Hög IQ inte samma sak som att du är smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Således är följande en motsvarande klurighet:

En ung kille och hans far är ute och åker bil. De far av vägen och krockar med ett träd. Fadern avlider omgående men sonen överlever. Son förs med ilfart till sjukhuset för operation. Kirurgen kommer in i operationssalen där ovan nämnda unga kille ligger och utbrister förskräckt; "Det är ju min son!"

Gillar den typen av gåtor. Komplicerade grejor som är för långa för tal och/eller kräver penna, papper och miniräknare kan vara kul, men är inte lika användbara.

Drog till med en ganska misslyckad variant för en tid sedan som var något i stil med:

Lägg ihop vilka siffor du vill för att komma till summan 27 när siffrorna plussas ihop.

Multiplicera talet du gjorde med vilket nummer som helst.

Flytta slumpmässigt runt siffrorna från resultatet av multiplikationen.

Multiplicera det nya nummret med valfritt tal mellan 2 och 19.

Välj en siffra mellan 1 och 9 i nummret du nu har.

Ge frågeställaren de övriga siffrorna.

Slutkläm: Frågeställaren gissar vilken siffra personen valde.

Var något i den stilen, ingen hit direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Det låter som en gåta..

Error rad 5.
Jag har en nolla och kan inte välja den. Vad gör jag nu, en sandwich?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Nja gåta vet jag inte, kul grej kanske?

Utan att läsa igenom det jag skrev så bör det vara enkelt lösbart och många ser nog direkt hur eftersom jag inte försökte dölja mekanismen. Det är ju just det som är det svåra med korta/enkla "gåtor".

Permalänk
Skrivet av MBY:

Låt oss fylla på med fler. Det finns vissa problem som blir sketaenkla om man tänker rätt från början, men ledde intuitionen fel först slutar det med papper och penna.

En favorit: Två tåg rör sig på samma spår mot varandra, det ena i 20 km/h, det andra 30 km/h. Det är 100 km mellan tågen. Samtidigt flyger en helikopter i 120 km/h från det ena tåget till det andra och tillbaka. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Hur långt har helikoptern flugit när tågen kolliderar?

Edit: Har korrigerat en sak. Dumma siffror förstörde hela poängen eftersom folk då kommer räkna explicit, och det är ju inte så svårt.

Jag fick en version av den på provwr i ettan. Hoppade av problemlösningskursen efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Jag fick en version av den på provwr i ettan. Hoppade av problemlösningskursen efter det.

Why? Den var ju inte speciellt klurig?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tvåan gick efter ett tag. Halkade dit på ettan och trean sket jag fullständigt i för jag vet att det inte kan vara så enkelt som 24.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Tvåan gick efter ett tag. Halkade dit på ettan och trean sket jag fullständigt i för jag vet att det inte kan vara så enkelt som 24.

Du menar 47?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Du menar 47?

Men i helvete vad den var enkel då! Undra vad jag tänkte med :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Flera av frågorna är inte ens svåra. Det gäller bara att läsa mellan raderna och tänka bort onödigt krafs..

Ingen som har lust och sammanställa alla frågor som postats och sen göra spoilertag med svaren under?

Tror jag fick till alla nu..

Du har 3 minuter på dig att besvara frågorna!

1. Hur många djur tog Moses med sig i arken?

Moses tog inte med sig några det var Noak.

Dold text

2. Dividera 70 med en halv och lägg till 10. Vad blir det?

70x0,5+10 = 150 (70x2=140 då en halv inte blir hälften utan det dubbla)

Dold text

4. Om du var ensam i ett öde hus på natten och där fanns en oljelampa, en öppen spis och ett stearinljus.
Du har bara en tändsticka. Vad skulle du tända först?

Tändstickan

Dold text

5. Tag två äpplen ifrån tre äpplen - Vad har du kvar?

3 äpplen du flyttar bara äpplerna till 2 olika högar

Dold text

6. Om du körde en buss från Helsingborg med 40 passagerare och släppte av 7 och tog upp 2 i Ljungby, stannade i Gränna och tog upp 5, körde till Mjölby, släppte av 8 och tog upp 5. Körde till Stockholm och kom fram 10 timmar senare. Vad var då chaufförens namn?

Ditt namn. vad DU heter

Dold text

7. En man byggde ett fyrkantigt hus med ett fönster på varje sida som vette mos söder. Utanför kommer plötsligt en björn gående. Vilken färg har björnen?

Vit. bygger man ett hus på nordpolen så kan man bara komma till söder Norr existerar bara inte. Så svaret är en vit Björn dvs en isbjön.

Dold text

8. Om din doktor gav dig tre tabletter och sade att du skulle ta en tablett varje halvtimme, Hur länge skulle du tabletterna räcka?

1 timme. först tar du en, efter 30min en till. sen efter 30min tar du den sista då ahr det gått 1 timme. sen att tabletterna verkar mer än 30min var hör inte hit.

Dold text

9. Vilket land har 17 maj? Danmark eller Norge?

Bägge (alla)

Dold text
Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Klarade alla utom en eller två. Den med busskafförn har jag hört och läst flera gånger förut så den gick jag då inte på

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haricots:

Det tar en maskin 5 minuter att göra en om det tar fem maskiner fem minuter att göra fem.

Såvida det inte var att fem maskiner gör fem vardera?

Skrivet av BorN:

Det gäller bara att tänka steg för steg och inte smacka ihop allt och försöka räkna ut, då kladdar man bara ihop det i huvet.

Har aldrig haft speciellt svårt för frågor som denna, kan vara så att jag är dålig på matte och inte automatiskt försöker räkna ut svaret med ekvationer osv. Men det låter vettigast.

EDIT
Har du fler eller vet vart det finns fler så vore det skoj, gillar att tänka

EDIT2
Hittade lite kluriga, dom är på engelska men det spelar nog ingen roll

1. Some months have 30 days, some months have 31 days, but how many months have 28 days?

Alla månader har 28 dagar

Citat:

2. How many cubic feet of soil are there in a hole that measures 1 foot by 1 foot by 1 foot?

Eftersom det är ett hål borde det vara...ingenting?

Citat:

3. Would a steel ball in Hawaii travel faster through water at 40 degrees or 25 degrees?

Samma lika

Citat:

4. A man dressed all in black is walking down a country lane. Suddenly a large black car without any lights on comes round the corner and screeches to a halt. How did the driver know there was a man in the road?

För att det var dagsljus?

Citat:

5. A man is walking outside in the rain. He does not have an umbrella even though it is pouring outside. Nothing is covering his head, yet his hair doesn't get wet. How is this possible?

Flintskallig?

Citat:

6. A plane crashes exactly on the American/Canadian border. Where are the survivors buried?

Överlevande brukar inte begravas

Citat:

7. If the Vice President of the United States died, who would be president?

Presidenten skulle fortsätta vara det.

Citat:

8. How close of a relative would the sister-in-law of your dad's only brother be to you?

Morsa?

Citat:

9. Divide 50 by half and add 40.

[/QUOTE]Förstår inte frågan riktigt. Antingen är det att man ska dela 50/2 = 25, 25+40=65.
Annars är det 50/0.5=100, 100+40=140[QUOTE]

Skrivet av BorN:

Det känns som att det fattas någonting i den gåtan? eller har jag missat nått?

EDIT
Här är hela

A fishing boat is lying in the harbour. There is a rope ladder hanging over the side with its end touching the water. The rungs of the ladder are 1 metre apart and the tide is rising at 50 centimetres an hour.

At the end of 6 hours, how many of the rungs will be covered?

Ingen, då båten höjer sig ^^

Skrivet av Sheep:

10. Would it be cheaper for you to take one friend to the movies twice, or two friends to the movies at the same time?

Billigare att ta två vänner samtidigt.