Hög IQ inte samma sak som att du är smart.

Permalänk
Medlem

Hög IQ inte samma sak som att du är smart.

Satt i biblioteket och läste senaste numret av New Scientist, rolig artikel om urtida havsrovdjur. En annan artikel handlade om IQ och huruvida en IQ gör dig smart eller inte, i artikeln fanns det enkelt test som några tusen amerikanska studenter ställts inför.
Testet består av tre frågor och jag har inga problem med två av dem, men den första förstår jag inte alls hur de kommer fram till svaret, så kan något mattesnille förklara hur de kommer fram till det svar de kommer fram till, jag erkänner villigt att jag inte är något mattesnille

Test your thinking

When researchers put the following three problems to 3400 students in the US, only 17 per cent got all three right. Can you do any better?

1) A bat and a ball cost $1.10 in total. The bat costs $1 more than the ball. How much does the ball cost?

2) If it takes five machines 5 minutes to make five widgets, how long would it take 100 machines to make 100 widgets?

3) In a lake, there is a patch of lily pads. Every day, the patch doubles in size. If it takes 48 days for the patch to cover the entire lake, how long would it take for the patch to cover half of it?

Svaren finns här:
http://www.newscientist.com/article/mg20427321.000-clever-foo...

Nummer två och tre inga problem alls, ettan är dock klurig, so help please

Permalänk
Medlem

Det är väl inte såå svårt ändå. 1) $0,05 och $1,05 = $1,10 och den ena är $1 mer.

Sen de övriga två var väl så logiska som det kan bli?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte också fel på den först.

Ställer man upp det i en formel så går det lätt att lösa.

X+(X+1)=1.10
X+X=0.1
X=0.05

Permalänk
Avstängd
Citat:

1.10 - 1?

Hehe, uppenbarligen kanske du hade problem med denna?

Edit: Även dessa tester är knappast kulturoberoende. Precis som ovanstående halkade jag dit på nummer ett, men nummer tre visste jag svaret på innan jag läst frågan ordentligt. Med "programmerar-mindset" förklarar man nog det (multipler av två). För andra kan det vara precis tvärt om.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hehe, uppenbarligen kanske du hade problem med denna?

Äsch, lyckades faktiskt se det innan du påpekade men möttes av det här när jag kom tillbaka från min editering. Förbaskat!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Äsch, lyckades faktiskt se det innan du påpekade men möttes av det här när jag kom tillbaka från min editering. Förbaskat!

Haha, jag tänkte väl att det fanns en förklaring till varför jag följde en bruten länk när jag skulle citera. När jag gick tillbaka till tråden hade ett nytt inlägg kommit före dig och din text var annorlunda. Ett mycket kortvarigt feltänk från din sida alltså!

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast

Ettan är ju ett enkelt ekvationssystem. Du har två ekvationer och två obekanta.
Släng ihop och lös ut så är det klart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ettan var lätt tyckte jag medans tvåan var väldigt klurig tyckte jag, vilket jag inte lyckades klura ut. Även efter att jag fick reda på svaret så kan jag inte få det att gå ihop

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Medlem

Va la inte direkt kluriga

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimRacer
Ettan var lätt tyckte jag medans tvåan var väldigt klurig tyckte jag, vilket jag inte lyckades klura ut. Även efter att jag fick reda på svaret så kan jag inte få det att gå ihop

Det tar en maskin 5 minuter att göra en om det tar fem maskiner fem minuter att göra fem.

Permalänk
Medlem

Bara första som var lite klurig första gången man tänkte igenom den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Ettan är ju ett enkelt ekvationssystem. Du har två ekvationer och två obekanta.
Släng ihop och lös ut så är det klart.

Fast syftet är kanske inte att ställa upp ett sådant, hur trivialt det än må vara, utan att testa den intuitiva förmågan. Identifierar man det omedelbart som ett ekvationssystem så visst, men det gör inte alla, oavsett hur smarta de är.

Formalisera ett problem och du har många gånger löst det, som bekant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tvåan och trean kunde jag, men inte ettan

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Fast jag räknade först fel på 3:an också hade lite bråttom...

Permalänk

Just exemplen ovan är ju förövrigt rätt dåliga, speciellt det första, som säkert tjugo procent (rimliga men påhittade siffror) av de tillfrågade har sett innan.

Den tredje fungerar som MBY sa inte särskilt bra för att sätta dit programmerare

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det tar en maskin 5 minuter att göra en om det tar fem maskiner fem minuter att göra en.

Att göra fem menar du väl?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Låt oss fylla på med fler. Det finns vissa problem som blir sketaenkla om man tänker rätt från början, men ledde intuitionen fel först slutar det med papper och penna.

En favorit: Två tåg rör sig på samma spår mot varandra, det ena i 20 km/h, det andra 30 km/h. Det är 100 km mellan tågen. Samtidigt flyger en helikopter i 120 km/h från det ena tåget till det andra och tillbaka. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Hur långt har helikoptern flugit när tågen kolliderar?

Edit: Har korrigerat en sak. Dumma siffror förstörde hela poängen eftersom folk då kommer räkna explicit, och det är ju inte så svårt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Att göra fem menar du väl?

Det är inte min dag idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Låt oss fylla på med fler. Det finns vissa problem som blir sketaenkla om man tänker rätt från början, men ledde intuitionen fel först slutar det med papper och penna.

En favorit: Två tåg rör sig på samma spår mot varandra, det ena i 20 km/h, det andra 50 km/h. Det är 100 km mellan tågen. Samtidigt flyger en helikopter i 120 km/h från det ena tåget till det andra och tillbaka. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Hur långt har helikoptern flugit när tågen kolliderar?

Jo tänker man fel från början kan det lätt bli att man gör det för svårt för sig

helikoptern flyger i 120 km/h så lång tid det tar för tågen att mötas. spelar ingen roll att den råkar flyga mellan tågen. kanske den största fallgropen

Dold text

edit: fin grammatik

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

En favorit: Två tåg rör sig på samma spår mot varandra, det ena i 20 km/h, det andra 50 km/h. Det är 100 km mellan tågen. Samtidigt flyger en helikopter i 120 km/h från det ena tåget till det andra och tillbaka. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Hur långt har helikoptern flugit när tågen kolliderar?

typ 171 km?

Dold text
Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

120*100/(50+20) = 1200/7 ≈ 170 km

Dold text
Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd

Ni tänker fel, hela bunten!

Edit: Nä, det gör ni inte alls. Det är jag som skrivit fel! Tågen ska gå 20 resp 30 km/h för ett minimum av huvudräkning. När man tvingar folk att räkna blir det svårare att göra fel. Gör om, gör fel!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med att ursäkta att jag faktiskt inte läst länken.

Citat:

Fast syftet är kanske inte att ställa upp ett sådant, hur trivialt det än må vara, utan att testa den intuitiva förmågan. Identifierar man det omedelbart som ett ekvationssystem så visst, men det gör inte alla, oavsett hur smarta de är.

Formalisera ett problem och du har många gånger löst det, som bekant.

Fast det man kommer fram till blir väl ändå ett ekvationssystem?

Ex. i sista uppgiften tänkte jag att om man har fyllt hela sjön har man fyllt 1, hur många dagar sedan var det 0.5? Det tog inte en sekund innan man kunde se att det tog 47 dagar att fylla halva sjön.

Ekvationen jag har kommit fram till är väl något i stil med:
x * 2^48 = 1
x = 1/(2^48)
x = 3.55271368e-15

(3.55271368e-15) * 2^x = fyllningen efter x dagar, vet vi att vi vill ha 0.5 blir det
2^x = 0.5/(3.55271368e-15)
2^x = 1,407374883e14
log(1.407374883e14)/log(2) = 47

Inlägget började helt annorlunda, kommer inte ihåg vad jag ville komma fram till. Tror det var att en förenkling av problemet skulle leda till ett enklare sätt att lösa den biten som kräver prövning, och att det gör det lättare för en själv. Att göra det enklare för sig själv borde vara smartare än att vilt pröva sig fram och hoppas på att få ihop det i huvudet. Men det misslyckades jag med... :/

Jag började med första frågan tror jag (att 2x = 0.10 är enklare att dra genom prövning än (1+x)+x = 1.10, då det senare innehåller fler saker man måste hålla reda på), men sedan insåg jag att den tredje var av typen C*a^x som jag håller på med i matte C...

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Kan ju börja med att ursäkta att jag faktiskt inte läst länken.

Fast det man kommer fram till blir väl ändå ett ekvationssystem?

Ex. i sista uppgiften tänkte jag att om man har fyllt hela sjön har man fyllt 1, hur många dagar sedan var det 0.5? Det tog inte en sekund innan man kunde se att det tog 47 dagar att fylla halva sjön.

Ekvationen jag har kommit fram till är väl något i stil med:
x * 2^48 = 1
x = 1/(2^48)
x = 3.55271368e-15

(3.55271368e-15) * 2^x = fyllningen efter x dagar, vet vi att vi vill ha 0.5 blir det
2^x = 0.5/(3.55271368e-15)
2^x = 1,407374883e14
log(1.407374883e14)/log(2) = 47

Inlägget började helt annorlunda, kommer inte ihåg vad jag ville komma fram till. Tror det var att en förenkling av problemet skulle leda till ett enklare sätt att lösa den biten som kräver prövning, och att det gör det lättare för en själv. Att göra det enklare för sig själv borde vara smartare än att vilt pröva sig fram och hoppas på att få ihop det i huvudet. Men det misslyckades jag med... :/

Jag började med första frågan tror jag (att 2x = 0.10 är enklare att dra genom prövning än (1+x)+x = 1.10, då det senare innehåller fler saker man måste hålla reda på), men sedan insåg jag att den tredje var av typen C*a^x som jag håller på med i matte C...

Jag antar att du drar godtyckliga logaritmer i huvudet? Att redogöra hur man tänker är svårt med tanke på att tankeprocesserna inte är tillgängliga för oss med introspektion, men jag är rätt säker på att vi inte gör på detta vis!

Som sagt, med ekvationssystem eller annan formalisering är det svårt att misslyckas, men det är liksom inte riktigt syftet. Din inte-ens-en-sekund i början av inlägget är mer talande än resten som ju just bara är en formalisering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag antar att du drar godtyckliga logaritmer i huvudet? Att redogöra hur man tänker är svårt med tanke på att tankeprocesserna inte är tillgängliga för oss med introspektion, men jag är rätt säker på att vi inte gör på detta vis!

Som sagt, med ekvationssystem eller annan formalisering är det svårt att misslyckas, men det är liksom inte riktigt syftet. Din inte-ens-en-sekund i början av inlägget är mer talande än resten som ju just bara är en formalisering.

Lååååångt ifrån huvudräkning med logaritmerna

Nu tror jag däremot att mina tanke med inlägget kom tillbaka tillsammans med anledningen till att jag citerade just ditt inlägg;
Det jag tänkte var att om man vet Hur ett problem ska lösas med formler, borde det inte bli meninglöst att ha med ett sådant på ett IQ-test? Man har ju inte bevisat att man kan något annat än att lägga in tal istället för variabler i en formelsamling.

Visa signatur

>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ni tänker fel, hela bunten!

Edit: Nä, det gör ni inte alls. Det är jag som skrivit fel! Tågen ska gå 20 resp 30 km/h för ett minimum av huvudräkning. När man tvingar folk att räkna blir det svårare att göra fel. Gör om, gör fel!

i så fall,

240 km

Dold text

Citat:

Nu tror jag däremot att mina tanke med inlägget kom tillbaka tillsammans med anledningen till att jag citerade just ditt inlägg;
Det jag tänkte var att om man vet Hur ett problem ska lösas med formler, borde det inte bli meninglöst att ha med ett sådant på ett IQ-test? Man har ju inte bevisat att man kan något annat än att lägga in tal istället för variabler i en formelsamling.

Vadå, du måste ju själv sätta upp problemet. Men dessa "problem" kräver ju knappast formler

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Visst är det så! Men det finns en gräns för hur skenbart enkelt ett problem är och när man sätter in sitt kunnande. Fråga ett är en typisk sådan fallgrop. Alla förstår det korrekta svaret och de alla flesta förstår att ett ekvationssystem är den formella lösningen, men även de som är hemtama med ekvationssystem riskerar att åka dit eftersom problemet är så skenbart trivialt: "En dollar mer, men låt oss då bara dra en dollar från slutsumman", utan en tanke på att det inte stämmer. Fråga tre är måhända av samma natur. Så jag vågar påstå att kunnande inte är någon garant för att snabbt i huvudet lösa dylika problem. Det var därför som mitt klantiga val av siffror i tåg-problemet "tvingande" fram lite mer än bara intuitivt tänkande.

Förstår du min poäng? Alltså, ju mer skenbart enkelt ett problem är, ju större risk att man löser det inkorrekt i huvudet även om man känner till formella metoder. Ändra $1 till $1.38* och summan till $1.49 och genast ökar chansen att ekvationssystemet poppar upp i skallen.

*) Tja, hur skriva svenska och dollar samtidigt? I svenskan har vi decimalkomma, i engelskan decimalpunkt. Värre är att engelskan använder tusenavdelars-komma medan vi använder mellanslag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
i så fall,

240 km

Dold text

Vadå, du måste ju själv sätta upp problemet. Men dessa "problem" kräver ju knappast formler

Precis. Eller rättare sagt: Man tror att man inte behöver formler eller att man ens behöver summera (1,10 + 0,10 = 1,20 = fail) för att kontrollera det. I fråga tre är "dela med hälften och få 24 dagar" väldigt lockande, men fail. I fråga två är det en hund begraven, men man kan hitta fel lik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis. Eller rättare sagt: Man tror att man inte behöver formler eller att man ens behöver summera (1,10 + 0,10 = 1,20 = fail) för att kontrollera det. I fråga tre är "dela med hälften och få 24 dagar" väldigt lockande, men fail. I fråga två är det en hund begraven, men man kan hitta fel lik.

Tycker alla frågor mest är logiska, typ som den sista t.ex. den är ju ganska rättfram, läste dock först 48 timmar och tänkte att det var det som var "fallgropen" (dvs att man behövde tänka dagar och timmar samtidigt) men när jag läste om så tyckte jag det var mest logiskt

Jag gillar dock sådana här klurigheter, fast "prick test" typ som finns på Svenska mensas sida är roligare. Funderar på om man inte borde gå och skriva mensatestet, mest för att det är roligt att se hur prickerna och sådant rör sig Har gjort alla på hemsidan som funnits osv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Skulle kalla det klurisar, roliga sådana med!

Citat:

Visst är det så! Men det finns en gräns för hur skenbart enkelt ett problem är och när man sätter in sitt kunnande. Fråga ett är en typisk sådan fallgrop. Alla förstår det korrekta svaret och de alla flesta förstår att ett ekvationssystem är den formella lösningen, men även de som är hemtama med ekvationssystem riskerar att åka dit eftersom problemet är så skenbart trivialt: "En dollar mer, men låt oss då bara dra en dollar från slutsumman", utan en tanke på att det inte stämmer. Fråga tre är måhända av samma natur. Så jag vågar påstå att kunnande inte är någon garant för att snabbt i huvudet lösa dylika problem. Det var därför som mitt klantiga val av siffror i tåg-problemet "tvingande" fram lite mer än bara intuitivt tänkande.

Förstår du min poäng? Alltså, ju mer skenbart enkelt ett problem är, ju större risk att man löser det inkorrekt i huvudet även om man känner till formella metoder. Ändra $1 till $1.38* och summan till $1.49 och genast ökar chansen att ekvationssystemet poppar upp i skallen.

*) Tja, hur skriva svenska och dollar samtidigt? I svenskan har vi decimalkomma, i engelskan decimalpunkt. Värre är att engelskan använder tusenavdelars-komma medan vi använder mellanslag.

Jag tror jag förstår vad du menar;
Att problemen i ett iq-test bör vara inom vissa gränser av svårighet, klurighet och kunskapskrävande för att på ett bra sätt koppla in sin intuitiva kunskap istället för formler och att resultatet inte kräver massa inlärda förkunskaper. Samtidigt som man måste tänka till en gång extra för att inte falla i någon utav fallgroparna.

Visa signatur

>>> 112383 <<<