Hög IQ inte samma sak som att du är smart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid

50 / 0.5 + 40 = 140

(50/25) + 40 = 42
Om du inte tror mig så kan du fråga google

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
(50/25) + 40 = 42
Om du inte tror mig så kan du fråga google

men den lösningen är alldeles för simpel

edit: nu har jag frågat google och det verkar som att du har fel

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Nej, han har rätt

Techradar hade för övrigt en relaterad artikel häromdagen: http://www.techradar.com/news/computing/why-computers-suck-at...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, han har rätt
http://img137.imageshack.us/img137/6370/89451334.png
Techradar hade för övrigt en relaterad artikel häromdagen: http://www.techradar.com/news/computing/why-computers-suck-at...

jag tror inte han syftade på att använda google calculator, googla "Divide 50 by half and add 40" så säger dem 140. Jag fick 42 först också men tänkte att det inte kunde vara det eftersom det är alldeles för lätt

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

jag tror inte han syftade på att använda google calculator, googla "Divide 50 by half and add 40" så säger dem 140. Jag fick 42 först också men tänkte att det inte kunde vara det eftersom det är alldeles för lätt

Det är ju inte lätt då det är svårt.

Frågan är helt f-up och jag skulle fått näsblod av ansträngning från att försöka hålla tillbaka min ilska om jag fick en liknande fråga på en tenta.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

jag tror inte han syftade på att använda google calculator, googla "Divide 50 by half and add 40" så säger dem 140.

Argh, så går det om man inte läser vad det står. Jag förutsatte att det var ett exempel på när google svarar fel på till synes triviala uppgifter.

Permalänk
Medlem

Fiinns ju några liknande som t.ex:
Är 100 tio gånger mer än 10?? eller är 5 tio gånger mindre än 50 ??
Fick också fel på första, tror att det gäller att följa intruktioner..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Läsförståelse hör till grundskolan, kan vi inte få några riktiga gåtor?

En man går runt ett hål i marken (1 kubikfot) vid en å i Etiopien. Hur många år är meningen med livet?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Klarade de tre frågorna i OP enkelt. Yay. Och mby:s fråga vet jag inte om vi fick nåt svar på för jag läste inte hela tråden men eftersom det tar två timmar för tågen att nå varandra (20*2 + 30*2 = 100) så torde ju helikoptern hinna åka 120*2=240km.

Permalänk
Medlem

Känns som att alla de här frågorna blir lättare när man läser istället för att höra dem... Jag läser nog iaf noggrannare om jag vet att det är nått lurt på gång än om jag ska lyssna på nån som ställer en fråga

Permalänk
Medlem
Citat:

men den lösningen är alldeles för simpel

42 är svaret till allt, därför vet vi ju att frågan på något sätt måste bli 42. Utöver det är det inte så noga.

Tycker f.ö. att frågan är en aning felformulerad. I engelskan heter det väll "an half" och inte bara "half"? Eller har jag fel?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Nu blev jag glad. Hade rätt på alla 3

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk

Ploppade ju upp massa gåtor här och jag kom över en rätt nyligen när jag lriade Baldurs gate 2 som jag tyckte var rätt bra:

"A princess is as old as the prince will be when the princess is twice as old as the prince was when the princess' age was half the sum of their present age."

Hur gamla är dem?

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Skrivet av SwedishPshyco:

Ploppade ju upp massa gåtor här och jag kom över en rätt nyligen när jag lriade Baldurs gate 2 som jag tyckte var rätt bra:

"A princess is as old as the prince will be when the princess is twice as old as the prince was when the princess' age was half the sum of their present age."

Hur gamla är dem?

Hm, hur jag än tolkar den som kommer jag bara fram till tre ekvationer med fyra obekanta. Är det hela frågan eller missar jag någonting? Vågar inte googla för då kommer man säkert snubbla över svaret.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Hm, hur jag än tolkar den som kommer jag bara fram till tre ekvationer med fyra obekanta. Är det hela frågan eller missar jag någonting? Vågar inte googla för då kommer man säkert snubbla över svaret.

Fyra obekanta? Du har ju bara två variabler, prinsen och prinsessan?

Permalänk
Skrivet av mrc:

Fyra obekanta? Du har ju bara två variabler, prinsen och prinsessan?

Jo, men i olika skeenden av livet så åldersdifferansen i de olika skeendena blir variabler. Så Prinsen nu, prinsen då och prinsen senare. Samma sak med prinsessan.

Prinsen nu = x
prinsen då = x - z
prinsen senare = x+ w
samma för prinsessan => y, y-z, y+ w

Så minimum; w, x, y, z är variabler om jag inte tolkar det hela fel. Kanske går att göra på något annat sätt men det är det enda sättet jag kom på.
Ställer man upp det så kan jag bara finna 3 ekvationer att använda...

"A princess is as old as the prince will be
the princess is twice as old as the prince was
the princess' age was half the sum of their present age."

Läst bakifrån:
y-z = (x+y)/2 //Princess was...
y+w=2(x-z) //princess is
Y=x+w //A princess.

Dold text
Visa signatur

Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Hur gamla är dem?

När hennes ålder vara hälften av summan av deras åldrar.
(x+y)/2=x --> x=y
Det betyder att de är lika gamla.

Dold text
Permalänk
Skrivet av Lonsas:

När hennes ålder vara hälften av summan av deras åldrar.
(x+y)/2=x --> x=y
Det betyder att de är lika gamla.

Dold text

Nej, Henner ålder _då_ är hälften av summan av deras _nuvarande_ åldrar. x_då = (x+y)/2

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur gamla är dem?

Låt mig gissa. Man har alternativet "How should I know that?" i dialogen, och det är "rätt"?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Låt mig gissa. Man har alternativet "How should I know that?" i dialogen, och det är "rätt"?

Nein, ingen har haft rätt hittils.

Visa signatur

Permalänk

Har inte jag lyckas bevisa att det inte finns ett rätt svar.. (eller rättare sagt, oändligt med svar).

Eftersom jag fastnade när jag trodde jag hade fel på mitt variabel argument så valde jag att googla och då fick jag svaret att jag hade rätt. Elak fråga helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah, ytterligare en gissning då. Vi räknar inte naturliga, oändliga kardinaltal här? Hon kan vara ofödd?

EDIT: Samuraiad

Visa signatur

Permalänk

Det finns en relation mellan prinsessans och prinsens ålder som säger hur gamla de är. Kanske var otydlig men svaret behöver inte vara "Prins: 15 år, prinsessa 20 år". Utan kan lika gärna "Prinsessan är dubbelt så gammal som prinsen". Det svåra är helt enkelt att formulera ett ekvationssystem som får fram relationen mellan prinsen och prinsessan.

A rather difficult brain teaser

För de som är ute efter svaret.

Visa signatur

Permalänk

Det finns en relation mellan prinsessans och prinsens ålder som säger hur gamla de är. Kanske var otydlig men svaret behöver inte vara "Prins: 15 år, prinsessa 20 år". Utan kan lika gärna "Prinsessan är dubbelt så gammal som prinsen". Det svåra är helt enkelt att formulera ett ekvationssystem som får fram relationen mellan prinsen och prinsessan.

A rather difficult brain teaser

För de som är ute efter svaret.

Men men men men.... ALLA frågor ska ju ha exakta svar, Det är i alla fall vad jag lärt mig av 9 års matteplugg. (Och finns det inte svar i facit är det inte värt att räkna på!)..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Man blev ju måttligt överraskad när man läste de där små problemen så snabbt och enkelt utan att ens läsa färdigt. xD Matte har aldrig riktigt varit min starka sida. Men man kan ju knappast kalla sig smart för det tycker jag. Visserligen så vet jag ej hur definitionen utav smart lyder? Vad är smart?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Jag har lika många bröder som systrar men mina bröder har dubbelt så många systrar som bröder.
Hur många barn har mina föräldrar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De borde ha 7.

Dold text

edit
kom på att det var dumt att skriva utan spoiler tag.

Permalänk
Medlem

3. Jag är syster, min halvbror har en halvbror på annan sida och halvsyster på min sida?

I egen familj förhåller det sig sammadant.
Halvsyskon är väl fortfarande syskon?

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Halvsyskon är väl fortfarande syskon?

Dem får du ju räkna som 0.5 syskon per halvsyskon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har lika många bröder som systrar men mina bröder har dubbelt så många systrar som bröder.
Hur många barn har mina föräldrar?

"Jag" är av kvinnligt kön med 3 bröder och 3 systrar. Det kluriga ligger i genusfrågan där vi oftast utgår från en manlig norm.

Dold text

Således är följande en motsvarande klurighet:

En ung kille och hans far är ute och åker bil. De far av vägen och krockar med ett träd. Fadern avlider omgående men sonen överlever. Son förs med ilfart till sjukhuset för operation. Kirurgen kommer in i operationssalen där ovan nämnda unga kille ligger och utbrister förskräckt; "Det är ju min son!"

Med ledtråd i ovanstående spoiler så blir det rätt så enkelt att lista ut hur det hela går ihop.

Edit:

Givetvis kan exemplet ovan vändas på och vi låter sonen vara ute och åka bil med sin mor och ersätta kirurgen med exempelvis en sjuksköterska om vi vill påvisa att det självklart även finns situationer med kvinnan som genusnorm.

Dold text
Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8