är bara deras server som kan prata med skrivarna.

Jag vet att jag med samba kan installera skrivarna direkt på arbetsstationerna men då kommer den väl att skicka deras användarnamn till windowsservern och det kommer ju inte finnas där.

Så det jag vill är typ:
1. Arbetsstationen har skrivarna installerade som om dom låg på min server
2. Min server har CUPS inställt på något sätt så att det skickar vidare till windowsservern med vårat gemensamma användarnamn för utskrift
3. Windowsservern skickar vidare till vald skrivare och noterar utskriften för fakturering
4. Skrivaren skriver ut

edit: fixade "bilden" lite så den går att tyda

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på skrivardelning alls, faktum är att jag aldrig försökt.
Men jag vet att man kan ställa in så att alla klienter använder en och samma CUPS server och sedan så pekar cups servern i sin tur vidare till windowsservern. På detta vis behöver du bara ändra på ett ställe så ändras det på alla clienter, uppenbarligen.

Permalänk
Medlem

Hur ha det gått ?

Funkar det att skriva ut med cups via samba som borde det bara vara dela ut den .

Permalänk

Har inte kunnat prova ännu, flytten kommer ske om ett tag.
Får se när jag flyttat servern om det fungerar som det ska, ska dela ut skrivaren som en "linuxskrivare" sen från servern med cups så jag slipper strula med mer än en dator.
Hoppas det funkar för annars blir det strul, alla servrarna förutom ett fåtal är linuxmaskiner i deras serverpark och självklart ska skrivarna ligga på en windowsserver och i deras domän, allt för att ställa till det för oss.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor