Hög IQ inte samma sak som att du är smart.

Permalänk
Medlem

Vad roligt att ni verkar ha tyckt om det här och att inte bara jag gjorde fel på första frågan

MBY:s fråga har jag ingen aning om svaret på, sådan matte är inte min grej.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandai
Vad roligt att ni verkar ha tyckt om det här och att inte bara jag gjorde fel på första frågan

MBY:s fråga har jag ingen aning om svaret på, sådan matte är inte min grej.

Bra, då föll du så att säga i gropen, vilket var syftet. Alla kan falla i den gropen. Men jag lovar dig att bland de olika sätt som finns att komma fram till lösningen finns det en som är så fånigt enkel att den är helt oberoende av huruvida matte är din "grej" eller inte. Att km/h är ett hastighetsmått och addition samt en busenkel division är vad som krävs. I huvudet på några hundra millisekunder. Troligtvis skulle flera andra arter än människan också kunna lösa det om de bara förstod frågan. Jag vågar lova att du skulle klara av att lösa detta om du bara, hur ska jag säga, inte tänker till för mycket. Trådskaparens fråga två är lite på samma manér; tänk inte, då går det galet!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

De där är lite väl enkla, här har ni en som ni kommer ha svårt med:

"Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga. 3 gissar jag på, men kan inte förklara?"

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag klarade alla, fan vad grym jag är.

Sentenced: Svaret är sqrt(11)/2. Jag kan visa detta, men beviset överskrider antalet tillåtna tecken i inlägget.

Permalänk
Medlem

Den intuitiva versionen på första är för mig:

Dra bort skillnaden, sen ska de kosta lika mycket => Den billiga kostar 0.05 och den dyra alltså 1.05.

Hur tänker ni?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
De där är lite väl enkla, här har ni en som ni kommer ha svårt med:

"Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga. 3 gissar jag på, men kan inte förklara?"

Haha den minns man

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Låt oss fylla på med fler. Det finns vissa problem som blir sketaenkla om man tänker rätt från början, men ledde intuitionen fel först slutar det med papper och penna.

En favorit: Två tåg rör sig på samma spår mot varandra, det ena i 20 km/h, det andra 30 km/h. Det är 100 km mellan tågen. Samtidigt flyger en helikopter i 120 km/h från det ena tåget till det andra och tillbaka. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Hur långt har helikoptern flugit när tågen kolliderar?

Edit: Har korrigerat en sak. Dumma siffror förstörde hela poängen eftersom folk då kommer räkna explicit, och det är ju inte så svårt.

Det gäller bara att tänka steg för steg och inte smacka ihop allt och försöka räkna ut, då kladdar man bara ihop det i huvet.

Har aldrig haft speciellt svårt för frågor som denna, kan vara så att jag är dålig på matte och inte automatiskt försöker räkna ut svaret med ekvationer osv. Men det låter vettigast.

EDIT
Har du fler eller vet vart det finns fler så vore det skoj, gillar att tänka

EDIT2
Hittade lite kluriga, dom är på engelska men det spelar nog ingen roll

1. Some months have 30 days, some months have 31 days, but how many months have 28 days?

2. How many cubic feet of soil are there in a hole that measures 1 foot by 1 foot by 1 foot?

3. Would a steel ball in Hawaii travel faster through water at 40 degrees or 25 degrees?

4. A man dressed all in black is walking down a country lane. Suddenly a large black car without any lights on comes round the corner and screeches to a halt. How did the driver know there was a man in the road?

5. A man is walking outside in the rain. He does not have an umbrella even though it is pouring outside. Nothing is covering his head, yet his hair doesn't get wet. How is this possible?

6. A plane crashes exactly on the American/Canadian border. Where are the survivors buried?

7. If the Vice President of the United States died, who would be president?

8. How close of a relative would the sister-in-law of your dad's only brother be to you?

9. Divide 50 by half and add 40.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Om ni vill ha svaren så kan ni bara skriva in frågan i google, funkade på BorNs frågor.

När jag googlade svar hittade jag denna:

1. A fishing boat is lying in the harbour. There is a rope ladder hanging over the side with its end touching the water. The rungs of the ladder are 1 metre apart and the tide is rising at 50 centimetres an hour

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Om ni vill ha svaren så kan ni bara skriva in frågan i google, funkade på BorNs frågor.

När jag googlade svar hittade jag denna:

1. A fishing boat is lying in the harbour. There is a rope ladder hanging over the side with its end touching the water. The rungs of the ladder are 1 metre apart and the tide is rising at 50 centimetres an hour

Det känns som att det fattas någonting i den gåtan? eller har jag missat nått?

EDIT
Här är hela

A fishing boat is lying in the harbour. There is a rope ladder hanging over the side with its end touching the water. The rungs of the ladder are 1 metre apart and the tide is rising at 50 centimetres an hour.

At the end of 6 hours, how many of the rungs will be covered?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Oj, förlåt! Din version är den fulla! =P

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Jag åker alltid dit på dom där frågorna om man smyger in dom i en hög med seriösa frågor
Läsförståelse är svårt...

Visa signatur

Cheer up m8 :) Honda power!
"Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Fast syftet är kanske inte att ställa upp ett sådant, hur trivialt det än må vara, utan att testa den intuitiva förmågan. Identifierar man det omedelbart som ett ekvationssystem så visst, men det gör inte alla, oavsett hur smarta de är.

Formalisera ett problem och du har många gånger löst det, som bekant.

Ja men det gäller ju alla de där uppgifterna.
Trivial metematik men det gäller att kunna konvertera ett praktiskt problem till ett matematiskt.
Jag läser ju till civilingenjör så det kanske är därför jag ser det som självklart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

1. V

2. V

3. ? förstår den inte.. är det att man inte nämner att de rör sig? Annars vore det närmaste väl vara att anta att de utsätts för samma kraft, och då borde de väl gå fortare i det varmare vattnet då det kommer ha något lägre densitet. ?

4. V

5. V

6. V - hah, gick på den tills jag läste den en andra gång.

7. V

8. V

9. V

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

10. Would it be cheaper for you to take one friend to the movies twice, or two friends to the movies at the same time?

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Hade fel på första och andra, men rätt på tredje. Så är det när man är trött vid 03:00 och antar att det är det första som man kommer på i huvudet. Tänkte iallafall till på den tredje!

Citat:

Låt oss fylla på med fler. Det finns vissa problem som blir sketaenkla om man tänker rätt från början, men ledde intuitionen fel först slutar det med papper och penna.

En favorit: Två tåg rör sig på samma spår mot varandra, det ena i 20 km/h, det andra 30 km/h. Det är 100 km mellan tågen. Samtidigt flyger en helikopter i 120 km/h från det ena tåget till det andra och tillbaka. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Hur långt har helikoptern flugit när tågen kolliderar?

Edit: Har korrigerat en sak. Dumma siffror förstörde hela poängen eftersom folk då kommer räkna explicit, och det är ju inte så svårt.

20 + 30 = 50 km/h
50 * 2 = 100 km på två timmar
120 * 2 = 240 km på två timmar, sträckan helikoptern flög

Dold text
Permalänk
Medlem

Alla tre var jättelätta... får jag en kaka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
3. ? förstår den inte.. är det att man inte nämner att de rör sig? Annars vore det närmaste väl vara att anta att de utsätts för samma kraft, och då borde de väl gå fortare i det varmare vattnet då det kommer ha något lägre densitet. ?

Skulle kunna vara så att det är grader som i vinkel och inte temperatur som åsyftas. Annars kan det vara grader Fahrenheit vilket skulle betyda att det ena är +4 och det andra -4

Jag vet inget bra svar på den fråga.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

Om två personer som är födda samma dag och är tvillingar utan att vara släkt, när föddes de?

Hatar sådana här frågor, de ger maximalt med utrymme för tolkningar och gör dem bara tråkiga således. Man låter bara dum, korkad och obildad när man försöker vara rolig med dem.
"Frågan är felstäld!", brukar jag spotta dem i ansiktet och arg som ett bi bita dem i näsan, om jag kommer åt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Om två personer som är födda samma dag och är tvillingar utan att vara släkt, när föddes de?

Hatar sådana här frågor, de ger maximalt med utrymme för tolkningar och gör dem bara tråkiga således. Man låter bara dum, korkad och obildad när man försöker vara rolig med dem.
"Frågan är felstäld!", brukar jag spotta dem i ansiktet och arg som ett bi bita dem i näsan, om jag kommer åt.

någon dag 21 maj->21 juni? alltså i stjärntecknet tvillingarna. de kan ju inte vara tvillingar (som i födda av samma mamma) och inte släkt.

Dold text

Eller kan man tolka det på något annat vis?

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy

någon dag 21 maj->21 juni? alltså i stjärntecknet tvillingarna. de kan ju inte vara tvillingar (som i födda av samma mamma) och inte släkt.

Dold text

Eller kan man tolka det på något annat vis?

De kan vara två par tvillingar (som i riktiga tvillingar) födda på vilken dag som helst.

Det kan även vara en surrogatmorsa som blev implanterad med två ägg från två olika kvinnor som blev befruktade av spermer från två olika män.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
De kan vara två par tvillingar (som i riktiga tvillingar) födda på vilken dag som helst.

Det kan även vara en surrogatmorsa som blev implanterad med två ägg från två olika kvinnor som blev befruktade av spermer från två olika män.

Haha så sant! De behöver inte vara tvillingar "med varandra" för att vara tvillingar.

Surrogatmamme-scenariot borde också duga då definitionen på tvilling verkar vara att de ska ha utvecklats under samma graviditet och förlösts samtidigt.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Skulle kunna vara så att det är grader som i vinkel och inte temperatur som åsyftas. Annars kan det vara grader Fahrenheit vilket skulle betyda att det ena är +4 och det andra -4

Jag vet inget bra svar på den fråga.

Jag trodde också de syftade på vinkel, men med kunskap om att det är temperatur och farhenheit så blir det mycket vettigare, hur fort faller en kula genom is?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag trodde också de syftade på vinkel, men med kunskap om att det är temperatur och farhenheit så blir det mycket vettigare, hur fort faller en kula genom is?

Rör det sig om Fahrenheit vore det intressant att veta salthalten på vattnet, då en hög salthalt skulle kunna medföra att vattnet inte frusit vid 25 F.

Att det är på Hawaii talar för att det är Fahrenheit och salthalten går säkert att få reda på.

Nu vet jag dock inte hur strömningsmotståndet ändrar sig med temperaturen i saltvatten men det finns garanterat kartlagt.

Frågan kan ju göras hur komplex som helst.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Svaret på frågan borde dock vara enkel... så man borde inte behöva veta något om de fysikaliska egenskaperna för att kunna besvara den.

Samtidigt känns svaret väl löst om det bara var så att man menade grader som i vinkel. =/

Eller är frågan bara så dålig? Iofs så var väl dag-frågan dum också... finns ju massvis till orsaker att den mörkklädde mannen skulle synas.

Visa signatur

Permalänk

Jag hatar dåligt ställda frågor. Får nog av dem i min fysikbok. Men jag diggade "Divide 50 by half and add 40" Satt ett tag och funderade på varför den skulle vara med på listan innan jag såg mitt räknefel.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Ja men det gäller ju alla de där uppgifterna.
Trivial metematik men det gäller att kunna konvertera ett praktiskt problem till ett matematiskt.
Jag läser ju till civilingenjör så det kanske är därför jag ser det som självklart.

Ja? Det är ju liksom hela min poäng. Det gäller alla uppgifterna. Kruxet är att konstruera en uppgift som synbart är så enkel att man aldrig tillgriper en formalisering. Speciellt ettan (som ju är en klassiker) är helt skoningslös på folk oberoende av utbildning. Denna och liknande frågor har visat sig effektiva som fallgropar helt enkelt för att man inte begriper att man behöver formalisera. Tvåan tolkar man lätt fel och trean har så att säga en hög kontras mellan hur en formell och en trial-and-error-lösning ser ut. Det är rent av ett tecken på stelt tänkande att formalisera den. Det handlar mer om att tänka rätt eller gå på en nit än att formalisera. Ettan är så synbart enkel, som sagt, att få människor formaliserar den ens "informellt" även om de mycket väl förstår sådana saker.

Dessa frågor hör inte till klassen "IQ-frågor" utan testar andra kognitiva förmågor, vilket också är syftet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Men jag diggade "Divide 50 by half and add 40" Satt ett tag och funderade på varför den skulle vara med på listan innan jag såg mitt räknefel.

Är den här svårare på engelska än på svenska? Det känns som att ingen (få i alla fall) skulle göra fel (eller i alla fall tro att de gjorde rätt när de gjorde fel) om man man bad dem dela 50 med en halv och addera 40.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är den här svårare på engelska än på svenska? Det känns som att ingen (få i alla fall) skulle göra fel (eller i alla fall tro att de gjorde rätt när de gjorde fel) om man man bad dem dela 50 med en halv och addera 40.

Blir nog svårare om det står
"bad dem dela 50 med HÄLFTEN och addera 40."

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det är lite konstigt ordval både på orginalet på engelska och Nilsies svenska version.

Hälften eller half av vad?
One half är ju annars hur man egentligen skriver det.

Permalänk
Medlem
Citat:

1. Some months have 30 days, some months have 31 days, but how many months have 28 days?

alla månader har 28 dagar , minst

Citat:

2. How many cubic feet of soil are there in a hole that measures 1 foot by 1 foot by 1 foot?

0

Citat:

3. Would a steel ball in Hawaii travel faster through water at 40 degrees or 25 degrees?

40 grader tror jag på

Citat:

4. A man dressed all in black is walking down a country lane. Suddenly a large black car without any lights on comes round the corner and screeches to a halt. How did the driver know there was a man in the road?

Därför det står ingenting om att det är natt?

Citat:

5. A man is walking outside in the rain. He does not have an umbrella even though it is pouring outside. Nothing is covering his head, yet his hair doesn't get wet. How is this possible?

Han är flintskallig.

Citat:

6. A plane crashes exactly on the American/Canadian border. Where are the survivors buried?

Ingenstans lol

Citat:

7. If the Vice President of the United States died, who would be president?

Presidenten är antagligen fortfarande president

Citat:

8. How close of a relative would the sister-in-law of your dad's only brother be to you?

edit: haha jag tror jag vet nu, blir det inte min mamma?

Citat:

9. Divide 50 by half and add 40.

50 / 0.5 + 40 = 140

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight