Seg ftp vid användning av DNS

Permalänk
Medlem

Seg ftp vid användning av DNS

Jag har en vsftp server sittandes på mitt LAN som agerar lite underligt. När jag försöker ansluta via ftp eller lftp så går det snabbt ända tills man skriver "ls", då får man vänta väldigt länge.

Men om jag istället använder den lokala ip-adressen så går det genast mycket snabbare. Jag har aldrig haft dessa problem när jag använt SSH eller SFTP, så jag är lite förbryllad över vad som kan ha gått fel. Några förslag?

Permalänk

Låter som du använder ett domännamn för att ansluta, är det ett externt domännamn med en publikt ip? Om det är det så kan det hända att anslutningen går genom router istället för på det lokala ip:t.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_SLain_Man
Låter som du använder ett domännamn för att ansluta, är det ett externt domännamn med en publikt ip? Om det är det så kan det hända att anslutningen går genom router istället för på det lokala ip:t.

Det är som du säger ett externt domännamn som kopplats till min router. Men jag har kopplat korrekt port till det lokala ip't på servern, precis som när jag använder SSH.

Och eftersom SSH fungerar perfekt så förstår jag inte varför det går så segt med FTPS.

Edit: Verkar ha hittat en lösning. Tydligen var man tvungen att ändra lite på sin lftp config.
Med dessa rader så fungerar det snabbt igen:

set sync-mode y set passive n set bind-data-socket n