Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kontrollerkort och OpenSolaris

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Dock så drar ju "green" diskarna inte mer än 2(?)-6 W eller vad det är när de är igång så man kommer kanske upp i 10-20 W per disk, dvs. ~140-280 för 14 "green" diskar. Vilket verkligen inte borde vara några problem med hans 550 W nätagg. Dessutom verkar det ju som om att han lyckat starta upp systemet redan.

Gällande 12 diskar i en vdev tycker även jag att det låter som lite många. Två stycken vdevs med 6 stycken i varje på raidz2 känns dock inte speciellt roligt. Fyra(!) diskar "försvinner" ju då totalt. Kan han lika gärna köra 10 st (vilket dock är en mer än vad jag läst är rekommenderat, udda är dock dåligt har vi lärt oss av en bugg som ju var i zfs ). Personligen skulle jag valt att köra:
a) tolv diskar i en vdev (ifall prestanda inte var viktigast);
b) åtta diskar i en vdev och sedan expandera med åtta diskar till när man har möjlighet,
c) köpa på mig fyra diskar till och köra två stycken vdevs om åtta diskar var (awesome, "this thread is worthless without pics" status på det här på swec )

Min plan är just nu "b", får dock bli när jag har möjlighet att ställa bort servern så att den får gott om luft men samtidigt inte hörs.

Om jag nu skaffar flera diskar i framtiden, så är min plan också "b". Därför att i framtiden kanske nån gång, prestanda blir viktigt. Har jag då 12 diskar i en raidz2, så måste jag bygga om den för att få prestanda. Men, wtf, 8 diskar SKA räcka. Därför att i framtiden swappar jag ut dem till större 2TB eller 3TB. Men, 8 diskar räcker, 8 diskar räcker, 8 diskar räcker...

Men JBerger, du kör ditt ZFS raid mest för säker lagring, och inte för snabbhet, alltså? Det viktiga är att dina data är säkra, och inte ruttnar bort med tiden? Prestandan skiter du i, tydligen? Varför det? När du har en så fet lagringslösning, varför inte satsa lite på prestanda? Men aja, du kanske kan skapa din setup och bencha lite, och sen skapa 2st vdev och bencha? Om skillnaden inte är stor, så spelar det ingen roll. Eller, om du får tillräckliga prestanda med en enda vdev, så spelar det inte heller någon roll. Få du ut 300MB/sek med din setup så är ju det helt ok. Så, please, bencha och berätta lite. Innan du fyllt med data. Kan vara bra att känna till vilka siffrar man får ut från ZFS, utav en vdev med 12 diskar, och 2 vdev med 6 diskar i varje.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Om jag nu skaffar flera diskar i framtiden, så är min plan också "b". Därför att i framtiden kanske nån gång, prestanda blir viktigt. Har jag då 12 diskar i en raidz2, så måste jag bygga om den för att få prestanda. Men, wtf, 8 diskar SKA räcka. Därför att i framtiden swappar jag ut dem till större 2TB eller 3TB. Men, 8 diskar räcker, 8 diskar räcker, 8 diskar räcker...

Glömmer bort alternativ d) hela tiden, byta ut diskarna i raidet till större diskar. Ty det är egentligen också min plan, men du får vara beredd på att upplysa mig om att det är min plan när jag i framtiden börjar diskutera att sätta i åtta stycken diskar till
Ska fortsätta att rabbla din ramsa, åtta diskar räcker, åtta diskar rä...

För att hålla mig "on topic" så skulle jag också vara intresserad av en benchmark mellan två sex diskars vdevs och en tolv diskars vdev i en zpool. Om du (JBerger) har lust, tid och ork att göra det innan du börjar fylla på din zpool. Förstår om du inte orkar!

(Något jag verkligen gillar med zfs:s scrub är att ifall man stänger av datorn mitt i en så behöver man inte göra om allt det man gjorde innan avstängingen, awesome! )

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
(Något jag verkligen gillar med zfs:s scrub är att ifall man stänger av datorn mitt i en så behöver man inte göra om allt det man gjorde innan avstängingen, awesome! )

Va? Detta visste jag inte! Hur går det till? Stänger du bara av datorn eller stoppar du scrubben med "-f", och sen startar du scrubben nästa gång? Fan, de lägger till så mycket funktioner i ZFS hela tiden så man har svårt att hålla sig uppdaterad vad som händer.

Permalänk
Medlem

Får tyvärr göra er besvikna pojkar, jag har bara lånat min temporära laggringsplats för en kort tid så har inte tid till mer än bara kopiera över datan och sedan lämna tillbaka det. Men jag kanske kan bencha det på jobbet, något måste man ju ändå göra när man är där

Jag prioriterar bara att ha så mycket utrymme som möjligt med säkerhet, efter det så ska det bara fungera/vara smidigt/lätt så är jag nöjd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Va? Detta visste jag inte! Hur går det till? Stänger du bara av datorn eller stoppar du scrubben med "-f", och sen startar du scrubben nästa gång? Fan, de lägger till så mycket funktioner i ZFS hela tiden så man har svårt att hålla sig uppdaterad vad som händer.

Stänger bara av datorn, med knappen dessutom (dock så att den gör en ren avstängning). Aldrig testat att stänga av en scrub med -f flaggan. Stänger man av med -s så får man börja om däremot.

Detta finns med sedan minst version 14 av ZFS pool, som jag då kör.

Tråkigt JBerger, men jag överlever nog. Har min plan för hur jag ska sätta upp nästa version av min filserver redan så. Var mest av ren och skär nyfikenhet på om våra påståenden hade någon verklighetsförankring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

JBerger: Var det mycket "fulmekande" för att få till anslutningarna av SAS-kablarna på kortet? Ditt kort var väl lite speciellt med orienteringen av portarna? Eller har jag blandat ihop allt?

[edit: stavar som en kratta]

Permalänk
Medlem

Fnorken: Det var inga som helst problem, det var ett vanligt internal sas två portars kort (för 8 sata diskar), så bara använda två SFF8087->4x SATA kablar samt plug and play
Enda problemet jag hade var något random fel jag inte kunde googla om "BIOS memory allocation full", men bara ändra så BIOS inte har åtkomst till diskarna, utan enbart låta OS få tillgång till de så fungerade allt fint.
Kortet kom inte med sådana kablar dock, utan det var bulk + en lös lowbracket om man vill ha det.